Tămășeni: Credința - de ce și în ce?
Sâmbătă, 14 martie 2009, între orele 15.00 și 17.50, se va desfășura la Tămășeni întâlnirea formativă lunară pentru tineri organizată de Surorile Campostrini. Se va reflecta împreună asupra temei: "Credința - de ce și în ce?" pentru a înțelege mai mult în ce mod viața noastră capătă un semnificat mai profund atunci când alegem cuvântul lui Dumnezeu ca far al vieții noastre.
Plecând de acolo, Isus s-a retras în părțile Tirului și a Sidonului și, iată, o femeie canaaneană a ieșit din ținuturile acelea și a strigat: "Îndură-te de mine, Doamne, Fiul lui David. Fiica mea este chinuită cumplit de diavol. Dar el nu i-a răspuns nici un cuvânt. Apropiindu-se, discipolii lui îl rugau: "Trimite-o pentru că strigă în urma noastră". El a răspuns: "Nu am fost trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel." Dar ea a venit, s-a prosternat înaintea lui și a spus: "Doamne, ajută-mă!" El a răspuns: "Nu este bine să iei pâinea copiilor și s-o arunci la căței". Dar ea i-a spus: "Da, Doamne, dar și cățeii mănâncă firimiturile care cad de pe masa stăpânilor lor!". Atunci Isus i-a răspuns: "O, femeie, mare este credința ta! Să fie cum vrei tu". Și, din cel ceas, fiica ei a fost vindecată. (Mt 15,21-28)
Textul biblic considerat spre reflecție ne prezintă o mărturie concretă încât privește fundamentul și scopul credinței noastre prin istoria femeii canaaneane. Ceea ce apare surprinzător este faptul că dialogul se desfășoară între Isus și o femeie păgână. Populația Tirului și a Sidonului era considerată un pericol constant pentru credința monoteistă a evreilor, din cauza orgoliului și a păgânismului lor, întrucât nu îl cunoșteau pe Dumnezeul cel viu și se închinau idolilor. Femeia canaaneană provine deci dintr-un ambient obscur din punct de vedere religios, dar putem să ne gândim că ea aparține și lumii noastre lipsită de semnificate, în căutarea continuă a sensului vieții, a valorilor adevărate și de durată, a salvării de sine și a celor apropiați ei.
Reiese din text că fiica acestei femei canaaneane era "cumplit chinuită de diavol". Nu ne sunt prezentate particularitățile bolii de care suferă, dar cu siguranță putem intui că este vorba despre grave tulburări psihice. În fața gravității anumitor boli, din neștiință, mentalitatea acelui timp atribuia diavolului cauzele acestor tulburări. Considerând apartenența culturală și situația personală a femeii canaaneane, putem trasa câteva aspecte importante, ce fac din această persoană un exemplu de virtute și credință matură:
- în dialogul cu Isus, ea lasă să crească înăuntrul ei și dezvoltă o credință puternică, ce îl va uimi chiar și pe Isus, a cărui misiune primită de la Tatăl nu este rezervată doar pentru un grup privilegiat de persoane, ci se extinde la întreaga umanitate indiferent de cultură sau religie,
- femeia cere milă pentru ea, dar în realitate cere îndurare pentru fiica sa, și de aici reiese capacitatea sa de a fi solidară cu cine se găsește în nevoie, depășind prin intensitate raportul de sânge ce o leagă de fiica sa,
- femeia este imperturbabilă: chiar și în fața răspunsului dur pe care Isus i-l dă, ea nu se descurajează, dar cu o forță extraordinară insistă, înaintează cu tenacitate, cu răbdare și umilință,
- ea este sigură de Isus, este convinsă că doar el mai poate face ceva pentru ea și crede în puterea lui de a vindeca și libera.
Ne putem întreba cum de această femeie are o credință atât de mare încât reușește să înfrunte aparentul refuz al lui Isus și durerea interioară cu atâta demnitate? Suferința fiicei sale, a făcut-o să cunoască adevărata umilință, atitudinea de supunere, de curaj, de simplitate, fără a rămâne indiferentă, ci asumându-și pe deplin responsabilitatea.
Asemenea femeii canaaneane, care crezând în Isus reușește prin credința ei să obțină un mare beneficiu nu doar pentru ea însăși, dar și pentru fiica sa, la fel și noi trebuie să ieșim din spațiul nostru restrâns, pentru a ne îndrepta către ceilalți, pentru a duce vestea cea bună, adică mesajul creștin, nu doar prin cuvinte, ci mai ales cu exemplul concret al unei trăiri intense în credință, devenind astfel mărturisitori credibili ale învățăturilor lui Cristos.
Pentru fiecare dintre noi, a crede presupune o alegere, iar credința este alegerea liberă a unui punct de referință ultim, a posibilității cotidiene de a rămâne uniți cu izvorul vieții. Când ne oprim din frenezia activităților și medităm asupra vieții noastre, a sensului ei, a scopului pentru care ne aflăm în această lume, înțelegem că avem nevoie să credem pentru că avem nevoie de speranță, fiind aceasta o ancoră sigură pentru a nu ne scufunda în marea limitelor condiției noastre umane, dar să putem înainta cu încredere către cel care din iubire ne-a creat și ne-a chemat să dăm mărturie în viața noastră de această Iubire.
- Cum putem să înțelegem și să acceptăm tăcerea lui Dumnezeu în viața noastră?
- Ce modalități putem folosi pentru a crește în credință, încredere față de aproapele și față de Dumnezeu?
Sr. Anișoara Șandru
* * *
Surorile Campostrini
Strada Bisericii, 1
617465-Tămășeni, Neamț
Tel. 0233/746480
e-mail: gheraesti@campostrini.it
lecturi: 8.