|
Îngerii: cine sunt și ce fac? Publicăm o schemă catehetică scrisă de Mons. Raffaello Martinelli, prelat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma. Schemele catehetice ale Mons. Martinelli se pot găsi în formă deja tipărită în interiorul bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" pe Via del Corso în Roma. * * * Cine sunt îngerii? "Îngerii sunt creaturi pur spirituale, netrupești, invizibile și nemuritoare, ființe personale cu inteligență și voință. Ei, contemplându-l fără încetare pe Dumnezeu față în față, îl preamăresc, îl slujesc și sunt mesagerii săi în împlinirea misiunii de mântuire pentru toți oamenii" (Compendiu CBC, 60). "Cu toată ființa lor, îngerii sunt slujitori și mesageri ai lui Dumnezeu. Pentru că «văd pururi fața Tatălui... care este în ceruri» (Mt 18,10), ei sunt «înfăptuitorii cuvântului său, cei ce ascultă glasul poruncilor sale» (Ps 103,20). Ca făpturi pur spirituale, ei au inteligență și voință: sunt făpturi personale și nemuritoare. Întrec în desăvârșire toate făpturile văzute. Este mărturie strălucirea slavei lor" (CBC, 329-330). Sfântul Augustin spune în privința lor: "«Angelus» officii nomen est, [...] non naturae. Quaeris nomen huius naturae, spiritus est; quaeris officium, angelus est: ex eo quod este, spiritus est, ex eo quod agit, angelus - Cuvântul «înger» desemnează rolul, nu natura. Întrebi cum se numește această natură? Spirit. Întrebi despre rolul ei? Înger: este spirit după ceea ce este, în timp ce după ceea ce face este înger" (Sfântul Augustin, Ennarratio in Psalmum 103, 1, 15: CCL 40, 1488). Existența îngerilor este un adevăr de credință? Desigur. "Existența ființelor spirituale, netrupești, pe care Sfânta Scriptură le numește în mod obișnuit îngeri, este un adevăr de credință. Mărturia Scripturii este la fel de clară ca și caracterul unanim al Tradiției" (CBC, 328). Ce fac îngerii în Vechiul Testament? • Vechiul Testament descrie diferite intervenții ale îngerilor în viața Poporului lui Israel: • De exemplu: - lupta lui Iacob cu îngerul (Gen 32,25-29); - scara străbătută de îngeri, visată de Iacob (Gen 28,12); - cei trei îngeri găzduiți de Abraham (Gen 18); - intervenția îngerului care oprește mâna lui Abraham care urma să-l sacrifice pe Isaac; - îngerul care aduce mâncare profetului Ilie în deșert; Apoi este urgentă invitația pe care o citim în Ps 148 (Lauda cosmică): "Lăudați-l pe Domnul din ceruri, lăudați-l întru cei de sus! Lăudați-l, voi, toți îngerii lui, lăudați-l, toate oștirile sale!... Să laude numele Domnului, căci el a poruncit și au fost create" (Ps 148,1-5). Dar Noul Testament cum vorbește despre îngeri? • Și Noul Testament vorbește frecvent despre îngeri. A se vedea de exemplu: - vestea, din partea îngerilor, adusă păstorilor despre nașterea lui Cristos; - îngerul care-i apare în vis lui Iosif, sugerându-i să fugă cu Maria și cu Pruncul; - îngerii care-l adoră și-l slujesc pe Isus după ispitirile din deșert; - îngerul care vestește Mariei Magdalena și celorlalte femei Învierea lui Cristos; - eliberarea sfântului Petru din închisoare și din lanțuri la Roma; - Apocalipsa. • Îndeosebi este emoționantă afirmația lui Isus cu privire la îngeri, în apărarea celor mici: "Aveți grijă să nu disprețuiți pe vreunul dintre aceștia mai mici, căci vă spun că îngerii lor în ceruri privesc mereu fața Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 18,10). Care este relația dintre Isus Cristos și îngeri? • "Cristos este centrul lumii îngerești. Îngerii sunt ai săi: «Când va veni Fiul Omului în gloria lui, împreună cu toți îngerii săi [...]» (Mt 25,31). - Sunt ai lui fiindcă au fost creați prin el și pentru el: «Pentru că prin el au fost create toate în ceruri și pe pământ: cele văzute și cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie principate, fie puteri: toate au fost făcute prin el și pentru el» (Col 1,16). - Sunt și mai mult ai săi fiindcă i-a făcut mesageri ai planului său de mântuire: «Oare nu sunt ei toți duhuri care slujesc, trimiși cu o misiune în folosul acelora care vor moșteni mântuirea?» (Ev 1,14). • Ei sunt prezenți încă de la creație și de-a lungul întregii istorii a mântuirii, vestind de departe sau de aproape această mântuire și slujind împlinirea planului mântuitor al lui Dumnezeu (...). • De la întrupare la înălțare, viața Cuvântului întrupat este înconjurată de adorația și de slujirea îngerilor. Când Dumnezeu «îl introduce pe primul născut în lume, spune: Și să-l adore toți îngerii lui Dumnezeu» (Ev 1,6). Cântarea lor de laudă la nașterea lui Cristos a răsunat fără încetare în lauda Bisericii: «Glorie lui Dumnezeu...» (Lc 2,14). Ei ocrotesc copilăria lui Isus, îl slujesc în pustiu, îl mângâie în agonie, deși ei l-ar fi putut elibera din mâinile dușmanilor, ca pe Israel odinioară. Tot îngerii sunt cei care evanghelizează, aducând vestea cea bună a întrupării și a învierii lui Cristos. Ei vor fi de față la întoarcerea lui Cristos, pe care o vestesc, în slujba judecății sale" (CBC, 331-333). Ce înseamnă fraza evanghelică: "Veți vedea pe îngerii lui Dumnezeu urcând și coborând deasupra Fiului Omului" (In 1,51)? Origene, preot și teolog din antichitate, care a trăit între 185-253 d.C., ilustrează astfel această frază: "Îngerii coboară deoarece Cristos coborâse cel dintâi; ei se temeau să coboare înainte ca să le fi poruncit Stăpânul puterilor cerești și al tuturor lucrurilor (Col 1,16). Dar când l-au văzut pe Principele oștirilor cerești locuind pe pământ, atunci, pe această cale deschisă, a ieșit în urma Stăpânului lor, ascultând de voința celui care i-a stabilit ca păzitori ai celor care cred în numele său (...). Pentru aceasta, atunci când s-a născut Cristos, era «o mulțime de oaste cerească, lăudându-l pe Dumnezeu» (Lc 2,13)" (Origene, Omilii despre Ezechiel I, 7: SCh 352, 71-73). În ce mod sunt prezenți îngerii în viața Bisericii? "Întreaga viață a Bisericii se bucură de ajutorul tainic și puternic al îngerilor. În liturgia sa, Biserica se unește cu îngerii pentru a-l adora pe Dumnezeul cel de trei ori sfânt; ea invocă sprijinul lor (astfel în In Paradisum deducant te angeli... - Îngerii să te conducă în paradis... - în liturgia pentru răposați, sau în «Imnul heruvic» din liturgia bizantină) și celebrează în mod deosebit comemorarea anumitor îngeri (sfântul Mihail, sfântul Gabriel, sfântul Rafael, îngerii păzitori). De la începutul până în ceasul morții, viața omului este înconjurată de ocrotirea și de mijlocirea lor" (CBC 334-336). "Biserica se unește cu îngerii pentru a-l adora pe Dumnezeu, invocă asistența lor și celebrează în liturgie comemorarea unora dintre ei" (Compendiu CBC, 61). În ce mod credincioșii, imitându-i pe îngeri, pot să-l adore pe Dumnezeu? • A adora înseamnă a aduce cult lui Cristos Domnul prezent realmente cu trupul său în tabernacol. Acest cult de adorație (sau de latrie) este rezervat exclusiv numai lui Dumnezeu, ca termen de onoare, de recunoaștere a superiorității sale și a supunerii noastre. • Adorația euharistică provine: 1. din celebrarea Euharistiei: jertfa sfintei Liturghii este cu adevărat originea și scopul cultului care este adus Euharistiei în afara sfintei Liturghii, care de aceea este intim legat de celebrarea euharistică, este prelungirea sa naturală și este rânduită spre ea; 2. din credința în prezența reală a Domnului: ea duce în mod natural la manifestarea externă, publică și privată a acestei credințe; 3. din certitudinea că Domnul este mereu cu noi: "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). • Adorația preasfântului sacrament poate să fie atât personală cât și comunitară, în diferitele sale forme, inclusiv expunerea preasfântului sacrament, în ostensoriu sau în pixidă, în formă prelungită sau scurtă. Ea, recomandată de Biserică păstorilor și credincioșilor, exprimă în mod deosebit legătura existentă între celebrarea jertfei Domnului (care în ea însăși este cel mai mare act de adorație a Bisericii) și prezența sa permanentă în ostia consacrată. • A-l adora pe Isus Cristos prezent în Euharistie în afara Liturghiei, și ca reparație, este o consecință a credinței noastre în misterul celebrat. De aceea adorația trebuie înțeleasă ca pregătire pentru sfânta Liturghie, ca atitudine celebrativă a sfintelor taine și ca mulțumire pentru darul Euharistiei. Există alte moduri pentru a-l adora pe Domnul? În afară de formele de adorație, despre care s-a vorbit deja, trebuie amintit că iubirea noastră față de Euharistie se poate exprima în alte forme, cu care îl adorăm pe Domnul, cum ar fi: - adorația perpetuă, cea de patruzeci de ore sau în alte forme, care cuprind o întreagă comunitate parohială sau călugărească, sau o asociație euharistică, și dau ocazia pentru numeroase exprimări de evlavie euharistică; - simpla vizită la preasfântul sacrament pus în tabernacol: scurtă întâlnire cu Cristos sugerată de credința în prezența sa și caracterizată de rugăciunea tăcută; - binecuvântarea euharistică, aceea care în mod obișnuit încheie procesiunile și adorațiile euharistice, atunci când este preot sau diacon. Deoarece binecuvântarea cu preasfântul sacrament nu este o formă de evlavie euharistică de sine stătătoare, trebuie să fie precedată de o scurtă expunere, cu un timp corespunzător de rugăciune și tăcere. De aceea este interzisă expunerea făcută numai pentru a împărți binecuvântarea; - procesiunile euharistice pe drumurile cetății pământești: ele îi ajută pe credincioși să se simtă popor al lui Dumnezeu care merge împreună cu Domnul său, proclamând credința în Dumnezeul cu noi și pentru noi. Acest lucru este valabil mai ales pentru procesiunea euharistică prin excelență, cea de la Corpus Domini. În procesiuni totul trebuie să colaboreze la scoaterea în evidență a demnității și reverenței față de preasfântul sacrament: comportamentul, împodobirea străzilor, omagiul cu flori, cântările și rugăciunile trebuie să fie o manifestare a credinței în Domnul și a laudei adusă LUI; - congresele euharistice: ele, semn de credință și de caritate, se pot considera ca o "statio" adică un fel de oprire de angajare și de rugăciune, la care o comunitate invită Biserica Universală sau o Biserică locală invită celelalte Biserici din aceeași regiune sau din aceeași națiune sau din lumea întreagă, pentru a aprofunda împreună vreun aspect al misterului euharistic și a-i aduce un omagiu de venerație publică. Cine sunt arhanghelii? • În credința creștină, între îngeri se identifică și trei arhangheli. De fapt, în Biblie, și îndeosebi în cartea lui Tobia, se citește că arhanghelii sunt cei care stau în prezența lui Dumnezeu, contemplă gloria sa și-l laudă neîncetat. Biserica Catolică recunoaște trei arhangheli: - Mihail: etimologic înseamnă "Cine este ca Dumnezeu?", "Măreția lui Dumnezeu", "Marele Dumnezeu" sau "Asemenea lui Dumnezeu". Este arhanghelul luminii și al focului; este în fruntea oștirilor cerești. El e cel care l-a răsturnat pe Lucifer departe de paradis. Pentru aceasta, în iconografia creștină este reprezentat ca un tânăr puternic, tânăr și frumos, îmbrăcat cu o armură. Este identificat ca ocrotitorul Bisericii Catolice Romane, ca și sfânt patron al națiunii ebraice. Liturgia pentru răposați îl vrea ca însoțitor al sufletelor. - Gabriel: numele său din punct de vedere etimologic înseamnă "Puterea lui Dumnezeu", deoarece se presupune că a luptat cu Iacob rupându-i femurul (cf. Gen 32). I-a apărut lui Zaharia ca "acela care stă în fața lui Dumnezeu" (Lc 1,19). I-a apărut Fecioarei Maria, vestindu-i nașterea lui Isus (Buna Vestire). Pentru aceasta este considerat în fruntea ambasadorilor, ca și înger al revelației. În iconografia creștină este reprezentat ca un tânăr elegant, maiestuos, îmbrăcat în haine bogate. Frecvent este reprezentat și îngenuncheat în fața sfintei Fecioare Maria cu brațele încrucișate pe piept sau ținând în mână un pergament, un sceptru sau un crin. - Rafael: numele său înseamnă "Vindecător divin", sau "Dumnezeu vindecă", "Mântuirea lui Dumnezeu", este citat în cartea lui Tobia și l-a însoțit pe tânărul Tobia în călătoria sa în Mesopotamia pentru a recupera banii tatălui, a eliberat-o pe Sara de un diavol și a favorizat căsătoria acesteia cu Tobia. Adesea este considerat ca îngerul păzitor prin excelență, conducătorul îngerilor păzitori, îngerul providenței care veghează asupra întregii omeniri. Adesea este reprezentat, în iconografia creștină, împreună cu tânărul Tobia și cu câinele său, care însoțește cu fidelitate și constant. Este identificat ca ocrotitor al pelerinilor, adică al celor care fac un pelerinaj la un loc religios sau și mai bine al celor care sunt în drum spre Dumnezeu. Este reprezentat pentru aceasta ca un călător care călătorește cu baston și sandale, bidonul cu apă și traista pe umăr. • Biserica celebrează sărbătoarea acestor trei arhangheli la 29 septembrie. Ce fac îngerii păzitori? • În cartea Exodului citim astfel: "Așa spune Domnul: Iată, eu trimit un înger înaintea ta pentru a te păzi pe drum și pentru a te introduce în locul în care l-am pregătit. Să respecți prezența lui, să asculți glasul lui și să nu te răzvrătești împotriva lui" (Ex 23,20-21). • "Fiecare credincios are alături de el un înger ca ocrotitor și păstor, pentru a-l conduce la viață" (Sfântul Vasile cel Mare, Adversus Eunomium, 3,1: SCh 305,148). • "De la începutul său până în ceasul morții, viața omului este înconjurată de ocrotirea și de mijlocirea lor" (CBC, 336). • Citim în cartea Psalmilor: "El (Dumnezeu) va porunci îngerilor săi să te păzească pe toate căile tale" (Ps 90,11). Sfântul Bernard comentează astfel această frază biblică: "Aceste cuvinte, câtă reverență trebuie să trezească în tine, câtă evlavie trebuie să-ți aducă, câtă încredere să reverse în tine! Reverență pentru prezență, evlavie pentru bunăvoință, încredere pentru păzire. Sunt prezenți, așadar, și sunt prezenți la tine, nu numai cu tine, ci și pentru tine. Sunt prezenți pentru a te ocroti, sunt prezenți pentru a-ți fi de folos. (...) Să-i iubim cu afecțiune pe îngerii lui Dumnezeu, ca pe aceia care într-o zi vor fi împreună moștenitori cu noi, în timp pe parcurs sunt călăuzele noastre și tutorii noștri, constituiți și puși pentru noi de către Tatăl. (...) Nu pot să fie înfrânți, nici seduși și cu atât mai puțin nu pot să seducă, ei care ne păzesc pe toate căile noastre. Sunt fideli, sunt prudenți, sunt puternici. De ce să tremurăm? Numai să-i urmăm, să stăm aproape de ei și să rămâne în ocrotirea Dumnezeului cerului" (Sfântul Bernard, abate, Discursul 12 despre Psalmul 9, în: Opera omnia, ed. cisterc. 4 [1966] 458-462). • Cultul îngerilor păzitori apare din secolul al XVI-lea ca sărbătoare în sine în multe Biserici. În calendarul roman este introdus în anul 1615. Care rugăciuni ne invită Biserica să le adresăm lui Dumnezeu prin îngerii păzitori? • În ziua liturgică a îngerilor păzitori (2 octombrie), Biserica se roagă astfel la celebrarea euharistică: "Dumnezeule, care în providența ta negrăită, binevoiești a-i trimite pe sfinții îngeri să ne păzească, ascultă rugăciunea celor care te imploră: dă-ne să fim pururi apărați prin ocrotirea lor și să ne bucurăm în veci, alături de ei, în ceruri. Primește, Doamne, darurile pe care ți le oferim în cinstea sfinților îngeri; ocrotirea lor să ne mântuiască de orice pericol și să ne conducă fericiți în patria cerească. O, Tată, care în acest sacrament ne dăruiește pâinea pentru viața veșnică, condu-ne, cu asistența îngerilor, pe calea mântuirii și a păcii. Prin Cristos Domnul nostru". • Tradiția populară creștină ne-a transmis această simplă, dar frumoasă rugăciune către îngerul păzitor: "Înger al lui Dumnezeu, care ești păzitorul meu, luminează-mă, păzește-mă, povățuiește-mă și cârmuiește-mă pe mine, care-ți sunt încredințat ție prim mila lui Dumnezeu. Amin". Mons. Raffaello Martinelli,
NB: pentru a aprofunda tema, iată câteva documente pontificale: - Catehismul Bisericii Catolice, 326-336; 350-352; 391-393; 1023-1029. - Compendiul CBC, 59-61. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 105.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |