|
Declarația Kolping Europa: 20 ani de la căderea Cortinei de Fier "Libertatea obligă la organizarea responsabilă a viitorului" Anul 1989 este anul profundelor schimbări pentru Europa. Timp de peste 40 ani, Europa a fost împărțită în două blocuri de putere, cel din est fiind stăpânit de către regimul comunist. De-a curmezișul Europei a fost trasată așa numita Cortină de Fier - iar pentru trecerea ei mulți din est și-au riscat viața - și a fost dărâmată prin mișcări și acțiuni pentru "Pâine și libertate". Popoarelor din Europa Centrală și de Est le-a reușit in annus mirabilis (anul miracolelor, anul extraordinar) prin revoluții pașnice și de catifea, să schimbe structurile politice și sociale din țările lor și să promoveze libertăți mari pentru oamenii lor. Revoluțiile au fost o dovadă că socialismul cu oamenii lui și a modului cum a fost înțeleasă societatea nu au putut împlini așteptările și nevoile oamenilor. Având la bază înțelegerea umană, după care individul este pur și simplu considerat un instrument sau o parte a unui întreg în societate, și a libertății de decizie și a neluării în considerare a responsabilității personale și a delegării acesteia în vederea atingerii binelui comun, este un mod de considerare inechitabil pentru persoana umană atât ca individ, cât și ca ființă socială. Oamenii prin străduințele lor au inițiat schimbările politice acum 20 de ani pentru mai multă libertate, pentru respectarea drepturilor omului și echitate socială, aceste schimbări au reușit să dea jos Cortina de Fier și să mijlocească o nouă unitate la nivel European. Așteptări dezamăgitoare Astăzi, la 20 de ani de la aceste schimbări pașnice, oamenilor din Europa li se arată că nu toate așteptările trezite de revoluțiile de catifea au ajuns să se împlinească. Chiar dacă prin libertatea câștigată au fost deschise multiple posibilități ale organizării politice, totuși anumite interese s-au impus și se vede că mulți cetățeni nu văd și nu au înțeles libertatea câștigată ca o șansă și obligație pentru o mai multă responsabilitate în direcția binelui comun, ci doar o extindere a posibilităților individuale de acțiune. Transformarea economică a condus în unele țări din Europa, din cauza lipsei unor condiții cadru a funcționării economiei de piață, la crearea unor structuri de putere, a căror acțiune are urmări fatale pentru echitatea socială. O economie care s-a sustras de la responsabilitatea socială a condus în cadrul proceselor cadru ale globalizării la forme noi de marginalizare socială, instabilitate și nesiguranță și o reducere sistematică a posibilităților politice a statelor naționale din perspectiva echilibrului social între diferitele grupuri sociale. Ca urmare a escaladării nesiguranței și a adâncirii prăpastiei sociale între diferitele grupuri sociale, în loc să contribuie la sprijinirea reformei statului pluralist și democratic, forțele politice populiste și dușmănoase la adresa democrației câștigă tot mai multă influență. Având în vedere aceste situații este necesar să ne amintim de scopurile de bază ale oamenilor în anul 1989 și să căutăm căi comune, cum și care au fost premisele pentru ca așteptările oamenilor care au determinat revoluția să poată fi îndeplinite. Kolping Europa a indicat și menționat deja în Manifestul de Salzburg din anul 1996 câteva premise de bază care trebuie îndeplinite, pentru a asigura în Europa un sistem politic și social al libertății, demnității umane, al păcii și al echității sociale. Mai ales în situația de astăzi, trebuie să ne amintim aceste puncte ale Manifestului de la Salzburg. Asigurarea democrației Evenimentele istorice ne arată, că sistemul democrației reprezentative a statului și a guvernului este cel în care: libertatea cetățenilor, demnitatea umană, drepturile de bază ale oamenilor sunt asigurate și mai departe peste nivelul individului poate fi asigurat binele comun prin existența grupurilor sociale din care acesta (fiecare individ) face parte. Concomitent se adeverește din experiențele istorice, că o democrație reprezentativă numai atunci este vie și cu capacitate de acțiune, dacă este asimilată de cetățeni, iar drepturile libertății lor să nu le înțeleagă ca un fel de absolutizare a libertății individuale, ci în spiritul modelului omului creștin, să recunoască responsabilitatea socială și să o ia pe deplin în considerare. Mișcarea Kolping consideră că o mare responsabilitate constă în a aduce în amintirea membrilor săi cele două dimensiuni ale modelului omului creștin, și din consecințele date să pună în evidență acțiunea individuală. Astfel membrii trebuie ca împreună, într-un mod responsabil să gândească, să vorbească și să acționeze în societate și să fie încurajați pentru angajamentul democratic. În spiritul învățăturii social catolice, Mișcarea Kolping se lasă condusă de înțelegerea de sine a statului, în care statului i se solicită să creeze un set de reguli prin care puterile economiei de piață și dinamica piețelor să fie puse în echilibru cu cerințele îndreptățite ale echității sociale. Actuala criză a economiei financiare împreună cu consecințele asupra economiei reale, evidențiază ce urmări poate avea faptul că puterile de pe piață nu sunt strâns legate în condiții cadru ordonate. În timpul procesului de globalizare, este necesar ca alături de statele naționale și organismele internaționale să preia sarcini, pentru ca sistemele economice și financiare din lume să se înscrie în condiții cadru de organizare interdependente și care să fie orientate către bunăstarea întregii familii a omenirii. Dacă pe o perioadă lungă trebuie asigurat acceptul cetățenilor pentru o ordine democratică, atunci este necesar ca statul să asigure o anumită măsură minimă de siguranță socială. Pentru aceasta, o însemnătate deosebită trebuie atribuită principiului subsidiarității și forțelor societății civile, pentru a încuraja și a capacita cetățenii pentru acțiuni de întrajutorare, iar prin rețele independente și solidare să fie preluate sarcini în cadrul societății civile și să asigure libertatea de acțiune a cetățenilor și să-i apare uneori de intervenția de sprijin peste măsură a statului. Kolping Europa, ca organizație a societății civile, este pregătită să preia cu responsabilitate sarcini în domeniul formării adulților și a problematicii sociale. Întărirea familiei Familia are o însemnătate centrală pentru funcționarea societății. Ea este așa cum se accentuează în învățătura social catolică, fundamentul fiecărei societăți. Dacă modelul și formele de existență ale familiei s-au modificat în Europa în ultimele decenii, căsnicia având la bază relația dintre un bărbat și o femeie și apoi extinsă prin copii, este totuși cea mai stabilă formă și preia funcțiuni esențiale pentru societate. Familia le predă copiilor pentru dezvoltarea lor, sprijin emoțional și social, și este un loc de învățare și predare a valorilor de temelie și un loc de practicare a solidarității. Familia asigură solidaritatea generațiilor între ele și poartă prin practicarea solidarității asigurarea/siguranța în cazul riscurilor care apar în viață: în caz de bătrânețe, boală, necesitatea de îngrijire. La aceste contribuții ale familiei, chiar și în timpurile existenței solidarității cetățenești, nu se poate renunța la ele și asigură într-o mare măsură demnitatea umană și trecerea peste situațiile dificile de-a lungul vieții. Kolping Europa vede o sarcină importantă în promovarea familiei mai ales prin munca de formare, apartenența familiilor în cadrul unor rețele de solidaritate și pentru reprezentarea intereselor familiei în politică. Este nevoie de străduință în continuare de a conștientiza societatea de rolul și sarcinile esențiale ale familiei pentru fiecare individ și de a menține societatea atentă la rolul și capacitatea fiecărui individ în familia lui și de a sprijini membri familiilor dezorganizate. Munca și măsuri de ocupare Munca și măsurile de ocupare au o însemnătate centrală pentru pacea socială în societate. Dacă după înțelegerea creștină a muncii, munca înseamnă mai mult decât o activitate productivă, atunci lipsa activităților productive sau a activităților productive care să respecte demnitatea umană, a devenit una din grijile cele mai mari ale cetățenilor din Europa. Datorită accentuării procesului de globalizare tot mai multe locuri de muncă din domeniul producției industriale sunt transferate din Europa, iar cele care rămân sunt slab plătite astfel că, nu se pot finanța toate costurile pentru existența celor care lucrează și a familiilor lor, statul trebuind să suplimenteze cu ajutoare sociale pentru a suplini diferența rămasă. Astfel de transformări au loc datorită faptului că omul în procesul de producție nu mai are prioritate în fața celorlalți factori de producție, în atenție fiind interesele legate de capital și așteptările peste măsură ale acționarilor din dividendele aferente acțiunilor, aceste așteptări conducând la reduceri de personal și la condiții de muncă din ce în ce mai precare. În aceste timpuri ale globalizării nu se pot găsi soluții în domeniul ocupării forței de muncă numai la nivel continental. Kolping Europa solicită să fie impuse peste tot în lume norme de bază referitoare la muncă și depuse eforturi comune de către comunitatea internațională pentru punerea în aplicare a principiilor de bază ale ILO (International Labour Organization - Organizația Internațională a Muncii) pentru respectarea demnității umane în domeniul muncii. În Europa, Kolping sprijină toate eforturile comune în domeniul formării și organizează măsuri de formare, pentru a asigura șansele ocupării unui loc de muncă printr-o calificare înaltă. Concomitent cu aceasta, Kolping sprijină aspirațiile angajaților ca prin asocierea acestora interesele lor să fie mai bine reprezentate și sprijină oamenii pentru ca aceștia să poată deveni independenți din punct de vedere economic. Din partea politicului, Kolping așteaptă promovarea noilor tehnologii, care să asigure un grad de ocupare mai mare și să fie asigurată pentru aceasta formarea profesională continuă a angajaților, precum și reducerea birocrației împovărătoare și a regulilor pieței muncii din economie. Dezvoltare și responsabilitate pentru lumea întreagă Europa este legată în diverse moduri de celelalte părți ale lumii. Multe dintre dezvoltările politice și sociale ale Europei ajung să aibă o însemnătate universală, și Europa le transmite mai departe împreună cu valorile comune, ca de exemplu drepturile omului. Mulți oameni din alte părți ale lumii nu au șanse suficiente pentru putea trăi demn și a se dezvolta, iar Europa este responsabilă pentru aceasta, mai ales dacă luăm în considerare istoria proprie și valorile determinante, ea trebuie să-și manifeste solidaritatea față de acești oameni. Datorită creșterii interdependenței prin extinderea procesului de globalizare, este nevoie de contragreutate prin creșterea solidarității internaționale. Kolping Europa se implică ca prin măsuri în domeniul colaborării de dezvoltare să activeze pentru depășirea structurilor inechitabile din întreaga lume și să deschidă posibilități de dezvoltare pentru oamenii marginalizați și pentru popoarele aflate în dificultate. Pentru aceasta, este necesară crearea unei noi ordini economice mondiale echitabile, care reușește să îmbunătățească accesul țărilor sărace la piețele mondiale. Prin măsuri adecvate, trebuie stopate și schimbările climatice cauzate de către oameni, și care afectează mai ales țările sărace, în mod deosebit țări care nu sunt vinovate pentru situația creată. Europei i se pretinde să vegheze la modul cum se oferă dreptul de azil, sistem care trebuie să respecte drepturile omului, iar toate mișcările migraționiste trebuie combătute de la cauza care le-a determinat. Kolping Europa se va adresa în mod special și oamenilor, care vin în Europa și care au nevoie de sprijin în vederea integrării. Kolping Europa se va strădui ca în viitor: - să-și capaciteze membri săi în acțiuni democratice active și responsabile - să întărească familia - celula de bază a societății - să pună în aplicare principiile de bază ale muncii cu respectarea demnității omenești - să trezească răspunderea cetățenilor pentru echitate socială la nivel mondial și să activeze pentru o politică eficientă împotriva schimbărilor climatice. Bratislava, 4 octombrie 2009 Pentru Kolping Europa: Anton Salesny
Ottmar Dillenburg
Barbara Breher
Hubert Tintelott
lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |