|
O carte pentru Anul Sfintei Preoții Recent a văzut lumina tiparului traducerea în limba română a cărții cardinalului de Viena, Christoph Schönborn: A-l urma pe Isus zi de zi. Impulsuri pentru aprofundarea credinței, în traducerea pr. Ieronim Ambăruși. Această lucrare este oferită preoților și credincioșilor care doresc să trăiască din plin Anul Sfintei Preoții (19 iunie 2009 - 11 iunie 2010). Lucrarea, structurată în zece capitole, prezintă câteva din catehezele pe care cardinalul Christoph Schönborn le-a ținut în domul "Sfântul Ștefan" din Viena și au ca punct de plecare cuvintele sfântului apostol Paul: "Vestește cuvântul, stăruie la timp potrivit și la timp nepotrivit, mustră, ceartă, îndeamnă cu toată răbdarea și învățătură" (2Tim 4,2). Acest îndemn adresat episcopului Timotei este astăzi foarte actual, deoarece se referă la propovăduirea moralei creștine. Propovăduirea moralei nu este un lucru ușor. Mare este ispita de a "moraliza" și de a persista asupra prescripțiilor sau, pe de altă parte, de a câștiga bunăvoința ascultătorilor și de a evita întrebările dificile și, mai presus de toate, de a scoate în evidență aspectele subiective ale cunoașterii morale. Cardinalul Schönborn parcurge astfel un drum ce încearcă să evite extremele. Cateheza înseamnă a întări credința. O cateheză asupra fundamentelor moralei trebuie așadar să-i întărească pe ascultătorii creștini în comportamentul lor, în conștiința că ei, ca ființe înzestrate cu moralitate, poartă responsabilitatea și sunt mereu în pericolul de a cădea în păcat. Însă cardinalul Schönborn știe, de asemenea, că în acțiunile sale, în problemele sale dificile, omul nu este lăsat de unul singur pentru a le depăși. Harul lui Dumnezeu îl ajută, el este mereu în om: ca un dar al lui Dumnezeu care așteaptă să fie acceptat. Datorită acestui ajutor dumnezeiesc, acțiunea bună a omului este posibilă, așa cum ne arată și exemplul sfinților. Astfel, acest ciclu de întrebări fundamentale "Ce înseamnă acțiunea morală a omului și cum este posibilă aceasta?" conduce spre tematica sfințeniei. Cateheza are diferite izvoare care își aduc contribuția în diferite moduri. Meditațiile asupra moralei încep întotdeauna cu experiențele umane. Căci morala aparține întotdeauna omului. Ce este însă special la morala creștină? În ce fel observăm noi creștinii morala ca și element real al credinței, astfel încât să ne orientăm viața într-un mod anume? Aici se adaugă ceva în plus experiențelor umane. Prima cateheză pune întrebarea asupra principiilor de bază ale moralei. Orice om poartă în sine un sens al binelui și o nostalgie spre țelul vieții, fericirea. Toate poruncile și interdicțiile, care există fără îndoială în viața noastră, stau sub semnul acestei nostalgii comune tuturor oamenilor. Morala este posibilă numai când omul acționează în libertate. Imboldul spre libertate este așa de puternic încât își riscă viața pentru ea; libertatea este un bun inestimabil. Și totuși, cum ne comportăm față de libertatea proprie? Când este libertatea cea mai mare? În a treia cateheză va fi adusă în discuție conștiința. Libertatea este mereu în pericol de a conduce în eroare, când lipsește "busola interioară" a conștiinței sau când aceasta nu este luată în seamă. Importante sunt de asemenea aspectul formării conștiinței și angajarea personală: conștiința creștină este altfel nu cea a fanaticului, ci a sfântului. Libertatea nu îndreptățește de a face tot ceea ce ar putea fi imaginabil. Responsabilitatea este strâns unită cu aceasta. Comportamentul uman este moral pentru că omul poate să-și coordoneze singur acțiunile și, prin urmare, trebuie să suporte și consecințele. Dumnezeu îi lasă omului libertatea, însă îi cere și responsabilitate. De aceea, oamenii trebuie să-ți asume și consecințele acțiunilor proprii. A cincea cateheză se ocupă de o temă clasică, câteodată neglijată în discuțiile moderne și anume o dezbatere asupra pasiunilor. Acestea aparțin vieții omenești. Mulți sfinți au fost oameni plini de pasiuni. Emoțiile lor au contribuit într-o bună măsură la formarea propriei vieți. Chiar pe Isus însuși îl întâlnim în Evanghelii cu pasiunile sale. Apoi, în a șasea cateheză este vorba despre virtuți. Conceptul de virtute nu mai este astăzi la modă. Însă, chiar vechii filosofi greci îi cunoșteau înțelesul și importanța. Învățătura despre virtuți are de-a face cu faptul că omul poate să-și schimbe viața în bine, cu pași mai mici sau mai mari. Noi creștinii, în acțiunile noastre, nu suntem singuri, părăsiți de Dumnezeu. Prin darurile Duhului Sfânt creștinul va fi călăuzit mereu pe drumul spre Dumnezeu. Orice creștin poate să regăsească în viața sa experiențele Duhului. Totuși, suntem dispuși să ne lăsăm călăuziți de Duhul Sfânt? Ne deschidem noi spre acțiunile Duhului? Catehezele asupra moralei creștine nu pot fi depline fără a se lua în discuție păcatul. Dar nu poate fi vorba ca, prin accentuarea permanentă a conștiinței păcatului, omul să fie apăsat în mod excesiv de aceasta sau chiar de a-l îmbolnăvi. Vorbirea despre păcat stă în credința creștină mereu sub semnul răscumpărării. Numai acela pe care Cristos l-a eliberat și l-a răscumpărat știe cât de mare și grav este într-adevăr păcatul. A noua cateheză tratează harul. Acest cuvânt, atât de cunoscut la sfântul Paul, întrucât este un termen tehnic teologic de specialitate, pare că a devenit fără importanță pentru viața concretă. Însă, atunci când lucrurile sunt luate și privite mai îndeaproape, se observă că este vorba despre ceva hotărâtor pentru viață. Toate sunt darurile lui Dumnezeu. Această realitate se plasează în centru, atunci când este vorba despre har. Ultima cateheză este ca și o consecință a celor spuse și tratează despre justificare și sfințenie, care sunt o înfăptuire a harului în om. Toți sunt chemați să prindă mâna lui Dumnezeu, să se lase eliberați de păcate și să devină oameni noi. Toți sunt chemați să devină sfinți. Citind cu atenție paginile acestei cărți și reflectând asupra mesajului cardinalului Christoph Schönborn vom fi și noi capabili să transmitem și altora ceva din tezaurul credinței însușindu-ne o metodă adecvată timpurilor prezente. Pr. Alois Moraru * A-l urma pe Isus zi de zi. Impulsuri pentru aprofundarea credinței
lecturi: 33.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |