|
Realitatea Bisericii din România ilustrată de arhiepiscopul Ioan Robu, președintele Conferinței Episcopilor din România Catolicitatea trăită în pluralitate de Nicola Gori "Într-adevăr trăim catolicitatea în pluralitatea ei" într-un teritoriu locuit de comunități de credincioși care aparțin la diferite tulpini lingvistice, care-și transmit o multitudine de tradiții ecleziale. Este o viziune generală amplă a situației Bisericii din România cea schițată în interviul dat ziarului nostru de Monseniorul Ioan Robu, arhiepiscop de București și președinte al Conferinței Episcopilor din România, aflat în aceste zile la Roma pentru vizita ad limina apostolorum (8-13 februarie 2010). Prelatul tratează și despre temele dialogului cu ortodocșii, a emigrării atâtor români și a integrării țării în Uniunea Europeană, cu efectele economice pe care ea le comportă. • Catolicii, în cele două rituri latin și bizantino-român, reprezintă o minoritate în țară. Oricum constituie o bogăție în diversitate? Spațiul român a fost mereu un loc în care, la prezența constantă a unui popor, care își înfige rădăcinile în perioada romană și care a avut o proprie viața religioasă specifică în contextul ecumenismului creștin, s-au asociat experiențe ecleziale și culturale, uneori legate de venirea altor populații în diferite momente ale istoriei. Și actualmente în teritoriul românesc se află, desigur, în consistență diferită, comunități de credincioși care aparțin unor tulpini lingvistice multiple - români, maghiari, germani, italieni, slovaci, polonezi, ucraineni, armeni - care împărtășesc comuniunea catolică, trăind-o după o pluralitate de tradiții ecleziale: bizantină, latină, armeană. Într-adevăr, trăim catolicitatea în pluralitatea ei. • Cum credeți că se poate rezolva problema fierbinte a restituirii edificiilor sacre ale Bisericii Catolice confiscate de regim în anul 1948? Soluția ar fi foarte simplă: să se restituie greco-catolicilor catedralele lor și câteva mănăstiri; cât privește satele, acolo unde înainte de anul 1948 existau două edificii de cult, unul ortodox, celălalt greco-catolic, să se dea înapoi acesta din urmă comunității unite, adică greco-catolice, și unde edificiul de cum era și a rămas unic - deoarece la origine comunitatea era exclusiv greco-catolică - să se permită celor două comunități să celebreze în el la ore distincte. ? Care este aportul comunității greco-catolice la viața țării? Biserica Unită a oferit un umil, dar concret exemplu de rezistență în fața totalitarismului și de afirmare a libertății interioare în fața brutalității puterii, în numele demnității persoanei și a inviolabilității conștiinței sale. Pornind de la această moștenire, Biserica Unită, deși decimată, deși încă într-o situație de urgență, care tinde s-o împiedice să-și reia în mod senin situarea ei în societate, asumă o semnificație fundamentală pentru ziua de azi și pentru viitorul țării. E vorba de o semnificație care face abstracție chiar de aspectele demografice, constând înainte de toate într-un mesaj ideal de valoare universală - față de persoană, apel la responsabilitatea individuală - extrem de prețioasă în contextul reconstruirii țării și al proiectării sale în contextul european complex. • Intrarea României în Uniunea Europeană a favorizat o îmbunătățire a condițiilor sociale și economice sau s-a transformat într-o provocare la consumism și la materialism? România a trăit timp de aproape jumătate de secol sub un regim totalitar. Eliberarea din anul 1989 a însemnat pentru poporul român să respire din nou, deși nu s-a reușit imediat să se facă să rodească în mod complet binele prețios al libertății. În acest sens, intrarea în Europa în anul 2007 a fost considerată, într-un anumit fel, eliberarea completă de comunism. Cât privește procesul de integrare în Uniunea Europeană, românii au nutrit mari speranțe și așteptări; însă uneori s-au receptat exclusiv legea de piață și consumismul. Tulburările provocate de transformarea economiei de stat într-o viață economică bazată pe libertatea de întreprindere, respectiva închidere a unor complexe industriale demodate și neproductive au stimulat - într-un context de liberă circulație dobândită - la căutarea de muncă în străinătate, așa încât cea mai bună mână de lucru românească se află actualmente răspândită în toată Europa. De la acești emigrați vin resurse economice fundamentale pentru respectivele familii, cu repercusiuni și pentru statul român. În acest sens se poate spune că noua situație a însemnat pentru multe persoane o îmbunătățire a situației materiale. Pe de altă parte, migrația a produs și probleme sociale grave: nuclee familiale dezmembrate, copii abandonați, trafic de persoane pentru muncă sau pentru prostituție, răspândirea drogurilor. Situația din România este actualmente destul de delicată și nu va fi ușor să se rezolve problemele grave legate de șomaj și migrație. În orice caz, Uniunea Europeană nu numai că permite multor tineri calificați să găsească la nivel european un loc de muncă, ci le permite să se simtă peste tot acasă pe bătrânul continent. • Dialogul cu Biserica Ortodoxă întâlnește uneori dificultăți serioase. Problema principală este prezența Bisericii Uniate Greco-Catolice. Care sunt posibilele modalități de intervenție? Întrebarea presupune înainte de toate o precizare lexicală. Biserica, pe care Cancelaria habsburgică a numit-o greco-catolică pentru a o deosebi de Biserica greco-orientală, în izvoarele ecleziastice de sorginte transilvană, era desemnată ca Biserică pravoslavnică, adică ortodoxă, "unită", în timp ce înșiși ortodocșii defineau propria Biserică "ortodoxă orientală neunită". "Uniate" este termen care s-a format în ambientul lingvistic slav și asumat după aceea și în alte contexte pentru a repropune acolo conotația negativă, care în mod marcat încă de la origine îl caracteriza în polemica de sorginte confesională. Termenul apare adesea în mod inconștient folosit în Occident, dar, de fapt, e impropriu și - ca toate expresiile polemice - este în mod substanțial greșit. Fiind spuse astea, consider oportun să reafirm că și în România, și aș spune mai ales în România, toți credincioșii care împărtășesc comuniunea catolică simt în mod intim urgența dialogului ecumenic. În ambientul catolic, în sălile din seminarii ca și de la pupitre, orice ton polemic a fost eliminat și se caută să se transmită credincioșilor elementele care-i unesc pe catolici și pe ortodocși - dar nu numai - dintr-un punct de vedere doctrinar, și mai mult încă dintr-un punct de vedere spiritual și în viața trăită. Avem multe, foarte multe familii mixte - ortodocși-catolici, români-unguri, ortodocși-uniți - care trăiesc senine și fericite, fără a simți probleme, și-i educă pe copiii lor la iubire, la respect și la toleranță față de celălalt, care poate să aparțină altei tradiții ecleziale sau să fie purtător al altei convingeri. În viața zilnică a familiilor noastre deja acum dialogul se trăiește în mod faptic, cu seninătate și în pacea sufletului. Biserica Unită, adică Greco-Catolică, va continua să ofere mărturia ei în fața Bisericilor din România și a întregii ecumene creștine: este o mărturie a cărei semnificație profundă și permanentă a evidențiat-o persecuția. Dacă această Biserica, în numele unității indisolubile a trupului lui Cristos, nu s-a îndoit să înfrunte martiriul, cu tot atâta fermitate, într-o situație care apărea fără ieșire, a refuzat ipoteza, care a fost propusă de către regim, de a recupera legalitatea încadrându-se în Biserica latină. În aceasta ea a proclamat că propriul sânge a fost vărsat nu numai pentru a afirma principiul unității Bisericii, ci și pentru a reafirma că această unitate este în mod constitutiv multiformă. De aceea, mărturia Bisericii Unite este un mesaj de valoare, în același timp cristologică și pneumatologică, ce străbate spațiul românesc și intră faptic în dialog cu toate Bisericile angajate sincer în drumul spre unitate. • Anii lungi de ateism mai au consecințe în viața culturală și etică a țării? Ateismul a fost puternic, penetrant, dar n-a reușit să treacă de barierele conștiinței multor persoane. Asta a arătat marea ceată de martori și de martiri, dar și faptul că în țara noastră, la căderea regimului, s-a văzut că nu exista un număr semnificativ de nebotezați, deoarece toți, chiar și cei mai îndârjiți activiști de partid, în mod clandestin își aminteau de sărbătorile religioase și își botezau copiii. Este adevărat că n-au fost botezați copiii din orfelinate. Însă în societatea românească credința n-a fost niciodată ștearsă și românii n-au încetat să se identifice în credința lor. • Adesea prezența emigranților români în străinătate este asociată în mod sistematic cu comportamente ilegale sau oricum violente. De ce credeți că se întâmplă asta? Printre emigrații români sunt persoane cu titluri înalte de studiu și calificare profesională optimă. În contextul unei migrații sălbatice, așa cum a avut loc, există și disperați, cu precedente penale și condamnări în țara lor, care - mergând în alte țări - duc acolo disperarea lor și marginalitatea lor. Orice generalizare este greșită. Pe de altă parte, prezența diasporei române în Uniunea Europeană, dar nu numai, pune problema unei slujiri de însoțire religioasă și de formare spirituală, care să evite sau să limiteze la maximum fenomene de dezrădăcinare și atitudini de contrapoziție față de contextul care găzduiește. În acest sens este fundamental rolul misionar al preoților români, și îndeosebi al preoților greco-catolici care lucrează în diferitele regiuni ale Uniunii Europene în slujba comunităților de imigranți. De fapt, acești preoți au posibilitatea de a-i întări pe credincioși în tradiția lor eclezială, educându-i pe de altă parte s-o considere o bogăție spirituală distinctă față de tradiția religioasă a ambientului în care trăiesc, totuși nu alternativă în mod dialectic față de aceasta din urmă, ci complementară ei în mod armonios: un patrimoniu prețios pe care imigranții înșiși îl duc în dar societății în care exigențe multiple i-au dus să trăiască. (După L'Osservatore romano, 12 februarie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |