|
"Lectio divina" a papei în fața parohilor din Dieceza de Roma Publicăm în continuare textul de la "Lectio divina" ținută la 18 februarie de Benedict al XVI-lea cu ocazia întâlnirii tradiționale de la începutul Postului Mare cu preoții din dieceza de Roma, desfășurată în Aula Binecuvântării din Vatican. Eminență, Iubiți frați întru episcopat și întru preoție, Este o tradiție foarte frumoasă și chiar importantă pentru mine să pot începe Postul Mare mereu împreună cu preoțimea mea, preoții din Roma. Astfel, ca Biserică locală de Roma, dar și ca Biserică universală, putem să întreprindem acest drum esențial cu Domnul spre Pătimire, spre Cruce, drumul pascal. Anul acesta vrem să medităm textele din Scrisoarea către Evrei citite acum. Autorul acestei Scrisori a deschis o nouă cale pentru a înțelege Vechiul Testament ca o carte care vorbește despre Cristos. Tradiția precedentă îl văzuse pe Cristos mai ales, în mod esențial, în cheia promisiunii davidice, a adevăratului David, a adevăratului Solomon, a adevăratului Rege al lui Israel, adevărat Rege pentru că e om și Dumnezeu. Și inscripția de pe Cruce vestise realmente lumii această realitate: acum există adevăratul Rege al lui Israel, care este Regele lumii, Regele iudeilor se află pe Cruce. Este o proclamare a regalității lui Isus, a împlinirii așteptării mesianice din Vechiul Testament, care, în adâncul inimii, este o așteptare a tuturor oamenilor care-l așteaptă pe adevăratul Rege, care dă dreptate, iubire și fraternitate. Însă autorul Scrisorii către Evrei a descoperit un citat care până în acel moment nu fusese observat: Ps 110,4 - "tu ești preot după rânduiala lui Melchisedek". Asta înseamnă că Isus nu numai că împlinește promisiunea davidică, așteptarea adevăratului Rege al lui Israel și al lumii, ci realizează și promisiunea adevăratului Preot. În parte din Vechiul Testament, mai ales și în Qumran, există două linii separate de așteptare: Regele și Preotul. Autorul Scrisorii către Evrei, descoperind acest verset, a înțeles că în Cristos sunt unite cele două promisiuni: Cristos este adevăratul Rege, Fiul lui Dumnezeu - conform Ps 2,7 pe care el îl citează - dar este și adevăratul Preot. Astfel toată lumea cultuală, toată realitatea sacrificiilor, a preoției, care este în căutarea adevăratei preoții, a adevăratului sacrificiu, găsește în Cristos cheia sa, împlinirea sa și, cu această cheie, poate să recitească Vechiul Testament și să arate că tocmai și legea cultuală, care după distrugerea templului este abolită, în realitate mergea spre Cristos; deci, nu este pur și simplu abolită, ci reînnoită, transformată, deoarece în Cristos totul își găsește sensul său. Preoția apare deci în curăția ei și în adevărul ei profund. În felul acesta, Scrisoarea către Evrei prezintă tema preoției lui Cristos, Cristos preot, pe trei nivele: preoția lui Aron, cea a templului; Melchisedek; și însuși Cristos, ca adevăratul preot. Și preoția lui Aron, deși este diferită de cea a lui Cristos, deși este, ca să spunem așa, numai o căutare, o mergere în direcția lui Cristos, oricum este "cale" spre Cristos, și deja în această preoție se schițează elementele esențiale. Apoi Melchisedek - vom reveni asupra acestui punct - care este un păgân. Lumea păgână intră în Vechiul Testament, intră într-o figură misterioasă, fără tată, fără mamă - spune Scrisoarea către Evrei -, apare pur și simplu, și în el apare adevărata venerare a Dumnezeului Preaînalt, a Creatorului cerului și al pământului. Astfel și din lumea păgână vine așteptarea și prefigurarea profundă a misterului lui Cristos. În Cristos însuși totul este sintetizat, purificat și condus la sfârșitul său, la adevărata sa esență. Să vedem acum fiecare element, pe cât este posibil, cu privire la preoție. Din Lege, din preoția lui Aron învățăm două lucruri, ne spune autorul Scrisorii către Evrei: un preot pentru a fi realmente mijlocitor între Dumnezeu și om, trebuie să fie om. Acest lucru este fundamental și Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om tocmai pentru a fi preot, pentru a putea realiza misiunea preotului. Trebuie să fie om - vom reveni asupra acestui punct -, dar nu poate de la sine să se facă mijlocitor către Dumnezeu. Preotul are nevoie de o autorizație, de o instituire divină și numai aparținând celor două sfere - cea a lui Dumnezeu și cea a omului poate să fie mediator, poate să fie "punte". Aceasta este misiunea preotului: să combine, să lege aceste două realități aparent separate, adică lumea lui Dumnezeu - departe de noi, adesea necunoscută omului - și lumea noastră umană. Misiunea preoției este de a fi mediator, punte care leagă, și astfel să-l ducă pe om la Dumnezeu, la răscumpărarea sa, la adevărata sa lumină, la adevărata sa viață. Deci, ca prim punct, preotul trebuie să fie de partea lui Dumnezeu și numai în Cristos această necesitate, această condiție a medierii este realizată pe deplin. De aceea era necesar acest Mister: Fiul lui Dumnezeu se face om pentru ca să fie adevărată punte, să fie adevărata mediere. Ceilalți trebuie să aibă cel puțin o autorizație de la Dumnezeu sau, în cazul Bisericii, Sacramentul, adică să introducă ființa noastră în ființa lui Cristos, în ființa divină. Numai cu Sacramentul, acest act divin care ne creează preoți în comuniunea cu Cristos, putem realiza misiunea noastră. Și acest lucru mi se pare un prim punct de meditație pentru noi: importanța Sacramentului. Nimeni nu se face preot de la sine; numai Dumnezeu poate să mă atragă, poate să mă autorizeze, poate să mă introducă în participarea la misterul lui Cristos; numai Dumnezeu poate să intre în viața mea și să mă ia în mână. Acest aspect al darului, al precedenței divine, al acțiunii divine, pe care noi n-o putem realiza, această pasivitate a noastră - a fi aleși și luați de mână de Dumnezeu - este un punct fundamental în care să intrăm. Trebuie să ne întoarcem mereu la Sacrament, să ne întoarcem la acest dar în care Dumnezeu îmi dă ceea ce eu n-aș putea niciodată să dau: participarea, comuniunea cu ființa divină, cu preoția lui Cristos. Să facem această realitate și un factor practic al vieții noastre: dacă este așa, un preot trebuie să fie realmente un om al lui Dumnezeu, trebuie să-l cunoască pe Dumnezeu îndeaproape și-l cunoaște în comuniune cu Cristos. Așadar, trebuie să trăim această comuniune și celebrarea sfintei Liturghii, rugăciunea Breviarului, toată rugăciunea personală, sunt elemente ale faptului de a fi cu Dumnezeu, de a fi oameni ai lui Dumnezeu. Ființa noastră, viața noastră, inima noastră trebuie să fie fixate în Dumnezeu, în acest punct din care nu trebuie să ieșim, și asta se realizează, se întărește zi de zi, chiar și cu rugăciuni scurte în care ne legăm din nou cu Dumnezeu și devenim tot mai mult oameni ai lui Dumnezeu, care trăiesc în comuniunea lui și pot astfel să vorbească despre Dumnezeu și să conducă la Dumnezeu. Celălalt element este că preotul trebuie să fie om. Om în toate sensurile, adică trebuie să trăiască o adevărată umanitate, un adevărat umanism; trebuie să aibă o educație, o formare umană, virtuți umane; trebuie să dezvolte inteligența sa, voința sa, sentimentele sale, afecțiunile sale; trebuie să fie realmente om, om după voința Creatorului, a Răscumpărătorului, pentru că știm că ființa umană este rănită și problema "ce este omul" este întunecată de faptul păcatului, care a lezat natura umană până în profunzimile sale. Astfel se spune: "a mințit", "este uman"; "a furat", "este uman"; dar aceasta nu este adevărata ființă umană. Uman înseamnă a fi generos, înseamnă a fi bun, înseamnă a fi om al dreptății, al prudenței adevărate, al înțelepciunii. Deci a ieși, cu ajutorul lui Cristos, din această întunecare a naturii noastre pentru a ajunge la adevărata ființă umană după imaginea lui Dumnezeu, este un proces de viață care trebuie să înceapă în formarea la preoție, dar care trebuie să se realizeze apoi și să continue în toată existența noastră. Cred că cele două lucruri merg împreună în mod fundamental: a fi al lui Dumnezeu și cu Dumnezeu și a fi realmente om, în adevăratul sens pe care l-a voit Creatorul plăsmuind această creatură care suntem noi. A fi om: Scrisoarea către Evrei face o subliniere a umanității noastre care ne surprinde, pentru că spune: trebuie să fie unul cu "compătimire pentru cei care sunt în ignoranță și în greșeală, întrucât și el este cuprins de slăbiciune" (5,2) și apoi - încă și mai puternic - "în zilele vieții sale pământești, el a oferit, cu strigăte puternice și cu lacrimi, rugăciuni și cereri către acela care avea puterea să-l salveze de la moarte și a fost ascultat datorită evlaviei lui" (5,7). Pentru Scrisoarea către Evrei element esențial al faptului de a fi om este compătimirea, este suferința cu alții: aceasta este adevărata umanitate. Nu este păcatul, pentru că păcatul nu este niciodată solidaritate, ci este mereu desolidarizare, este o luare a vieții pentru mine însumi, în loc s-o dăruiesc. Adevărata umanitate înseamnă a participa realmente la suferința ființei umane, înseamnă a fi un om al compătimirii - metriopathein, spune textul grec - adică a fi în centrul pătimirii umane, a purta realmente cu alții suferințele lor, tentațiile din acest timp: "Dumnezeule, unde ești tu în această lume?". Această umanitate a preotului nu răspunde la idealul platonic și aristotelic, conform căruia adevăratul om ar fi acela care trăiește numai în contemplarea adevărului și astfel este fericit, pentru că are numai prietenia cu lucrurile frumoase, cu frumusețea divină, însă "lucrările" le fac alții. Aceasta este o presupunere, în timp ce aici se presupune că preotul intră asemenea lui Cristos în mizeria umană, o ia cu sine, merge la persoanele suferinde, se ocupă de ele, și nu numai în exterior, ci în interior ia asupra sa, adună în el însuși "pătimirea" timpului său, a parohiei sale, a persoanelor încredințate lui. Astfel Cristos a arătat adevăratul umanism. Desigur, inima lui este mereu fixată în Dumnezeu, îl vede mereu pe Dumnezeu, intim este mereu în colocviu cu el, dar el poartă, în același timp, toată ființa, toată suferința umană, intră în Pătimire. Vorbind, văzându-i pe oamenii care sunt mici, fără păstor, el suferă împreună cu ei și noi preoții nu putem să ne retragem într-un Elysium, ci suntem cufundați în pătimirea acestei lumi și, cu ajutorul lui Cristos și în comuniune cu el, trebuie să încercăm s-o transformăm, s-o ducem spre Dumnezeu. Tocmai acest lucru trebuie spus, cu următorul text realmente stimulant: "a oferit, cu strigăte puternice și lacrimi, rugăciuni și cereri" (Ev 5,7). Aceasta nu este numai o referință la ora angoasei pe Muntele Măslinilor, ci este un rezumat al întregii istorii a pătimirii, care cuprinde întreaga viață a lui Isus. Lacrimi: Isus plângea în fața mormântului lui Lazăr, era realmente atins interior de misterul morții, de teroarea morții. Persoane pierd fratele, ca în acest caz, mama și fiul, prietenul: toată teribilitatea morții, care distruge iubirea, care distruge relațiile, care este un semn al limitării noastre, al sărăciei noastre. Isus este pus la încercare și se confruntă până în adâncul sufletului său cu acest mister, cu această tristețe care este moartea, și plânge. Plânge în fața Ierusalimului, văzând distrugerea cetății frumoase din cauza neascultării; plânge văzând toate distrugerile din istoria lumii; plânge văzând cum oamenii se distrug pe ei înșiși și cetățile lor în violență, în neascultare. Isus plânge, cu strigăte puternice. Știm din Evanghelii că Isus a strigat de pe Cruce, a strigat: "Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mc 15,34; cf. Mt 27,46), și a strigat încă o dată la sfârșit. Și acest strigăt răspunde la o dimensiune fundamentală a Psalmilor: în momentele teribile ale vieții umane, mulți Psalmi sunt un strigăt puternic către Dumnezeu: "Ajută-ne, ascultă-ne!". Chiar astăzi, în Breviar, ne-am rugat în acest sens: Unde ești tu, Dumnezeule? "Suntem dați ca niște oi la tăiere" (Ps 44,12). Un strigăt al omenirii suferinde! Și Isus, care este adevăratul subiect al Psalmilor, duce realmente acest strigăt al omenirii la Dumnezeu, la urechile lui Dumnezeu: "Ajută-ne și ascultă-ne!". El transformă toată suferința umană, luând-o în el însuși, într-un strigăt la urechile lui Dumnezeu. Și astfel vedem că tocmai în acest mod realizează preoția, funcția mediatorului, transportând în el însuși, asumând în el suferința și pătimirea lumii, transformând-o în strigăt către Dumnezeu, ducând-o în fața ochilor și în mâinile lui Dumnezeu, și astfel ducând-o realmente la momentul Răscumpărării. În realitate Scrisoarea către Evrei spune că "a oferit rugăciuni și cereri", "strigăte puternic și lacrimi" (5,7). Este o traducere corectă a verbului prospherein, care este un cuvânt cultual și exprimă actul oferirii darurilor umane lui Dumnezeu, exprimă tocmai actul ofertoriului, al sacrificiului. Astfel, cu acest termen cultual aplicat rugăciunilor și lacrimilor lui Cristos, demonstrează că lacrimile lui Cristos, angoasa de pe Muntele Măslinilor, strigătul de pe Cruce, toată suferința nu sunt un ceva alături de marea lui misiune. Tocmai în acest mod el oferă sacrificiul, este preot. Scrisoarea către Evrei cu acest "a oferit", prospherein, ne spune: aceasta este realizarea preoției sale, astfel duce omenirea la Dumnezeu, astfel se face mediator, astfel se face preot. Spunem, pe bună dreptate, că Isus nu a oferit lui Dumnezeu ceva, ci s-a oferit pe sine însuși și această oferire de sine însuși se realizează tocmai în această compătimire, care transformă în rugăciune și în strigăt către Tatăl suferința lumii. În acest sens și preoția noastră nu se limitează la actul cultual al sfintei Liturghii, în care totul este pus în mâinile lui Cristos, ci toată compătimirea noastră față de suferința acestei lumi așa de îndepărtate de Dumnezeu, este act sacerdotal, este prospherein, este oferire. În acest sens mi se pare că trebuie să înțelegem și să învățăm să acceptăm mai profund suferințele vieții pastorale, pentru că tocmai aceasta este acțiune sacerdotală, este mediere, este intrare în misterul lui Cristos, este comunicare cu misterul lui Cristos, foarte reală și esențială, existențială și apoi sacramentală. Un al doilea cuvânt în acest context este important. Este spus că în felul acesta - prin această ascultare - Cristos este făcut desăvârșit, în greacă teleiotheis (cf. Evr 5,8-9). Știm că în toată Torah, adică în toată legislația cultuală, cuvântul teleion, folosit aici, indică hirotonirea sacerdotală. Adică Scrisoarea către Evrei ne spune că tocmai făcând asta Isus a fost făcut preot, s-a realizat preoția lui. Hirotonirea noastră sacerdotală sacramentală trebuie realizată și concretizată în mod existențial, dar și în mod cristologic, tocmai în această purtare a lumii cu Cristos și la Cristos și, cu Cristos, la Dumnezeu: astfel devenim realmente preoți, teleiotheis. Deci preoția nu este un ceva pentru câteva ore, ci se realizează tocmai în viața pastorală, în suferințele sale și în slăbiciunile sale, în tristețile sale și chiar în bucurii, desigur. Astfel devenim tot mai mult preoți în comuniune cu Cristos. În sfârșit, Scrisoarea către Evrei rezumă toată această compătimire în cuvântul hupakoen, ascultare: toate acestea sunt ascultare. Este un cuvânt care nouă nu ne place, în timpul nostru. Ascultarea apare ca o alienare, ca o atitudine servilă. Unul nu folosește libertatea sa, libertatea sa se supune unei alte voințe deci unul nu mai este liber, ci este determinat de un altul, în timp ce autodeterminarea, emanciparea ar fi adevărata existență umană. În locul cuvântului "ascultare", noi vrem ca și cuvânt cheie antropologic pe cel de "libertate". Însă luând în considerare de aproape această problemă, vedem că cele două lucruri merg împreună: ascultarea lui Cristos este conformitate a voinței sale cu voința Tatălui; este o ducere a voinței umane la voința divină, la conformarea voinței noastre cu voința lui Dumnezeu. Sfântul Maxim Mărturisitorul, în interpretarea Muntelui Măslinilor, a angoasei exprimată chiar în rugăciunea lui Isus, "nu voia mea, ci voia ta", a descris acest proces, pe care Cristos îl poartă în sine ca om adevărat, cu natura, voința umană; în acest act - "nu voia mea, ci voia ta" - Isus rezumă tot procesul vieții sale, adică al duceri vieții naturale umane la viața divină și în acest mod transformarea omului: divinizarea omului și astfel răscumpărarea omului, pentru că voința lui Dumnezeu nu este o voință tiranică, ni este o voință care se află în afara ființei noastre, ci este tocmai voința creatoare, este tocmai locul în care găsim adevărata noastră identitate. Dumnezeu ne-a creat și suntem noi înșine dacă suntem conformi cu voința sa; numai astfel intrăm în adevărul ființei noastre și nu suntem alienați. Dimpotrivă, alienarea se realizează tocmai ieșind din voința lui Dumnezeu, pentru că în felul acesta ieșim din planul ființei noastre, nu mai suntem noi înșine și cădem în gol. Într-adevăr, ascultarea față de Dumnezeu, adică conformitatea, adevărul ființei noastre, este libertatea adevărată, pentru că este divinizarea. Isus, purtând-l pe om, ființa umană, în sine și cu sine, în conformitatea cu Dumnezeu, în ascultarea desăvârșită, adică în conformarea desăvârșită dintre cele două voințe, ne-a răscumpărat și răscumpărarea este mereu acest proces de a duce voința umană în comuniunea cu voința divină. Este un proces asupra căruia ne rugăm în fiecare zi: "facă-se voia ta". Și vrem realmente să-l rugăm pe Domnul, pentru ca să ne ajute să vedem intim că aceasta este libertatea, și astfel să intrăm cu bucurie în această ascultare și să "adunăm" ființa umană pentru a o duce - cu exemplul nostru, cu umilința noastră, cu rugăciunea noastră, cu acțiunea noastră pastorală - în comuniunea cu Dumnezeu. Continuând lectura, urmează o frază greu de interpretat. Autorul Scrisorii către Evrei spune că Isus l-a rugat puternic, cu strigăte și lacrimi, pe Dumnezeu care putea să-l salveze de la moarte și, datorită abandonării sale depline, a fost ascultat (cf. 5,7). Aici am vrea să spunem: "Nu, nu este adevărat, nu a fost ascultat, a murit". Isus s-a rugat să fie eliberat de la moarte, dar nu a fost eliberat, a murit în mod foarte crud. De aceea marele teolog liberal Harnack a spus: "Aici lipsește un nu", trebuie să fie scris: "Nu a fost ascultat" și Bultmann a acceptat această interpretare. Însă aceasta este o soluție care nu este exegeză, ci o violență adusă textului. În nici unul dintre manuscrise nu apare "nu", ci "a fost ascultat"; deci trebuie să învățăm să înțelegem ce înseamnă acest "a fi ascultat", în pofida Crucii. Eu văd trei nivele pentru a înțelege această expresie. Într-un prim nivel se poate traduce textul grec astfel: "a fost răscumpărat din angoasa lui" și în acest sens Isus a fost ascultat. Deci, ar fi o aluzie la ceea ce ne relatează sfântul Luca, faptul că "un înger l-a întărit pe Isus" (cf. Lc 22,43), în așa fel încât, după momentul angoasei, să poată merge drept și fără teamă spre ora sa, așa cum ne descriu Evangheliile, mai ales cea după sfântul Ioan. Ar fi ascultare, în sensul că Dumnezeu îi dă forța de a purta toată această povară și astfel este ascultat. Dar mie mi se pare că este un răspuns nu întru totul suficient. Ascultat în sens mai profund - părintele Vanhoye a subliniat asta - înseamnă: "a fost răscumpărat din moarte", dar nu pentru moment, pentru acel moment, ci pentru totdeauna, în Înviere: adevăratul răspuns al lui Dumnezeu la rugăciunea de a fi răscumpărat din moarte este Învierea și omenirea este răscumpărată din moarte tocmai în Înviere, care este adevărata vindecare a suferințelor noastre, a misterului teribil al morții. Aici este prezent un al treilea nivel de înțelegere: Învierea lui Isus nu este numai un eveniment personal. Mi se pare că este de ajutor să ținem cont de textul scurt în care sfântul Ioan, în capitolul 12 din Evanghelia sa, prezintă și relatează, în mod foarte rezumativ, faptul de pe Muntele Măslinilor. Isus spune: "Sufletul meu este tulburat" (In 12,27) și, în toată angoasa de pe Muntele Măslinilor, ce voi spune?: "Ori salvează-mă de ceasul acesta, ori preamărește numele tău" (cf. In 12,27-28). Este aceeași rugăciune pe care o găsim în Sinoptici: "Dacă este posibil salvează-mă, dar facă-se voia ta" (cf. Mt 26,42; Mc 14,36; Lc 22,42), care în limbajul lui Ioan apare întocmai: "Ori salvează-mă, ori preamărește". Și Dumnezeu răspunde: "Te-am preamărit și iarăși te voi preamări" (cf. In 12,28). Acesta este răspunsul, ascultarea divină: voi preamări Crucea; este prezența gloriei divine, pentru că este actul suprem al iubirii. Pe Cruce, Isus este ridicat deasupra întregului pământ și atrage pământul la sine; pe Cruce apare acum acel "Kabod", adevărata glorie divină a lui Dumnezeu care iubește până la Cruce și astfel transformă moartea și creează Învierea. Rugăciunea lui Isus a fost ascultată, în sensul că realmente moartea lui devine viață, devine locul din care-l răscumpără pe om, de unde-l atrage pe om la sine. Dacă răspunsul divin în Ioan spune: "te voi preamări", înseamnă că această glorie transcende și străbate toată istoria mereu din nou: de pe Crucea ta, prezentă în Euharistie, transformă moartea în glorie. Aceasta este marea promisiune care se realizează în sfânta Euharistie, care deschide cerul mereu din nou. A fi slujitor al Euharistiei este, deci, profunzime a misterului sacerdotal. Încă un cuvânt scurt, măcar despre Melchisedek. Este o figură misterioasă care intră în Gen 14 în istoria sacră: după victoria lui Abraham asupra câtorva regi, apare regele din Salem, din Ierusalim, Melchisedek, și aduce pâine și vin. O istorie necomentată și un pic incomprehensibilă, care apare din nou numai în psalmul 110, așa cum am spus deja, dar se înțelege că apoi ebraismul, gnosticismul și creștinismul au voit să reflecteze profund asupra acestui cuvânt și au creat interpretările lor. Scrisoarea către Evrei nu face speculație, ci prezintă numai ceea ce spune Scriptura și sunt diferite elemente: este rege al dreptății, locuiește în pace, este rege acolo de unde vine pacea, îl venerează și-l adoră pe Dumnezeul Preaînalt, Creatorul cerului și al pământului, și aduce pâine și vin (cf. Evr 7,1-2; Gen 14,18-20). Nu este comentat că aici apare Marele Preot al Dumnezeului Preaînalt, Regele păcii, care adoră cu pâine și vin pe Dumnezeu Creatorul cerului și al pământului. Sfinții Părinți au subliniat că este unul dintre sfinții păgâni din Vechiul Testament și asta arată că și din păgânism există un drum spre Cristos și criteriile sunt: adorarea Dumnezeului Preaînalt, Creatorul, cultivarea dreptății și păcii și venerarea lui Dumnezeu în mod curat. Astfel, cu aceste elemente fundamentale, și păgânismul este în drum spre Cristos, într-un anumit fel face prezentă lumina lui Cristos. În canonul roman, după consacrare, avem rugăciunea supra quae, care menționează câteva prefigurări ale lui Cristos, ale preoției sale și ale sacrificiului său: Abel, primul martir, cu mielul său; Abraham, care sacrifică în intenție pe fiul Isac, înlocuit de mielul dat de Dumnezeu; și Melchisedek, Mare Preot al Dumnezeului Preaînalt, care aduce pâine și vin. Asta înseamnă că Cristos este noutatea absolută a lui Dumnezeu și, în același timp, este prezent în toată istoria, prin istorie, și istoria merge în întâmpinarea lui Cristos. Și numai istoria poporului ales, care este adevărata pregătire voită de Dumnezeu, în care se revelează misterul lui Cristos, ci și de către păgânism se pregătește misterul lui Cristos, există căi spre Cristos, care poartă totul în sine. Acest lucru mi se parte important în celebrarea Euharistiei: aici este cuprinsă toată rugăciunea umană, toată dorința umană, toată devoțiunea umană adevărată, adevărata căutare a lui Dumnezeu, care este în sfârșit realizată în Cristos. În sfârșit trebuie spus că acum este deschis cerul, cultul nu mai este enigmatic, în semne relative, ci este adevărat, pentru că cerul este deschis și nu se oferă ceva, ci omul devine una cu Dumnezeu și acesta este adevăratul cult. Așa spune Scrisoarea către Evrei: "preotul nostru stă la dreapta tronului, a sanctuarului, a cortului adevărat, pe care însuși Domnul Dumnezeu l-a construit" (cf. 8,1-2). Să ne întoarcem la punctul în care Melchisedek este rege din Salem. Toată tradiția davidică a făcut referință la asta, spunând: "Aici este locul, Ierusalim este locul adevăratului cult, concentrarea cultului la Ierusalim vine din timpurile lui Abraham, Ierusalim este adevăratul loc al cinstirii corecte a lui Dumnezeu". Să facem un nou pas: adevăratul Ierusalim, Salemul lui Dumnezeu, este Trupul lui Cristos, Euharistia este pacea lui Dumnezeu cu omul. Știm că sfântul Ioan, în prolog, numește omenitatea lui Isus "cortul lui Dumnezeu", eskenosen en hemin (In 1,14). Aici însuși Dumnezeu a creat cortul său în lume și acest cort, acest nou, adevărat Ierusalim este, în același timp, pe pământ și în cer, pentru că acest Sacrament, acest sacrificiu se realizează mereu printre noi și ajunge mereu până la tronul harului, în fața lui Dumnezeu. Aici este adevăratul Ierusalim, în același timp, ceresc și pământesc, cortul, care este Trupul lui Dumnezeu, care ca Trup înviat rămâne mereu Trup și cuprinde umanitatea și, în același timp, fiind Trup înviat, ne unește cu Dumnezeu. Toate acestea se realizează mereu din nou în Euharistie. Și noi ca preoți suntem chemați să fim slujitori ai acestui mare Mister, în Sacrament și în viață. Să-l rugăm pe Domnul să ne facă să înțelegem tot mai bine acest Mister, să trăim tot mai bine acest Mister și astfel să oferim ajutorul nostru pentru ca lumea să se deschidă la Dumnezeu, pentru ca lumea să fie răscumpărată. Mulțumesc! (După Zenit, 21 februarie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |