Împărtășire materială și împărtășire spirituală
Așteptând să mâncăm ca îngerii
De Inos Biffi
Semnificația Ultimei Cine este pe larg ilustrată și aprofundată în marea "teologie" și cateheză euharistică din capitolul al șaselea al Evangheliei după Ioan. "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viața lumii. Dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu aveți viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el. Cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine" (In 6,51-57, passim). Este rodul Euharistiei: comuniunea de viață cu Isus Cristos, într-o "imanență" reciprocă.
Dar trebuie să se înțeleagă exact ce înseamnă "a mânca" trupul și "a bea" sângele lui Cristos. Cu acest act nu este devorat în mod material trupul Domnului și consumat sângele lui. Și de fapt mai puțin potrivit, în mărturisirea de credință prescrisă în anul 1059 lui Berengariu din Tours, se vorbea despre trupul lui Cristos care "cu adevărat și în mod sensibil, și nu numai sacramental, este atins și frânt de mâinile preotului, și mestecat de dinții credincioșilor". Toma de Aquino va clarifica faptul că Isus Cristos este realmente prezent în Euharistie, dar în modalitatea "substanței" (Summa Theologiae, III, 75, 1, c; 76, 1, 3m). Cristos - scrie el - este prezent "spiritual" adică "invizibil și în virtutea Duhului" și "este mâncat printr-o modalitate spirituală și divină" (Super Ioannem, VI, VIII, IV, nr. 992).
În contextul euharistic faptul de "a mânca" și "a bea" asumă, prin urmare, o accepție deloc unică și singulară: adică semnifică o împărtășire "spirituală", înțelegând "spirituală" nu ca alternativă ci inclusivă a sacramentului, care conține cu adevărat Trupul și Sângele Domnului. Consecința este evidentă: numai o împărtășire în acest sens "spiritual" este destinată să "reușească", în timp ce o împărtășire numai "materială", sau "trupească", oricât de des ar fi repetată, nu poate să fie eficace.
Însă înainte de toate trebuie spus că principiul acestei împărtășiri este iubirea oferită de Cristos, adică dăruirea propriei sale vieți, continuând "tradiția" Crucii. "În sacrament - învață tot Toma - prin adevărul trupului său și al sângelui său, el ne unește cu sine" (Summa Theologiae, III, 75, 1, c). Iată pentru ce, tot conform Doctorului Angelic, Euharistia apare ca "semnul celei mai mari carități" și al "celei mai familiare uniri" a lui Cristos cu noi (ibidem), cu rezultatul unei adeziuni de viață: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu - sunt cuvintele lui Isus, deja citate mai sus - rămâne în mine și eu în el. cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine".
Însă, tocmai pentru că este împărtășire "spirituală", este necesar în cel care primește Euharistia corespunderea credinței și a carității, care, prin lucrarea Duhului Sfânt, îl dispun pe credincios să primească dăruirea vieții sale și a vieții Tatălui său pe care o face Cristos. Dacă lipsește această adeziune și primire intimă, sacramentul este destinat să nu reușească. Indiferența și neîncrederea fac zadarnică și ineficace simpla mâncare "trupească" a Trupului lui Cristos.
Sfântul Toma insistă asupra necesității ca împărtășirea sacramentală să se transforme în împărtășire spirituală. De fapt, există două moduri de a primi Trupul și Sângele lui Cristos, unul pur sacramental, celălalt și spiritual. Cu primul se primește "numai sacramentul, fără efectul său"; cu al doilea se asumă sacramentul și realitatea sa profundă, acea res a sa: atunci avem "mâncarea spirituală în care se percepe efectul acestui sacrament, care consistă în unirea cu Cristos prin credință și caritate" (ibidem, III, 80, 1, c). Altminteri am avea o împărtășire imperfectă și neîmplinită: intenția sacramentului ar rămâne ca în mod nenatural incompletă și suspendată.
Pe de altă parte, aceasta din urmă este posibilă și prin dorința după ea: "Există unii - declară tot Toma - care mănâncă acest sacrament în mod spiritual, înainte de a-l asuma în mod sacramental". Se întâmplă - și este valabil și pentru Botez - atunci când există dorința de a primi Euharistia; chiar deja înainte de instituirea ei era însă posibil împărtășirea cu ea în mod spiritual, conform învățăturii lui Paul (1Cor 10,2) despre Părinții care au mâncat "hrana spirituală" și au băut "băutura spirituală" (Summa Theologiae, III, 80, 1, 3m).
Desigur, Doctorul Angelic are un concept puternic de dorință, cu totul altceva decât o aspirație vagă și superficială. Iată pentru ce poate să afirme: "Cu toții sunt ținuți să mănânce măcar în mod spiritual, din moment ce asta înseamnă a fi încorporați lui Cristos. Fără votul de a primi acest sacrament nu poate să existe mântuire pentru om" (ibidem, 11, c).
Toma chiar se întreabă dacă îngerii asumă în mod spiritual acest sacrament și răspunde că există o "mâncare spirituală" nemediată de sacrament și de credință și care constă în unirea cu Cristos prin caritatea perfectă și vederea lui nemijlocită: și aceasta este mâncarea spirituală a îngerilor, nu a noastră: "noi așteptăm o asemenea pâine în patrie" (ibidem, 2, c). Dar dacă este adevărat că îngerii în mod spiritual îl mănâncă pe Cristos, mâncarea spirituală care le revine lor nu este aceea care are loc cu dorirea sacramentului, așa cum este pentru noi.
Fără îndoială "la comunitatea Trupului mistic aparțin fie oamenii fie îngerii", însă aceștia "în viziune deschisă", în schimb aceia "în credință", care vede adevărul "ca într-o oglindă și în manieră confuză" și cu care sunt în consonanță sacramentele (ibidem, 2m). Unde există viziunea nu există medierea credinței și a sacramentului, deci o mâncare spirituală a lui Cristos care să aibă loc cu dorirea Euharistiei. Însă o altă considerație a lui Toma este deosebit de originală și iluminantă, aceea în care atribuie mâncării spirituale a lui Cristos de care se bucură îngerii funcția de model față de mâncarea noastră sacramentală. Împărtășirea euharistică sacramentală - afirmă el - este rânduită, ca spre scop, spre împărtășirea cerească cu Cristos, de care deja se bucură îngerii.
Iată, așadar, că "mâncarea lui Cristos prin care îl asumăm în acest sacrament, într-un fel derivă din mâncarea lui Cristos de care beneficiază îngerii în patrie. De aceea se spune că omul mănâncă "pâinea îngerilor"" (ibidem, 3m): de fapt, înainte de toate și la origine, asta se referă la îngeri, care se bucură de ea conform aspectului său propriu; în schimb este în mod derivat pâine a oamenilor, care-l primesc pe Cristos în forma sacramentului (ibidem, 2, 1m). Aici pe pământ oamenii percep prezența lui Cristos prin credință; îngerii îl simt prezent prin viziunea nemijlocită (ibidem).
Un prim punct interesant din această învățătură este natura cristologică a fericirii îngerilor, deci aspirația lor spre el: și ei sunt săturați și satisfăcuți de vederea lui Isus Cristos. Cristos este Pâinea tuturor. Nu există fericire care să poată face abstracție de el sau dorință care să nu fie aspirație spre el. Un al doilea punct este caracterul tranzitoriu al sacramentului euharistic, care conține în mod real Trupul și Sângele lui Cristos, dar ca într-o stare provizorie și precară, "până când va veni" (1Cor 11,26), adică așteptând ca realitatea Domnului și comuniunea cu el (res a sacramentului), din ascunse să devină evidente, transformându-se în viziune exhaustivă.
(După L'Osservatore romano, 30 mai 2010)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.