Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Onești: Moldovă, plai de cântec și rugă

Celebrarea din acest an (5 martie 2010) a trecerii "din această lume la Tatăl" a fericitului Ieremia s-a voit să fie și o punte de legătură între spiritual și cultural, grație mai ales participării la acest eveniment a unei personalități de excepție a culturii populare din România, "doamna cântecului popular bucovinean", Sofia Vicoveanca.

Fără a diminua cu nimic importanța celebrării religioase, aș vrea să mă opresc asupra dimensiunii culturale a evenimentului, întrucât consider că, și în acest caz, patronul nostru spiritual s-a dovedit a fi un liant între veacuri și suflete.

Mai ales între acestea...

Ruga și cântecul au fost dintotdeauna pietre de temelie ale spiritualității și culturii noastre populare, spiritualitate și cultură la care s-a adăpat și umilul nostru înaintaș, căci gingășia și sensibilitatea sa deosebită nu aveau de unde să-și tragă seva decât din această osmoză dintre spiritual și uman atât de caracteristică poporului nostru.

Ascultând cântecele, dar mai ales poeziile Sofiei Vicoveanca, mi-am dat seama cât de profundă este această legătură peste veacuri, dar necurmată în timp, la care am avut prilejul să particip. Sofia Vicoveanca, prin înțelepciunea pe care o dă trecerea anilor, scoate în evidență, dacă mai era nevoie, această legătură dintre suflete, peste timp. Timpul, văzut din această perspectivă, nu este ceva ce desparte, ci un liant.

Spicuiesc, drept dovadă a celor de mai sus, din versurile ei:

"Omul îi doar o suflare,

Ca o umbră, ca o rouă,

Este-a visului chemare,

Când i-e scris, - "se rupe"-n două.

Omul este un suspin,

Este lacrima din nori,

Este zâmbetul divin

Când se-arată primii zori.

Omul este-o adiere

Pe a vântului aripă,

Este plâns și mângâiere,

Omul este doar o ... clipă!

(Ce îi omul? - din volumul Cu inima-n palme, Editura Bibliotecii Județene "I.G. Sbiera", Suceava, 2004)

Dincolo de orice alte considerații critico-literare, conștiința acestei osmoze dintre divin și uman este o constantă în viața acestei mari interprete a năzuințelor unui popor (îndeajuns) urgisit de vremi, așa cum rezultă și din:

"În fața ta, ce sunt eu, Doamne?

Când peste lume-au nins dureri,

Am strâns la tâmple-atâtea toamne,

Tu-n suflet mi-ai pus primăveri.

E-atâta-amar și jale-n lume

Și lacrimi strânse, ce nu curg,

În fața ta, ce-s eu anume?

Sunt ziua ce dă în amurg.

Când dorul mi-a ars sufletul

Și somnu-n noapte n-a venit,

Tu, Doamne bun, mi-ai dat alintul

Și pace-adâncului rănit.

Când din senin, singurătatea

Mi-a trecut pragul și s-a pus

Pe sufletu-mi, umbrit de-atâtea,

La multe încercări m-ai pus.

Îți mulțumesc că ești cu mine

Fără de fală sau minciuni,

Mă-chin altarelor străbune,

Smerită-n plâns și rugăciuni.

(Poezia În fața Ta, ce sunt eu, Doamne? - din volumul Taine în adânc păstrate, Editura Biblioteca Bucovinei "I.G. Sbiera", Suceava, 2009)

Setea de absolut, dorința de înlănțuire cu sublimul, cu taina, năzuința de a depăși condiția de vremelnic pe această lume, caracteristică omului în general, îmbrățișează, în strofele Sofiei, dimensiuni astrale, un fel de "tocmeală" bine chibzuită cu Atotputernicul, în care arată că știe ce vrea, dar și că este conștientă că fără un ajutor de sus toate dorințele omului sunt destinate a fi ceea ce sunt: doar vise frânte-n două...

...O, suflet trist! Urât de multă lume,

Ai și tu un dor? Amar? Cum avem noi anume?

Fie ca Domnul ruga să-ți fi ascultat,

Căci nimeni și nimic pe astă lume nu-i uitat...

(Din poezia În toamnă..., din volumul Dureri ascunse, Ed. "Cuvântul nostru", Suceava, 1996)

O constantă a acestei "inimi-n palme" care se vădește a fi Sofia Vicoveanca este umilința, altfel spus conștiința de a fi doar unealtă a absolutului, o creatură a lui Dumnezeu, care dorește să se simtă "doar o scânteie" ce se poate transforma "în vâlvătaie", conștientă că ceea ce cere poate fi "osândă", adică chin în a te exprima, în a fi înțeles, dar este în același timp conștientă că toate acestea sunt o necesitate vitală, nu numai pentru sine, ci și un vis și un dar pentru alții, ceva ce nu poate deveni însă realitate decât cu "...iubire cât mai multă", numele dezvăluit și preferat al lui Dumnezeu:

"Mă iartă, Doamne, dacă-ți cer osândă:

Să-mi dai, să-mi dai... iubire cât mai multă!"

(din poezia Mă iartă, Doamne!, volumul Dureri ascunse, Ed. "Cuvântul nostru", Suceava, 1996)

Toate aceste doruri, năzuințe, cuibărite prin ungherele memoriei și "dospite" de-a lungul celor 50 de ani de slujire a culturii populare, dar care au rădăcini adânci și își trag seva din humusul generațiilor ce s-au petrecut pe aceste meleaguri de "cântec și dor" sunt sintetizate, reduse la esență, în poezia Aș vrea să fiu:

Aș vrea să fiu doar o scânteie,

Să aprind focul zorilor

Și aș ruga vântul s-adie

Ca să nu m-aprind, să mor;

Că aș mai vrea s-ascult, în noapte,

Glasuri de privighetori,

Pădurile cu-ale lor șoapte,

Zbuciumul izvoarelor;

Să simt cum roua-n valuri dese

Sărută fiecare floare,

Parcă-s la altar mirese

Smerite-n binecuvântare;

Să mai văd cum se destramă

În lumina crudă, deasă,

Aburii ușori, de scamă...

Și-apoi să pot muri. Nu-mi pasă!

(Aș vrea să fiu, din volumul Dureri ascunse, Ed. "Cuvântul nostru", Suceava, 1996).

Închei aceste impresii ce privesc un benefic act de cultură, având speranța că astfel de momente vor avea continuitate în viitor, căci a fi "frați ai poporului", așa cum ne mărturisim a fi noi, capucinii, vrea să spună și așa ceva: deschiderea față de valorile autentice ale acestui pământ din care provenim și unde ne desfășurăm activitatea și ne trăim chemarea, fie că se numesc fericitul Ieremia sau, de ce nu, Sofia Vicoveanca, dar și nenumărați alții ca ei, căci Dumnezeu a dăruit acestui pământ binecuvântat belșug de haruri, însă depinde doar de noi să beneficiem de ele. Din păcate, se pare că nu prea știm să beneficiem de ele decât pe moment, mai puțin să le tezaurizăm...

Fr. Petre-Marian Ianoș, OFMCap.


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat