Preotul în celebrarea euharistică de la Crăciun în Orient și Occident
Rubrica de teologie liturgică sub îngrijirea părintelui Mauro Gagliardi
În apropierea Crăciunului, pr. Nicola Bux, cunoscut teolog și liturgist, ne propune o frumoasă și elevată meditație teologico-liturgică, inspirându-se din Revelația biblică și din Tradiția din Occident și din Orient. Textul, vrednic de o lectură atentă, reprezintă și un mic dar pe care rubrica "Spiritul liturgiei" vrea să-l ofere propriilor cititori, pentru ca să guste în mod spiritual celebrările solemne care caracterizează aceste zile de sărbătoare (pr. Mauro Gagliardi).
* * *
Nicola Bux
Așa cum nu se pot împărți în Sfânta Scriptură cuvintele și gesturile, tot așa nu se poate despărți Cuvântul de Euharistie, cateheza de sacramente, adorația de comuniune, pentru că înseamnă a despărți natura divină a lui Cristos de cea umană, ca și cum Cuvântul nu s-ar fi întrupat. Credința catolică se propune în întâlnirea sacramentală, făcută din gesturi și cuvinte, din semne, din frumusețe, din lumini, de imagini, de strălucire, cum este deosebit de evident în liturgiile orientale. Se întâmplă în mistere, în funcție de timpuri și moduri diferite pentru fiecare, întâlnirea cu Domnul, o experiență pe care sfântul Paul o descrie ca un proces de percepție a formei și de răpire, am spune de estetică și extaz: "Noi toți care, cu fața descoperită, privim ca într-o oglindă gloria Domnului, suntem schimbați în același chip al lui tot mai glorios prin Duhul Domnului" (2Cor 3,18).
Căutarea constantă a sacrului descrie spațiul amplu al misterului în care preotul se mișcă atunci când celebrează liturgia sacră: omul poate să fie răpit și dus la el prin contemplație sau pur și simplu poate adera la el cu intelectul și voința grație revelației. Sunt câteva simptomuri ale schimbului minunat între cer și pământ, între divinul și umanul inaugurat de întruparea Cuvântului, Isus Cristos, "cel mai frumos dintre fiii omului" (Ps 44,3), paradoxul celui care este cel mai frumos și în același timp "nu are înfățișare nici frumusețe pentru a atrage privirea noastră" (Is 53,2): el este, conform frazei celebre a lui Dostoevski, frumusețea răscumpărătoare care ne va mântui. Nimic nu reușește în contact mai bine decât arta creată de credința și de chipul sfinților care trebuie căutate în fiecare zi, așa cum îndeamnă Didahia. Pentru a învăța să vedem și să cunoaștem frumusețea divină, conform lui Ioan Damaschinul, nu folosesc conceptele care creează idoli, sau gnoza, ci este necesară uimirea: se poate spune că de la adorație începe înțelegerea misterului creștin. Teologii mistici, de la Dionisie Areopagitul la Ioan al Crucii, au pornit de la forma ființei pentru a ajunge la spiritul interior, conform metodei întrupării Cuvântului: "lumina adevărată care, venind în lume, luminează pe orice om" (In 1,9); au arătat coincidența, într-un fel, dintre mistică și estetică. Dumnezeu s-a revelat, a manifestat forma sa omului; acesta, prin intermediul lui, vizibil în liturgie, este atras să participe la gloria lui Dumnezeu: "Pentru că noi cunoscându-l pe Dumnezeu în mod vizibil, prin intermediul lui suntem răpiți la iubirea lucrurilor invizibile"1. De fapt, în Crez se mărturisește credința în Dumnezeu creatorul tuturor lucrurilor vizibile și invizibile: să se observe atributul invizibile la substantivul lucruri care în mod obișnuit este referit la materialitate, în timp ce aici se referă și la sfera invizibilului.
Trebuie să ne întrebăm: omul modern este capabil să înțeleagă liturgia catolică? Să înțeleagă că în ea "cerul coboară pe pământ", misterul poate fi întâlnit și atins? Romano Guardini se îndoia de capacitatea omului modern de a o înțelege2. Omul modern trăiește în imanentism, în materialism, dar în același timp simte insatisfacția, nevoia de a ieși din această capcană, de a găsi o soluție la această situație și atunci trebuie să-l facem să întrevadă o posibilitate de răspuns la întrebarea pe care o poartă înlăuntrul său. Liturgia este răspunsul la nevoia de a întâlni sensul vieții, de a ne apropia de mister, aproape de a-l simți și de a fi într-un fel învăluit de el, implicat: acest lucru atinge ființa umană, evocă în sufletul uman nostalgia de absolut, de divin. Isus i-a revelat lui Nicodim dubla sa natură, divină și umană, în unitatea persoanei: "Nimeni nu a urcat la cer decât cel care a coborât din cer, Fiul Omului" (In 3,13). În același timp a revelat scopul venirii lui în lume: să dăruiască viața veșnică și mântuirea (cf. In 3,15-17), să facă în așa fel încât ființa umană și cosmosul să ajungă la Dumnezeu; deci, pentru aceasta, trebuia să deschidă o breșă, să ofere o scară pentru a urca, pentru a face urcarea spre Dumnezeu. În coborârea Cuvântului se adeverește împărtășirea, din partea Logosului veșnic, a vieții ființei umane; deci misterul s-a făcut trup, a intrat în cotidianitatea noastră și de aceea nu trebuie să ne fie frică. Îngerul i-a spus Mariei: Nu te teme, nu-ți fie frică. Isus amintea asta discipolilor: nu vă fie frică, eu sunt.
Slujirea preotului, în special în liturgia sacră de Crăciun, este asemenea cu aceea a îngerilor: să vestească prezența Mântuitorului care învinge orice frică. Ființa umană se teme atunci când nu deschide ochii asupra faptului că misterul s-a făcut trup, a devenit unul dintre noi. De fapt, dacă este mare ceea ce ne-a fost promis, conform sfântului Augustin, și mai mare este ceea ce s-a întâmplat: faptul nemaiauzit al unui Dumnezeu care coboară în lume asumând omenitatea noastră, împărtășind-o total din interior, deci dezvăluind istoriei semnificația ei și imprimându-i direcția finală.
Concepția "cosmică" adoratoare a lui Dumnezeu prezent în misterul sacramental era proprie a părinților ca Augustin; a monahilor ca Nicodim, de la sfântul munte Athos; a teologilor ca Toma de Aquino. De aceea ei se simțeau responsabili de introducerea credincioșilor în mister, vedeau pe preot ca administrator al tainelor, deci interpret și mistagog al misterului divino-uman, care este lumina adevărului venit în lume. Lumina este ea însăși o realitate misterioasă, și este umilă, pentru că nu vrea să se arate pe ea însăși ci tot restul; este transparență a realității; este compusă din toate culorile, așa încât să fie transparentă. În mod magistral, sfântul Ambrozie învață că "lumina misterelor este mai pătrunzătoare dacă lovește pe neașteptate în loc să vină după primele semne ale vreunei tratări prealabile"3.
În liturgia bizantină, corul aclamă după împărtășanie: "Am văzut lumina cea adevărată, am primit pe Duhul ceresc, am găsit credința cea adevărată, adorând Treimea neîmpărțită, pentru că ea ne-a mântuit". Pentru a înțelege asta, trebuie urmat itinerarul pe care ea îl face și care-și are punctul de sprijin în fraza din psalm "În lumina ta noi vedem lumina" (Ps 36,10). De când Dumnezeu s-a făcut om și forma a iradiat divinitatea, liturgia comunică acea lumină, pentru ca ființa umană privind lumina adevărată să perceapă lumina lui Dumnezeu. Iată pentru ce liturgia este sinonim al frumuseții, al luminii - textele liturgice romane de Crăciun au ca temă lumina apărută, manifestată în Cristos -: așa cum lumina fizică face să funcționeze ochii noștri, care altminteri în întuneric, deși perfecți, n-ar funcționa, tot așa este Isus Cristos, care a spus: "Eu sunt lumina lumii, cine mă urmează nu umblă în întuneric" (In 8,12); adică, fac să vadă, fac să funcționeze ochii spiritului vostru; fără mine ființa umană nu vede, rămâne oarbă pentru că lumina face să fie ochii și face să existe lucrurile. Dacă lumea ar fi permanent în întuneric, toate lucrurile din lume n-ar avea formă și existență, așadar lumina este sinonim al vieții. "În lumina ta vedem lumina" înseamnă: în contemplarea ta noi înțelegem sensul vieții. Suntem în centrul misterului lui Dumnezeu unul și întreit, manifestat în Isus la Epifanie, la Botez, la Schimbarea la Față. Cristos comunică prin forma umană transfigurată strălucirea Tatălui, gloria lui Dumnezeu. Trupul lui Cristos este sacramentul Tatălui, trupul lui Cristos este sacrament al divinității. Coborârea (catabasis) și înjosirea (kenosis) lui Dumnezeu merge de la misterul întrupării până la misterul răscumpărării. Crăciunul este începutul, chiar dacă celebrarea lui în anul liturgic s-a afirmat abia după ce Biserica pusese în centrul timpului anual misterul Paștelui. În ritul bizantin pentru pregătirea darurilor (proscomidia), în care Biserica comemorează anii petrecuți de Isus înainte de viața publică, se folosesc niște instrumente sacre care amintesc de Naștere, cum ar steaua sau asteriscul, format din două semicercuri din metal prețios, încrucișate unul peste altul, în vârful căruia este pusă o cruce și în partea de jos o stea mică, pe patena sau discul pâinii - ieslea unde a fost așezat Dumnezeu prunc - pentru a simboliza steaua care i-a condus pe magi la peșteră.
Locul pregătirii (protesis) este ca peștera misterioasă în care Mântuitorul s-a învrednicit să se nască atunci când cerul a fost adus pe pământ: el a devenit peșteră și aceasta s-a transformat în cer4, în ea a fost confecționată pentru prima dată pâinea pentru jertfă. Apoi, ceea ce este vestit în ouverture a lui protesis, liturgia o desfășoară ca o simfonie: în liturgia catehumenilor ritul "intrării mici" cu evangheliarul, care vrea să semnifice întruparea prin care Cuvântul și-a făcut intrarea sa în lume.
Deși alegoria este tardivă, realismul imaginii sau icoana care trebuie propusă venerației prin actele liturgice, contrar spiritualismului simbolic și în anumită măsură "iconoclast", corespunde esenței creștinismului care este misterul prezent în faptul istoric al Persoanei și vieții lui Isus Cristos. Liturgia latină, care deși avea expresii asemănătoare, ar trebui să le recupereze pentru a evita simbolismul abstract care nu-l atrage pe om la mister. Simbolismul și reprezentarea nu sunt același lucru, în artă ca și în liturgie. Așadar, liturgia manifestă legătura sa cauzală cu misterele vieții lui Cristos, în care economia mântuirii trece de la cosmicitate la istoricitate.
(După Zenit, 24 decembrie 2009)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
Note
1 Liturghierul roman, Prefața de Advent I.
2 Liturgie und liturgische Bildung, Würzburg, 1966, pag. 9-18.
3 Sfântul Ambrozie, De mysteriis, 2: SCh 25bis, 156.
4 Cf. N. Cabasilas, Expunere a Liturgiei Divine, IV: PG 150, 377D-380A.
lecturi: 14.