Simbologia flăcărilor de la Vechiul Testament la Rabelais
Miile de nume ale focului
La Palatul Regal din Milano este în desfășurarea expoziția "Sufletul focului. De la Heraclit la Tiziano, de la Previati la Plessi" îngrijită de Elena Fontanella. Din catalog (Milano, Fabbrica delle idee, 2010, 311 pag.) publicăm fragmente din articolul arhiepiscopului președinte al Consiliului Pontifical pentru Cultură.
De Gianfranco Ravasi
Desigur focul este marele maestru al artelor, așa cum scria Rabelais în celebra sa lucrare Gargantua și Pantagruel: cu descoperirea lui s-a deschis una din etapele fundamentale ale istoriei umanității. Din acea scânteie primară răsărea economia domestică, așa cum amintea deja profetul Isaia: "Omul și-a tăiat un cedru, sau a luat chiparos sau stejar... se folosește de ei pentru aprins focul și îi ia să se încălzească. El îi arde ca să coacă pâinea... El a ars jumătate din lemne și a fript pe jăratic carne pe care o mănâncă și se satură. Se mai încălzește și zice: «Mi-e cald! Simt văpaia lui!»" (Is 44,14-16). Și un alt profet biblic, Ezechiel, punea în scenă apariția tehnicii cu care "se pun în cuptor la un loc argint, aramă, fier, cositor și plumb și se suflă în foc ca să le topească" (22,20).
Însă, faptul că focul este "maestru al artelor" înseamnă ceva mai mult: omul introduce în gândirea și acțiunea sa elementul simbolic, dând valori și funcțiuni transcendente realităților pe care le manipulează sau pe care le întâlnește în drumul său. Este ceea ce am vrea să ilustrăm pe scurt în cadrul acelui cod capital de referință culturală și religioasă din întregul Occident care sunt Sfintele Scripturi. În ele focul luminează în mod repetat. Dacă ne referim la simpla statistică, termenul ebraic 'esh, "foc", strălucește de 378 de ori, alături de unicul termen aramaic 'esshah și de sinonimul nur (de 17 ori) care exprimă în schimb luminozitatea, așa cum se întâmplă și în arabă. În greaca din Noul Testament, clasicul pyr evocă focul de 71 de ori, în timp ce alți opt termeni conțin rădăcina lui și descriu arderea, incendiul, rugul, dar și culoarea roșie sau faptul de a avea febră, asemenea focului care pare să consume oasele și energiile vitale.
Această răspândire a focului însă se îndreaptă spre o altă țintă care este întocmai cea simbolică. Ea înflorește din contemplația poetică și spirituală, anticipând Cântarea lui Francisc.
De fapt, pentru omul biblic acea strălucire nu poate decât să facă trimitere la Dumnezeul transcendent și totuși imanent, de necuprins și totuși apropiat, exact cum se întâmplă cu focul care nu poate fi reținut în mâini ("Cuvântul lui Dumnezeu este un fier încins", va spune Bernanos, cunoscutul autor al operei Jurnalul unui paroh de țară), și totuși te încălzește și te luminează, pătrunzând în carnea ta. Iată, deci, în acel apus misterios care se arată în întunericul dens al nopții vasul cu jeratic ce fumegă și făclia aprinsă care înaintează printre animalele despicate în scena emoționantă care-l are ca protagonist pe Dumnezeu și pe Abraham în Geneză. Iată și rugul care arde cu un foc de nestins de la Sinai care se oprește în fața lui Moise și din a cărui flacără iese glasul Domnului, așa cum se citește în Exod. Deci teofania are în foc emblema sa, a contempla focul înseamnă a se arăta spre infinit și spre veșnic; fața lui Dumnezeu este iradiată de flăcări, limba lui este ca un foc devorator (Is 30,27). Trimisul său, profetul, are buzele purificate de cărbunele aprins de la altarul sacru al arderilor de tot (Is 6,6-7): "Voi face din cuvintele mele - spune Domnul - ca un foc în gura ta și acest popor va fi lemnul pe care focul îl va mistui" (Ier 5,14).
Și Cristos din Apocalips intră în scenă cu "ochii lui ca flacăra focului" (1,14; 2,18). El declară în mod explicit că a venit să aducă focul pe pământ și dorința lui este ca el să incendieze lumea ștergându-i gerul, consumându-i cojile perverse (cf. Lc 12,49). Funcția cathartică a focului, schițată deja de profetul Malahia care-l reprezintă pe mesagerul mesianic al lui Dumnezeu ca focul topitorului care purifică în cuptor (3,2-3), este în mod constant reafirmată de Biblie. Ea, pe de o parte, de mai multe ori vorbește despre focul mâniei divine și pentru a reprezenta judecata lui Dumnezeu asupra păcatului omenirii.
Pe urma acestor imagini tradiția creștină a introdus focul iadului, sediul păcătoșilor, chiar dacă scriitorul francez citat Bernanos, în romanul său Monsieur Ouine, afirma în mod provocator: "Se vorbește mereu despre focul iadului. Dar nimeni nu l-a văzut vreodată. Iadul este rece". Și explicația o va oferi în Jurnalul unui paroh de țară, atunci când va pune pe buzele protagonistului această frază: "Iadul înseamnă a nu mai iubi".
De aceea, focul poate dobândi o altă tonalitate, aceea care ne face să vorbim despre flacăra iubirii sau despre ardoarea divină care este lumină și căldură. Așadar, este cazul să facem o aluzie la o altă prezență a focului în cadrul Bibliei: el întrupează răspunsul rugător - deci de iubire și de iubire - al credinciosului dat Dumnezeului său. Ne referim la focul sacrifical. Nu degeaba unul din riturile fundamentale ale ebraismului este arderea de tot (holocaust), termen grec care evocă totala consumare a victimei sacrificale prin intermediul focului; în schimb, în ebraică prin termenul 'olah se face trimitere la ridicarea spre înălțime, adică spre cer, deci spre Dumnezeu, a fumului animalului consumat de foc. Sacralitatea acestui foc este de așa fel încât în unele situații speciale este conceput ca fiind de origine divină. În momentul inițial al cultului ebraic, conform relatării din Levitic, primul foc sacrifical nu este aprins de mână omenească, ci "un foc a ieșit dinaintea Domnului și a mistuit pe altar arderea de tot" (9,24).
Așa se va întâmpla atunci când Solomon va consacra templul din Ierusalim: "A căzut din cer focul care a mistuit arderea de tot și celelalte victime, în timp ce gloria Domnului umplea templul" (2Cr 7,1). Un eveniment asemănător va avea loc în timpul celebrei ordalii pe care profetul Ilie o va pregăti pe muntele Carmel pentru a-i sfida pe preoții idolatri ai zeului cananean Baal: "A căzut focul Domnului și a mistuit arderea de tot, lemnele, pietrele și cenușa" (1Rg 18,38), în timp ce victimele sacrificale ale idolului rămâneau în mod iremediabil neatinse, înghețate în staticitatea lor cadaverică.
Totuși, există și un foc pervers care însoțește cultul idolatric. El făcea trimitere la o practică condamnată în Biblie, aceea de a oferi ca ardere de tot pe întâiul născut, având iluzia că se potolește mânia divină. Așa va face regele din Moab (2Rg 3,17), dar și suveranii din Iuda, nelegiuiții Ahaz (2Rg 16,3) și Manase (21,6), imitați de conducătorii și de supușii din celălalt regat ebraic, cel din Samaria (2Rg 17,17). Expresia a trece fiul sau fiica în cinstea lui Molok va defini acest act sacrifical infam legat de cultul divinității indigenilor din Țara Sfântă, cananeenii. Acest rit se făcea mai ales în valea Gheenei, într-o zonă denumită Tofet, adică "focarul" abominabil unde se ardeau copiii, alături de gunoaie. Profeții Ieremia (7,31) și Ezechiel (16,21) vor condamna aspru aceste practici.
Flacăra arzătoare asumă astfel profile diferite: lumină divină și perversiune satanică (este cazul lacului de foc din Apocalips, 20,14). Și în sentimentele umane focul strălucește de lumină amenințătoare - în mânie (Os 7,6), în adulter (Iob 31,12; Prov 6,27-29), în certuri (Prov 26,20-21) - dar va străluci și ca o flacără divină, simbol al invincibilității iubirii: "Iubirea este tare ca moartea și gelozia este nepotolită ca iadul. Săgețile ei sunt săgeți de foc și flacăra ei, ca fulgerul din cer" (Ct 8,6). Un foc de nestins pentru că este foc divin.
(După L'Osservatore romano, 7 mai 2010)
Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.