|
Biserică sfântă și oameni păcătoși Femeia castă a tuturor De Inos Biffi În Crez mărturisim și definim Biserica "una, sfântă, catolică și apostolică", deci înzestrată cu prerogative care-i aparțin în mod esențial: n-ar putea să existe o Biserică "non-una", "non-sfântă", "non-catolică", "non-apostolică". Dacă ar fi așa, am avea dizolvarea Bisericii însăși, despre care se vorbește mult, însă adesea fără preocuparea de a ști ce spune despre ea înainte de toate Cuvântul lui Dumnezeu. Se aude proclamându-se din toate părțile: "În sfârșit se citește Biblia! Scriptura a redevenit izvorul teologiei și al spiritualității creștine!". Acest lucru este desigur un bine. Doar că nu rar se întâmplă să se constate că există texte biblice în mod straniu uitate și aproape întunecate, și printre acestea chiar texte ecleziologice. Să ne gândim la cele din Scrisoarea către Efeseni, unde apare clar că "Biserica își are originea în misterul providenței și predestinării divine", din moment ce "din totdeauna Dumnezeu (...o) vede în fața sa și o vrea" (Schlier). Să vedem aceste texte. Într-unul se afirmă că Cristos "este capul trupului, al Bisericii" (Col 1,18.24). În altul Biserica este, la fel, numită "trupul lui (Cristos), plinătatea celui care este împlinirea desăvârșită a tuturor lucrurilor" (Ef 1,23). În altă parte se afirmă că "Cristos este Cap al Bisericii, trupul său, el al cărui mântuitor și este"; el "a iubit-o și s-a dat pe sine pentru ea, pentru a o sfinți, purificând-o prin baia apei în cuvânt, ca să și-o prezinte sieși ca o Biserică glorioasă, fără să aibă vreo pată sau rid sau ceva asemănător, ci să fie sfântă și neprihănită" (Ef 5,22.25.26). Așadar, ne întrebăm: există cu adevărat, sau este numai o ipostază abstractă, o Biserică ce este acum "Trupul lui Cristos", "plinătatea" lui și "locul" în care se aduce "glorie lui Dumnezeu"? O Biserică "sfântă și purificată", pentru care Isus s-a dat pe sine însuși și care este instrumentul manifestării "înțelepciunii de multe feluri a lui Dumnezeu" "Principatelor și Puterilor cerurilor", așa încât înțelegerea misterului are loc contemplând Biserica? Dacă o astfel de Biserică n-ar exista în realitate, sau ar fi numai o schiță precară și o realitate viitoare, ar fi dezmințit Cuvântul lui Dumnezeu; mai mult, însuși Isus Cristos ar fi compromis. A răni Biserica echivalează cu "a-l deforma" pe Cristos și până la urmă a-l reduce la o condiție anomală și de non existență. Desigur, nu pentru că aceasta îi este conferită de Biserică, ci pentru că el nu există dezlipit de Biserică, fără Trup și fără Mireasă. Și asta ar însemna că el nu hrănește și nu îngrijește nici o Biserică (cf. Ef 5,29), și că lucrarea lui, îndeosebi jertfa sa este rezultat zadarnic. Însă, dacă această Biserică există realmente, nu poate decât să fie o Biserică "sfântă", adică o Biserică ce nu poate deloc și niciodată să fie definită "păcătoasă". De fapt, păcatul comportă dezlipirea de Cristos, motiv pentru care o Biserică păcătoasă ar fi dezlipită de el, n-ar fi nici Trupul lui nici Mireasa lui, ci pur și simplu o non-Biserică, așa cum ar fi o Biserică non-una, non-catolică, non apostolică. În realitate această Biserică "sfântă", Trup și Mireasă a Domnului, există, acum, și este singura care se poate numi în mod genuin Biserică, formată din drepții care sunt deja în cer și din sfinții pelerini de pe pământ. În Biserica nunc, așa cum ar spune Augustin, adică în momentul său pământesc, sunt vizibili fără îndoială membrii care încă sunt compromiși cu păcatul, însă asta nu ne face să spunem că atunci Biserica este păcătoasă. În schimb este adevărat că, în măsura în care suntem păcătoși, nu suntem în mod deplin Biserică, și avem posibilitatea și speranța de a deveni așa, tocmai în virtutea existenței Bisericii sfinte. "Biserica - învăța sfântul Ambroziu cu obișnuita lui limpezime și acuitate - nu este rănită în sine, ci este rănită în noi" (De virginitate, 8, 48). Poate că este cazul să ascultăm aici câteva voci autoritare. Nu vrea să spun vreun teolog de avangardă, de exemplu din aceia cărora le place să scrie cu îndărătnicie cu literă mică "biserică" (iar Stat și Partid cu literă mare), ci de exemplu Toma de Aquino. Acesta - comentând Scrisoarea către Efeseni, 5,25-26 - scrie: "Ar fi fost nepotrivit ca un mire nepătat să-și ia o mireasă pătată. Pentru aceasta o arată fără pată: aici pe pământ în virtutea harului și în viitor în virtutea gloriei". Dar să-l ascultăm iar pe episcopul de Milano, care între toți Părinții este cel care cu o complăcere mai vie și prelungită s-a oprit ca să admire extaziat Biserica, pe care desigur el n-o reducea la un "imaginar". Îndeosebi, "percepția frumuseții Bisericii - afirmă cardinalul Giacomo Biffi - a fost o realitate constantă a teologiei ambroziene". Ambroziu nu încetează s-o repropună conform accentelor și sugestiilor pe care i le oferă în special Cântarea Cântărilor, interpretată în mod eclezial: "Cristos a dorit frumusețea Bisericii și a hotărât să o unească cu ea în căsătorie" (Apologia David altera, 9, 48). Desigur, motivul frumuseții este Isus Cristos, singurul care reușește s-o fascineze: "Mulți ispitesc Biserica, însă nici o vrăjire de artă magică nu-i poate dăuna. Ea are un vrăjitor al ei: este Domnul Isus" (Exameron, IV, VI, 8, 33), Mirele ei: "Soțul este Cristos, soția este Biserica, mireasă din iubire, fecioară prin curăție neatinsă". Desigur Biserica nu se află pe același plan cu Cristos, din moment ce ea "nu strălucește cu propria lumină, ci cu aceea a lui Cristos, și își ia strălucirea de la Soarele dreptății, așa încât poate spune: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine"" (Exameron, IV, VI, 8, 32). Va fi metoda ambroziană de a lua în considerare Biserica: aceea de a o lua în considerare mereu cu privirea îndreptată spre Isus Cristos, în contemplarea lui, deci în reflexia frumuseții, a "împodobirii", "reanimată de sângele lui Cristos" (Expositio Psalmi CXVIII, 17, 22) și a harului Domnului său: Biserica, ce este floarea "care vestește rodul, adică Domnul Isus Cristos" (ibidem, 22, 34). "Coasta lui Cristos este viața Bisericii" (Expositio evangelii secundum Lucam, II, 86). Dar oare nu sfântul Ambroziu vorbește despre Biserică precum casta meretrix (ibidem, III, 23)? Desigur că da, și numai el, dar nu pentru a spune ceea ce înțeleg și afirmă unii teologi "cu blazon". "Expresia casta meretrix - afirmă tot Giacomo Biffi, căruia îi datorăm în sfârșit exegeza exactă a textului sfântului Ambroziu - departe de a face aluzie la ceva păcătos și vrednic de dispreț, vrea să indice - nu numai adjectivul ci și substantivul - sfințenia Bisericii; sfințenie care constă atât în adeziunea fără șovăieli și fără incoerențe la Cristos mirele ei (casta) cât și în voința de a ajunge la toți pentru a-i duce pe toți la mântuire (meretrix)". Deci Biserica imită nu păcatul desfrânatei, ci disponibilitatea, numai că este o disponibilitate "castă", adică o lărgime de har. Dar să prezentăm în întregime îndrăznețul text ambrozian, construit în întregime conform exegezei alegorice: "Rahab în tip (adică în simbol și în profeție) era prostituată, însă în mister (în ceea ce semnifica) este Biserica, fecioară neprihănită, fără riduri, necontaminată în pudoare, iubitoare publică, desfrânată castă, văduvă sterilă, fecioară rodnică: desfrânată curată, pentru că mulți amanți o frecventează datorită atracției afectului, dar fără nerușinarea păcatului; văduvă sterilă, pentru că nu este obiceiul ei să nască atunci când soțul este absent; fecioară rodnică, pentru că a născut această mulțime, vânzând roadele iubirii sale și fără experiență de libidinozitate" (ibidem, III, 23). Pe de altă parte, Biserica trăiește din Duh Sfânt. Și, de fapt, în Crez mărturisim Biserica după Duhul Sfânt, în timp ce într-o formulă de la botez apare întrebarea: "Crezi în Duhul Sfânt, bun și de viață dătător, care purifică totul în sfânta Biserică?". Marele Irineu scria: "Unde este Biserica, acolo este Duhul lui Dumnezeu și unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo este Biserica, acolo este orice har. Bisericii i-a fost încredințat Darul lui Dumnezeu, așa cum Dumnezeu a încredințat respirația trupului plăsmuit (primul Adam), pentru ca toate mădularele să primească viața" (Adversus haereses, 3, 24, 1). Am auzit vocea lui Irineu, a lui Ambroziu, a lui Toma de Aquino. Putem asculta și un laic, Alessandro Manzoni, care în imnul sacru Rusaliile, cu simț teologic rar, cântă misterul Bisericii așa cum nici un ecleziolog din timpurile sale n-ar fi știut să facă asta. El definește Biserica "Mamă a Sfinților": dar o "Mamă a Sfinților" cum poate să fie definită "păcătoasă"? În orice caz, cum să nu fim de acord cu cardinalul Biffi că "a vorbi rău despre Biserică n-a fost niciodată considerat în asceză un act deosebit de meritoriu"? (După L'Osservatore romano, 18 iunie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 28.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |