Când și cum sărbătorim Paștele?
Învierea lui Cristos este cel mai mare și mai important eveniment din istoria sfântă a mântuirii și piatra de temelie a credinței creștine, eveniment pe care întreaga creștinătate îl sărbătorește la Paști.
Termenul paște, care provine din ebraicul pesah (grecește și latinește pascha), înseamnă trecere, atât trecere peste cât și trecere prin. Așa cum evreii, prin trecerea peste casele lor a îngerului distrugător (când Dumnezeu a trimis a zecea plagă, Ex 11) și prin trecerea Mării Roșii, au fost eliberați din robia egipteană, tot astfel și Isus, prin trecerea sa prin marea agitată a suferințelor și a morții, a eliberat lumea de păcat și a introdus noul popor al lui Dumnezeu în comuniunea de har cu Tatăl în Duhul Sfânt. De aceea sfinții părinți vorbeau despre sărbătoarea Paștelui folosind cele mai frumoase expresii: "ziua cea mare", "sărbătoarea sărbătorilor", "ziua preafericită", "regina sărbătorilor" etc.
Chiar de la început, îndată după coborârea Duhului Sfânt la Rusalii, creștinii au simțit nevoia de a celebra sărbătoarea Paștelui. În mod sigur ei prăznuiau acest mare și sfânt eveniment în fiecare duminică. Răstignit, mort și înmormântat în ajunul unei zile de sâmbătă, Cristos a înviat din morți în dimineața "primei zile a săptămânii" (cf. Mt 28,1; Mc 16,2; Lc 24,1; In 20,1). Această zi va dobândi îndată un nume nou: duminică, "ziua Domnului" (Ap 1,10). Creștinii se adunau duminica pentru "frângerea pâinii" (Fap 20,7), cinsteau învierea Domnului și se uneau cu Cristos prin sfânta Euharistie. Se pare că tot de la începutul Bisericii, Paștele creștin a fost sărbătorit și anual, nu numai săptămânal. O indicație în acest sens ne-o oferă sfântul apostol Paul: "Paștele nostru, Cristos, a fost jertfit. Să sărbătorim, așadar, nu cu aluatul cel vechi, nici cu aluatul răutății și al nelegiuirii, ci cu azimele sincerității și ale adevărului" (1Cor 5,7-8). Totuși, sfântul Paul nu precizează dacă sărbătoarea Paștelui era celebrată anual, săptămânal, sau poate în tot cursul vieții creștinului.
Începând din secolul al II-lea există documente sigure cu privire la celebrarea anuală a Paștelui creștin. În acest timp apar în sânul Bisericii controverse serioase referitoare la data celebrării Paștelui, dovadă că acest important eveniment era comemorat de întreaga creștinătate. Bisericile din Asia Mică, invocând tradițiile moștenite de la sfinții apostoli Filip și Ioan, celebrau Paștele la 14 Nisan, exact când cădea Paștele evreilor, indiferent în ce zi a săptămânii ar fi căzut, ceea ce făcea ca mulți creștini să urmeze și obiceiurile iudaice, inclusiv jertfirea mielului pascal. Practic, aceste Biserici celebrau misterul morții Domnului (Paștele crucii). Nu știm dacă și când sărbătoreau și misterul învierii (Paștele învierii). Partizanii acestei practici au fost denumiți quartedecimani, deoarece celebrau Paștele la 14 Nisan. Biserica apuseană, în frunte cu Biserica Romei, bazându-se pe tradițiile moștenite de la sfinții apostoli Petru și Paul, sărbătorea moartea Domnului (Paștele crucii) în vinerea cea mai apropiată de 14 Nisan, iar învierea Domnului (Paștele învierii) în duminica următoare, care cădea totdeauna după 14 Nisan. Aceste deosebiri cu privire atât la data cât și la conținutul sărbătorii Paștelui au dat naștere, la vremea respectivă, la discuții și controverse aprinse între Biserica Romei și Bisericile din Asia Mică, controverse care erau pe punctul de a duce chiar la ruperea comuniunii ecleziale.
În anul 325, la Niceea a avut loc primul conciliu ecumenic. Cu acel prilej a fost luată în discuție și problema datei privind celebrarea Paștelui și s-a stabilit următorul principiu: Paștele se va sărbători în fiecare an în duminica imediat următoare lunii pline de după echinocțiul de primăvară.
Secole de-a rândul întreaga creștinătate a comemorat învierea lui Cristos la aceeași dată. Acordul acesta a durat până în anul 1582, când a fost introdus calendarul gregorian, adoptat în primul rând de Biserica Romano-Catolică. Bisericile răsăritene au refuzat, din motive confesionale, să adopte noul calendar. Așa se explică de ce, de cele mai multe ori, cele două Biserici celebrează învierea Domnului în duminici diferite.
Totuși, nu este neapărat important când celebrăm Paștele, mai important este cum îl celebrăm, cu ce spirit îl celebrăm. Prin patimile, moartea și învierea sa, Cristos a învins păcatul și a adus tuturor oamenilor răscumpărarea. "Mielul a răscumpărat turma. Cristos, mielul nepătat, i-a reconciliat pe păcătoși cu Tatăl" (fragment dintr-un imn pascal). Omul a fost smuls din ghearele morții și redat vieții; a fost eliberat de sub stăpânirea păcatului și redat iubirii. Să ne supunem puterii lui Cristos. Omul contemporan cu cât descoperă mai mult structurile vechi ale păcatului cu atât mai mult trebuie să se supună puterii răscumpărătoare a Mântuitorului. Să ne convertim cu sinceritate, să înviem sufletește; să "trecem" de la moartea păcatului la viața dumnezeiască a harului. Fiecare creștin să râvnească la "cele de sus, unde Cristos șade la dreapta lui Dumnezeu" (Col 3,1). "Să sărbătorim, așadar, nu cu aluatul cel vechi, nici cu aluatul răutății și al nelegiuirii, ci cu azimele sincerității și ale adevărului" (1Cor 5,7-8).
Isuse Cristoase, care pe lemnul crucii ai îmbrățișat întreaga lume, de ieri, de azi și de mâine, fă ca ea să devină nouă prin sfânta înviere a ta. Fă ca fiecare om să învie sufletește și să se supună numai puterii tale răscumpărătoare!
Pr. Ioan Tamaș
lecturi: 20.