Precizări pastorale privind binecuvântarea anuală a familiilor în casele proprii
1. Binecuvântarea anuală a familiilor în casele proprii este o tradiție veche și prețioasă, pe care Biserica a înțeles-o ca expresie a grijii sale pastorale față de celula vitală a organismului său, "ecclesia domestica". Noul Ritual al binecuvântărilor o recomandă cu aceste cuvinte: "Ascultând de porunca lui Cristos, păstorii sufletești trebuie să socotească între cele mai importante îndatoriri pastorale și pe aceea de a vizita familiile creștine și de a le vesti pacea lui Cristos, care i-a îndemnat pe ucenicii săi: «În orice casă veți intra, mai întâi să spuneți: Pace acestei case» (Lc 10,5). Așadar, parohii și vicarii lor să-și facă o datorie din obiceiul de a vizita în fiecare an familiile aflate în grija lor pastorală. Într-adevăr, este o ocazie prețioasă de exercitare a îndatoririi pastorale și cu atât mai eficientă cu cât dă posibilitatea de a cunoaște fiecare familie în parte" (Ritualul binecuvântărilor, nr. 68-69).
2. Respectând natura sa esențială de rit, binecuvântarea anuală trebuie să se configureze pe cât posibil într-o întâlnire personală cu familia. Astfel, urmând o practică veche, preoții intră în toate casele din parohiile lor ca să aducă familiilor binecuvântarea lui Dumnezeu și, prin stropirea cu apă sfințită, să le reamintească de Botezul cu apă, pe care l-au primit. Este o mică ceremonie, dar care are o mare semnificație pentru cel care știe să privească dincolo de aparențe, cu privirea credinței. Dumnezeul care l-a eliberat pe poporul său din sclavia Egiptului, Dumnezeul care l-a înviat pe Isus din morți, trece acum prin casele și prin viața noastră, pentru a ne susține în drumul obositor al eliberării atât de răul social, cât și de cel personal.
3. Binecuvântarea anuală a familiilor este o ocazie potrivită de cunoaștere reciprocă între păstor și credincioși. Păstorii sufletești au posibilitatea să constate că, alături de bucurii, există atâtea alte cruci și greutăți fie cu privire la sănătate, fie cu privire la relațiile dintre persoane. De asemenea, această vizită pastorală se poate transforma într-un moment potrivit pentru o vestire a evangheliei, pentru o trezire a vieții de rugăciune și a ascultării cuvântului lui Dumnezeu, pentru o solicitare la colaborare la viața comunității. Binecuvântarea anuală poate stimula apoi și un moment de reflecție comunitară asupra modului în care creștinii trăiesc împreună și asupra obiectivelor ce privesc viitorul comunității parohiale. Mai presus de toate, binecuvântarea anuală a familiilor este pentru păstorii sufletești ocazia cea mai potrivită pentru a-i întâlni pe toți membrii parohiei și pentru a lua pulsul real al vieții spirituale a locuitorilor din parohie.
4. Desigur, fiind vorba de binecuvântarea anuală a familiilor, se cere prezența membrilor ei. De aceea, așa cum se citește în Ritualul binecuvântărilor, "nu trebuie făcută binecuvântarea caselor fără prezența celor care locuiesc în ele" (nr. 71). Oricât ar fi de importantă semnificația binecuvântării casei, ca loc în care trăiesc credincioșii botezați, Biserica înțelege să binecuvânteze persoanele care locuiesc acolo, mai mult decât locuința acelor persoane. "Orice binecuvântare este laudă adusă lui Dumnezeu și rugăciune pentru a obține darurile lui. În Cristos, creștinii sunt binecuvântați de Dumnezeu Tatăl «cu toată binecuvântarea spirituală» (Ef 1,3). De aceea, Biserica dă binecuvântarea, invocând numele lui Isus și făcând de obicei semnul sfânt al crucii lui Cristos" (Catehismul Bisericii Catolice, 1671).
5. Cu toate acestea, nu putem ignora faptul că vechiul și prețiosul rit al binecuvântării anuale a familiilor în casele proprii are de înfruntat astăzi noi provocări. De exemplu, faptul că în multe familii sunt membri care aparțin altor credințe religioase; multe familii nu mai doresc binecuvântarea sau o consideră o obișnuință de la care nu se pot sustrage; în sfârșit, din cauza serviciului care, adesea, îi implică pe ambii soți, locuințele rămân adesea goale până la o oră târzie, sau rareori binecuvântarea este dată în prezența tuturor membrilor familiei.
6. În acest sens, pentru o acțiune pastorală unitară pe teritoriul diecezei noastre, dorim să facem următoarele precizări:
a) binecuvântarea anuală a familiilor în casele proprii se desfășoară la începutul anului civil și în proximitatea sărbătorii Botezului Domnului;
b) binecuvântarea familiilor într-o parohie se face de către păstorii sufletești cărora le-a fost încredințată grija lor pastorală, respectiv parohul și colaboratorii săi parohiali. Diaconii sau alți preoți pot ajuta în cazuri excepționale și cu acordul ordinariului;
c) binecuvântarea familiei se celebrează în fiecare casă în parte; totuși, din motive pastorale și pentru întărirea unității dintre familiile care trăiesc în aceeași casă ori în același loc, ea poate fi celebrată pentru mai multe familii, adunate într-un loc potrivit;
d) nu trebuie făcută binecuvântarea caselor fără prezența celor care locuiesc în ele;
e) ritul binecuvântării să fie celebrat conform Ritualului binecuvântărilor. Pentru rugăciunea de binecuvântare, celebrantul, păstrând întotdeauna părțile principale, și anume citirea Cuvântului lui Dumnezeu și rugăciunea de binecuvântare, va putea adapta diferitele părți la particularitățile din familie și loc, iar în desfășurarea celebrării, se va referi cu iubire plină de zel la toți cei de față, mai ales la copii, bătrâni și bolnavi;
f) întrucât în dieceza noastră, binecuvântarea anuală a familiilor este asociată cu adunarea contribuției anuale a credincioșilor pentru susținerea nevoilor Bisericii, să se evite impresia că binecuvântarea familiilor are drept scop adunarea contribuției;
g) programarea binecuvântării familiilor să fie făcută în așa fel încât să se evite graba și să se acorde timp suficient pentru discuții cu membrii familiei.
Respectând aceste norme, conforme cu învățătura Bisericii și practicile noastre pastorale de veacuri, vom purta în casele credincioșilor bucuria lui Dumnezeu care binevoiește a locui cu noi și sfințește casele și viața noastră de zi cu zi.
Iași, 23 decembrie 2009
Cu mulțumire frățească
și cu binecuvântarea noastră arhierească
+ Petru Gherghel,
episcop de Iași
lecturi: 72.