Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Eugenetica și demnitatea persoanei. Orice om trebuie să fie tratat ca un mic Dumnezeu

La Academia Pontificală pentru Viață este în desfășurare congresul "Noile frontiere ale geneticii și riscul eugeneticii". Publicăm o parte din discursul PS Ignazio Sanna, arhiepiscop de Oristano.

Fundamentarea teologică a demnității omului și a drepturilor umane nu este o simplă suprastructură pusă anume la drepturile umane moderne recunoscute în general. Ea nu se poate limita să repete cu cuvinte teologice solemne ceea ce alții au cucerit luptând în ciocniri dure și care lor le apare clar chiar și fără o astfel de îmbrăcăminte teologică. Fundamentarea teologică este mai degrabă un ajutor originar și original, pentru o înțelegere autentică a demnității umane și a drepturilor omului, care ne permite nu numai să descifrăm adevărata lor semnificație, ci și să apărăm și una și celelalte de o posibilă instrumentalizare ideologică a lor.

Fundamentul ultim al demnității ființei umane se află în faptul că ea este părtașă de natura lui Dumnezeu, filantropul, Emanuel, Dumnezeul cu omenirea. Nucleul central al acestei fundamentări teologice este fără îndoială concepția despre om ca imagine a lui Dumnezeu. Din punct de vedere filozofic, ea se bazează pe faptul că omul, prin natură, se exprimă și se realizează în cadrul unei încrederi originare în cineva, și numai în măsura în care se poate ancora în acest cineva poate să vadă garantate așteptările sale și aspirațiile sale umane fundamentale. Nu întâmplarea, nu energiile evoluției, ci Duhul divin este ceea ce dă origine ființei vii, și punctul de referință pentru autoînțelegere nu este cosmosul, ci însuși Dumnezeu. Omul nu este un mic cosmos, un microcosmos, ci un mic Dumnezeu. Gaudium et spes, oferind o schiță de antropologie creștină, centrată în întregime pe tema imaginii lui Dumnezeu, dedică primul capitol din prima parte demnității persoanei umane și leagă de ea constituția corporală și spirituală a omului, inteligența sa, cu care el este părtaș de lumina minții lui Dumnezeu, conștiința, semn foarte înalt al ființei create după imaginea lui Dumnezeu. În ultimă analiză, dimensiunea teologică stă la bază și ocrotește unicitatea și irepetabilitatea oricărei ființe umane, care face din fiecare om o persoană, un interlocutor al lui Dumnezeu, singura creatură pe care Dumnezeu a voit-o în sine însăși. Așa cum scrie Ioan Paul al II-lea, "afirmarea cea mai radicală și exaltantă a valorii oricărei ființe umane a fost făcută de Fiul lui Dumnezeu în întruparea sa în sânul unei femei" (Christifideles laici, 37).

Deci, originea cea mai adevărată a concepției despre persoane este teologică, deși, pe de o parte, o idee despre ea, chiar dacă e confuză, este deja prezentă în literatura clasică antică, și pe de altă parte, în decursul secolelor, această origine teologică s-a pierdut și conceptul de persoană s-a secularizat progresiv, devenind apanajul filozofiei și al dreptului. De la persoana divină s-a trecut la persoana umană, de la teologie la filozofie și la drept, într-un fel de mișcare circulară în care antropologia și teologia se împletesc reciproc.

În virtutea acestei origini teologice a concepției de persoană, omul se autoînțelege ca subiect spiritual înzestrat cu valori veșnice, capabil să intre în raport dialogic cu un Dumnezeu transcendent. Atunci când Dumnezeu îl creează pe om nu creează un obiect în plus, alături de alte obiecte, ci creează un tu, și-l creează chemându-l pe nume, punându-l în fața sa ca o ființă responsabilă, adică o ființă care poate să răspundă, un partener al dialogului inter-personal. Însă omul nu este numai pământ, materie. Dumnezeu îi insuflă un suflu de viață, adică lumina autoconștiinței, așa cum este definit suflul de viață, așa încât omul devine o ființă vie, o persoană. Deși este luat din pământ și legat în mod esențial de el, omul este deschis la Dumnezeu, care-l face să trăiască și-i conferă identitatea sa personală precisă.

Fiecare om și toți oamenii sunt ceva unic și irepetabil; fiecare om este o valoare în sine și prin sine. Faptul că Dumnezeu l-a creat pe om prin el însuși, ca scop și nu ca mijloc, face din acesta o valoare absolută, care nu poate să fie la îndemâna vreunei realități, fie ea producție, clasă, stat, religie, societate. Omul, ca persoană, este o valoare absolută, deoarece Dumnezeu îl ia în considerare în mod absolut. Cristos, om între oameni, cu viața sa și opera sa de răscumpărare, a confirmat valoarea absolută a persoanei umane, pentru că a murit pentru fiecare om, pentru fiecare frate.

Dacă este adevărat că prima și fundamentala dimensiune a persoanei este cea teologică, care face referință la transcendența lui Dumnezeu, este adevărat și că această transcendență a lui Dumnezeu ni se revelează în evenimentul istoric al lui Cristos. Pentru a se raporta la Dumnezeu, în transcendența sa, și pentru a se raporta și la oameni, în proximitatea lor, este necesară de acum medierea lui Cristos. De aceea, persoana are o dimensiune cristologică, fie atunci când se voiește definirea ei față de Dumnezeu, fie când se voiește definirea ei față de ceilalți oameni.

Isus Cristos, în condiția sa de Fiu, este unic și irepetabil, pentru că numai el are relația cu Tatăl care-l constituie în subzistența sa personală, însă, în învierea sa, el a dăruit credinciosului pe Duhul său, același principiu al realizării sale, în virtutea căruia a dus la împlinire existența sa istorică și din a cărui forță a fost înviat din morți. Astfel, Isus a devenit principiul vieții noi pentru toți oamenii. Grație Duhului Sfânt care ni se dăruiește ca Duh al lui Isus, putem să participăm toți în filiația divină, pe care numai el o posedă în mod originar. Principiul existenței noastre este același care a însuflețit existența lui Isus. Așa cum în Isus unirea ipostatică nu înseamnă diminuare și nici distrugere a omenității, ci potențializarea sa maximă, tot așa și în credincios prezența Duhului care reproduce imaginea lui Isus implică perfecțiunea maximă a ființei sale personale. Dacă Isus este persoană ca relație pură cu Tatăl, și credinciosul va fi persoană în măsura în care este chemat să participe la această relație, deși are contingența sa de creatură. Duhul lui Isus, prezent în el, face posibilă deschiderea sa la Dumnezeu, relația sa esențială cu Dumnezeu și astfel contribuie să-și realizeze perfecțiunea sa umană. De fapt, o unire mai mare cu Dumnezeu înseamnă cea mai mare realizare posibilă a propriei esențe și a propriei ființe creaturale.

Este clar că în expunerea dimensiunii teologice și cristologice ca dimensiune constitutivă a persoanei nu intenționăm să circumscriem numai la credincios posibilitatea de a se recunoaște pe sine însuși și pe alții ca subiecți personali și valori absolute. Și umanismele laice pot și trebuie să dea cont de afirmația lor despre fiecare individ ca scop necondiționat. Rațiunea umană poate demonstra că omul este o ființă inteligentă și liberă, deci de natură spirituală, și, ca atare, o ființă scop în sine. E suficient să ne gândim la modul în care Kant însuși a insistat în mod eficient asupra non-instrumentalizării persoanei în raporturile cu ceilalți oameni și cu societatea. Din principiul că natura rațională există ca scop în sine însuși, filozoful din Königsberg a extras imperativul categoric că trebuie să se acționeze în așa fel încât, atât în propria persoană, cât și în cea a oricărui altuia, umanitatea să fie tratată întotdeauna ca scop și niciodată pur și simplu ca mijloc,. Însă, în primul rând ceea ce trebuie recunoscut oricum este că atunci când se atribuie o valoare absolută unui tu uman, indirect se afirmă existența unui absolut ca fundament al respectului și al demnității acestui tu uman.

În realitate, în afara unei viziuni religioase care vede în om cel puțin o depărtată prezență a lui Dumnezeu, este destul de problematic a fundamenta demnitatea absolută, așadar intangibilitatea omului. Ioan Paul al II-lea, afirmând că sensul omului este strâns legat cu sensul lui Dumnezeu, susține că "evanghelia iubirii lui Dumnezeu față de om, evanghelia demnității persoanei și evanghelia vieții sunt o evanghelie unică și indivizibilă" (Evangelium vitae, 2; cf. și nr. 21). Pe de altă parte, "chiar printre dificultăți și incertitudini, precizează papa, fiecare om deschis sincer la adevăr și la bine, cu lumina rațiunii și nu fără influența secretă a harului, poate să ajungă să recunoască în legea naturală scrisă în inimă valoarea sacră a vieții umane de la primul început până la sfârșitul său și să afirme dreptul oricărei ființe umane de a vedea respectat pe deplin acest bine primar al său". Totuși, trebuie recunoscut că, din punct de vedere istoric, "numai doctrina creștină a întrupării lui Dumnezeu în om a formulat și a dus până la ultimele sale consecințe intuiția umanistă că omul este ființa supremă pentru om, afirmând astfel cu eficacitate inegalabilă imperativul etic al relațiilor interumane conduse de demnitatea personală a fiecărui subiect și opunându-se în mod hotărât unui model de relații în care natura prevalează asupra persoanei, eu-l îl transformă pe celălalt într-un lucru, entitățile abstracte (starea, rasa, societatea, clasa) devin mediatoare ale indivizilor concreți; deci, acolo unde nu se ajunge să se înțeleagă în mod serios că orice om trebuie să fie tratat ca Dumnezeu, pentru că Dumnezeu a voit să fie și să se lase tratat ca om".

(Ignazio Sanna, în L'Osservatore Romano, 21 februarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat