|
Introducere la spiritul liturgiei Publicăm în continuare o conferință ținută la 6 ianuarie, în Vatican, de Mons. Guido Marini, maestru al celebrărilor liturgice pontificale, în prezența unui grup de preoți anglofoni veniți la Roma cu ocazia Anului Sfintei Preoții. Îmi propun, cu această reflecție, să mă opresc împreună cu voi asupra câtorva teme care se referă la spiritul liturgiei. Îmi propun mult, mi-ar veni să spun chiar foarte mult. Nu numai pentru că a vorbi despre spiritul liturgiei este ceva angajant și complex, ci și pentru că despre această temă au scris opere foarte importante autori de importanță liturgică și teologică neîndoielnică și foarte mare. Mă gândesc numai la două exemple printre altele: Romano Guardini și Jospeph Ratzinger. Pe de altă parte, e adevărat că a vorbi astăzi despre spiritul liturgiei este deosebit de necesar, mai ales printre noi preoții. Și pentru că este urgent să se reafirme spiritul "autentic" al liturgiei, așa cum este prezent în tradiția neîntreruptă a Bisericii și mărturisit, în continuitate cu trecutul, în cel mai recent Magisteriu: începând de la Conciliul al II-lea din Vatican până la Benedict al XVI-lea. Am pronunțat cuvântul "continuitate". Este un cuvânt îndrăgit de Pontiful actual, care a făcut din el criteriul pentru unica interpretare corectă a vieții Bisericii și, în special, a documentelor conciliare, precum și a propunerilor de reformă la orice nivel conținute în ele. Și cum ar putea să fie altfel? Se poate imagina oare o Biserică de dinainte și o Biserică de după, ca și cum s-ar fi produs o cenzură în istoria trupului eclezial? Sau oare se poate afirma că Mireasa lui Cristos a intrat, în trecut, într-un timp istoric în care Duhul nu a asistat-o, așa încât acest timp trebuie să fie aproape uitat sau șters? Și totuși, uneori, unii dau impresia că aderă la ceea ce a fost definită pe bună dreptate o adevărată ideologie, adică ideea preconcepută aplicată istoriei Bisericii și care nu are nimic de-a face cu credința autentică. Rod al acelei ideologii greșite este, de exemplu, distincția care apare între Biserica preconciliară și Biserica postconciliară. Poate fi și legitim un asemenea limbaj, dar cu condiția ca să nu se înțeleagă în acest mod două Biserici: una - cea preconciliară - care n-ar mai avea nimic de spus sau de dat pentru că este în mod iremediabil depășită; și cealaltă - cea postconciliară - care ar fi o realitate nouă provenită din Conciliu și dintr-un presupus spirit al său, în ruptură cu trecutul ei. Acest mod de a vorbi și mai mult încă de "a simți" nu trebuie să fie al nostru. În afară de a fi greșit, este depășit și datat, probabil comprehensibil din punct de vedere istoric, dar legat de o perioadă eclezială care este de acum încheiată. Ceea ce am afirmat până aici în privința "continuității" are de-a face cu tema pe care suntem chemați s-o tratăm? Desigur că da. Pentru că nu poate exista spirit autentic al liturgiei dacă nu ne apropiem de ea cu suflet senin, nu polemic în privința trecutului, atât îndepărtat cât și apropiat. Liturgia nu poate și nu trebuie să fie teren de luptă între cel care găsește binele numai în ceea ce este înainte de noi și cel care, dimpotrivă, în ceea ce este înainte găsește aproape întotdeauna răul. Numai dispoziția de a privi la prezentul și trecutul liturgiei Bisericii ca la un patrimoniu unic și în dezvoltare omogenă poate să ne conducă să scoatem cu bucurie și cu gust spiritual spiritul autentic al liturgiei. Așadar, un spirit pe care trebuie să-l primim de la Biserică și care nu este rod al invențiilor noastre. Un spirit, adaug, care ne duce la esențialul liturgiei, adică la rugăciunea inspirată și condusă de Duhul Sfânt, în care Cristos continuă să devină contemporan cu noi, să intre vertiginos în viața noastră. Cu adevărat spiritul liturgiei este liturgia Duhului. Referitor la tema propusă nu pretind că sunt exhaustiv. Nici nu pretind să tratez toate temele care ar fi util de tratat pentru o panoramă de ansamblu a problemei. Mă limitez să iau în considerare câteva aspecte ale esenței liturgiei, cu referință specifică la celebrarea euharistică, așa cum Biserica ni le prezintă și așa cum am învățat să le aprofundez în acești doi ani de slujire lângă Benedict al XVI-lea: un adevărat maestru al spiritului liturgic, fie prin învățătura lui, fie prin exemplul celebrării lui. Și dacă, în considerarea câtorva aspecte ale esenței liturgiei va trebui să prezint vreun comportament pe care nu-l consider total în sintonie cu spiritul liturgic autentic, voi face asta numai pentru a oferi o contribuție mică pentru ca acest spirit să poată ieși în evidență și mai mult în toată frumusețea și adevărul său. 1. Liturgia sacră, un mare dar al lui Dumnezeu oferit Bisericii Cum bine știm, Conciliul al II-lea din Vatican a dedicat un întreg document, primul în ordinea de publicare, liturgiei. Numele lui este "Sacrosanctum concilium" și este definit ca și Constituția despre liturgia sacră. Termenul sacru intenționez să-l subliniez, deoarece este alăturat termenului "liturgie". În această privință, nu e vorba de o întâmplare, nici de o realitate de puțină importanță. De fapt, în acest mod părinții conciliari au intenționat să dea forță caracterului sacru al liturgiei. Dar ce se înțelege prin caracter sacru? Orientalii ar vorbi de dimensiunea divină a liturgiei. Adică despre acea dimensiune care nu este lăsată la liberul arbitru al omului pentru că este dar care vine de sus. Cu alte cuvinte, e vorba despre misterul mântuirii în Cristos, încredințat Bisericii, pentru ca să-l facă disponibil în orice timp și în orice loc prin obiectivitatea ritului liturgico-sacramental. Așadar, o realitate care ne depășește, care trebuie primită în dar și de care trebuie să ne lăsăm transformați. De fapt, afirmă Conciliul al II-lea din Vatican, "... orice celebrare liturgică, întrucât este opera lui Cristos-Preotul și a Trupului său, care este Biserica, este acțiune sacră prin excelență..." (Sacrosanctum concilium, nr. 7). Punându-se în această perspectivă, nu este greu să ne dăm seama de cât de distante sunt de spiritul autentic al liturgiei unele moduri de a face. De fapt, uneori, cu pretextul unei creativități rău înțelese s-a ajuns și se ajunge să se distrugă în diferite moduri liturgia Bisericii. În numele principiului de adaptare la situațiile locale și la necesitățile comunității se apropriază dreptul de a elimina, a adăuga și a modifica ritul liturgic în căutarea subiectivității și a emotivității. Și în aceasta, noi preoții avem o mare responsabilitate. Iată, în această privință, ce afirma cardinalul Ratzinger deja în anul 2001: "Mai întâi ar fi nevoie din nou de o nouă conștiință liturgică, pentru ca acest spirit de acționare arbitrară să dispară. S-a ajuns așa de departe încât cercuri liturgice își cârpăcesc după cum le place Liturghia de duminică. Ceea ce este oferit în acest cadru este cu siguranță produsul câtorva oameni deștepți și dotați care au inventat ceva. Prin aceasta însă eu nu-l mai întâlnesc pe Acel cu totul altceva, pe Cel Sfânt, care mi se dăruiește, ci doar iscusința unor oameni. Iar eu observ că nu este ceea ce caut. Este prea puțin, e altceva. Cel mai important lucru în ziua de azi este să ne recâștigăm respectul față de liturgie și de nemanipularea ei. De asemenea, să reînvățăm a recunoaște în ea ceva crescut pe cale [naturală], vie, ceva dăruit, în care participăm la liturgia cerească. Și, de asemenea, să nu căutăm în ea realizarea proprie, ci darul care ne parvine. Eu cred că primul lucru care trebuie să dispară este acest mod de a acționa personal și arbitrar, redeșteptându-se simțul interior pentru ceea ce este Sfânt" ("Dumnezeu și lumea", Editura Sapientia, Iași 2009, pag. 476). Așadar, a afirma că liturgia este sacră înseamnă a sublinia faptul că ea nu trăiește din invențiile sporadice și din "găselnițele" mereu noi ale vreunuia sau ale vreunui grup. Ea nu este un cerc închis în care noi decidem să ne întâlnim, eventual pentru a ne încuraja reciproc și a ne simți protagoniști ai unei sărbători. Liturgia este convocare din partea lui Dumnezeu pentru a sta în prezența lui; este venirea lui Dumnezeu la noi, găsirea lui Dumnezeu în lumea noastră. O formă de adaptare la situațiile particulare este prevăzută și este bine ca să fie. Însuși liturghierul o indică în unele părți ale sale. Dar în acestea și numai în acestea, nu în mod arbitrar în altele. Motivul este important și este bine să-l reafirmăm: liturgia este dar care ne precede, comoară prețioasă care ne-a fost încredințată de rugăciunea seculară a Bisericii, loc în care credința Bisericii a găsit în timp formă și expresie de rugăciune. Toate acestea nu sunt în disponibilitatea noastră subiectivă. Sunt indisponibile pentru noi pentru a fi în mod integral la dispoziția tuturor, ieri ca și astăzi și mâine. "Și în timpurile noastre - a scris Ioan Paul al II-lea în enciclica Ecclesia de Eucharistia - ascultarea față de normele liturgice ar trebui să fie redescoperită și valorizată ca reflexie și mărturie a Bisericii una și universală, făcută prezentă în fiecare celebrare a Euharistiei" (nr. 52). În minunata enciclică "Mediator Dei", care adesea este citată în "Sacrosanctum concilium", Pius al XII-lea definea liturgia ca: "... cultul public... cultul integral al trupului mistic al lui Isus Cristos, adică al capului și al mădularelor sale". Ca și cum ar spune, printre altele, că în liturgie Biserica se recunoaște "în mod oficial" pe sine însăși, misterul ei de unire matrimonială cu Cristos, și acolo "în mod oficial" se manifestă. Așadar, cu ce nebunie nesănătoasă am putea noi să ne arogăm dreptul de a altera în mod subiectiv acele semne sfinte pe care timpul le-a cernut și prin care Biserica vorbește despre sine, despre propria identitate, despre propria credință? Există un drept al poporului lui Dumnezeu care nu poate fi niciodată neglijat. În virtutea acestui drept toți trebuie să poată avea acces la ceea ce nu este pur și simplu și în mod sărac rod al lucrării umane, ci la ceea ce este lucrare a lui Dumnezeu și, tocmai pentru aceasta, izvor de mântuire și de viață nouă. Mă mai opresc încă un moment asupra acestei teme care, pot să dau mărturie, este așa de îndrăgită de papa, reascultând cu voi un text din "Sacramentum caritatis", Exortația apostolică a lui Benedict al XVI-lea, după Sinodul Episcopilor despre Euharistie: "Subliniind importanța pe care o are ars celebrandi - afirmă papa - se scoate în evidență prin urmare valoarea normelor liturgice. Celebrarea euharistică are folos acolo unde preoții și responsabilii pastorației liturgice se angajează să facă cunoscute cărțile liturgice în vigoare și respectivele norme... În comunitățile ecleziale poate că se consideră sigură cunoașterea lor și justa lor apreciere, însă adesea nu este așa. În realitate, sunt texte în care sunt conținute bogății care păstrează și exprimă credința și drumul Poporului lui Dumnezeu de-a lungul celor două milenii ale istoriei sale" (nr. 40). 2. Orientarea rugăciunii liturgice Dincolo de schimbările care au caracterizat din punct de vedere istoric dispunerea arhitectonică a bisericilor și a spațiilor liturgice, o convingere a rămas mereu clară în cadrul comunității creștine, aproape până în zilele noastre. Mă refer la rugăciunea îndreptată spre răsărit, tradiție care provine de la originile creștinismului. Ce se înțelege cu "rugăciunea îndreptată spre răsărit"? Se înțelege orientarea inimii rugătoare spre Cristos, cel de la care provine mântuirea și la care tindem ca la Începutul și la scopul istoriei. La est răsare soarele și soarele este simbolul lui Cristos, lumina care răsare de la răsărit. În această privință, să ne amintim de textul din cântarea mesianică "Benedictus": "... cu care ne va vizita cel care răsare din înălțime". Studii foarte serioase și chiar foarte recente au demonstrat de acum că, în orice timp al istoriei sale, comunitatea creștină a găsit modul de a exprima și în semnul liturgic, exterior și vizibil, această orientare fundamentală pentru viața credinței. Astfel găsim bisericile construite în așa fel încât absida să fie îndreptată spre răsărit. Când nu a mai fost posibilă o astfel de orientare în edificarea lăcașului sacru, s-a recurs la marele crucifix pus deasupra altarului și la care toți să-și poată îndrepta privirea. Să ne mai gândim la absidele decorate cu splendide reprezentări ale Domnului, spre care toți erau invitați să-și ridice ochii în momentul liturgiei Euharistice. Fără a intra în detaliul unui parcurs istoric care ne-ar duce în cadrul unei reflecții referitoare la dezvoltarea artei creștine, în acest context ne interesează să afirmăm că rugăciunea orientată, adică îndreptată spre Domnul, este expresie tipică a spiritului liturgic autentic. În acest sens, așa cum ne amintește bine dialogul introductiv de la Prefață, în momentul liturgiei euharistice suntem invitați să ne ridicăm inimile la Domnul: "Sus inimile", îndeamnă preotul, și toți răspund: "Le avem la Domnul". Ori, dacă această orientare trebuie să fie mereu adoptată interior de întreaga comunitate creștină adunată în rugăciune, ea trebuie să poată avea expresie și în semnul exterior. De fapt, semnul exterior nu poate decât să fie adevărat, așa încât în el să devină vizibilă atitudinea spirituală corectă. Iată, deci, motivul propunerii făcută la timpul său de cardinalul Ratzinger și acum reafirmată în timpul pontificatului său, de a pune crucifixul în centrul altarului, în așa fel încât toți, în momentul liturgiei euharistice, să poată efectiv să privească la Domnul, orientând astfel rugăciunea lor și inima lor. Să-l ascultăm direct pe Benedict al XVI-lea, care așa scrie în prefața la primul volum din Opera Omnia, dedicat liturgiei: "Ideea că preotul și poporul în rugăciune ar trebui să se privească reciproc s-a născut numai în creștinătatea modernă și este complet străină în cea antică. Desigur, preotul și poporul nu se roagă unul către altul, ci către unicul Domn. Deci privesc în rugăciune în aceeași direcție: ori spre Răsărit ca simbol cosmic pentru Domnul care vine, ori, unde acest lucru nu este posibil, spre o imagine a lui Cristos în absidă, spre o cruce, sau pur și simplu spre cer, așa cum a făcut Domnul în rugăciunea sacerdotală în seara dinaintea Pătimirii (In 17,1). Între timp, se afirmă tot mai mult, din fericire, propunerea făcută de mine la sfârșitul capitolului respectiv din lucrarea mea [Introducere la spiritul liturgiei, pag. 70-80]: a nu trece la noi transformări, ci a pune pur și simplu crucea în centrul altarului, spre care pot să privească împreună preotul și credincioșii, pentru a se lăsa conduși în felul acesta spre Domnul, căruia cu toții ne rugăm". Și să nu se spună că imaginea crucifixului împiedică vederea credincioșilor în raport cu celebrantul. Credincioșii nu trebuie să privească la celebrant, în acel moment liturgic! Trebuie să privească la Domnul! Așa cum la Domnul trebuie să poată privi și cel care prezidează celebrarea. Crucea nu împiedică vederea; dimpotrivă, îi deschide orizontul asupra lumii lui Dumnezeu, o duce la contemplarea misterului, o introduce în acel cer din care provine unica lumină capabilă se dea sens vieții de pe acest pământ. Într-adevăr, vederea ar fi întunecată, împiedicată, dacă ochii ar rămâne îndreptați spre ceea ce este numai prezență a omului și lucrare a lui. Așa se întâmplă de ce astăzi este încă posibil să se celebreze Liturghia la altarele vechi, atunci când caracteristicile arhitectonice și artistice deosebite din bisericile noastre sfătuiesc acest lucru. Sfântul Părinte ne dăruiește și în aceasta exemplul atunci când celebrează Euharistia la altarul vechi din Capela Sixtină, la sărbătoarea Botezului Domnului. În timpul nostru a intrat în limbajul obișnuit expresia "celebrarea cu fața spre popor". Dacă se înțelege cu această expresie să se descrie aspectul topografic, datorat faptului că astăzi, preotul, din cauza amplasării altarului, se află adesea în poziție frontală față de adunare, poate să fie acceptată. Dar nu se poate accepta deloc în momentul în care ar ajunge să aibă un conținut teologic. De fapt, Liturghia, teologic vorbind, este mereu îndreptată spre Dumnezeu prin Cristos Domnul și ar fi o eroare gravă să ne imaginăm că orientarea principală a acțiunii jertfelnice ar fi comunitatea. Așadar, această orientare - cea către Domnul - trebuie să anime participarea liturgică interioară a fiecăruia. Și este la fel de important ca să poată fi foarte vizibilă și în semnul liturgic. 3. Adorația și unirea cu Dumnezeu Adorația este recunoașterea plină de uimire, am putea spune chiar extatică - deoarece ne face să ieșim din noi înșine și din mica noastră lume - a măreției infinite a lui Dumnezeu, a maiestății sale nemărginite, a iubirii sale fără sfârșit care ni se dăruiește nouă în gratuitate absolută, a domniei sale atotputernice și grijulii. Adorația conduce, prin urmare, la reunificarea omului și a creației cu Dumnezeu, la ieșirea din starea de separare, de aparentă autonomie, la pierderea de noi înșine care este, apoi, singurul mod de a ne regăsi. În fața frumuseții de nedescris a carității lui Dumnezeu, care ia formă în misterul Cuvântului Întrupat, mort și înviat pentru noi, și care are în liturgie manifestarea sa sacramentală, nouă nu ne rămâne altceva decât să rămânem în adorație. "Există, în evenimentul pascal și în Euharistie care îl actualizează peste secole - afirmă Ioan Paul al II-lea în Ecclesia de Eucharistia - o încăpere cu adevărat enormă, în care întreaga istorie este conținută, ca destinatară a marii răscumpărări. Această uimire trebuie să invadeze mereu Biserica adunată la celebrarea euharistică" (nr. 5). "Domnul meu și Dumnezeul meu", ne-au învățat, când eram copii, să spunem în momentul consacrării. În felul acesta, împrumutând exclamația apostolului Toma, suntem conduși la adorarea Domnului prezent și viu în speciile euharistice, unindu-ne cu el și recunoscându-l ca totul nostru. De acolo se poate relua drumul zilnice, regăsind ordinea exactă a existenței, criteriul fundamental în lumina căruia să trăim și să murim. Iată pentru ce totul, în acțiunea liturgică, în semnul nobleței, frumuseții, armoniei trebuie să conducă la adorație, la unirea cu Dumnezeu: muzica, cântarea, tăcerea, modul de a proclama Cuvântul Domnului și modul de rugăciune, gestualitatea, veșmintele liturgice și lucrurile sacre, precum și edificiul sacru în ansamblul său. Tocmai în această perspectivă trebuie să fie considerată decizia lui Benedict al XVI-lea care, începând de la "Corpus Domini" din anul 2008, a început să împartă sfânta Împărtășanie credincioșilor, direct pe limbă și în genunchi. Cu exemplul acestui gest, papa ne invită să facem vizibilă atitudinea de adorație în fața măreției misterului prezenței euharistice a Domnului. Atitudine de adorați care va trebui să fie și mai păzită apropiindu-ne de preasfânta Euharistie în celelalte forme acordate astăzi. Îmi place, în această privință, să mai citez un text din exortația apostolică postsinodală "Sacramentum caritatis". "În timp ce reforma făcea primii pași, uneori raportul intrinsec dintre sfânta Liturghie și adorația Preasfântului Sacrament nu a fost suficient de clar perceput. O obiecție răspândită pe atunci se inspira, de exemplu, din observația conform căreia Pâinea euharistică nu ne-ar fi fost dată pentru a fi contemplată, ci pentru a fi mâncată. În realitate, în lumina experienței de rugăciune a Bisericii, această contrapoziție se dovedea lipsită de orice fundament. Deja Augustin spusese: "nemo autem illam carnem manducat, nisi prius adoraverit; peccemus non adorando - Nimeni să nu mănânce acest trup fără ca mai înainte să-l adore; am păcătui dacă nu l-am adora". De fapt, în Euharistie Fiul lui Dumnezeu ne vine în întâmpinare și dorește să se unească cu noi; adorația euharistică nu este decât dezvoltarea clară a celebrării euharistice, care este în ea însăși cel mai mare act de adorație al Bisericii. A primi Euharistia înseamnă a sta în atitudine de adorație față de cel pe care îl primim. Tocmai așa și numai așa devenim una cu el și, într-un fel, gustăm în mod anticipat frumusețea liturgiei cerești" (nr. 66). Cred că, printre altele, nu a trecut neobservat următorul pasaj din textul tocmai citit: "(Celebrarea euharistică" este în ea însăși cel mai mare act de adorație al Bisericii". Grație Euharistiei, afirmă tot Benedict al XVI-lea, "ceea ce era faptul de a sta în fața lui Dumnezeu devine acum, prin participarea la dăruirea lui Isus, participare la trupul său și la sângele său, devine unire" (Deus caritas est, nr. 13). Pentru acest motiv, totul, în liturgie, și în special în liturgia Euharistică, trebuie să tindă la adorație, totul în desfășurarea ritului trebuie să ajute la intrarea înlăuntrul adorației pe care o face Biserica Domnului său. A considera liturgia ca loc al adorației, al unirii cu Dumnezeu, nu înseamnă a pierde din vedere dimensiunea comunitară a celebrării liturgice, cu atât mai puțin a uita orizontul carității. Dimpotrivă, numai dintr-o reînnoită adorație a misterului lui Dumnezeu în Cristos, care ia formă în actul liturgic, va putea să iasă o comuniune fraternă autentică și o nouă istorie de caritate, conform acelei fantezii și acelui eroism pe care numai harul lui Dumnezeu le poate dărui sărmanelor noastre inimi. Viața sfinților ne amintește asta și ne învață asta. "Unirea cu Cristos este în același timp unire cu toți ceilalți cărora el se dăruiește. Eu nu pot să-l am pe Cristos numai pentru mine; pot să-i aparțin numai în unire cu toți cei care au devenit sau vor deveni ai lui. Comuniunea mă scoate afară din mine însumi spre el și astfel și spre unitatea cu toți creștinii" (Deus caritas est, nr. 14). 4. Participarea activă Chiar ei, sfinții, au celebrat și au trăit actul liturgic participând la el în mod activ. Sfințenia, ca rezultat al vieții lor, este mărturia cea mai frumoasă a unei participări cu adevărat vii la liturgia Bisericii. Așadar, pe bună dreptate și chiar în mod providențial Conciliul al II-lea din Vatican a insistat așa de mult asupra necesității de a favoriza o participare autentică a credincioșilor la celebrarea sfintelor taine, în momentul în care a amintit chemarea universală la sfințenie. Și această indicație autoritară a avut confirmare clară și relansare în atâtea documente succesive ale magisteriului până în zilele noastre. Totuși, nu întotdeauna a existat o înțelegere corectă a "participării active", așa cum Biserica învață și îndeamnă la trăirea ei. Desigur, se participă activ și atunci când se îndeplinește, în cadrul celebrării liturgice, slujirea care este proprie fiecăruia; se participă activ și atunci când se are o înțelegere mai bună a Cuvântului lui Dumnezeu ascultat și a rugăciunii recitate; se participă activ și atunci când se unește propria voce cu aceea a celorlalți în cântarea corală... Însă, toate acestea n-ar însemna participare cu adevărat activă dacă nu ar conduce la adorația misterului mântuirii în Cristos Isus mort și înviat pentru noi: pentru că numai cel care adoră misterul, primindu-l în propria viață, demonstrează că a înțeles ceea ce se celebrează, deci, că este cu adevărat părtaș al harului actului liturgic. Ca dovadă și sprijin a ceea ce afirm, să-l ascultăm iar pe cardinalul Ratzinger într-un text din volumul său fundamental "Introducere la spiritul liturgiei": "În ce constă... această participare activă? Ce trebuie făcut? Din păcate această expresie a fost foarte repede greșit înțeleasă și redusă la semnificația sa exterioară, aceea a necesității unei acțiuni comune, ca și cum ar fi vorba de a pune concret în acțiune numărul cel mai mare de persoane posibil în cel mai scurt timp posibil. Cuvântul participare face trimitere, însă, la o acțiune principală, la care toți trebuie să aibă parte. Așadar, dacă se vrea să se descopere despre care acțiune e vorba, înainte de toate trebuie să se vadă care este această "actio" centrală, la care trebuie să aibă parte toți membrii comunității. Cu termenul actio referit la liturgie, se înțelege canonul euharistic. Adevărata acțiune liturgică, adevăratul act liturgic, este oratio. Această oratio - rugăciunea euharistică solemnă, canonul - este mai mult decât un discurs, este actio în sensul cel mai înalt al termenului. În ea devine prezent Cristos însuși și toată lucrarea lui de mântuire și pentru acest motiv, actio umană trece în planul al doilea și lasă loc lui actio divină, acțiunii lui Dumnezeu". Astfel, adevărata acțiune care se realizează în liturgie este acțiunea lui Dumnezeu însuși, lucrarea lui mântuitoare în Cristos la care noi suntem făcuți părtași. Între altele, aceasta este noutatea liturgiei creștine față de orice altă acțiune cultuală: însuși Dumnezeu acționează și îndeplinește ceea ce este esențial, în timp ce omul este chemat să se deschidă la acțiunea lui Dumnezeu, cu scopul de a fi transformat de ea. Punctul esențial al participării active este, prin urmare, ca să fie depășită diferența dintre acțiunea lui Dumnezeu și acțiunea noastră, ca să putem deveni una cu Cristos. Iată de ce, pentru a reafirma ceea ce am spus anterior, nu este posibil să participăm fără a adora. Să ascultăm încă un text din Sacrosanctum concilium: "Așadar, Biserica veghează cu grijă ca fiii săi să nu asiste ca străini sau spectatori muți la acest mister al credinței, ci înțelegându-l bine, cu ajutorul ceremoniilor și rugăciunilor, să participe la acțiunea sacră în mod conștient, cu pietate și activ; să fie instruiți prin Cuvântul lui Dumnezeu, să se hrănească la masa Trupului Domnului, să aducă mulțumire lui Dumnezeu; oferind ostia nepătată, nu numai prin mâinile preotului, ci împreună cu el, să învețe a se oferi pe ei înșiși și, prin Cristos Mijlocitorul, să se desăvârșească din zi în zi în unirea cu Dumnezeu și în unirea dintre ei, pentru ca, în cele din urmă, Dumnezeu să fie totul în toți" (nr. 48). Față de aceasta, toate celelalte sunt secundare. Și mă refer, îndeosebi, la acțiunile exterioare, fie ele importante și necesare, prevăzute mai ales în timpul liturgiei Cuvântului. Mă refer la ele, pentru că dacă devin esențialul liturgiei și aceasta este redusă la o acțiune generică, atunci s-a înțeles greșit spiritul autentic al liturgiei. Prin urmare, adevărata educație liturgică nu poate consta pur și simplu în învățarea și în exercitarea activităților exterioare, ci în introducerea la acțiunea esențială, la lucrarea lui Dumnezeu, la misterul pascal al lui Cristos de care să ne lăsăm ajunși, implicați și transformați. Și să nu se confunde îndeplinirea de gesturi exterioare cu implicarea justă a corporalității în actul liturgic. Fără a lua nimic semnificației și importanței gestului exterior care însoțește actul interior, liturgia cere mult mai mult trupului uman. De fapt, cere angajarea sa totală și reînnoită în cotidianitatea vieții. Ceea ce Sfântul Părinte Benedict al XVI-le numește "coerență euharistică". Tocmai exercitarea punctuală și fidelă a acestei coerențe este expresia cea mai autentică a participării și corporale la actul liturgic, la acțiunea mântuitoare a lui Cristos. Mai adaug. Chiar suntem siguri că promovarea participării active constă în a face totul cât mai mult posibil și imediat comprehensibil? Oare intrarea în misterul lui Dumnezeu nu poate fi, uneori, însoțită chiar mai bine de ceea ce atinge motivațiile inimii? Nu se întâmplă, în unele cazuri, să se dea un spațiu disproporționat cuvântului, plat și banalizat, uitând că liturgiei îi aparțin cuvântul și tăcerea, cântul și muzica, imaginile, simbolurile și gesturile? Și oare nu aparțin acestui limbaj multiplu care introduce în centrul misterului, deci la adevărata participare, și limba latină, cântul gregorian, polifonia sacră? 5. Muzica sacră sau liturgică De fapt, pentru a ne introduce în mod autentic în spiritul liturgiei nu se poate face abstracție de discursul despre muzica sacră sau liturgică. În această privință, îmi permit numai o scurtă reflecție orientativă. S-ar putea întreba motivul pentru care Biserica în documentele sale, mai mult sau mai puțin recente, insistă în a indica un anumit tip de muzică și de cântare ca deosebit de potrivite celebrării liturgice. Deja Conciliul din Trento intervenise în conflictul cultural care era atunci în desfășurare, restabilind norma prin care în muzică aderența la cuvânt este prioritară, limitând folosirea instrumentelor și indicând o diferență clară între muzica profană și muzica sacră. De fapt, muzica sacră nu poate fi înțeleasă niciodată ca expresie de pură subiectivitate. Ea este ancorată în textele biblice sau din tradiție, care trebuie celebrate în forma cântării. În perioada mai recentă, sfântul papă Pius al X-lea a făcut o intervenție asemănătoare, încercând să îndepărteze muzica de operă din liturgie și indicând cântul gregorian și polifonia din epoca reînnoirii catolice ca și criteriu al muzicii liturgice, care trebuie deosebită de muzica religioasă în general. Conciliul al II-lea din Vatican nu a făcut decât să reafirme aceleași indicații, așa precum și cele mai recente intervenții magisteriale. Așadar, de ce insistența Bisericii în a prezenta caracteristicile tipice ale muzicii și ale cântului liturgic în așa fel încât să rămână distincte de orice altă formă muzicală? Și de ce cântul gregorian ca și polifonia sacră clasică rezultă că sunt formele muzicale exemplare, în lumina cărora trebuie continuat astăzi să se producă muzică liturgică, și populară? Răspunsul la această întrebare se află exact în ceea ce am încercat să afirm în privința spiritului liturgiei. Tocmai acele forme muzicale - în sfințenia, bunătatea și universalitatea lor - traduc în note, în melodie și în cântare spiritul liturgic autentic: îndreptând spre adorația misterului celebrat, devenind exegeză muzicală a Cuvântului lui Dumnezeu, favorizând o participare autentică și integrală, ajutând la perceperea sacrului, deci a primatului esențial al acțiunii lui Dumnezeu în Cristos, permițând o dezvoltare muzicală care nu este despărțită de viața Bisericii și de contemplarea misterului său. Să-mi fie permis un ultim citat de J. Ratzinger: "Gandhi evidențiază trei spații de viață a cosmosului și arată că fiecare din aceste trei spații vitale comunică și un mod propriu de a fi. În mare trăiesc peștii și tac. Animalele pe pământ strigă, dar păsările, al căror spațiu vital este cerul, cântă. Pentru mare este proprie tăcerea, pentru pământ strigătul și pentru cer cântatul. Însă omul este părtaș de toate trei: el poartă în sine adâncimea mării, greutatea pământului și înălțimea cerului; de aceea sunt ale lui și toate cele trei proprietăți: tăcerea, strigătul, cântatul. Astăzi... vedem că omului lipsit de transcendență rămâne numai strigătul, pentru că vrea să fie numai pământ și încearcă să devină pământ al său și cerul și adâncimea mării. Adevărata liturgie, liturgia comuniunii sfinților, îi redă totalitatea sa. Îl învață din nou tăcerea și cântatul, deschizându-i adâncimea mării și învățându-l să zboare, existența îngerului; ridicând inima lui face să răsune din nou în el acea cântare care ațipise parcă. Mai mult, putem spune chiar că adevărata liturgie se recunoaște tocmai din faptul că ea ne eliberează de acțiunea comună și ne redă adâncimea și înălțimea, tăcerea și cântul. Adevărata liturgie se recunoaște din faptul că este cosmică, nu după măsura unui grup. Ea cântă împreună cu îngerii. Ea tace împreună cu adâncimea universului în așteptare. Și astfel ea răscumpără pământul" (Cântați Domnului un cântec nou, pag. 153-154). Închei. De câțiva ani în Biserică, pe mai multe voci, se vorbește despre necesitatea unei noi reînnoiri liturgice. Despre o mișcare, într-un fel asemănătoare cu aceea care a pus bazele pentru reforma promovată de Conciliul al II-lea din Vatican, care să fie capabilă să facă o reformă a reformei, adică încă un pas înainte în înțelegerea spiritului liturgic autentic și a celebrării sale: ducând astfel la împlinire acea reformă providențială a liturgiei pe care părinții conciliari o începuseră, dar care nu întotdeauna, în realizarea practică, a avut realizare punctuală și fericită. Nu este îndoială că în această nouă reînnoire liturgică suntem chiar noi preoții care avem un rol determinant. Cu ajutorul Domnului și al Mariei, Mama preoților, fie ca dezvoltarea ulterioară a reformei să poată fi și rodul iubirii noastre sincere față de liturgie, în fidelitate față de Biserică și față de papa. (După Zenit, 16 ianuarie 2010) Traducere de pr. Mihai Patrașcu lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |