Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În slujba Bisericii care suferă

Publicăm în continuare interviul luat pr. Joaquin Allende, președinte internațional al Kirche in Not, apărut în numărul nouă al revistei "Paulus" (martie 2009), dedicat temei "Paul, prizonierul".

* * *

Anul 1947: în timp ce 14 milioane de germani sunt expulzați din Silezia, din Cehoslovacia și din Europa de est, tânărul călugăr premonstratenz Werenfried van Straaten adună tone de slănină de la țăranii din Fiandre pentru a-i hrăni pe expulzați. Inițiativa îi aduce supranumele de "părintele Slănină". Nu este decât începutul. Le dă motociclete preoților care-i asistă pe expulzați. Inventează "capelele mobile" pentru a duce cuvântul acolo unde războiul a distrus edificiile religioase. Consultant la Conciliul al II-lea din Vatican, primește de la Ioan al XXIII-lea cererea de a se ocupa și de America Latină și transformă peste 300 de autocamioane ale armatei elvețiene în mijloace de transport pentru evanghelizarea Amazoniei. Se născuse Asociația internațională Aid to the Church in Need (în Italia: ACS - Ajutorarea Bisericii care suferă). Părintele Werenfried se dedică îndeosebi reconstruirii Bisericii în țările comuniste și trece de mai multe ori granițele în mod clandestin... pe de altă parte, însuși logo-ul ACS reprezintă o cruce care se transformă într-o săgeată și trece printr-un zid. Ba chiar, zidul. Zidul care se dărâmă, așa cum a fost prevestit de stăpâna de la Fatima, căreia îi este consacrată opera. Astăzi ACS este o asociație publică universală de drept pontifical care a primit misiunea de a interveni oriunde Biserica - nu numai catolică - este în dificultate datorită lipsei de libertate religioasă și de mijloace pastorale. Pentru a face asta, se poate baza pe mai bine de 600 de mii de binefăcători. Am ajuns la președintele internațional - pr. Joaquin Allende-Leuco - în sediul central din Königstein, în Germania.

• Părinte Allende, ce nuanță asumă pentru voi Anul Paulin, care are în apostol un adversar al libertății religioase transformat în persecutat pentru credință?

Sfântul Paul a luat mantia protomartirului Ștefan atunci când acesta a fost ucis, adică a primit ca moștenire testamentul spiritual. Paul este orizontul catolic al evanghelizării, are carisma universalității, și acest lucru îl face să-l simțim foarte aproape. Există două caracteristici esențiale pentru noi. Pe de o parte, pasiunea evanghelizatoare... "iubirea lui Cristos ne împinge"... o nerăbdare comună și pentru întemeietorul nostru, pr. Werenfried van Straaten. Pe de altă parte, deschiderea spre caritate, pe care tradiția a sigilat-o în motoul "cor Pauli, cor mundi".

• Primiți în fiecare an peste zece mii de cereri de ajutor care provin din dieceze din întreaga lume. După care criterii alegeți pentru a le transforma în proiecte de susținut?

Primul criteriu practic este continuarea strategiilor pastorale ale papei și ale episcopilor. Dar suntem gata să ajutăm și să slujim și noile realități care, în armonie cu Biserica, devin instrumente ale creativității evanghelizatoare. De exemplu, pr. Werenfried a ajutat-o încă din primul moment pe Chiara Lubich și i-a spus: "Dumneavoastră aveți spiritul pentru a întemeia această mișcare. Nu irosiți timpul și forțele pentru a aduna mijloacele economice: începeți opera dumneavoastră și mă voi ocupa eu să găsesc ajutoare". Astfel a ajutat-o în construcția de la Loppiano, primul sediu al mișcării focolarilor. Același lucru l-a făcut pentru maica Tereza de Calcutta... se poate spune că părintele Werenfried "a descoperit-o" și a prezentat-o pe scena mondială, chiar în urmă cu cincizeci de ani, când nimeni n-o cunoștea în afara Indiei. Și așa mai departe.

• Raportul ACS 2008 despre libertatea religioasă demonstrează că creștinii sunt grupul cel mai persecutat din lume și că în 17 țări violența anticreștină s-a intensificat. Douăzeci de lucrători pastorali au murit în mod violent. Cui se datorează?

Asistăm la un fenomen general de accelerare în contextul sociopolitic contemporan. Globalizarea generează interconexiuni imprevizibile și îngrijorătoare. De exemplu, politica președintelui Bush față de Irak a avut incidență asupra Pakistanului: creștinii se temeau de orice cuvânt al lui Bush despre islam, pentru că putea să apară - cum de fapt au apărut - noi manifestări de violență în țară. Dar este și altceva. De vreme ce calitatea evanghelizării s-a îmbunătățit, progresul în Africa este evident, mărturia martirilor din secolul al XX-lea luminează viața creștină... toate acestea produc un contrarăspuns din partea celor care nu vor ca Cristos să intre în țara lor. Papalitatea - și îndeosebi ultimii doi mari papi - a făcut în așa fel încât evanghelizarea să fie mai accesibilă, mai aproape de toți. Și tocmai acest lucru generează o opoziție mai categorică, pentru că îi constrânge pe cei care vor să sufoce efervescența Bisericii să iasă la suprafață.

• În care zone situația este mai îngrijorătoare?

Trebuie luată în considerare în primul rând o situație răspândită de secularism violent care se prezintă ca o critică adusă credinței: un "neutralism" subtil - dar agresiv și intransigent - care vrea să domine scena culturală. Și asta în teme fundamentale cum ar fi originea vieții, sau familia, care este celula oricărei societăți civile. Dar cum se poate trăi în armonie și în fraternitate fără Dumnezeu sau chiar împotriva lui Dumnezeu? Dacă este eliminat Dumnezeu, este eliminată baza egalității fraterne, a demnității umane egale și deci și a democrației. Această luptă culturală este primul domeniu de acțiune. Există apoi doi poli unde persecuția este mai evidentă: țările excomuniste și societățile cu majoritate islamică. În China și în Cuba, de exemplu, situația este foarte dificilă, pentru că în pofida dezvoltării economice nu este garantată libertatea religioasă și puterea face discriminări grave. În China, 85% dintre episcopi exercită slujirea lor în comuniune cu papa, de aceea îi susținem furnizând instrumentele esențiale pentru cateheză și celebrarea sacramentelor, pentru a fi aproape de ei, pentru a face în așa fel încât să nu sufere singuri. Cât privește țările cu majoritate islamică, papa ne-a recomandat în mod deosebit să-i însoțim pe creștinii din Țara Sfântă, care îndură presiuni puternice. Dar privim și la Sudan, unde guvernul nu ia în serios nici măcar drepturile umane și creștinii îndură persecuții teribile. Același lucru se întâmplă în nordul Nigeriei, unde preoții și laicii primesc amenințări constante și sunt uneori uciși. Îngrijorează mult și evoluția politică din Pakistan.

• În Directivele spirituale lăsate de pr. Werenfried se spune că una din îndatoririle cele mai importante ale asociației dumneavoastră este rugăciunea pentru persecutori. Cum se poate conviețui cu cel care vrea să nege libertatea celuilalt?

În Biserică martiriul nu este ceva deosebit. Dimpotrivă, Cristos este viu chiar în locurile mai persecutate. De la Isus la sfântul Ștefan, de la sfântul Paul până la și în întreaga istorie a creștinismului... persecuția și martiriul au fost mereu condiții intime ale celor care-l urmează pe Cristos, care nu a adulat pe nimeni și nici nu a învățat căi ușoare. Unii primesc mărturia sa, alții rămân în lâncezeală, alții i se opun. Dar ceea ce facem noi înseamnă a muri pentru Cristos, în Biserică. Modelul esențial al martiriului îl găsim în relatarea din Faptele apostolilor despre sfântul Ștefan, care merge pe urmele pătimirii lui Cristos: el moare iertând. Pentru a fi martiri creștini nu este suficient a muri pentru o cauză nobilă, inclusiv faptul de a muri pentru Cristos sau pentru Biserică, pentru că măreția morții - o spune sfântul Paul în imnul adus iubirii - constă în a muri din iubire. Altminteri suntem clopote lipsite de un sunet creștin. Nu ne sinucidem în numele lui Dumnezeu, murim iertând. Nu-l ucidem pe cel care nu se convertește, ne rugăm pentru convertirea ucigașilor. Nu luăm viețile celorlalți, o dăruim pe-a noastră. Abel va căuta mereu convertirea lui Cain și, dacă îl ucide Cain, va muri îmbrățișându-l. În aceasta noi încercăm să-i ajutăm și să-i însoțim pe frații noștri persecutați, căutând să le dăm mângâierea Duhului Sfânt.

ACS încearcă să-i ajute nu numai pe cei care suferă din cauza lipsei de libertate religioasă, ci și pe cei care pătimesc din cauza lipsei de mijloace pentru pastorația obișnuită.

Pr. Werenfried a conceput această asociație în slujba unei evanghelizări directe. Benedict al XVI-lea, pe când încă mai era cardinal, l-a susținut și a spus: "Ajut acest proiect, pentru că el ajută Biserica sa în necesitatea sa cea mai urgentă și mai insistentă, adică a-l cunoaște și a-l iubi pe Cristos". Deci, prima noastră preocupare este aceea de a forma apostoli, pentru că evanghelia nu este pur și simplu o carte de citit, ci mărturie vie a persoanei lui Isus. Martorul, discipolul, misionarul... ei sunt protagoniștii, ei sunt primul teren fertil pentru evanghelizare! Pentru aceasta, asociația noastră ajută un seminarist din cinci în lume: o cantitate impresionantă! Ajutăm familiile, pentru ca să devină, să fie formatoare în credință încă de la începutul vieții. Îi ajutăm pe cateheți, pentru ca să poată face referință la metode pedagogice precise. Este fundamentală contribuția persoanelor consacrate, prezente pe toate fronturile evanghelizării, mai ales acolo unde preotul nu poate să ajungă. Profesorilor le furnizăm burse de studiu pentru ca să organizeze doctorate în teologie, bioetică și în toate domeniile științelor moderne unde este necesară o pregătire specifică. Ajutăm și mass-media: sfântul Paul, așa cum se spune în mod constant, astăzi s-ar folosi de radio, ar fi un specialist în televiziune, ar fi ziarist. Pentru acest motiv, în Brazilia și în toată America Latină ajutăm câteva stații de radio. Sau agențiile de știri: am fost alături de Zenit în primii săi pași, de exemplu, și acum susținem versiunea sa în arabă. Și suportăm proiectul de televiziune online H2O. Ne limităm să ajutăm aceste inițiative la începuturile lor și apoi le lăsăm să meargă singure... pe de o parte nu vrem să creăm dependență, pe de altă parte nu am avea posibilitatea de a finanța atâtea proiecte apostolice. Desigur, este nevoie ca în spatele fiecăruia dintre ele să existe nu numai o idee puternică, ci și o persoană capabilă s-o transforme într-o concretă realitate pastorală. Colaborăm strâns și cu apostolatul biblic. Am tipărit 46 de milioane de exemplare ale Bibliei pentru copii în 145 de limbi. Acum o pregătim în câteva dialecte africane și limbi indigene din America Latină în care nu s-a făcut niciodată vreo carte. Și după Conferința Episcopală de la Aparecida, se dezvoltă o mare sensibilitate față de cuvântul lui Dumnezeu și donăm foarte multe exemplare... 60 de mii sunt ultimele difuzate. Asta numai pentru a da câteva cifre.

• Din anul 1993 asociația dumneavoastră a asumat un program de ajutorare a Bisericii ortodoxe ruse "ca semn de iubire gratuită și cale de reconciliere", așa cum a amintit pr. Werenfried în Directivele spirituale.

Papa Ioan Paul al II-lea ne-a cerut să ne angajăm în ecumenism cu Biserica ortodoxă, îndeosebi cu cea rusă. Lucrăm de acum de 15 ani la acest proiect, în strânsă colaborare cu Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, pentru ca teologii ortodocși să se poată baza pe o formare de înalt nivel în universități cum ar fi, de exemplu, Gregoriana sau alte Universități Pontificale din Roma. Tot așa și în Polonia. Suntem siguri că a oferi cea mai bună pregătire teologilor ortodocși va ajuta la îmbunătățirea capacității de dialog între aceste două Biserici surori. Un alt exemplu: susținem Lexiconul Bisericii catolice din Rusia, un proiect enciclopedic despre concepte cheie necesare din teologia catolică la care lucrează două sute de specialiști. Și printre ei sunt și mulți cercetători ortodocși, chiar dacă lucrarea este îngrijită de o echipă catolică. În urmă cu puține zile am fost la mitropolitul Kiril, cu puțin înainte de alegerea sa ca nou patriarh al Moscovei și tuturor Rusiilor, și am avut un dialog rodnic și îmbogățitor. Ne-a primit cu multă afecțiune în numele tuturor credincioșilor ortodocși. Însă, oricum, mandatul primit de noi de la Sfântul Scaun nu se referă numai la frații ruși. Ajutăm și Biserica ortodoxă din Etiopia. Și alte țări din Orientul Apropiat, cum ar fi Siria și Irak, unde ducem înainte împreună cu Taizé proiectul unei mici biblioteci pentru țări de misiune.

(Paolo Pegoraro, în Zenit, 22 martie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat