|
În colocviu cu arhiepiscopul Piacenza despre încheierea Anului Sfintei Preoții Sfințenia preoților pentru a reînnoi Biserica și lumea De Mario Ponzi Trei zile de fraternitate, de reflecție și de rugăciune pentru unicul mare "cenacol sacerdotal": așa se va încheia peste trei săptămâni anul special pe care Benedict al XVI-lea a voit să-l dedice preoților. Vorbește despre asta în acest interviu acordat ziarului L'Osservatore romano de arhiepiscopul Mauro Piacenza, secretar al Congregației pentru Cler, care ilustrează programul zilelor conclusive - 9, 10 și 11 iunie 2010 - și trasează un prim bilanț al acestor douăsprezece luni trăite în ascultarea Duhului cu privirea îndreptată spre Cristos. Sunt de acum aproape celebrările de încheiere a Anului Sfintei Preoții. Iminența solemnității Rusaliilor poate favoriza reflecția asupra rolului Duhului în viața Bisericii și a preoților? În fața multelor lucruri "de făcut" mi se pare necesar, mai ales în acest timp liturgic care se îndreaptă spre Rusalii, să amintesc o realitate pe cât de simplă pe atât de fundamentală, dar prea uitată, o realitate care se cunoaște, dar care după aceea, de fapt, este adesea uitată, atunci când se elaborează așa-numitele "planuri pastorale" și când se "organizează": Duhul Sfânt! Ceea ce este sufletul pentru trup, Duhul Sfânt este pentru Biserică și pentru orice creștin. Iată izvorul interior al întregului dinamism misionar. Se poate afirma că a fost o intuiție clarvăzătoare a lui Benedict al XVI-lea aceea de a convoca Anul Sfintei Preoții? Papa este păstor suprem și universal al Bisericii și se bucură desigur de o asistență deosebită a Duhului în exercitarea înaltei sale slujiri. Asistență care este susținută și implorată de rugăciunea neîncetată a credincioșilor pentru el. Anul Sfintei Preoții se naște de la o dată istorică foarte precisă, aniversarea a o sută cincizeci de ani de la nașterea pentru cer a parohului de Ars și tocmai pentru a indica o realizare autentică a modelului sacerdotal, papa a convocat acest an special, capabil să arate calea oricărui preot, amintind de valorile esențiale ale sacramentului preoției într-un moment în care sfințenia mai mult ca oricând se arată cu claritate ca unica posibilitate reală de reînnoire pentru Biserică și pentru lume. Un an care din punct de vedere mediatic va rămâne marcat de tensiunile și de criza trăită de Biserică din cauza scandalului abuzurilor sexuale. Biserica este un corp viu și ca în orice corp există tensiuni dinamice, care permit viața și mișcarea, și tensiuni patologice, care pot frâna și chiar paraliza. Tensiunile - mă gândesc de exemplu, mergând la începuturile istoriei Bisericii, la cele născute din problematica de a impune sau nu neofiților păgâni legea - s-au rezolvat întotdeauna când Biserica însăși s-a pus în sintonie deplină cu Duhul: "am hotărât Duhul Sfânt și noi". Și nu puținele tensiuni moderne, care atât de mult fac să sufere persoanele de bunăvoință, se pot armoniza în unitatea credinței și a iubirii numai în Domnul. Ar fi bine să încercăm să vedem ce sugerează Duhul cu insistență mai mare. Pentru preoții care actualmente trăiesc în condiții dificile sau în criză ce s-a făcut în acest An al Sfintei Preoții? Am încredințat episcopilor diecezani grija față de toți preoții: desigur dacă unii sunt în condiții mai fragile, spre ei se îndreaptă griji deosebit de atente, așa cum ar face orice tată cu fiii săi. Episcopii diecezani îi cunosc pe preoții lor, situațiile lor personale și sunt deci în măsură să acționeze cu o conștiință mai mare pentru adevăratul lor bine și al întregii comunități. Conștientă de această situație Congregația, în diferitele ocazii de întâlnire și de corespondență cu prelații, nu încetează niciodată să trateze raportul chiar și personal cu fiecare preot. Este un raport prioritar în conducerea pastorală, deoarece îngrijind la maxim seminarul și preoțimea se îngrijesc apoi toate componentele diecezei. Despre suferința Bisericii papa a vorbit în timpul recentei sale călătorii în Portugalia. A referit-o la misterele de la Fatima, dar mai ales a găsit izvorul ei în interiorul Bisericii. A fost vorba de un fapt excepțional, de un lucru care m-a atins profund. Vorbind despre suferința Bisericii papa arăta că o simte, că o trăiește foarte profund. Se înțelegea asta din însăși expresia lui. În Biserică suferințele cele mai grave vin dinăuntru, este adevărat. Vin din trădarea celui care ne este mai apropiat, a celui pe care-l simțim prieten, ba chiar frate. Și asta face să suferim mult mai mult. De altfel Biserica este obișnuită să se apere de atacurile externe; asupra trupului său social a suportat toate persecuțiile posibile și imaginabile, începând de la Pătimirea lui Isus. Amintim paralelismul între trupul fizic și trupul mistic al lui Isus. Persecuțiile care se nasc dinăuntru sunt desigur mai greu de acceptat. Pot să se nască în interiorul oricărei familii atunci când tatăl sau mama sau copilul trădează iubirea și încrederea celorlalți membri. Se vorbește din mai multe părți despre o nouă identitate pentru preotul din mileniul al treilea. Dar n-ar fi mai bine să se vorbească despre reînnoire? Desigur, identitatea nu se poate schimba pentru este sculptată în Cristos bunul Păstor. Unicul "inovator" adevărat în Biserică este Duhul Sfânt. Înainte de toate Duhul conduce la tot Adevărul. Adevărul "întreg". Fiecare dintre noi, de la sine, nu are decât niște mici fragmente de adevăr; și în plus este tentat să identifice acest mic adevăr "personal" cu Adevărul total. Atunci aceste pretinse "adevăruri" riscă să se izbească unele de altele și se nasc tensiunile și dezbinările, se naște cearta scandaloasă a aruncării vinei unul asupra altuia, a acuzelor reciproce, a necesităților de clarificări și spectacolul devine demn de compătimire. Sunt așa de rare lărgimea de vederi, luciditatea de judecată și în același timp capacitatea de a reuni în dialogul constructiv viziunile parțiale ale fiecăruia, diferite dar nu opuse. Este nevoie de atâta umilință și iubire față de Adevărul întreg, față de simfonia adevărului. Dar cine ne va da sensul totalității? Numai Duhul Domnului care, nu numai că luminează Adevărul total, ci înfrățește în comuniune. Numai în el se pot soluționa tensiunile care chinuiesc Biserica în faza pelerinajului său pământesc. Cum se poate rezolva, după părerea dumneavoastră, confruntarea dintre preot, om înrădăcinat în Cristos și, în același timp, cufundat într-o cultură foarte distantă de categoriile sacrului? Trăind paulinul: "Nu mai trăiesc eu ci Cristos trăiește în mine!" și ioaneul: "El trebuie să crească și eu să mă micșorez". Trăind memoria permanentă a lui Cristos, orice tensiune este rezolvată. "Duhul vă va învăța toate și vă va aduce aminte tot ceea ce v-am spus eu". Este ca memoria vie a Bisericii, un "instinct" divin de adevăr. Isus plasează în mod constant această acțiune revelatoare pe linia "amintirii". Creștinii, și printre ei mai ales preoții, sunt chemați să trăiască în memorie perenă, vie și actuală, a persoanei, a cuvintelor și a faptelor Învățătorului: memorie meditativă, impregnată de iubire. Apostolii au fost primii care s-au angajat pe această cale: au făcut asta în lumina evenimentului pascal și sub conducerea Duhului, ascultând de porunca Domnului: "Faceți aceasta în amintirea mea". În recenta întâlnire la Lateran, dumneavoastră ați insistat asupra hermeneuticii continuității sacerdotale care presupune conștiința apartenenței la unica preoție a lui Cristos, de care depinde fie eficacitatea slujirii sacerdotale fie spiritualitatea sa. Însă chiar dumneavoastră ați recunoscut că această categorie nu este suficient înțeleasă, nici aplicată în mod corespunzător. Ce înseamnă? "Hermeneutica continuității sacerdotale" este o expresie providențială folosită de papa în alocuțiunea sa adresată celor peste cinci sute de participanți la întâlnirea menționată. Cred că, dată fiind și apropierea terminologică, trebuie în mod necesar să fie interpretată în lumina hermeneuticii continuității ecleziale, pe care papa a indicat-o ca unica posibilă interpretare corectă a Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican, în discursul adresat Curiei Romane la 22 decembrie 2005. Nu există preoți pre și post conciliari, așa cum nu există o Biserică pre și post conciliară. Există unica Biserică a lui Cristos, un unica preoție a lui Cristos de care sunt părtași cei pe care el îi cheamă în orice epocă și circumstanță. Modelul este mereu Domnul și întruchiparea totală cu chemarea adresată de el, așa cum a trăit și a învățat sfântul Ioan Maria Vianney. În acest context de "continuitate" se inserează problema celibatului, atât de discutată în acest moment? Cristos a rămas toată viața în starea de feciorie, pentru a semnifica dedicarea sa totală în slujirea lui Dumnezeu și a oamenilor. În el starea de feciorie se unește în deplină armonie în misiunea sa de mediator între cer și pământ și de preot veșnic. Fiul lui Dumnezeu a asumat un trup uman și s-a dat total Tatălui, dăruindu-i iubirea totală și exclusivă a inimii proprii. Nu e suficient a spune că Cristos și viața lui au fost feciorelnici, fecioria nu este ceva adăugat la existența pământească a lui Cristos, ci aparține însăși esenței sale. Cristos este fecioria însăși, deci este și modelul ei. Mântuitorul a prezis că pe pământ nu vor lipsi martorii fecioriei sale. Desigur există multiple motive de conveniență a celibatului, fie sub profilul istoric și biblic, fie sub cel spiritual și pastoral, totuși este fundamental a adera la izvorul a toate acestea: Cristos însuși. Ce se prevede pentru încheierea Anului Sfintei Preoții? Există multe așteptării pentru discursul papei, mai ales se așteaptă intervenții cu privire la problema care a dominat mai mult scena mediatică în acest an. Vor fi trei zile care vor culmina în solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus. În prima zi, 9 iunie, dedicată convertirii și misiunii preoților, vom fi în bazilica "Sfântul Paul din afara zidurilor", unde, după exemplul apostolului neamurilor, vom medita asupra dimensiunii de convertire permanentă a vieții sacerdotale și asupra legăturii dintre sfințenie și eficacitatea misiunii. Biserica, una, sfântă, catolică și apostolică, îi cheamă pe toții fiii săi la convertire continuă, rămânând absolut sfântă în personalitatea ei teologică, deoarece ea este trupul lui Cristos și Mireasa Domnului, încontinuu sfințită și reînnoită de Mirele ei, deci mereu tânără și mereu fecioară. Biserica este în mod ontologic sfântă, fiii săi sunt chemați să devină sfinți. A doua zi, 10 iunie, era prevăzută inițial în bazilica papală "Santa Maria Maggiore", însă numărul mare de preoți deja înscriși - până acum circa șapte mii - nu poate să încapă în prima dintre bazilicile mariane ale creștinătății, deci vom fi tot la "Sfântul Paul". Intenția este aceea de a fi împreună într-un reînnoit cenacol, ca apostolii în jurul sfintei Fecioare, în așteptarea și în ascultarea Duhului. Biserica are mereu nevoie să reînnoiască comuniunea afectivă și efectivă, și nimeni ca Mama cerească nu este în măsură să păstreze această communio care este dar al Duhului Sfânt. În sfârșit, la marea priveghere seara și la Liturghia de încheiere de vineri 11 iunie, ne vom strânge cu iubire în jurul lui Petru și vom asculta cuvântul său autoritar care, cu siguranță, va ști să dilate orizonturile și să arate cât de mare și de largă respirație este, și trebuie să fie, trăirea și acțiunea Bisericii și a preoților, în orice circumstanță, pentru adevăratul bine al sufletelor și pentru mântuirea lumii. (După L'Osservatore romano, 19 mai 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 23.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |