Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O zi a unui preot

V-am dat exemplu
de Enrico Masseroni

II. Rugul aprins
2. În centrul lumii: Liturghia preotului
(1Cor 11,17-29)

Preoți ca să celebrăm Liturghia, se spunea odată. Este ideea fixă a multor oameni care se întrebau "de ce să te faci preot?".

După Conciliu a intrat ideea Euharistiei ca "fons et culmen" ale vieții creștine. Ba mai mult, Euharistia are în sine marea valoare de a exprima totalitatea experienței creștine: este ascultare a cuvântului, este oferirea vie în Cristos și cu Cristos; este mărturie a Celui Înviat în centrul istoriei.

Nimic nu unifică mai mult ziua preotului sau a creștinului decât Liturghia; preotul este ministru al Euharistiei pentru comunitatea sa.

În fiecare preot există un vis, o dorință care traversează etapele diferite ale vieții, între entuziasm și oboseală, între pasiune creativă și renunțare, între încredere și dezamăgire: dorința de a fi înconjurat de o comunitate vie.

Dar cu ce plan?

Nu este suficient să ne îndrăgostim de țeluri: trebuie să o apucăm pe drumurile corecte; comunitatea creștină necesită un plan care stă scris în ADN-ul celebrării euharistice, care face să crească ceea ce exprimă și exprimă ceea ce face să crească.

Dar riscul care apare este același ca și al comunității din Corint: să celebrăm cina "fără a recunoaște trupul Domnului" (1Cor 11,29); fără conștiința că e ceva diferit de alte întâlniri, de alte rituri.

2.1. Textul

17 Învățându-vă aceasta, nu vă laud, căci vă adunați nu spre binele, ci spre dauna voastră. 18 În primul rând, aud că atunci când vă adunați, între voi sunt dezbinări, și în parte o cred. 19 De fapt, trebuie să fie și diviziuni ca să iasă la lumină cei vrednici dintre voi. 20 Așadar, când vă adunați la un loc, n-o faceți ca să mâncați cina Domnului, 21 căci fiecare se grăbește să-și ia propria mâncare ca s-o consume și unul rămâne flămând, pe când altul se îmbată. 22 Oare nu aveți case ca să mâncați și să beți, sau disprețuiți Biserica lui Dumnezeu și vreți să-i faceți de rușine pe cei care nu au? Ce să vă zic? Să vă laud? În privința aceasta nu vă laud.

23 Căci eu am primit de la Domnul ceea ce v-am transmis: că Domnul Isus, în noaptea în care era vândut, a luat pâinea 24 și, mulțumind, a frânt-o și a zis: "Acesta este trupul meu cel care este pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea". 25 De asemenea, după cină, a luat potirul spunând: "Acesta este potirul noului legământ în sângele meu. Faceți aceasta ori de câte ori beți în amintirea mea". 26 Căci ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului până când va veni.

27 Astfel, cine mănâncă pâinea și bea potirul Domnului în mod nevrednic va fi vinovat față de trupul și sângele Domnului. 28 De aceea, omul să se cerceteze și astfel să mănânce din pâine și să bea din potir. 29 Căci cine mănâncă și bea nesocotind trupul, își mănâncă și își bea propria condamnare (1Cor 11,17-29).

2.2. Cina de la Corint

Relatarea lui Paul este foarte importantă: e prima relatare a cinei Domnului față de sinoptici. Suntem la Efes prin anii 50-51.

Marcu și Matei relatează cum se celebra Euharistia ("frângerea pâinii" sau "cina Domnului") la Ierusalim în comunitățile iudeo-creștine înainte de anii 70. Paul și Luca relatează cum se celebra euharistia în comunitățile creștine din lumea elenistă.

Paul scrie despre instituirea Euharistiei împins de motive pastorale concrete și precise. După cum se știe, comunitatea din Corint este cea mai iubită de Paul, dar și cea care-i face cele mai multe probleme. E o comunitate tânără, dar turbulentă și certăreață.

Trei sunt motivele de diviziune și de conflict:

- cap. 1: polarizarea diferită a comunității: unii spun că sunt ai lui Paul, alții ai lui Apolo, alții ai lui Chefa, alții ai lui Cristos. Paul îi întreabă retoric: "Oare a fost Cristos împărțit? Oare Paul a fost răstignit pentru voi?" (1,13). Tânăra comunitate din Corint este un fel de mozaic: sunt mulți lideri; apostolul le amintește datoria comuniunii în jurul Celui Răstignit, pentru a nu face zadarnică "crucea lui Cristos" (v. 17).

Centrul și motivația unității este crucea lui Cristos și botezul care ne altoiește în misterul său.

- cap. 12: exercițiul exhibiționist și conflictual al carismelor. Paul le amintește izvorul darurilor, Duhul Sfânt și scopul carismelor, care este acela de a profesa stăpânirea lui Dumnezeu și iubirea pentru edificarea unicului trup al lui Cristos care este Biserica. Modelul comuniunii ecleziale în armonia darurilor este comuniunea trinitară (12,4).

Centrul și motivația unității este comuniunea trinitară, izvor, model și scop al comuniunii ecleziale.

- cap. 11: Paul îi cheamă la ordine amintindu-le de ospățul euharistic. Există un inconvenient vizibil și scandalos în practica adunării liturgice a creștinilor din Corint: "cina Domnului" era precedată de o masă frățească la care aveau loc multe abuzuri pe care apostolul vrea să le stigmatizeze cu un ton sever.

2.3. Fiecare să se cerceteze (1Cor 11,28)

Ce se întâmplă la Corint?

"În primul rând, aud că atunci când vă adunați, între voi sunt dezbinări" (v. 18). Adică diferitele condiții sociale prezente între creștinii orașului, în loc să se compună în armonie în adunarea liturgică, erau înăsprite prin atitudini de aroganță din partea celor bogați și de umilire a săracilor. Se profana în felul acesta celebrarea cinei, care trebuia să fie semn de unitate și de iubire frățească, în schimb devenea un moment de diviziune.

Pentru prima dată euharistia este definită "cina Domnului" (11,20) și este prezentată ca izvor de unitate și de comuniune.

Paul, povestind instituirea Euharistiei, evocă trei aspecte ale misterului:

- referința istorică, trecutul, "memoria": "Eu am primit de la Domnul" (v. 23) și mai ales invitația Domnului de a face "în amintirea lui" (v. 24-25). Așa cum Paștele era un memorial al eliberării lui Israel din Egipt, la fel Euharistia este memoria jertfei Domnului, a trupului "care este pentru voi" (v. 24). Memoria este deci actualizarea trupului dat pentru, a evenimentului mântuitor al lui Cristos.

- tocmai pentru că Euharistia este semn al jertfei lui Cristos, ea actualizează "noul legământ" în sângele său (v. 25). Trupul și sângele nu indică însă două aspecte ale persoanei umane, ci toată existența Domnului, în viața și în moartea sa, prin care se instaurează un nou raport cu Tatăl, noul legământ, deja azi, în prezentul vieții și al istoriei.

- dar în afară de trecut și de prezent, cina este o vestire a viitorului: "ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului până când va veni" (v. 26). Euharistia este orientare spre viitor: cina Celui Înviat care se celebrează în credință este preludiul ospățului veșnic, atunci când îl vom vedea pe Dumnezeu față în față.

De aici îndemnul practic al apostolului: el recunoaște valoarea pedagogică a diviziunilor, ba chiar este necesar să fie diviziuni între voi, dar când este vorba despre Euharistie, diviziunile îl așază pe credincios într-o stare de "nevrednicie" (v. 27).

Paul îi îndeamnă cu severitate ca fiecare să se examineze cum trăiește comuniunea și iubirea față de frați și apoi să ia Euharistia. Didahia consideră acest examen ca fiind "mărturisirea păcatelor". Aici Paul cere ca o condiție de a participa la Euharistie comuniunea. A celebra Euharistia înseamnă a merge la izvorul unității. Diviziunile referitoare la cină contrazic și profanează semnul unității între săraci și bogați, între trecut, prezent și viitor.

2.4. În Euharistie, planul comunității: un singur trup în Cristos

Magisteriul conciliar și post-conciliar ne face să înaintăm un pas:

Sacrosanctum Concilium ne amintește că Euharistia este "culmen et fons" (nr. 10) ale vieții creștine în centrul comunității ecleziale. Biserica celebrează Euharistia, iar Euharistia dă naștere și duce la creșterea comunității solidare cu Cel Înviat.

Novo millennio ineunte adaugă provocarea care îi așteaptă pe credincioșii în Cristos: "Să facem din Biserică școala și casa comuniunii" (nr. 43).

Ecclesia de Eucharistia ne arată și mai punctual: "Euharistia creează și educă în vederea comuniunii" (nr. 40).

Iată spațiul vital al ministerului cotidian al preotului, trasat prin cuvinte familiare ("casă", "școală") și de un verb exigent și punctual ("a educa"). Într-adevăr, Euharistia plăsmuiește comunitatea după chipul lui Dumnezeu comuniune. E ca și cum am spune că în fiecare zi, și mai ales dies Domini, preotul, celebrând misterul Celui Înviat, își plăsmuiește parohia, îi dă formă, îi face să crească identitatea de comunitate euharistică, cu trăsături precise.

Bineînțeles, sunt diferite ocazii ministeriale pentru a-i aminti comunității ceea ce este și ce trebuie să devină. A spune minister în slujba unei comunități înseamnă imediat a spune minister educativ, dar nu în spatele altarului pe care se celebrează Euharistia, ci pornind de la el, dezvoltând puterile intrinsece ale prezenței Domnului înviat.

Dar iată pasul înainte: Cu ce plan?

Ni-l amintește a doua epicleză: "Dăruiește-ne plinătatea Duhului Sfânt ca să devenim un singur trup și un singur suflet în Cristos".

Așadar, Biserica, pătrunsă de Duhul Sfânt, devine un singur trup și un singur suflet în Cristos. De aceea comunitatea nu se organizează, ci se generează în acel mister ascuns al Duhului Sfânt care lucrează prin ministerul preotului. De aceea trebuie să depășim orice diviziune sau individualism profanator.

Biserica devine semn al unei comuniuni ministeriale: papa, episcopul, întregul cler. Unitatea și pluralitatea sunt trăsăturile marcante ale comunității euharistice. De aceea toți în comunitate sunt necesari: nici un dar sau vocație nu exprimă în mod exhaustiv trupul lui Cristos, ci numai toate darurile împreună.

De aici ascetica ministerialității: fiecare are nevoie de ceilalți. Preotul nu are "toate carismele", ci "carisma întregului". Ministerul comuniunii este conform caracterului preotului care în fiecare zi se apropie de rugul aprins al Euharistiei.

2.5. Suntem o comunitate a speranței

Credința este o privire asupra memoriei și asupra prezentului. În credință noi credem că istoria este marcată pentru totdeauna de evenimentul mântuitor. Speranța este privirea asupra viitorului, asupra împlinirii. Iubirea este limfa evanghelică a timpului și este epifania veșniciei.

Noi, zi de zi în Euharistie suntem chemați să regenerăm speranța în comunitatea obosită, în drum spre Horeb, ca și profetul Ilie. Astăzi chiar speranța este virtutea cea mai în criză. După societatea industrială și societatea libertăților, intrăm acum oare în societatea deprimată? - se întreabă card. Danneels. Depresia este patologia cea mai răspândită în lumea occidentală contemporană. Depresia drept criză a lumii interioare, ca sentiment difuz de inutilitate, ca lipsă de tensiuni ideale, mai ales între tineri. Occidentul este obosit de propria sa cultură.

Criza speranței nu lipsește nici în rândul comunităților creștine, ca sindrom al oboselii. Mai ales pe drumul pastoral parcă se aud cuvintele ucenicilor de la Emaus: "Noi speram...". Această criză asumă diferite chipuri: al depresiei, ca în omenirea timpului nostru pe drum fără o țintă; al mediocrității, ca în comunitatea din Laodiceea; al oboselii sau al dezamăgirii devenite cronice...

2.6. Ce este, așadar, speranța pentru creștin?

Speranța pentru creștin nu este o dorință vagă de a fi mai mult; nu este înainte de toate o virtute, fie ea chiar darul lui Dumnezeu; nu este nici un vag sentiment de optimism în necazurile vieții sau ale istoriei.

Speranța este cineva, are un chip. Și spre acest chip ne orientează Euharistia, inima comunității creștine. De aceea adunarea liturgică, după consacrare, își manifestă propria identitate de comunitate a speranței: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni".

Chipul speranței este Cel Înviat: pentru că în el se realizează dorința de viață a oricărei persoane. Fără Dumnezeu nu există speranță pentru lume. Însăși moartea, pentru creștin este întâlnirea cu Cel Înviat..

Așadar, Euharistia corectează speranțele scurte ale lumii.

Astăzi există o patologie răspândită: uitarea lui Dumnezeu; și aceasta îl duce pe om să creadă în sine însuși. Și în acest orizont al încrederii în om se vorbește despre valori: dreptate, onestitate, solidaritate; dar există riscul de a spune doar niște cuvinte și de a dezrădăcina speranța.. Fără Dumnezeu lumea valorilor este abstractă și slabă: "Fără mine nimic nu puteți face" (In 15,5).

Preotul regăsește în Euharistie vigoarea unei companii noi alături de lumea obosită: pentru că speranța este companie, înseamnă a sta în mijloc pentru a da o mână persoanelor sau comunităților care stau pe marginea drumului. Poate că îndeosebi astăzi este nevoie de prezența semănătorilor de speranță capabili să stea în mijloc pentru a aprinde o lumină și pentru a încuraja drumurile în cartierele confuze ale Babelului.

În sfârșit, Euharistia face să se renască speranța în nelipsitele tuneluri ale încercării și ale crucii. Euharistia ne amintește că numele speranței este Paștele. Nu există scurtături. Și speranța, ca orice altă virtute creștină, trăiește în companie cu celelalte virtuți, nu numai cu credința și iubirea, ci se hrănește din rugăciune și aspiră să se împartă celorlalți. "Espérer pour tous", spunea H.U. von Balthasar. Speranța nu stă cu brațele încrucișate: strânge mâinile celor fără speranță.

2.7. Suntem o comunitate în misiune

Există trei expresii care deschid drumurile comunității spre orizontul cotidianului.

În centrul celebrării există un cuvânt care arată urgența universalistă a jertfei mântuitoare a lui Cristos: sângele noului legământ este vărsat "pentru toți". Totalitatea timpului și totalitatea lumii stau sub semnul crucii. Jertfa lui Cristos mort și înviat nu are hotare, nici de timp, nici de spațiu: totul este luminat de milostivire.

Misiunea este înscrisă în misterul aceluiași unic sacrificiu, pornind de la Euharistia care îl actualizează și îl face contemporan oricărei creaturi umane.

Rugăciunea de mijlocire pe buzele celebrantului, după formula de consacrare, desemnează în schimb dinamismul misterios al misiunii comunității întemeiate de Euharistie.

Biserica este văzută ca o comunitate "răspândită e tot pământul" și ne rugăm ca ea să fie "desăvârșită în iubire" și să fie astfel semn, cetate așezată pe munte pentru a orienta drumul întregii omeniri spre mântuire (universalitate geografică). Ne rugăm apoi ca Tatăl îndurării să-i adune pe fiii "răspândiți pretutindeni" și sunt amintiți toți oamenii care "îl caută cu inimă sinceră" (universalitate antropologică).

Orizontul iubirii mântuitoare a lui Dumnezeu se extinde asupra "întregului" pământ și îi cheamă pe "toți" fiii săi, "toți" oamenii care doresc să-l caute. Dumnezeu pune în inima fiecărei persoane un fel de dorință și de atracție față de Cristos și astfel credința este chemată în Cristos.

În felul acesta misiunea devine, în sfârșit, mandat, trimitere: "Mergeți în pace". Exprimă mișcarea spre viață, cetatea pământească, pentru a duce bunurile mântuitoare ale păcii: pentru a-l duce pe Cristos care "este pacea noastră" (Ef 2,14). Oamenii de azi nu vor atât să audă despre Cristos, cât mai ales ca noi creștinii să-l facem vizibil (NMI 16).

Pacea care la începutul celebrării era un dar pentru comunitate, acum devine dar pentru lume prin intermediul comunității euharistice care iese din templu pentru a împărtăși oboseala și speranțele omenirii.

De aceea misiunea traversează toată ziua preotului: gândurile, programele, întâlnirile sale cu lumea, pasiunea sa educativă. La fel ca Dumnezeu, preotul îi caută "pe toți".

2.8. "Nesocotind (nerecunoscând) trupul Domnului" (1Cor 11,29)

Păcatul comunității din Corint este grav: nu mai știe să recunoască originalitatea, misterul Euharistiei, total "diferit" de mesele obișnuite. O banalizează condamnându-se singură: cina Domnului nu mai edifică, nu mai duce la creșterea comunității.

Dar ce înseamnă "a recunoaște trupul Domnului"?

Euharistia în viața preotului trebuie să-și regăsească prezența sa originală, de neconfundat, centrală. Ea nu este un rit alături de altele, o datorie între altele, o acțiune printre altele. A recunoaște trupul lui Cristos înseamnă a primi prezența Celui Înviat ca pe cel care dă sens vieții și istoriei, ca acela care unifică fragmentele dispersate ale oboselii zilnice a preotului.

Există multe Liturghii în viața preotului, mii; dar multe dintre ele rămân la periferie, față de altceva ce se trăiește emotiv mult mai intens; prea multe Liturghii sunt celebrate din rutină, în grabă.

În multe Euharistii lipsește stupoarea recunoașterii, ca în comunitatea din Corint. Lipsește stupoarea celor doi ucenici de la Emaus care "l-au recunoscut la frângerea pâinii" (Lc 24,35).

Și totuși, Liturghia este unica acțiune a ministerului care traversează toată viața preotului.

Este Liturghia de dimineață: primii ani ai ministerului, când poate nu lipsește o anumită stupoare pentru acea ostie din mâini.

Este Liturghia de la miezul zilei: când experiența a crescut și se trăiește poate etapa cea mai creativă în slujba comunității; iar Liturghia trăiește între multe altele.

Este Liturghia de după-amiază, când ministerul se îndreaptă spre esențial și poate că celebrarea își reia primatul în viața preotului.

Este Liturghia de seară, când poate celebrarea este întreg ministerul; pentru că nu mai alergăm și pentru că este unica acțiune "misterioasă" ce trebuie împlinită. Nu am devenit oare preoți pentru a celebra Liturghia?

Multe Liturghii, așadar. Dar este mereu același mister pentru a face memoria actului cel mai înalt care a marcat istoria lumii: "Stat crux dum volvitur orbis" (Crucea rămâne în timp ce pământul se rotește); pentru a vesti misterul unui pact de iubire; pentru a regenera așteptarea unei vieți care stă dincolo de istorie.

"A-l recunoaște pe Domnul": nici un semn, nici un gest, nici un cuvânt nu spune trecutul, prezentul și viitorul în ziua preotului așa cum o face Euharistia.

De aceea, a recunoaște trupul Domnului înseamnă "a pune în centru din nou" în Euharistie toată experiența ministerială a preotului, toată viața comunității; înseamnă a regăsi în ea trăsăturile cele mai genuine ale planului său pastoral, până ce regăsește stupoarea pentru a sa prezență-viatic care însoțește pașii zilnici ai preotului cu poporul său.

Dar pentru a regăsi "stupoarea euharistică" și a contempla prezența lui Dumnezeu în istorie, în mijlocul caselor oamenilor, trebuie să ne oprim, să "stăm" în fața Euharistiei.

Astăzi lumea nu mai e capabilă să staționeze; aleargă de dimineața până seara: nu mai e capabilă să se oprească la căpătâiul unui bolnav, în jurul mesei cu persoanele cele mai dragi; cu atât mai puțin e capabilă să stea în fața misterului silențios al tabernacolelor noastre solitare. Adesea și preotul se află în această situație...

Și totuși, Ioan Paul al II-lea scrie că "Euharistia este o comoară inestimabilă: a o celebra, dar și a rămâne în adorație înaintea ei în afara Liturghiei, ne permite să ajungem până la izvorul însuși al harului" (EdE 25).

"Oprirea" aceasta se alimentează cu tăcere, cu ascultare, cu dialog, cu pace, cu armonie interioară și trăiește un paradox unic: atunci când stăm pentru a adora exercităm un minister cu adevărat universal; aceasta este unica întâlnire ministerială în care întâlnim toată lumea noastră și lumea întreagă.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat