Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Lumina și contrariul ei

de Inos Biffi

Conform cuvântului lui Dumnezeu, originile răului sunt înainte de apariția omului, care, de fapt, imediat ce a fost creat, se află deja în fața unei dorințe viclene și înșelătoare, a unei "invidii" - Cartea Înțelepciunii vorbește despre "invidia diavolului" (2,24) - care-l instigă la suspiciune și la revoltă față de Creator.

Paul este convins că "noi nu avem o luptă împotriva sângelui și trupului, ci împotriva conducătorilor acestei lumi și a întunericului, împotriva duhurilor răului" (Ef 6,12).

În orice caz, Cartea Genezei ne face să ajungem la un păcat angelic precedent istoriei omului și înspăimântător de influent asupra ei.

Lumea îngerilor, în general, și, îndeosebi, păcatul îngerilor - care a stimulat mult, ca toată angelologia, reflecția, de altfel ascuțită și prețioasă, a celor din Evul Mediu - nu ne este deloc necunoscut. Și totuși, în viața lui Isus întâlnim îngeri înflăcărați și bucuroși să-l slujească și diavoli ostili care încearcă să-l seducă și să-l abată de la planul divin.

Acolo unde este Isus, acolo este aversiunea diavolilor. Luând în considerare comportamentul lor față de Cristos, ni se pare că nu suntem departe de adevăr dacă noi considerăm că păcatul lor "original" a fost invidia și aversiunea înainte de toate față de alegerea veșnică a lui Isus, predestinat să fie Domn în cer și pe pământ.

Înainte ca omul să fie creat, ei s-au răzvrătit împotriva domniei Fiului lui Dumnezeu făcut om și înviat din morți. Dar și îngerii au fost creați "prin intermediul" răstignitului înviat, "în el" și "pentru el" (cf. Col 1,16). "Numele" său, primit datorită "morții pe cruce", este "mai presus de orice alt nume"; și în acest nume orice genunchi este chemat să se plece, "în cer, pe pământ și sub pământ" și orice limbă să proclame: "Isus Cristos este Domnul!", spre gloria lui Dumnezeu Tatăl (cf. Fil 2,8.11). Tot harul existent în ordinea aleasă de Dumnezeu provine de la Isus răscumpărătorul. Chiar și harul îngerilor, pierdut de cei care l-au refuzat.

Fără îndoială, ni se pare misterioasă o asemenea ordine, care include această exercitare diabolică a libertății, după cum suntem impresionați de forța diavolului, dacă ne gândim că numai Fiul lui Dumnezeu, care l-a definit "principele acestei lumi", chiar în ora înălțării sale pe cruce, a avut puterea de a-l arunca afară (In 12,31-32).

Și totuși, asupra acestei considerații nu trebuie să rămânem prea mult, chiar dacă, pentru a spune așa, "reversul" acestui plan acum nu încetează să trezească descumpănire. În schimb, trebuie să atragă admirația noastră "fața" acestui plan, adică omenitatea glorioasă a lui Isus, care vine înainte de toate și ca motivație a toate, în care am fost în mod minunat proiectați și voiți, și care în învierea sa a apărut învingător al diavolilor. Așa cum scrie sfântul Paul: "Dumnezeu a despuiat principatele și puterile și le-a făcut de ocară în văzul tuturor, după ce a triumfat asupra lor, prin Cristos" (Col 2,15).

Însă cuvântul lui Dumnezeu ne face cunoscută și o altă exercitare perversă a libertății, aceea a primilor părinți, care au cedat în fața ispitei șarpelui. Acum toți descendenții lor vin în lume cu moștenirea păcatului strămoșesc, adică lipsiți de dreptate și de har, deci diformi față de Cristos.

Încă o dată rațiunea nu știe nimic despre acest păcat și despre moștenirea sa. Ea nu reușește nici să dezlege nici să suporte enigmele chinuitoare ale răului. Filozofia nu cunoaște "teribila nenorocire originară", cum o numește John H. Newman, care este cauza și începutul oricărei forme de rău prezent și activ în istoria omului, începând de la "răsplata păcatului" (Rom 6,23), moartea, în care se consumă această nenorocire.

Însă, chiar această situație a omului nu este disperată, pentru că Dumnezeu nu numai că nu i-a lăsat fără răscumpărare pe fiii lui Adam marcați un păcat moștenit și nevinovat. De fapt, el a "prevenit", dacă putem spune așa, situația omului, care era intim rănită și discordantă din cauza păcatului strămoșesc, predestinându-l pe Fiul său ca răscumpărător al lui Adam însuși și al tuturor oamenilor urmași ai săi.

Din totdeauna Dumnezeu a rezervat harul crucii lui Cristos pentru natura umană decăzută, și nu numai ca să șteargă pata originală, ci și ca să fie iertare a tuturor păcatelor, așa încât, acolo unde s-a înmulțit păcatul, să se reverse cu prisosință harul (cf. Rom 5,20). Păcatul, ca operă a omului, nu va putea să depășească granițele milostivirii, care este opera lui Dumnezeu.

Or, substanța "veștii bune" este tocmai această decizie veșnică a lui Dumnezeu ca gloria sa și gloria Fiului să strălucească în iertarea omului, meritată și dăruită de răstignitul înviat, și comuniunea cu Isus așezat la dreapta Tatălui să fie scopul ultim al omului.

Fără îndoială, Evanghelia nu anulează și nu ferește existența de suferințe indescriptibile, de evenimente absurde și inevitabile, de situații inimaginabile de violență și perversitate pe care trebuie să le îndure și în spatele cărora pare uneori să observe opera diabolică. Credinciosul nu este ferit de acestea și nu surprinde plângerea lui și reacția lui. Însă credința îl asigură că el nu este abandonat sieși, că suferința sa nu este solitară și chinurile sale nu sunt lipsite de sens și de valoare, din moment ce în ele se reînnoiesc și se împlinesc înseși "pătimirile lui Cristos" (Col 1,24), Fiul lui Dumnezeu, pe care Tatăl nu l-a cruțat, ci "l-a dat pentru noi toți" (Rom 8,32).

Dar tocmai în această "dăruire", în această "nebunie" și "neputință" a crucii, care pare să mărturisească absența, dezinteresul, tăcerea implacabilă a lui Dumnezeu, Dumnezeu a plasat prezența sa absolută și însuși izvorul învierii și al gloriei.

Paștele lui Isus este victoria lui și a noastră asupra oricărei forme de rău, inclusiv moartea, care nu este o dispariție inevitabilă, ci o comuniune cu moartea Domnului. Nu ne deprimă păcatul, dat fiind faptul că întoarcerea și iertarea unui singur păcătos răspândește în cer o bucurie mai mare decât cea răspândită de atâția drepți (cf. Lc 15,7); și nu ne dărâmă într-o disperare descurajată chinurile îndurate, în speranță, cu Isus pe cruce, "sacrament" de speranță. "Eu consider - scrie Paul - că suferințele timpului prezent nu se pot compara cu gloria viitoare care ni se va revela" (Rom 8,18).

(După L'Osservatore Romano, 7 mai 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat