Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
A treia predică de Advent: "Maria, mama și modelul preotului"

Publicăm în continuare textul celei de-a treia meditații de Advent pe care predicatorul Casei Pontificale, părintele Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut-o vineri, 18 decembrie 2009, în prezența lui Benedict al XVI-lea și a familiei pontificale în capela Redemptoris Mater din Palatul Apostolic.

Tema meditațiilor din acest an este: "Slujitori ai lui Cristos și împărțitori ai tainelor lui Dumnezeu" (1Cor 4,1).

Prima și a doua predică au fost ținute la 4 și 11 decembrie.

* * *

În scrisoarea adresată tuturor preoților cu ocazia Joii Sfinte din anul 1979, prima din seria pontificatului său, Ioan Paul al II-lea scria: "Există, în preoția noastră ministerială dimensiunea minunată și pătrunzătoare a apropierii mamei lui Cristos". În această ultimă meditație de Advent, am vrea să reflectăm tocmai asupra acestei apropieri dintre Maria și preot.

Despre Maria nu se vorbește foarte des în Noul Testament. Totuși, dacă suntem atenți, observăm că ea nu este absentă în nici unul din cele trei momente constitutive ale misterului creștin care sunt: Întruparea, Misterul pascal și Rusaliile. Maria a fost prezentă la Întrupare pentru că aceasta a avut loc în ea; a fost prezentă la Misterul pascal, pentru că este scris că: "lângă crucea lui Isus era Maria mama lui" (cf. In 19,25); a fost prezentă la Rusalii, pentru că este scris că apostolii erau "râvnici în rugăciune împreună cu Maria, mama lui Isus" (cf. Fap 1,14).

Fiecare din aceste trei prezențe ne revelează ceva din apropierea misterioasă dintre Maria și preot, dar fiind în apropierea Crăciunului, aș vrea să mă limitez la prima dintre ele, la ceea ce Maria spune despre preot și preotului în misterul Întrupării.

1. Ce raport este între Maria și preot?

Înainte de toate aș vrea să mă refer la problema titlului de preot atribuit Fecioarei în tradiție. Un scriitor de la sfârșitul secolului al V-lea o numește pe Maria "Fecioară și în același timp preot și altar care ni l-a dat pe Cristos pâinea din cer pentru iertarea păcatelor"1. După el, sunt frecvente referințele la tema Mariei preot care însă a devenit obiect al dezvoltărilor teologice numai în secolul al XVII-lea, în școala franceză a sfântului Sulpiciu. În ea, preoția Mariei nu a fost pusă în raport atât cu preoția ministerială cât mai ales cu preoția lui Cristos.

La sfârșitul secolului al XIX-lea s-a răspândit o adevărată devoțiune față de Sfânta Fecioară - preot și sfântul Pius al X-lea a acordat și o indulgență respectivei practici. Însă atunci când s-a întrevăzut pericolul de a confunda preoția Mariei cu preoția ministerială, magisteriul Bisericii a devenit reticent și două intervenții ale Sfântului Oficiu practic au pus capăt acestei devoțiuni2.

După Conciliu se continuă să se vorbească despre preoția Mariei, însă legând-o nu de preoția ministerială, și nici de preoția supremă a lui Cristos, ci de preoția universală a credincioșilor: Ea ar avea cu titlul personal, ca figură și primiție a Bisericii, acea "preoție regească" (1Pt 2,9) pe care o au toți botezații ca titlu colectiv.

Ce putem reține din această lungă tradiție care o asociază pe Maria preotului și ce sens să dăm "apropierii" între ele despre care vorbea Ioan Paul al II-lea? Mi se pare că rămâne analogia sau corespunderea planurilor, în cadrul misterului mântuirii. Ceea ce a fost Maria pe planul realității istorice, o dată pentru totdeauna, preotul este de fiecare dată din nou pe planul realității sacramentale.

În acest sens se pot înțelege cuvintele lui Paul al VI-lea: "Ce relații și ce deosebiri există între maternitatea Mariei, făcută universală de demnitatea și de caritatea poziției dată ei de către Dumnezeu în planul Răscumpărării, și preoția apostolică, constituită de Domnul pentru a fi instrument de comunicare mântuitoare între Dumnezeu și oameni? Maria îl dă pe Cristos omenirii; și Preoția îl dă pe Cristos omenirii, dar în mod diferit, după cum este clar; Maria prin Întrupare și prin revărsarea harului, cu care Dumnezeu a umplut-o; Preoția prin puterile ordinului sacru"3. Analogia dintre Maria și preot se poate exprima astfel. Maria, prin lucrarea Duhului Sfânt l-a zămislit pe Cristos și, după ce l-a hrănit și l-a purtat în sânul ei, l-a născut la Betleem; preotul, uns și consacrat cu Duh Sfânt la hirotonire, este chemat și el să se umple de Cristos pentru a-l naște apoi și a-l face să se nască în suflete prin vestirea cuvântului, administrarea sacramentelor.

În acest sens, raportul dintre Maria și preot are o lungă tradiție în urma sa, mult mai autoritară decât tradiția despre Maria-preot. Reluând un gând al lui Augustin4, Conciliul al II-lea din Vatican scrie: "Biserica... devine și ea mamă, deoarece prin predică și botez naște la o viață nouă și nemuritoare pe fiii zămisliți prin lucrarea Duhului Sfânt și născuți din Dumnezeu"5.

Baptisterul, spuneau Sfinții Părinți, este sânul în care Biserica îi naște pe fiii săi și cuvântul lui Dumnezeu este laptele curat cu care-i hrănește: "O, minune mistică! Unul este Tatăl tuturor, unul este și Cuvântul tuturor, unul și identic peste tot este și Duhul Sfânt și una singură este Fecioara Mamă: așa îmi place să numesc Biserica. Curată ca fecioară, vrednică de iubire ca mamă, chemându-i laolaltă pe fiii săi, îi hrănește cu acel lapte sacru care este cuvântul destinat copiilor abia născuți (cf. 1Pt 2,2)"6.

Fericitul Isac abatele mănăstirii "Stella", într-o pagină pe care am citit-o în oficiul lecturilor de sâmbăta trecută, a făcut o sinteză a acestei tradiții: "Maria și Biserica, scrie el, sunt o mamă și mai multe mame, o singură fecioară și mai multe fecioare. Ambele sunt mame, ambele sunt fecioare. Ambele au zămislit fără atracție trupească. Ambele i-au dat lui Dumnezeu Tatăl un fiu, fără păcat. Una a născut, fără nici un păcat, un cap pentru trup; cealaltă a făcut să se nască, prin iertarea păcatelor, un trup pentru cap"7.

Ceea ce se spune în aceste texte despre Biserică în ansamblul ei, ca sacrament de mântuire, trebuie aplicat în mod special preoților, pentru că, din punct de vedere ministerial, ei sunt cei care, în mod concret, îl nasc pe Cristos în suflete prin cuvânt și sacramente.

2. Maria a crezut

Până aici analogia dintre Maria și preot pe planul obiectiv sau al harului, ca să spunem așa. Însă există o analogie și pe planul subiectiv, adică între contribuția personală pe care Fecioara a dat-o la harul alegerii și contribuția pe care preotul este chemat s-o dea harului hirotonirii. Nimeni din cei doi nu este un simplu canal care lasă să treacă harul fără a nu aduce nimic propriu. Tertullian vorbește despre o versiune a docetismului gnostic, conform căruia Isus, e adevărat, s-a născut din Maria, însă nu zămislit în ea și de ea; trupul lui Cristos, venit din cer, ar fi trecut prin Fecioară, dar nu a fost născut în ea și din ea; Maria ar fi fost pentru Isus o cale, nu o mamă, și Isus pentru Maria un oaspete, nu un fiu8. Pentru a nu repeta această formă de docetism în viața sa, preotul nu se poate limita să transmită altora un Cristos învățat din cărți care nu a devenit mai întâi carne din carnea lui și sânge din sângele lui. Asemenea Mariei (imaginea este a sfântului Bernard), el trebuie să fie un rezervor care face să curgă în afară ceea ce îl umple înlăuntru, nu un canal care se limitează să lase apa să treacă, fără a reține nimic din ea.

Aportul personal, comun Mariei și preotului, se rezumă în credință. Maria, scrie Augustin, "prin credință a zămislit și prin credință a născut" (fide concepit, fide peperit)9; și preotul prin credință îl poartă pe Cristos în inima sa și prin credință îl comunică altora. Va fi centrul meditației de astăzi: ce poate să învețe preotul din credința Mariei.

Atunci când Maria a ajuns la Elisabeta, aceasta a primit-o cu mare bucurie și, "plină de Duh Sfânt", a exclamat: "Fericită ești tu care ai crezut că se vor împlini cele spuse ție de Domnul" (Lc 1,45). Nu este îndoială că acest fapt de a fi crezut se referă la răspunsul Mariei dat îngerului: "Iată, eu sunt slujitoare Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38).

La prima vedere, pentru Maria a fost un act de credință ușor și chiar sigur. A deveni mamă a unui rege care avea să domnească în veci peste casa lui Iacob, mamă a lui Mesia! Nu era oare ceea ce orice fată evreică visa să fie? Însă acesta este un mod de a raționa foarte uman și trupesc. Maria se află într-o singurătate totală. Cui poate să explice ceea ce s-a întâmplat în ea? Cine o va crede atunci când va spune că pruncul pe care-l poartă în sân este "lucrare a Duhului Sfânt"? Acest lucru nu s-a întâmplat niciodată înainte de ea și nu se va întâmpla niciodată după ea.

Desigur, Maria cunoștea ceea ce era scris în cartea Legii, adică faptul că dacă tânăra, în momentul căsătoriei, nu era găsită în stare de feciorie, trebuia să fie scoasă la ușa casei tatălui și ucisă cu pietre de oamenii din sat (cf. Dt 22,20 și urm.). Noi vorbim cu plăcere astăzi despre riscul credinței, înțelegând, în general, cu asta riscul intelectual; însă pentru Maria a fost vorba despre un risc real!

Carlo Carretto, în cărticica lui despre Sfânta Fecioară, povestește cum a ajuns să descopere credința Mariei. Când trăia în deșert, a aflat de la câțiva prieteni ai săi Tuareg că o fată din tabără a fost logodită cu tânăr, dar care nu a mers să locuiască împreună cu el, fiind prea tânără. Legase acest fapt cu ceea ce spune Luca despre Maria. De aceea, trecând din nou, după doi ani, în aceeași tabără, a cerut vești despre tânără. A observat o anumită rușine printre interlocutorii săi și mai târziu unul dintre ei, apropiindu-se cu mare secretoșenie, a făcut un semn: a trecut o mână peste gât cu gestul caracteristic al arabilor atunci când vor să spună: "I s-a tăiat gâtul". A fost descoperită că este însărcinată înainte de căsătorie și onoarea familiei cerea acel sfârșit. Atunci s-a gândit din nou la Maria, la privirile nemiloase ale oamenilor din Nazaret, la bârfele lor, a înțeles singurătatea Mariei, și chiar în noaptea aceea a ales-o ca însoțitoare de călătorie și învățătoare a credinței lui10.

Dumnezeu nu smulge niciodată de la creaturi consimțăminte, ascunzându-le lor consecințele, cu ce se vor întâlni. Vedem asta în toate marile chemări ale lui Dumnezeu. Lui Ieremia îi prevestește: "Vor porni război împotriva ta" (Ier 1,19) și despre Saul îi spune lui Anania: "Eu îi voi arăta cât va trebui să sufere pentru numele meu" (Fap 9,16). Numai cu Maria, pentru o misiune ca a ei, avea să acționeze altfel? În lumina Duhului Sfânt, care însoțește chemarea lui Dumnezeu, ea a întrevăzut cu siguranță că și drumul ei nu avea să fie diferit de cel al tuturor celorlalți chemați. De altfel, Simeon, foarte curând, va da exprimare acestui presentiment, atunci când îi va spune că o sabie îi va străpunge sufletul.

Un scriitor modern, Erri De Luca, a descris în mod poetic acest presentiment al Mariei în momentul nașterii lui Isus. Ea este singură în peșteră, Iosif veghează afară (prin lege nici un bărbat nu poate să asiste la naștere); tocmai a născut un fiu, când niște asocieri stranii îi trec prin minte: "Fiul meu, pentru ce te naști chiar aici la Bet-Lehem, Casa Pâinii? Și pentru ce trebuie să te numim Ieshu?... Fă ca acest junghi care a urcat pe șira spinării mele, acest frig venit din viitor să fie departe de el". Mama presimte că acel fiu îi va fi luat, atunci repetă în sine: "Până la prima lumină Ieshu este numai al meu. Vreau să cânt un cântec cu aceste trei cuvinte și e îndeajuns. În noaptea asta aici la Bet Lehem este numai al meu". Și, spunând așa, îl duce la sân pentru a-l alăpta"11. Maria este singura care a crezut "în situație de contemporaneitate", adică în timp ce se întâmpla lucrul, înainte de orice confirmare și de orice convalidare din partea evenimentelor și a istoriei. Isus i-a spus lui Toma: "Pentru că m-ai văzut, ai crezut; fericiți sunt cei care vor crede fără să fi văzut" (In 20,29): Maria este prima dintre cei care au crezut fără să fi văzută încă.

Sfântul Paul spune că Dumnezeu îl iubește pe cel care dă cu bucurie (2Cor 9,7) și Maria a spus "da"-ul ei cu bucurie. Verbul cu care Maria exprimă consimțământul ei, și care este tradus cu "fiat" sau cu "fie", în original este la optativ (genoito), un mod verbal care în greacă se folosește pentru a exprima dorință și chiar nerăbdare bucuroasă ca să se întâmple un anumit lucru. Ca și cum Fecioara ar spune: "Doresc și eu, cu toată ființa mea, ceea ce dorește Dumnezeu; să se împlinească repede ceea ce el vrea".

Cu adevărat, așa cum spunea sfântul Augustin, mai înainte de a-l zămisli pe Cristos în trupul său, ea l-a zămislit în inima sa. Însă Maria nu a spus "fiat" pentru că nu vorbea latinește și nu a spus nici "genoito" care este un cuvânt grec. Deci ce a spus? Care este cuvântul care, în limba vorbită de Maria, corespunde mai îndeaproape acestei expresii? Când voia să-i spună lui Dumnezeu "da, așa să fie", un evreu spunea "amin!". Dacă este permis să mergem înapoi, cu reflecție pioasă, la ipsissima vox, la cuvântul exact ieșit din gura Mariei - sau măcar la cuvântul care exista, în acest punct, în izvorul iudaic folosit de Luca - acesta trebuie să fi fost tocmai cuvântul "amin". Ne amintim de psalmii care în Vulgata latină se terminau cu expresia: "fiat, fiat"; în textul grec al Septuagintei, la acel punct, este "genoito, genoito" și în ebraica originală cunoscută de Maria este "amin, amin".

Amin este cuvânt ebraic, a cărui rădăcină înseamnă soliditate, certitudine; era folosit în liturgie ca răspuns de credință la cuvântul lui Dumnezeu. Cu "amin" se recunoaște ceea ce s-a spus ca și cuvânt ferm, stabil, valabil și obligatoriu. Traducerea sa exactă, atunci când este răspuns la cuvântul lui Dumnezeu, este aceasta: "Așa este și așa să fie". Indică în același timp credință și ascultare; recunoaște că ceea ce Dumnezeu spune este adevărat și se supune. Înseamnă a-i spune "da" lui Dumnezeu. În acest sens îl găsit pe înseși buzele lui Isus: "Da, amin, Tată, căci așa ți-a plăcut ție..." (cf. Mt 11,26). Ba chiar el este Amin-ul personificat: Așa vorbește Amin... (Ap 3,14) și prin intermediul lui orice alt "amin" de credință rostit pe pământ se înalță de acum la Dumnezeu (cf. 2Cor 1,20). Și Maria, după Fiul, este amin-ul spus lui Dumnezeu făcut persoană.

Așadar credința Mariei este un act de iubire și de docilitate, liber chiar dacă este provocat de Dumnezeu, misterios așa cum este misterioasp de fiecare dată întâlnirea dintre har și libertate. Aceasta este adevărata măreție personală a Mariei, fericirea ei confirmată de însuși Cristos. "Fericită mama care te-a purtat și sânul de la care au supt" (Lc 11,27), spune o femeie în Evanghelie. Femeia o proclamă pe Maria fericită pentru că l-a purtat pe Isus; Elisabeta o proclamă fericită pentru că a crezut; femeia proclamă fericită purtarea lui Isus în sân, Isus proclamă purtarea lui în inimă: "Fericiți mai degrabă - răspunde Isus - cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc". În felul acesta el ajută acea femeie și pe noi toți să înțelegem unde se află măreția personală a Mamei sale. De fapt cine "păstra" cuvintele lui Dumnezeu mai mult decât Maria, despre care se spune de două ori, de aceeași Scriptură, că "păstra toate cuvintele în inima ei" (cf. Lc 2,19.51)?

Nu ar trebui să încheiem privirea noastră la credința Mariei cu impresia că Maria a crezut o dată și apoi e îndeajuns în viața ei; că a fost numai un mare act de credință în viața Sfintei Fecioare. De câte ori, după Buna Vestire, Maria va fi martirizată de aparentul contrast al situației sale cu tot ceea ce era scris și cunoscut, cu privire la voința lui Dumnezeu, în Vechiul Testament și cu privire la însăși figura lui Mesia! Conciliul al II-lea din Vatican ne-a oferit un mare dar afirmând că și Maria a mers în credință, ba chiar a "înaintat" în credință, adică a crescut și s-a perfecționat în ea12.

3. Să credem și noi!

Să trecem acum de la Maria la preot. Sfântul Augustin a scris: "Maria a crezut și ceea ce a crezut, s-a adeverit în ea. Să credem și noi, pentru ca tot ceea ce s-a adeverit în ea să ne poată folosi și nouă"13. Să credem și noi! Contemplarea credinței Mariei ne stimulează să reînnoim înainte de toate actul nostru personal de credință și de abandonare lui Dumnezeu.

Toți trebuie și pot s-o imite pe Maria în credința ei, dar în mod cu totul special trebuie să facă asta preotul. "Cel drept al meu - spune Dumnezeu - va trăi din credință" (cf. Hab 2,4; Rom 1,17): acest lucru este valabil, cu un titlu special, pentru preot. El este omul credinței. Credința este ceea ce determină, ca să spunem așa, "greutatea sa specifică" și eficacitatea slujirii sale.

Ceea ce credincioșii observă imediat într-un preot și într-un păstor este dacă el "crede", dacă el crede în ceea ce spune și în ceea ce celebrează. Cel care la preot îl caută înainte de toate pe Dumnezeu, își dă seama imediat de asta; cel care nu-l caută pe Dumnezeu la el, poate cu ușurință să fie înșelat și să inducă în înșelare chiar pe preot, făcându-l să se simtă important, strălucitor, în pas cu timpurile, în timp ce, în realitate, este o "aramă sunătoare și un chimval zăngănitor".

Chiar și cel necredincios care se apropie de preot într-un spirit de căutare, înțelege imediat diferența. Ceea ce-l va provoca și-l va putea pune în criză în mod salutar, nu sunt în general cele mai docte discuții despre credință, ci faptul de a fi în fața unuia care crede într-adevăr cu toată ființa sa. Credința este contagioasă. Așa cum nu se ia contagiul, auzind doar vorbindu-se de un virus sau studiindu-l, ci venind în contact cu el, tot așa este cu credința.

Uneori suferim și eventual ne plângem în rugăciune lui Dumnezeu pentru că oamenii părăsesc Biserica, nu lasă păcatul, pentru că vorbim și vorbim și nu se întâmplă nimic. Într-o zi apostolii au încercat să alunge diavolul dintr-un sărman băiat, dar fără să reușească. După ce Isus l-a alungat pe duhul rău din băiat, s-au apropiat de Isus deoparte și l-au întrebat: "Noi de ce n-am putut să-l alungăm?". Și Isus a răspuns: "Din cauza credinței voastre puține" (Mt 17,19-20).

Sfântul Bonaventura povestește că într-o zi, în timp ce era pe muntele Verna, i-a revenit în minte ceea spun sfinții Părinți, adică faptul că sufletul evlavios, prin harul Duhului Sfânt și puterea Celui Preaînalt, poate în mod spiritual să-l zămislească prin credință pe binecuvântatul Cuvânt al Tatălui, să-l nască, să-i dea un nume, să-l caute și să-l adore împreună cu magii și în sfârșit să-l prezinte fericit lui Dumnezeu Tatăl în templul său. Atunci a scris o mică lucrare intitulată "Cele cinci sărbători ale pruncului Isus", pentru a arăta că creștinul poate să retrăiască în el fiecare dintre aceste cinci momente din viața lui Isus. Mă limitez la ceea ce spune sfântul Bonaventura despre primele două sărbători, zămislirea și nașterea, aplicându-le îndeosebi la preot.

Preotul îl zămislește pe Isus atunci când, nemulțumit de viața pe care o duce, stimulat de inspirații sfinte și aprinzându-se de ardoare sfântă, în sfârșit dezlipindu-se cu hotărâre de vechile sale obiceiuri și defecte, este fecundat în mod spiritual de harul Duhului Sfânt și zămislește propunerea unei vieții noi.

Odată zămislit, binecuvântatul Fiu al lui Dumnezeu se naște în inima preotului atunci când, după ce a făcut un discernământ sănătos, după ce a cerut sfatul potrivit, după ce a invocat ajutorul lui Dumnezeu, pune imediat în practică propunerea sa sfântă, începând să realizeze ceea ce se forma de mult timp, dar ceea ce întotdeauna a amânat de teama că nu este capabil.

Însă această propunere de viață nouă trebuie să se traducă imediat, fără amânări, în ceva concret, într-o schimbare, pe cât posibil și în exterior și vizibil, în viața noastră și în obișnuințele noastre. Dacă propunerea nu este pusă în practică, Isus este zămislit, dar nu este născut. Va fi unul din multele avorturi spirituale de care, din păcate, este plină lumea sufletelor.

Există două cuvinte foarte scurte pe care Maria le-a rostit în momentul Bunei Vestiri și preotul le rostește în momentul hirotonirii sale: "Iată-mă!" și "Amin", sau "Da". Îmi amintesc de momentul în care eram în fața altarului pentru hirotonire cu circa zece dintre colegii mei. La un moment dat a fost rostit numele meu și eu am răspuns foarte emoționat: "Iată-mă!".

În decursul ritului ne-au fost adresate și câteva întrebări: "Vrei să exerciți slujirea preoțească pentru toată viața?", "Vrei să îndeplinești cu vrednicie și fidelitate slujirea cuvântului prin predicare?", "Vrei să celebrezi cu evlavie și fidelitate tainele lui Cristos?". La fiecare întrebare am răspuns: "Da, vreau!".

Reînnoirea spirituală a preoției catolice, dorită de Sfântul Părinte, va fi proporțională cu elanul cu care fiecare dintre noi, preoți sau episcopi ai Bisericii, vom fi capabili să rostim din nou un bucuros: "Iată-mă!" și "Da, vreau!", făcând să retrăiască ungerea primită la hirotonire. Isus a intrat în lume spunând: "Iată, vin să fac voința ta, Dumnezeule!" (Ev 10,7). Noi îl primim, la acest Crăciun, cu aceleași cuvinte: "Iată, vin să fac voința ta, Doamne Isuse!".

(După Zenit, 18 decembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note

1 Pseudo Epifaniu, Omilie în cinstea Fecioarei (PG 43, 497).
2 Cf. despre toată tematica, R. Laurentin, Maria - ecclesia - sacerdotium, Paris 1952; art. "Sacerdoti" în Nuovo Dizionario di Mariologia, Ed. Paoline 1985, 1231-1242.
3 Paul al VI-lea, Audiența generală din 7 octombrie 1964.
4 Sfântul Augustin, Predici 72 A, 8 (Misc. Agost. I, p.164).
5 Lumen gentium, 64.
6 Clement Alexandrinul, Pedagogul, I, 6.
7 Fericitul Isaac, abatele mănăstirii "Stella", Predici 51 (PL 194, 1863).
8 Tertullian, De carne Christi, 20-21 (CCL 2, 910 și urm.).
9 Sfântul Augustin, Predici 215, 4 (PL 38,1074).
10 C. Carretto, Beata te che hai creduto, Ed. Paoline 1986, pag. 9 și urm.
11 E. De Luca, In nome della madre, Feltrinelli, Milano 2006, pag. 66 și urm.
12 Lumen gentium, 58.
13 Sfântul Augustin, Predici 215, 4 (PL 38,1074).
 


lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat