Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Comentariu la enciclica Caritas in veritate

de prof. Roberto de Mattei

Pentru a înțelege în profunzime semnificația enciclicei papei Benedict al XVI-lea Caritas in veritate, în cadrul unei dezbateri care străbate de peste un secol gândirea catolică.

Problema se naște către jumătatea secolului al XIX-lea, cu apariția așa-numitei "probleme sociale" și cu ea a unei serii de noi doctrine, cum ar fi liberalismul și socialismul. Enciclica Rerum novarum (1891) a lui Leon al XIII-lea, considerată primul răspuns catolic la aceste provocări, este în realitate abordarea unei ample dezbateri care vede confruntându-se două școli de economiști și sociologi creștini. Primii susțin că problema socială trebuie înfruntată înainte de toate în lumina primatului virtuții teologice a carității; ceilalți în schimb afirmă primatul virtuții morale a dreptății.

Din cele două poziții provin consecințe inevitabile. Primatul dreptății duce la emfatizarea rolului statului ca subiect chemat să reglementeze viața publică, atribuind fiecăruia ceea ce este al său. Primatul carității duce în schimb la sublinierea rolului individului, ca actor decisiv al oricărei relații sociale. Rezultă în primul caz statul planificator, în mod tendențial socialist; în al doilea, tutelarea pieței, a proprietății private, a liberei inițiative.

Soluția cea mai sigură, schițată de Rerum novarum, rămâne aceea a unei sinteze între dreptate și caritate, cu prevalența acesteia din urmă, conform frumoasei formule a lui Giuseppe Toniolo: "Cine poate mai mult, datorează mai mult; cine poate mai puțin, primește mai mult". Caritatea este în mod esențial dăruire de sine și a ceea ce se posedă: ea își are originea în spiritul de renunțare și de sacrificiu propriu creștinismului.

În anul 1967, Populorum progressio a lui Paul al VI-lea, răsturnând tradiția care se schițase până atunci în gândirea Bisericii, a proclamat primatul dreptății asupra carității. Enciclica formula o evaluare negativă asupra capitalismului liberal (nr. 26), critica "schimbul liber" (nr. 58), dorea programare și planificare (nr. 33), prevedea limitarea proprietății private și redistribuirea profiturilor (nr. 23-24), exprima cultul progresului, al muncii, al "solidarității mondiale" (nr. 58-59).

Documentul lui Benedict al XVI-lea repropune în schimb în termeni noi doctrina tradițională, dezvoltând paragrafele 26-31 din precedenta sa enciclică Deus caritas est, referitoare tocmai la raportul dintre dreptate și caritate.

Este interesant de comparat incipit-urile enciclicelor lui Benedict al XVI-lea și Paul al VI-lea. Caritas in veritate afirmă: "Caritatea în adevăr este principala forță propulsoare pentru adevărata dezvoltare a oricărei persoane și a întregii omeniri" (nr. 1) și constituie "calea maestră a doctrinei sociale a Bisericii" (nr. 2). Ea "este principiul nu numai al microrelațiilor (raporturile amicale, familiale, de grup mic), ci și al macrorelațiilor: raporturile sociale, economice, politice" (nr. 2). În schimb, Populorum progressio lansa încă de la început un apel la eliberarea popoarelor "de jugul foametei, al mizeriei, la bolilor endemice, al ignoranței" (nr. 1), fiind un ecou al utopiilor postconciliare, conform cărora ar fi fost posibilă asigurarea păcii și bunăstării pentru întreaga societate. "Dreptate și pace" era programul propus de papa Montini pentru "dezvoltarea integrală a omului și dezvoltarea solidară a omenirii" (nr. 5). Este important de notat că acea caritate la care face referință Benedict al XVI-lea se înrădăcinează în adevăr, pentru că "un creștinism de caritate fără adevăr poate fi confundat cu ușurință cu o rezervă de sentimente bune, utile pentru conviețuirea socială, însă marginale" (nr. 4). Doctrina socială a Bisericii este, așadar, "caritas in veritate in re sociali": vestire a adevărului iubirii lui Cristos în societate. Această doctrină "este slujire a carității, dar în adevăr" (nr. 5). "Fără adevăr, caritatea lunecă în sentimentalism.

"Iubirea devine o găoace goală, care trebuie umplută în mod arbitrar. Este riscul fatal al iubirii într-o cultură fără adevăr. Ea este pradă a emoțiilor și a opiniilor contingente ale subiecților, un cuvânt abuzat și deformat, ajungând să semnifice contrariul" (nr. 3).

Și dreptatea este, desigur, prezentă în documentul pontifical. Ea nu numai că nu este o cale alternativă sau paralelă carității, ci este inseparabilă de ea (nr. 6). Totuși "caritatea depășește dreptatea, pentru că a iubi înseamnă a dărui, a oferi din ceea ce este "al meu" altuia; dar nu este niciodată fără dreptate, care induce să se dea altuia ceea ce este "al său", ceea ce-i revine din cauza a ceea ce este el și a ceea ce face el" (nr. 6). În acest sens, la conceptul de caritate se leagă cel de dar.

"Caritatea este iubire primită și dăruită" (nr. 5). În dreptate îi dăm aproapelui ceea ce este al lui, în timp ce în caritate îi dăruim ceea ce este al nostru.

Față de enciclica predecesorului său, Benedict al XVI-lea are o poziție analoagă cu aceea asumată față de Conciliul Vatican II: ea trebuie recuperată interpretând-o în lumina tradiției. Papa subliniază că Populorum progressio este încă în măsură să ne vorbească, numai dacă "este inserată în marele curent al tradiției" (nr. 12). Pentru a înțelege semnificația și rolul dezvoltării despre care vorbea Paul al VI-lea, "punctul corect de vedere este cel al tradiției credinței apostolice, patrimoniu vechi și nou, în afara căruia Populorum progressio ar fi un document fără rădăcini și problemele dezvoltării s-ar reduce numai la date sociologice" (nr. 10).

De exemplu, Populorum progressio, influențată de teoriile neomalthusiene din anii '60, făcea aluzie nu atât de ascuns la necesitatea de a limita în mod responsabil nașterile (nr. 37). Enciclica lui Benedict al XVI-lea face referință în mod deschis la Humanae vitae (1968) a aceluiași Paul al VI-lea afirmând că problemele atinse de acest ultim document important nu se referă la morala pur individuală, ci au în vedere "legăturile puternice existente între etica vieții și etica socială" (nr. 15).

Papa este conștient de faptul că creșterea demografică nu produce sărăcie, ci bogăție. Deschiderea responsabilă din punct de vedere moral la viață este, așadar, o bogăție socială și economică (nr. 44) și este în centrul adevăratei dezvoltări (nr. 28). Pentru aceasta, statele sunt chemate să prezinte publicului politic care să promoveze centralitatea și integritatea familiei, "întemeiată pe căsătoria dintre un bărbat și o femeie, celulă primă și vitală a societății" (nr. 44).

Benedict al XVI-lea subliniază apoi valoarea pozitivă a pieței și a întreprinderii, care însă trebuie să fie puternic ancorată în etică. Este, desigur, adevărat că piața poate să fie orientată în mod negativ, pentru că o anumită ideologie o poate îndrepta în acest sens, însă aceasta nu este natura ei (nr. 36). Piața este un instrument: ceea ce trebuie să fie chemat în cauză nu este ea, ci omul, conștiința sa morală și responsabilitatea sa personală și socială (nr. 36).

A răspunde la exigențele morale cele mai profunde ale persoanei are și repercusiuni importante și benefice asupra planului economic. "De fapt, economia are nevoie de etică pentru funcționarea ei corectă"; nu de o etică oarecare, ci de o etică prietenă a persoanei (nr. 45). Pentru mulți economiști apărarea libertății economice se unește cu o libertate absolută în domeniul moral.

De exemplu, în partea liberală mulți sunt în favoarea liberalizării drogurilor, a avortului și a oricărui experiment în domeniul bioeticii. Pentru a clarifica bine acest punct, Benedict al XVI-lea afirmă că "problema socială a devenit în mod radical problemă antropologică" (nr. 75) în sensul că ea implică însuși modul de a concepe viața umană, amenințată de tehnicile de manipulare genetică și de "mens eutanasica". "Nu se pot minimaliza - afirmă el - scenariile neliniștitoare pentru viitorul omului și instrumentele puternice pe care le are la dispoziție cultura morții" (nr. 75).

În sfârșit, o afirmație bogată în consecințe profunde: Dumnezeu trebuie să găsească un loc "și în sfera publică, cu referință specifică la dimensiunile culturală, socială, economică și, îndeosebi, politică" (nr. 56). "Fără Dumnezeu - de fapt - omul nu știe unde să meargă și nu reușește nici măcar să înțeleagă cine este el" (nr. 78). În acest rând se află toată enciclica și probabil nucleul întregului magisteriu al lui Benedict al XVI-lea.

(După Corrispondenza Romana, 14 iulie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat