Imnul de Rusalii atribuit lui Stefano Langton
Versurile transparente ale secvenței de aur
de Inos Biffi
Pentru Rusalii liturgia pune pe buzele noastre splendida secvență Veni sancte Spiritus, în terține de dimetri trohaici acatalectici, atribuită arhiepiscopului de Canterbury Stefano Langton (1150-1228 circa). A fost definită "Secvența de aur", desigur datorită versurilor sale luminoase și transparente, care, evocând prerogativele multiple ale Duhului, imploră cu fervoare arzătoare revărsarea lui. Încă de la implorarea inițială: "Vino, Duhule Sfânt, / și trimite din înaltul cerului / o rază din lumina ta".
Invocația este repetată, pentru că harurile implorate sunt numeroase și variate, ca reflexii ale bogăției intime și multiforme a Duhului.
Astfel, solicităm cu insistență venirea lui. "Vino", replicăm noi, decorându-l cu titlurile cele mai nobile și cele mai elogiative, care treptat se scurg și se leagă ca într-o litanie armonioasă și de neoprit: "Părinte al săracilor, / împărțitorule de daruri, / lumina inimilor noastre"; "Cel mai bun mângâietor, / oaspete care aduci bucurie în suflet / și ușurare în inimi". De asemenea: "În osteneală ești odihnă, / în arșiță tu ești răcoare, / iar în lacrimi tu ne ești mângâiere".
Iată de aceea reînnoirea rugăciunii: "Tu, lumină fericită, / vino și pătrunde în adânc / inimile credincioșilor tăi". De fapt, ei sunt foarte conștienți că, dacă sunt lipsiți de Duhul Sfânt, "nimic nu este în om / care să nu fie înclinat spre rău": numai Duhul poate să-i elibereze de pete, de uscăciune și de răni; de asemenea, de împietrire, de răceală și de rătăcire.
Terținele noastre prezintă, în acest caz cu o tristă înșiruire de evocări umilitoare, ceea ce există în adâncul omului netransformat de acțiunea Duhului.
Atunci revine apelul din inimă și încrezător: "Spală orice pată a sufletului, / înlătură uscăciunea inimii, / vindecă orice rană"; "Înmoaie inimile împietrite, / încălzește-le pe cele reci / și întoarce-le pe cele rătăcite".
În sfârșit este cerut Duhul în plinătatea darurilor sale - "Sfântul Septenar" - pentru ca să dea răsplată virtuților, să conducă la ținta mântuirii veșnice și să dăruiască fericirea fără de apus.
În versuri rapide și concise este schițată astfel o teologie clară a Duhului Sfânt, care, revărsat cu supraabundență divină în viața creștinului, înjosită și marcată de păcat, o recreează și îi dă valoare.
Duhul este darul promis de Isus discipolilor săi, format în crucea sa glorioasă și revărsat din belșug în ziua de Rusalii: o zi care nu apune niciodată. De fapt, din Domnul așezat la dreapta Tatălui Duhul nu încetează să se reverse pentru a insufla caritatea în suflete, pentru a le lumina și a le întări - deoarece el este "Puterea" care vine de sus (cf. Lc 24,49).
Duhul trezește în ele, cu putere și în tăcere, deoarece Duhului Sfânt nu-i place zgomotul exterior, gustul și familiaritatea lui Dumnezeu. În virtutea "instinctului" său - expresia "instinctul Duhului Sfânt" apare des în Toma de Aquino (Summa Theologiae, I-II, 68, 3, c) - putem duce o viață "spirituală".
În mod deosebit, Duhul este sufletul Bisericii, înzestrată de el cu carismele sale, inițiată la înțelegerea tainelor divine, revigorată prin mărturia și vestirea perseverentă a Evangheliei și mai ales purificată și înfrumusețată de el, motiv pentru care în Crez o proclamăm sfântă: "Cred în sfânta Biserică". Nici nu ar putea să fie altfel, din moment ce Biserica este însuși trupul lui Cristos și mireasa lui.
(După L'Osservatore romano, 23 mai 2010)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 13.