Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Știri lente într-o lume de "știri fast food"

Interviu luat profesorului de comunicații, părintele La Porte

În fața recentelor scandaluri, în fața unei culturi de fond care refuză valorile catolice și în fața unei structuri interne a Bisericii care cu greu ține pasul cu lumea informației, care lucrează 24 de ore din 24, cum ar trebui să se comporte comunicatorii din Biserică?

Părintele José María La Porte, profesor de comunicații sociale la Universitatea Pontificală "Sfânta Cruce", a organizat o conferință importantă pentru comunicatorii din Biserică, pe tema "Identitate și dialog", care s-a desfășurat la Roma la începutul lunii mai.

Agenția Zenit la intervievat în legătură cu intervenția lui de prezentare, în care a prezentat câteva propuneri pentru o nouă strategie a comunicării.

În prezentare dumneavoastră ați făcut distincție între "știri fast food" și "știri slow food". Ne puteți explica mai bine această distincție?

Părintele La Porte: În această lume în care toți vor informații tot mai mari, redescoperim timpul, pentru că ajungem să pierdem atât timp pentru a aduna știrile fără să reușim să înțelegem bine ce se întâmplă.

"Știrile fast food" sunt utile în anumite privințe. Distincția se bazează pe modul în care faptele sunt prezentate și interpretate de oameni. Dacă se vrea să se dea știri în acest mod, e nevoie de viteză, de argumente necomplicate, care să intre în titluri. Problema este că realitatea este complexă, mai ales cea din lumea globală.

Riscul este acela de a reacționa în mod omogen în fața știrilor foarte diferite. Acestea sunt "știrile fast food". Este un păcat pentru ziariști deoarece în acest mod trec pe planul al doilea, așa încât uneori titlurile nu sunt formulate de cel care a scris știrile. Ziariștii ar merita respect mai mare pentru munca lor.

Eu cred că "știrile fast food" pot ajuta la descoperirea esenței jurnalismului și a jurnaliștilor, deoarece oamenii vor să înțeleagă ce se întâmplă, să știe de ce se întâmplă anumite lucruri, vor să cunoască natura problemelor, în timp ce multe mijloace de informare oferă niște simple pilule de știri și nu substanța a ceea ce se întâmplă.

Cât privește Biserica, trebuie să dăm știri slow food. Ceva care să fie bogat în vitamine, în sens intelectual, și care să poată ajuta pe oameni să gândească, să formeze opinii libere, să analizeze. Știrile fast food ar putea să fie utile în unele contexte, dar nu în materie de valori sau de argumente care ce analize mult mai aprofundate.

Cred că adevărata problemă a jurnalismului de astăzi nu este Internetul. Adevărata problemă de astăzi este calitatea. Acesta este unul din motivele pentru care oamenii redescoperă calitatea prin intermediul blogurilor. Jurnaliștilor s-ar putea să nu le placă blogurile și să spună: ce oferă blogurile și nu oferă informația profesională? Blogurile oferă analize, opinii, fără teama de a spune "aceasta este o opinie". Și faptul că blogurile atrag așa de multe persoane este un semn al acestei calități, pentru că unele bloguri, deși nu au o grafică îmbietoare, atrag datorită calității informației.

Cum este posibil să se ofere "știri fast food" când publicul vrea reacții imediate, sau când - de exemplu în caz de scandal - jurnaliștii vor imediat o conferință de presă?

Părintele La Porte: Rămânând pe această analogie, știrile fast food sunt ca acel care vrea să mănânce imediat ce simte că-i este foame. Și asta duce la obezitate. Știrile fast food îngrașă intelectul cu informații banale și inutile și complică viziunea noastră despre realitate, deoarece ne induc să le considerăm ca informații prioritare.

Atunci când există un scandal, Biserica are nevoie să vorbească, să răspundă, și efectiv în aceste cazuri timpul de răspuns este important. Pentru aceasta sistemul informativ al Bisericii trebuie să se adapteze. Dar în afară de răspunsul rapid este necesar să se facă trimitere la documentele cele mai substanțiale care explică ce face Biserica realmente. Acest lucru permite oamenilor să aibă știri slow food. Este important să ne amintim și de consumatorii de știri slow food. Pentru aceasta trebuie să ne asigurăm că știrile rapide, titlurile rapide, fac ca persoanele să aprofundeze și să primească informații mai mari. Acum îți ofer fast food pentru că asta ai nevoie, dar își spun și că nu-ți voi da fast food în toate zilele... data viitoare când vei avea interes față de o știre vei lua din informații mai aprofundate.

Vă referiți la ceva ca noul blog Vatican Information Service (VIS)?

Părintele La Porte: Acesta este un exemplu bun. Sau, când de exemplu se răspunde la o acuză precisă, dând și documentație despre ceea ce face Biserica, despre numărul preoților acuzați, despre principalele măsuri luate de Biserică, despre raportul cu sistemul judiciar și despre esența a ceea ce se întâmplă. Se răspunde, și dacă informația este greșită trebuie spus acest lucru rapid, pentru a explica după aceea propria poziție, și dacă asta cere documentație, suntem în cadrul informației slow food.

De exemplu, în cazurile de pedofilie avem de-a face cu victime, dar vorbim și de morală sexuală. Avem impresia că această societate care acuză Biserica și pe unii preoți este aceeași societate care nu acordă multă atenție acelorași probleme atunci când se întâmplă în alte contexte sociale. Desigur chiar și un singur caz este mai mult decât suficient pentru Biserică, dar este interesant de notat cum, în modul în care se prezintă informația, se folosesc două greutăți și două măsuri.

Deci după părerea dumneavoastră, în cadrul scandalului despre abuzurile sexuale, comunicatorii din Biserică ar trebui să vorbească și despre învățăturile Bisericii despre sexualitate, care explică de ce aceste abuzuri sexuale sunt un păcat așa de grav?

Părintele La Porte: Desigur. Pentru ce oamenii sunt așa de contrariați de faptul că unii preoți au comis aceste delicte? Pentru că ei cunosc învățătura Bisericii despre sexualitate. Este o contradicție că un păstor s-a comportat în mod așa de imoral. Există o victimă, există un minor, cineva care are nevoie să fie ocrotit. Dacă se ignoră problema pentru că se crede că trebuie tutelat bunul nume al Bisericii se trădează adevărul, pentru că binele Bisericii începe cu binele persoanelor, că fiecare dintre ele este imagine a lui Dumnezeu. Ceva nu funcționează când comunicațiile au ca scop menținerea bunei reputații. Nouă nu ne este teamă să primim critici, deoarece criticile ajută la cunoașterea propriilor greșeli.

Dumneavoastră credeți că scandalurile reprezintă o oportunitate pentru a reafirma învățătura despre demnitatea persoanei umane, despre rolul preotului și despre alte argumente legate de acestea?

Părintele La Porte: Da, și chiar pentru a vedea capacitatea de răspuns a Bisericii: unii episcopi și-au dat demisia. Dacă există o instituție care răspunde cu adevărat la problemă, aceasta este Biserica Catolică. Poate că noi, membrii ai Bisericii, am fi putut răspunde mai bine; desigur, nu negăm că au existat greșeli. Este un moment de purificare, pentru a redefini și a repropune figura preotului, și faptul că acesta este Anul Sfintei Preoții nu este numai o întâmplare. Tot ceea ce se întâmplă folosește pentru a ne reaminti că figura preotului cere un standard moral ridicat.

Propunerea dumneavoastră strategică a fost creată pentru comunicatorii din Biserică. E vorba de un răspuns legat de scandalurile despre abuzurile sexuale, sau de principii valabile în orice moment?

Părintele La Porte: Este o abordare valabilă în general pentru Biserică, deoarece cred că, dacă vrea Dumnezeu, scandalurile despre abuzurile sexuale vor trece și toate victimele vor fi ajutate. Cred că este limitativ a crea o strategie pe termen lung numai pe baza unui aspect contingent care va fi depășit în câteva luni sau un an. Trebuie să ne gândim la o propunere strategică; să creăm o hartă a valorilor care merg împotriva curentului și a celor care sunt împărtășite de societatea contemporană - de exemplu, caritatea, voluntariatul, frumusețea liturgiei - și apoi să găsim momentul potrivit pentru a le propune, pentru că nu este oportun a baza o întreagă strategie nouă pe valori care sunt contrastate în societate.

Cu toții știu care este poziția Bisericii despre eutanazie, cu toții cunosc poziția Bisericii cu privire la avort, și așa mai departe. Și asta creează polemică. O polemică inevitabilă dacă mesajul trebuie să fie clar. Deci e vorba de a face să ajungă mesajul.

În același timp, cred că a vorbi despre valorile în mod obișnuit acceptate poate ajuta persoanele să privească și mai departe. Dacă ar trebui să creez o hartă a acestor valori și modul în care vreau să le propun, aș vedea, de exemplu, că anul 2011 va fi anul voluntariatului (conform Națiunilor Unite). Aceasta va fi o bună oportunitate pentru a prezenta învățătura și experiența Bisericii în acest domeniu, pentru că dacă există o instituție care face atâta voluntariat, aceasta este Biserica.

Ce înțelegeți prin strategie?

Părintele La Porte: Când vorbesc de strategie mă gândesc la diferite elemente. Identitatea este punctul de plecare: este necesar să avem o identitate specifică pentru a putea participa la un dialog public. Trebuie să se propună informații slow food, cu documentație și idei. Atunci când se oferă date, documente și fapte, oamenii răspund și sunt în măsură să creeze o opinie în propriile comunități.

Al doilea punct este de a transpune prioritățile pastorale ale instituției sale în comunicare. Cu aceasta vreau să spun că dacă prioritatea unei dieceze este Ziua Mondială a Tineretului, cum ar trebui s-o traduc în comunicare în dieceză? Ce înseamnă voluntariat? Cum pot propune voluntariatul în toate școlile catolice? Există multe oportunități.

Al treilea punct este să ne gândim cu să propunem elemente care pot să constituie știri interesante pentru mijloacele de informare.

Un alt punct este acela de a pregăti experți care pot ajuta în traduceri. De exemplu, a fost efectuat un studiu în Spania cu privire la raportul dintre femeia însărcinată și copil și conținuturile acestui studiu ar putea să fie traduse în imagini și sunete.

Mergând pe urma conferinței, ce intenționați să faceți în privința propunerilor dumneavoastră despre comunicare?

Părintele La Porte: Ideea este că cei 250 de comunicatori din Biserică, prezenți la conferință și provenind din toată lumea, pot să adopte și să adapteze principiile la propriile situații locale, pentru că țările pot să se diferențieze mult unele de altele. Ideea mea este că aceste propuneri pot fi utilizate ca un cadru de referință - fiecare comunicator din Biserică se va putea întreba care sunt principiile de la care poate demara această strategie de comunicare.

(După Zenit, 20 mai 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat