Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia papei Benedict al XVI-lea în Solemnitatea Rusaliilor

Iubiți frați și surori,

În celebrarea solemnă a Rusaliilor suntem invitați să mărturisim credința noastră în prezența și în acțiunea Duhului Sfânt și să invocăm revărsarea lui asupra noastră, asupra Bisericii și asupra lumii întregi. Așadar, să ne însușim, cu intensitate deosebită, invocația Bisericii însăși: Veni, Sancte Spiritus! O invocație așa de simplă și imediată, dar în același timp extraordinar de profundă, venită înainte de toate din inima Tatălui pentru prietenii săi; primul și principalul dar pe care ni l-a dobândit prin Învierea și Înălțarea sa la cer.

Despre această rugăciune a lui Cristos ne vorbește textul evanghelic de astăzi, care are ca și context Cina de Taină. Domnul Isus le-a spus discipolilor săi: "Dacă mă iubiți, veți ține poruncile mele și eu îl voi ruga pe Tatăl, iar el vă va da un al Mângâietor ca să fie cu voi pentru totdeauna" (In 14,15-16). Aici ne este dezvăluită inima rugătoare a lui Isus, inima lui filială și fraternă. Această rugăciune ajunge la apogeul său și la împlinirea sa pe cruce, unde invocația lui Cristos face un întreg cu dăruirea totală de sine însuși, și astfel rugăciunea lui devine ca să spunem așa însuși sigiliul dăruirii sale în mod deplin din iubire față de Tatăl și față de omenire: invocația și dăruirea Duhului se întâlnesc, se întrepătrund, devine o unică realitate. "Și eu îl voi ruga pe Tatăl, iar el vă va da un al Mângâietor ca să fie cu voi pentru totdeauna". În realitate, rugăciunea lui Isus - aceea de la Cina de Taină și aceea de pe cruce - este o rugăciune care rămâne și în cer, unde Cristos șade la dreapta Tatălui. De fapt, Isus trăiește mereu preoția sa de mijlocire în favoarea poporului lui Dumnezeu și a omenirii, deci se roagă pentru noi toți cerându-i Tatălui darul Duhului Sfânt.

Relatarea Rusaliilor în cartea Faptele Apostolilor - am ascultat-o în prima lectură (cf. Fap 2,1-11) - prezintă "noua cursă" a lucrării lui Dumnezeu inițiată cu învierea lui Cristos, lucrare care îl implică pe om, istoria și cosmosul. De către Fiul lui Dumnezeu mort și înviat și întors la Tatăl este suflat acum asupra omenirii, cu energie inedită, suflul divin, Duhul Sfânt. Și ce produce această nouă și puternică auto-comunicare a lui Dumnezeu? Acolo unde sunt sfâșieri și înstrăinări, ea creează unitate și înțelegere. Este pornit un proces de reunificare între părțile familiei umane, dezbinate și risipite; persoanele, adesea reduse la indivizi aflați în competiție sau în conflict între ele, când ajunge la ele Duhul Sfânt, se deschid la experiența comuniunii, care poate să le implice până acolo încât să facă din ele un nou organism, un nou subiect: Biserica. Acesta este efectul lucrării lui Dumnezeu: unitatea; de aceea unitatea este semnul de recunoaștere, "cartea de vizită" a Bisericii în decursul istoriei sale universale. Încă de la început, din ziua Rusaliilor, ea vorbește toate limbile. Biserica universală precede Bisericile particulare, iar acestea trebuie să se conformeze ei mereu, conform unui criteriu de unitate și universalitate. Biserica nu rămâne niciodată prizonieră a granițelor politice, rasiale și culturale; nu se poate confunda cu statele și nici măcar cu federațiile de state, deoarece unitatea ei este de gen diferit și aspiră să străbată toate frontierele umane.

Din asta, iubiți frați, derivă un criteriu practic de discernământ pentru viața creștină: atunci când o persoană, sau o comunitate, se închide în propriul mod de a gândi și de a acționa, este semn că s-a îndepărtat de Duhul Sfânt. Drumul creștinilor și al Bisericilor particulare trebuie să se conformeze mereu cu acela al Bisericii una și catolică, și să se armonizeze cu el. Asta nu înseamnă că unitatea creată de Duhul Sfânt este un fel de egalitarism. Dimpotrivă, acesta este mai degrabă modelul de la Babel, adică impunerea unei culturi a unității pe care am putea s-o definim "tehnică". De fapt, Biblia ne spune (cf. Gen 11,1-9) că la Babel toți vorbeau o singură limbă. În schimb, la Rusalii, Apostolii vorbeau limbi diferite în așa fel încât fiecare să înțeleagă în propriul grai. Unitatea Duhului se manifestă în pluralitatea înțelegerii. Biserica este prin natura ei una și multiplă, destinată fiind să trăiască vocația sa, să fie semn și instrument de unitate a întregului neam omenesc (cf. Lumen gentium, 1), numai dacă rămâne autonomă de orice stat și de orice cultură particulară. Mereu și în orice loc Biserica trebuie să fie cu adevărat catolică și universală, casa tuturor în care fiecare poate să vină.

Relatarea din Faptele Apostolilor ne oferi și o altă idee foarte concretă. Universalitatea Bisericii este exprimată de lista de popoare, conform tradiției antice: "Pați, mezi, elamiți...", etc. Se poate observa aici că sfântul Luca trece de numărul 12, care exprimă deja mereu o universalitate. El privește dincolo de orizonturile Asiei și al Africii nord-occidentale, și adaugă alte trei elemente: "romanii", adică lumea occidentală; "iudeii și prozeliții", cuprinzând în mod nou unitatea dintre Israel și lume; și în sfârșit "cretani și arabi", care reprezintă Occidentul și Orientul, insulele și uscatul. Această deschidere de orizonturi confirmă ulterior noutatea lui Cristos în dimensiunea spațiului uman, a istoriei neamurilor: Duhul Sfânt implică oameni și popoare și, prin intermediul lor, depășește ziduri și bariere.

La Rusalii Duhul Sfânt se manifestă ca foc. Flacăra sa a coborât asupra discipolilor adunați, s-a aprins în ei și le-a dăruit noua ardoare a lui Dumnezeu. Se realizează astfel ceea ce a prezis Domnul Isus: "Foc am venit să arunc pe pământ și ce altceva vreau decât să se aprindă!" (Lc 12,49). Apostolii, împreună cu credincioșii din diferitele comunități, au dus această flacără divină până la marginile pământului; astfel au deschis un drum pentru omenire, un drum luminos, și au colaborat cu Dumnezeu care cu focul său vrea să reînnoiască fața pământului. Cât de diferit este acest foc de cel al războaielor și al bombelor! Cât de diferit este incendiul lui Cristos, propagat de Biserică, față de cele aprinse de dictatorii din toate epocile, chiar și din secolul trecut, care lasă în urma lor pământ ars. Focul lui Dumnezeu, focul Duhului Sfânt, este cel al tufișului care arde fără să se consume (cf. Ex 3,2). Este o flacără care arde, dar nu distruge; care, dimpotrivă, arzând face să iasă în evidență partea cea mai bună și cea mai adevărată a omului, ca într-o fuziune face să iasă în evidență forma sa interioară, vocația sa la adevăr și la iubire.

Un Părinte al Bisericii, Origene, într-una din omiliile sale despre Ieremia, prezintă o vorbă atribuită lui Isus, care nu este conținută în Sfintele Scripturi dar probabil autentică, care spune așa: "Cine este lângă mine este lângă foc" (Omilie despre Ieremia L, I [III]). De fapt, în Cristos locuiește plinătatea lui Dumnezeu, care în Biblie este asemănat cu focul. Am văzut puțin mai înainte că flacăra Duhului Sfânt arde dar nu consumă. Și totuși ea realizează o transformare, și de aceea trebuie să consume ceva în om, deșeurile care-l corup și-l împiedică în relațiile sale cu Dumnezeu și cu aproapele. Însă acest efect al focului divin ne înspăimântă, ne este frică să fim "fripți", am prefera să rămânem așa cum suntem. Asta depinde de faptul că de multe ori viața noastră este gândită după logica averii, a posesiei și nedăruirii. Multe persoane cred în Dumnezeu și admiră figura lui Isus Cristos, însă atunci când li se cere să piardă ceva din ei înșiși, atunci se retrag, le este frică de exigențele credinței. Există teama că trebuie să renunțăm la ceva frumos, la ceva de care suntem alipiți; teama că a-l urma pe Cristos ne privează de libertate, de anumite experiențe, de o parte din noi înșine. Pe de o parte vrem să fim cu Isus, să-l urmăm îndeaproape, și pe de altă parte ne este frică de consecințele pe care le comportă acest lucru.

Iubiți frați și surori, avem nevoie mereu să auzim de la Domnul Isus ceea ce repeta adesea prietenilor săi: "Nu vă fie frică". Asemenea lui Simon Petru și celorlalți, trebuie să lăsăm ca prezența sa și harul său să transforme inima noastră, mereu supusă slăbiciunilor umane. Trebuie să știm să recunoaștem că a pierde ceva, ba chiar, pe noi înșine pentru adevăratul Dumnezeu, Dumnezeul iubirii și al vieții, este în realitate a câștiga, a ne regăsi mai deplin. Cine se încredințează lui Isus experimentează deja în această viață pacea și bucuria inimii, pe care lumea nu le poate da, și nu le poate nici măcar lua odată ce Dumnezeu ni le-a dăruit. Așadar merită să ne lăsăm atinși de focul Duhului Sfânt! Durerea pe care ne-o provoacă este necesară pentru transformarea noastră. Este realitatea crucii: nu degeaba în limbajul lui Isus "focul" este mai ales o reprezentare a misterului crucii, fără de care nu există creștinism. De aceea, iluminați și întăriți de aceste cuvinte de viață, să înălțăm invocația noastră: Vino, Duhule Sfânt! Aprinde în noi focul iubirii tale! Știm că aceasta este o rugăciune îndrăzneață, cu care cerem să fim atinși de flacăra lui Dumnezeu; dar știm mai ales că această flacără - și numai ea - are puterea de a ne mântui. Nu vrem, pentru a apăra viața noastră, să pierdem viața veșnică pe care Dumnezeu vrea să ne-o dăruiască. Avem nevoie de focul Duhului Sfânt, pentru că numai Iubirea răscumpără. Amin.

Benedict al XVI-lea

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat