Interviu cu PS Virgil Bercea, episcop de Oradea
"Avem speranțe că generația tânără poate duce mai departe cuvântului Domnului"
PS Virgil Bercea este episcop greco-catolic de Oradea. În timpul regimului comunist nu și-a putut manifesta credința decât în mod clandestin, din cauza persecuție la care a fost supusă Biserica Greco-Catolică din România. După revoluție, în perioada 1990-1992 a urmat o specializare în teologie dogmatică, la Universitatea Urbaniana din Roma, susținându-și apoi licența cu teza "Bisericile particulare și Biserica Universală în contextul enciclicei «Christifideles laici»". La 20 iulie 1994, papa Ioan Paul al II-lea l-a numit pe pr. Virgil Bercea ca episcop titular de Pupiana și episcop-auxiliar al Arhieparhiei Greco-Catolice de Făgăraș și Alba Iulia. La 6 noiembrie 1996, este numit episcop coadiutor al Eparhiei de Oradea Mare, pentru ca, mai apoi, la 8 iunie 1997, să-i succeadă episcopului Vasile Hossu ca episcop eparhial. În anul 2000, PS Virgil Bercea a fost decorat cu Ordinul Național "Serviciul Credincios" în grad de comandor de către președintele României. PS Virgil Bercea a fost unul dintre episcopii care au participat la INTC Baia Mare și este unul dintre clericii greco-catolici care cred în forța credinței tinerilor și mai ales în unitatea Bisericii.
- Preasfinția voastră, ce concluzii ați putea trage în urma desfășurării celei de-a XI-a ediții a Întâlnirii Naționale a Tineretului Catolic (INTC) din Baia Mare?
- În primul rând că sunt bune speranțe pentru societate și Biserică. Văzând acești tineri care s-au comportat într-o manieră deosebită față de valorile creștine, putem să ne dăm seama că bunul Dumnezeu a sădit foarte multe valori în sufletul acestor tineri care mâine se vor exprima ca atare, atât în viața socială, cât și în cea a Bisericii.
- Are Biserica încredere în tinerii săi că-i va duce mai departe valorile și că le vor păstra nealterate în timp?
- Cu siguranță, în credință este o evoluție care se bazează pe fundamentele creștine ale evangheliei și tradiției. Dincolo de acest lucru, această evoluție organică putem să o vedem în acești tineri. Sunt persoane în vârstă care ne-au transmis credința, dar vedem că tinerii au, cu adevărat, capacitatea de prelua anumite responsabilități. Spre exemplu, a fost impresionant faptul că ei au făcut acel pelerinaj la Mănăstirea "Sfânta Maria" din Baia Mare și că, după ce au urcat pe jos până acolo, ei au rămas în meditație și rugăciune. Acest gest este încă o dovadă că putem avea speranțe reale că generația tânără poate duce mai departe cuvântului Domnului. Trebuie să credem că ei vor prelua și vor duce peste veacuri valori perene care au forța de a transforma omul și societatea.
- Nu vă este frică ca în timp se pot produce anumite mutații sau denaturări în privința păstrării tradiției autentice a Bisericii?
- Este relativ acest lucru, pentru că tradiția Bisericii nu înseamnă doar primele secole creștine, ci ea este evoluția organică a vieții Bisericii. Atunci când nu se abandonează cuvântul Domnului, fiecare generație poate aduce contribuția ei proprie. În plus, atunci când credința este spălată cu sângele martirilor nu se poate spune că este întinată tradiția, din contră, tocmai aceasta este latura cea mai autentică a tradiției. Ceea ce astăzi se întâmplă cred că este doar o continuitate organică și binecuvântată de Dumnezeu.
- În opinia dumneavoastră, care sunt cele mai acute probleme ce îi frământă pe tinerii de astăzi?
- Tot ceea ce se întâmplă în această lume nu le este străin nici acestor tineri. Ei trebuie să înțeleagă că aceste frământări ale societăți în care trăiesc, intră într-o oarecare normalitate a zilelor contemporane. Însă cea mai mare provocare actuală este legată de credință, pentru că mass-media sau internetul nu mai reprezintă provocări pentru tineri. Sunt atât de ancorați de comunicarea în lumea virtuală, încât marea noastră responsabilitate, a păstorilor, este aceea de a aduce tinerii în lumea reală a credinței.
- Cât de important este ecumenismul în contextul vieții creștine actuale?
- Ecumenismul este un lucru fundamental, pentru că tinerii noștri, și nu are importanță cărui cult aparțin, se simt extraordinar de bine între ei, nu își pun absolut nici o problematică vizavi de relația dintre ei. Probleme le creăm noi, cei care suntem puși pe anumite scaune, și lucrurile nu se vor așeza, într-un sens benefic, decât în momentul în care vor renunța la conștiința acestor scaune. Dar dincolo de acest lucru, mai ales aici, în Ardeal, cred că nu mai există familie care să fie, spre exemplu, ortodoxă sau catolică pură. Există familii mixte, români - maghiari, sași - nemți, ortodocși - greco-catolici etc. Ceea ce este foarte impresionant este că ei se înțeleg foarte bine și nu au probleme. Sunt convins că, într-un mâine, bunul Dumnezeu va reuși să recompună unitatea distrusă a Bisericii de către noi, oamenii. Noi sunt singurii vinovați și am sfâșiat cămașa lui Cristos. Așa cum în 1989 nimeni nu s-a așteptat ca regimul comunist să cadă, așa cred că va veni și unitatea Bisericii, atunci când ne așteptăm mai puțin.
Ionuț Horoba
lecturi: 30.