|
Editura "Sapientia": Două noi numere din revista "Dialog teologic" * Revista Dialog teologic: "Conferințele ITRC (I)" Conferințele susținute la Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași sunt publicate în revista Institutului, Dialog teologic nr. XI/22 (2008), având 274 de pagini, format 17x24 cm și prețul de 9 lei. Articolele din acest număr al revistei Dialog teologic reprezintă un posibil răspuns la criza educației din zilele noastre, și anume investiția pastoral-intelectuală în formarea formatorilor. Ele sunt desprinse din tezele de masterat (E. Patrașcu, B. Herciu, D. Iacobuț, P. Dorcu, Șt. Lupu, E. Soare) sau de doctorat (F. Doboș și I. Enășoae) susținute de preoții Diecezei de Iași trimiși să se specializeze în diferite ramuri ale filosofiei și teologiei la mai multe Universități Pontificale din Roma (Italia). Rezumate sau sinteze ale acestor lucrări au fost prezentate în cadrul Conferințelor Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași pe parcursul anului academic 2008-2009. Și pe această cale, mulțumim preoților și creștinilor laici care au colaborat la derularea acestui program de dezbateri teologice în public. Pe lângă aceste articole, revista găzduiește alte două studii speciale, unul semnat de pr. Mihăiță Blaj, student la Universitatea Pontificală din Lateran (Roma) și altul semnat de dr. Elena Bortă, specialistă în operele lui Mircea Eliade. Conștienți că la rădăcina multor forme de rătăcire spirituală și de sărăcie materială se află, printre altele, lipsa educației și încălcarea drepturilor culturale, susținem cu tărie că "angajarea în favoarea educației și a formării persoanei a fost dintotdeauna prima preocupare a acțiunii sociale a creștinilor" (cf. Compendiu de Doctrină Socială a Bisericii, nr. 557). Editorial * Mons. Ioan Robu Educația catolică, astăzi Societatea contemporană se confruntă cu o criză a educației cauzată de prăbușirea regimurilor totalitare și de fenomenul complex al postmodernismului. Articolul Mons. Ioan Robu începe tocmai prin prezentarea situației de criză a educației din școlile catolice europene, schițând apoi problemele comune ale educației catolice de astăzi: mentalitatea relativistă și agnostică, ingerințele sau influențele sistemelor politice și economice. Acest context potrivnic însă nu trebuie să determine școala catolică să abandoneze chemarea ei specifică și finalitățile ei umane, culturale și religioase. De aceea, în concluzia articolului, autorul sugerează formele concrete de acțiune ce decurg din identitatea de "școală catolică", atât pe plan eclezial cât și social. Comunicări * Pr. Eduard Patrașcu Profetul Ilie pe Muntele Horeb Profetismul reprezintă o coloană esențială a Vechiului Testament, iar profetul Ilie este un exponent strălucit al acestui curent profetic. Asupra acestei personalități marcante a istoriei sacre se oprește studiul pr. Eduard Patrașcu, ce dorește ca prin expunerea și explicarea exegetică a capitolului al XIX-lea din Cartea întâi a Regilor să reliefeze aspectele centrale ale experienței religioase realizate de Ilie, care l-a întâlnit pe Dumnezeul cel viu în adierea calmă de vânt (1Rg 19,13) și în tăcerea sacră a peșterii de pe Muntele Horeb. În concluzia acestui studiu biblico-exegetic, autorul își exprimă convingerea că întreaga spiritualitate a întâlnirii cu Dumnezeu are drept condiție sine qua non tăcerea sacră, în care Dumnezeu se revelează, iar omul conștientizează dependența sa existențială de Dumnezeu. * Pr. Bogdan Herciu Principii pentru o antropologie politică în "De civitate Dei" a sfântului Augustin Deși au trecut 20 de ani de la căderea regimului comunist în România, chiar și astăzi politicienii și oamenii de cultură caută soluții pentru a anihila efectele haosului spiritual și material pe care regimul dictatorial l-a lăsat în urmă. Și studiul pr. Bogdan Herciu își propune să ofere o soluție pentru rezolvarea acestei probleme acute prin prezentarea modelului politic și antropologic al episcopului de Hippona. În acest sens, după ce expune motivațiile apropierii de sfântul Augustin, autorul reliefează categoriile cele mai importante ale filosofiei și teologiei augustiniene, pentru ca ulterior să le verifice consistența prin confruntarea cu situația istorică concretă. Această viziune grandioasă a sfântului Augustin, care de-a lungul secolelor s-a dovedit capabilă de a transforma instituții și conștiințe prin raportarea la o ordine socială superioară fundamentată pe primatul iubirii, reprezintă un răspuns veridic și pentru dificultățile politice și antropologice întâlnite de societatea contemporană. * Pr. Fabian Doboș Contribuția Episcopului Dominic Jaquet (1895-1903) la dezvoltarea culturii în Dieceza de Iași La începutul existenței sale, Dieceza de Iași a fost păstorită de episcopi de origine străină, dar care au sesizat problemele spirituale, culturale și materiale ale noii dieceze și au contribuit în diferite moduri la rezolvarea lor. Unul dintre cei mai de seamă episcopi care au slujit pe teritoriul Moldovei este franciscanul elvețian Dominic Jaquet (1843-1931). După ce descrie etapele și parcursul demersului său științific și istoric, pr. Fabian Doboș expune succint biografia episcopului, reliefând aspectele centrale din curiculum său formativ. În continuarea articolului, autorul prezintă activitatea diecezană (1866-1882) a lui Dominic Jaquet și realizările sale pastorale și culturale pe teritoriul Diecezei de Iași, pentru ca în finalul expunerii să reliefeze aportul episcopului elvețian la dezvoltarea culturii în Moldova - Institutul Cipariu. Construirea și susținerea acestui institut au reprezentat concretizarea visului colectiv al episcopului Jaquet și al colaboratorilor săi de a forma o elită culturală catolică autohtonă. Acest vis poate dăinui în timp doar prin participarea continuă și activă a generațiilor prezente și viitoare. * Dr. Elena Bortă Fantasticul și sacrul în proza lui M. Eliade Gândirea științifică și literară a lui Mircea Eliade reprezintă un univers profund și amplu, a cărui cunoaștere cere existența unor ghizi care să ne îndrume în descoperirea aspectelor esențiale fără a ne pierde în detalii. Studiul dnei dr. Elena Bortă își propune tocmai să ne ghideze în universul gândirii lui Mircea Eliade indicând și explicând conceptele fundamentale din operele marelui istoric al religiilor: coincidentia oppositorum, theatrum mundi și mitologii ale memoriei și ale uitării. Urmând metodologia marelui savant, autoarea studiului de față ilustrează și comentează influența și rezonanța acestor concepte în scrierile aparținând literaturii universale, în textele proprii credințelor și culturilor asiatice, dar și în evoluția personajelor din romanele și nuvelele lui Mircea Eliade. Aceste concepte tehnice ce provin din sfera științei nu reprezintă abstracțiuni lipsite de interes pentru omul contemporan, deoarece ele nu fac altceva decât să teoretizeze profilul identitar al realității umane în concretețea și continuitatea ei de-a lungul secolelor până astăzi. * Pr. Mihăiță Blaj "Credință slabă" sau credință pentru zilele noastre? Scurtă incursiune în perspectiva religioasă a lui Gianni Vattimo Perspectiva religioasă a lui Gianni Vattimo a influențat mult agora filosofică și culturală în ultimele decenii, suscitând vii discuții în mediul occidental. Această perspectivă însă nu este destul de cunoscută în arealul românesc, de aceea autorul articolului își propune să analizeze propunerea filosofico-existențială asupra credinței a lui Gianni Vattimo, prezentând o interpretare a firului logic al ideilor sale, o evaluare critică a lor și anumite puncte care se arată a fi fecunde pentru gândirea teologică. În acest demers, pr. Mihăiță Blaj expune teoria lui Gianni Vattimo despre "creștinismul prietenos", ce presupune ca preambula fidei o "ontologie slabă", pentru ca, în final, să efectueze o evaluare critică din prisma teologiei fundamentale asupra acestor idei ce influențează în mod profund forma fidei a culturii occidentale contemporane. * Pr. Daniel Iacobuț Osmoza dintre Biserică și Euharistie în ecleziologia lui Jean Marie Roger Tillard Începând cu Conciliul Vatican II, teologii au definit Biserica pornind de la conceptele de "comuniune", "adunare a Domnului", "adunare euharistică". Teologul canadian Jean Marie Roger Tillard, unul dintre cei mai eminenți reprezentanți ai teologiei comuniunii, dezvoltând ecleziologia conciliului, construiește o teologie despre Biserica locală, în care reliefează legătura dintre ecleziologie și liturgie, plecând de la osmoza dintre Biserică și Euharistie. Articolul pr. Daniel Iacobuț își propune să prezinte tocmai această teologie a comuniunii, postulată de teologul canadian, pornind de la izvorul ei - Sfânta Treime -, pentru a deduce consecințele acestui fapt teologic în structura, viața și activitatea sacramentală a Bisericii, mai ales în celebrarea sfintei Euharistii - liantul comuniunii credincioșilor între ei, dar și cu capul Bisericii, Cristos. Și deoarece "Euharistia construiește Biserica", în finalul articolului autorul îndeamnă la o "reînnoire a spiritualității liturgice" și la aprofundarea fecundității spirituale a celebrării euharistice. * Pr. Petru Dorcu Decizia asupra morții la Karl Rahner și Ladislau Boroș Moartea reprezintă sfârșitul inexorabil al tuturor oamenilor. Însă omul nu este doar acea ființă care moare, ci și cea care și știe că moare, de aceea, reflectează și se pregătește pentru a trece acest prag obligatoriu. Articolul de față abordează tocmai acest subiect, prezentând în termeni expliciți și comparativi viziunea lui Karl Rahner asupra morții și pe cea a lui Ladislau Boros. După ce prezintă în mod succint dimensiunea antropologică și pe cea teologică a morții din perspectiva lui Karl Rahner, autorul oferă o serie de precizări metodologice pentru o analiză adecvată a morții din prisma teologiei lui Ladislau Boros și o enumerare a conceptelor filosofice care stau la baza acestei teologii a morții a acestui teolog maghiar, discipol al lui Karl Rahner. În finalul studiului, pr. Petru Dorcu compară critic cele două perspective, arătând contribuția lor la înțelegerea fenomenului morții și al vieții, mai ales în dimensiunea sa activă și responsabilă. * Pr. Ștefan Lupu Chiesa Sposa. Ecclesiologia di Henri de Lubac nelle opere "Cattolicismo. Aspetti sociali del dogma" e "Meditazione sulla Chiesa". (I) La începutul secolului trecut, în Biserica Catolică s-a afirmat și a căpătat amploare o importantă mișcare de reînnoire teologică și spirituală, care a pregătit "primăvara" Conciliului Vatican II. Studiul de față propune într-o formă sintetică ecleziologia din Catolicismul. Aspecte sociale ale dogmei și Meditație asupra Bisericii, opere programatice care sintetizează gândirea ecleziologică a lui Henri de Lubac. Prima parte a acestui articol are un caracter introductiv, încadrând aceste două opere fundamentale în contextul socio-cultural în care au apărut și prezentând provocările existențiale la care ele au răspuns. În cele ce urmează, autorul expune succint perspectiva teologului francez asupra originii trinitare a Bisericii și a locului pe care ea îl ocupă în economia mântuirii. Această ecleziologie a exercitat și continuă exercite o influență considerabilă asupra teologiei contemporane deoarece, rămânând ancorată în tradiție, a încercat să răspundă într-un mod original la provocările lumii în care trăim și care interoghează în mod radical teologia și Biserica. * Pr. Eduard Soare Le antifone nella liturgia della Chiesa. Le antifone "hodie" dell'Ufficio De-a lungul timpului, rugăciunea Bisericii a îmbrăcat diferite forme, și în dezvoltarea sa a acordat o mare atenție formei cântate. Antifonele au fost utilizate atât în celebrarea sfintei Liturghii cât și în celebrarea Oficiului Divin și au format încetul cu încetul adevărate repertorii, ceea ce înseamnă că această compoziție a dobândit cu timpul o importanță liturgică deosebită. În acest studiu, pr. Eduard Soare analizează din punct de vedere liturgico-muzical un corpus de antifone: cele care în Oficiul Divin încep cu cuvântul hodie. Intenția autorului a fost aceea de a reuni toate antifonele din Oficiul Divin care încep cu acest cuvânt, hodie, și de a delimita în acest fel un repertoriu destul de original din punct de vedere al compoziției melodico-textuale. Prima parte a acestei lucrări propune o analiză istorică a conceptului de antifonă, istoria și evoluția acestui concept și modul în care Biserica a folosit antifona în celebrări. Partea centrală cuprinde analiza cuvântului hodie din punct de vedere liturgic și teologic și analiza manuscriselor folosite în redactarea ediției Corpus Antiphonalium Officii, ediție îngrijită de R. -J. Hesbert, călugăr al abației benedictine din Solesmes (Franța). * Revista Dialog teologic: "Conferințele ITRC (II)" Cea de-a doua serie a conferințelor susținute la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași se regăsește în revista Dialog teologic, nr. XII/23 (2009), care are 232 de pagini, 17x24 cm și poate fi achiziționată la prețul de 9 lei. Acest număr al revistei Dialog teologic continuă răspunsul din numărul trecut la provocările pe care le înfruntă școala catolică din zilele noastre, școala catolică de toate gradele, de la grădiniță până la universitate, și propune soluția pregătirii serioase a formatorilor, oferind articole semnate de câțiva preoți ai Diecezei de Iași cu studii de specializare la diferite Universități Pontificale din Roma (Italia). Și pe această cale le adresăm mulțumiri, pentru că au binevoit să prezinte în rezumat tezele lor de masterat (I. Iacob, R. Felix, Șt. Lupu, E. Soare) sau doctorat (I. Enășoae, A. Hîrja) în cadrul conferințelor Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași de-a lungul anului academic 2008-2009. Reluăm aici descrierea legăturii dintre profesori și școlile catolice de la Conciliul Vatican II potrivit "Declarației despre educația creștină" (Gravissimum educationis): Profesorii să nu uite, însă, că în primul rând, de ei depinde ca școala catolică să-și poată realiza scopurile și inițiativele. Așadar, ei trebuie să fie pregătiți cu deosebită grijă pentru a poseda știința, atât profană cât și religioasă, atestată prin diplome cuvenite, și pentru a fi înzestrați cu o măiestrie pedagogică la nivelul progresului actual. Legați între ei și cu elevii lor prin iubire și pătrunși de spirit apostolic, să dea mărturie, atât prin viață cât și prin învățătură, pentru unicul învățător, Cristos. Să colaboreze, în primul rând, cu părinții; împreună cu ei să țină seama, în întreaga educație, de deosebirea dintre sexe și de scopul atribuit de providența divină fiecărui sex în familie și în societate. Să depună eforturi pentru a stimula activitatea personală a elevilor și să continue să-i sprijine cu sfatul și cu prietenia și după terminarea studiilor, întemeind chiar asociații speciale pătrunse de adevăratul spirit al Bisericii. Conciliul declară că slujirea îndeplinită de profesori este un apostolat autentic, deosebit de adecvat și necesar și în vremurile noastre și, în același timp, este un adevărat serviciu adus societății (GE 8). Editorial * Pr. Wilhelm Dancă Educația ca armonie între credință și cultură, astăzi Credința și rațiunea sunt cele două aripi cu ajutorul cărora sufletul se înalță spre cunoașterea lui Dumnezeu. Extrapolând această maximă magisterială, pr. Wilhelm Dancă prezintă în "Editorialul" noului număr din Dialog teologic implicațiile ei directe în domeniul culturii și al educației în școala catolică. După o expunere succintă a statisticilor referitoare la situația școlilor catolice din Europa și din România, autorul prezintă "luminile și umbrele" ce se întrezăresc în spatele acestor cifre, pentru a reliefa apoi caracteristicile fundamentale ce constituie sau decurg din identitatea de "școală catolică". Astfel, răspunzând exigențelor unui umanism integral, școala catolică și comunitatea didactică, în special, trebuie să aibă în centrul atenției persoana umană, căreia să-i poată oferi o înțelepciune pătrunzătoare și o corectă perspectivă asupra vieții, fără a face discriminare socială sau economică între diferitele categorii de elevi. În finalul articolului, autorul își exprimă convingerea că îndeplinirea acestor cerințe depinde mai ales de episcopul locului, cel ce alege membrii comunității profesorale. COMUNICĂRI * Pr. Iosif Enășoae Suferința umană în lumina învățăturii papei Ioan Paul al II-lea Realitatea existențială a suferinței umane suscită o continuă și dramatică întrebare: "De ce?", care, asemenea unui fir roșu, străbate itinerarul multimilenar al istoriei umanității. Papa Ioan Paul al II-lea, în Scrisoarea apostolică Salvifici doloris, încearcă să dea un răspuns satisfăcător acestei întrebări chinuitoare, deplasând totuși centrul de interes dinspre cauzativul "de ce" spre termenul final "pentru ce?". Articolul pr. Iosif Enășoae își propune să expună această învățătură a Papei Ioan Paul al II-lea despre suferința umană urmând o metodologie a apropierii, dinspre o tratare generală către una specifică: suferința umană - realitate existențială, suferința - realitate evidentă, universală, compactă și profund umană; în fața acestei panorame a durerii și ca un salt religios ce permite depășirea ei, autorul arată poziția lui Cristos, "maestru al suferinței". Doar datorită pătimirii mântuitoare a lui Cristos și învierii sale glorioase, suferința umană reprezintă acum calea creștină spre împlinire, puntea dintre "slăbiciunea omului" și "puterea lui Dumnezeu". Această dualitate în unitate descrie sensul misterios al suferinței ce trimite la taina lui Cristos, în care se luminează enigma durerii și a morții. * Pr. Alois Hîrja "Religia" în școală: o perspectivă hermeneutică Posibilitatea studierii religiei în școala statală reprezintă o cucerire a luptei pentru libertate și a revoluției anticomuniste, dar și o exigență intrinsecă a procesului educativ. Însă, deoarece astăzi, la 20 de ani de la această revoluție, paradoxal, predarea religiei în școli întâlnește critici acerbe și ostilități, pr. Alois Hîrja își propune în articolul de față ca, folosindu-se de postulatele "noii hermeneutici", mai ales de cele ale lui H.G. Gadamer, să evidențieze rolul de neînlocuit al religiei în curiculum-ul de studii ales pentru școlile din România. În acest demers, autorul expune pe larg argumentele ce justifică predarea religiei, identitatea ei ca disciplină de studiu, exigențele pedagogice ridicate de o astfel de materie, dar și utilitatea ei în formarea integrală a elevului. Toate aceste aspecte sunt privite din prisma interpretărilor propuse de "noua hermeneutică", având în vedere cerințele unui umanism integral, ce are în centru nu atât aspectul epistemologic, cât mai ales pe cel antropologic: non scholae, sed vitae discimus. * Pr. Iosif Iacob Credința în sacramentul Căsătoriei Unirea matrimonială dintre bărbat și femeie este înrădăcinată în evenimentul creației și își dobândește caracterul sacru din unirea dintre Cristos și Biserica sa. Însă, pentru că astăzi acest caracter religios sacru este deseori ignorat sau negat, pr. Iosif Iacob dorește ca, prin analiza documentelor magisteriale, începând cu cele ale Conciliului Vatican II până la Codul de drept canonic, să prezinte învățătura Biserici despre legătura sacră a Căsătoriei precum și determinările canonice aferente acestei învățături. În această cercetare teologico-canonică, autorul aprofundează îndeosebi teologia documentului Comisiei Teologice Internaționale în legătură cu acest subiect, precum și aspectele teologice din Exortația apostolică Familiaris consortio a lui Ioan Paul al II-lea, pentru a le arăta apoi rezonanțele în legislația bisericească din Codul de drept canonic din anul 1983. În concluzia acestor considerații, autorul reafirmă rolul fundamental al credinței în pregătirea viitorilor miri și în viața lor ca soț și soție. * Pr. Roca Felix Pastorația tinerilor și orientarea vocațională Trăim într-o perioadă în care, la nivel eclezial, este foarte prezentă atenția față de tema pastorației tinerilor și a orientării lor vocaționale. Încadrându-se în acest context favorabil, articolul de față, în încercarea de a evidenția necesitatea unei orientări vocaționale a pastorației tinerilor, trece în revistă documentele magisteriului ce fac referință la acest aspect, subliniind, în același timp, faptul că tinerii, după modelul promovat în aceste documente, trebuie priviți în lumina speranței și a viitorului, ca resurse și nu ca probleme. Doar având o astfel de perspectivă, se poate realiza o corectă pastorație a tinerilor, capabilă să-i salveze de mirajul tentațiilor contemporane. * Pr. Ștefan Lupu Chiesa Madre. Ecclesiologia di Henri de Lubac nelle opere "Cattolicismo. Aspetti sociali del dogma" e "Meditazione sulla Chiesa". (II) Articolul de față completează considerațiile pe care pr. Ștefan Lupu le-a făcut asupra ecleziologiei lui Henri de Lubac din operele programatice Cattolicismo. Aspetti sociali del dogma și Meditazione sulla Chiesa, în numărul anterior al revistei Dialog teologic. În continuarea acestor idei, autorul prezintă viziunea teologului francez asupra raportului pe care Biserica trebuie să-l stabilească cu lumea. În acest demers, Biserica este privită ca "mamă a unității și a vieții", întrucât ea este sacramentul comuniunii oamenilor cu Dumnezeu și mijlocitoare a vieții divine. În cea de-a doua parte a articolului, atenția ne este dirijată spre finalitatea Bisericii și a raportului acesteia cu Împărăția lui Dumnezeu, pentru ca, în final, să fie prezentat modelul Maicii Domnului ca icoană și figură a maternității și a "sponzalității" Bisericii. Această ecleziologie are o influență considerabilă asupra teologiei timpului de față datorită recunoașterii pe care a primit-o prin Conciliul Vatican II și a clarității răspunsurilor pe care ea le dă provocărilor contemporane. * Pr. Eduard Soare L'analisi testuale ed estetico-modale delle antifone "hodie" dell'Ufficio Divino În studiului de față, care se află în continuarea textului prezentat în numărul precedent al revistei Dialog teologic, pr. Eduard Soare are în vedere analiza repertoriului antifonelor "hodie". Sunt analizate aici formele textuale cu variantele lor în diferitele tradiții liturgice și formele melodice ale acelorași antifone. În fine, sunt oferite câteva restituiri melodice realizate după manuscrise, cu analiza izvoarelor. Studiul paleografic demonstrează importanța tradiției orale, dar și încercările de a fixa pe pergament execuția vocală a acestui repertoriu, evoluția scriiturii gregoriene și necesitatea de a înțelege și transcrie în note pătratice neumele din manuscrise. Un studiu comparativ al antifonelor și analiza lor estetico-modală oferă cadrul complet al acestui repertoriu de antifone, specific marilor sărbători ale anului liturgic. Pr. Ștefan Lupu * Dialog teologic XI/22 (2008): Conferințele Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași (I)
Dialog teologic XII/23: Conferințele Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași (II),
* * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 42.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |