Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În urmă cu cincizeci de ani, Ioan al XXIII-lea anunța Conciliul al II-lea din Vatican

În acea zi la "Sfântul Paul"
de Marco Roncalli

Sunt puține pagini din agendă. În ele, Ioan al XXIII-lea, a lăsat să se reflecteze, ca într-o oglindă, prima anunțare a conciliului. Exact în urmă cu cincizeci de ani. Merită să le recitim, rând după rând, pentru a sublinia importanța unui aniversar care nu trece sub tăcere.

"În colocviul cu Tardini, secretar de stat, am voit să gust spiritul său cu privire la ideea care mi-a venit de a propune membrilor sfântului Colegiu care se vor aduna la "Sfântul Paul" la 25 ianuarie pentru încheierea octavei de rugăciuni, proiectul unui Consiliu [sic] Ecumenic care să se adune omnibus perpensis în timp corespunzător cu intervenția tuturor episcopilor catolici din orice rit și regiune a lumii. Eram așa de șovăielnic și nesigur. Răspunsul imediat a fost surpriza cea mai plăcută pe care-o puteam aștepta. «O! Dar asta este o idee, o idee luminoasă și sfântă. Ea vine chiar din cer, Sfinte Părinte, trebuie cultivată, elaborată și răspândită. Va fi o mare binecuvântare pentru întreaga lume». Nu mi-a trebuit mai mult. Eram fericit. I-am mulțumit Domnului pentru acest plan care primea primul sigiliu pe care-l puteam aștepta aici pe pământ ca pregustare a celui ceresc pe care cu umilință am încredere că nu-mi va lipsi. Ave mundi spes Mari: ave mitis, ave pia". Cu aceste cuvinte - din secvența mariană a lui Inocențiu al III-lea - Ioan al XXIII-lea își încheie nota sa din 15 ianuarie 1959: prima cu o referință explicită la conciliu.

După două zile, jurnalul papal marchează o "zi plină de audiențe importante", lasă un spațiu gol și în josul paginii are următoarea frază: "Seara, Mons. Dell'Acqua îmi vorbește despre posibilitatea de a celebra mai înainte cu un alt plan cu caracter universal, un Sinod pentru Dieceza de Roma". Iată aici, în schimb, o a doua trimitere la conciliu (și prima referință la sinod).

Marți, 20 ianuarie, altă notă din jurnalul pontifului care pare s-o uite pe aceea făcută cu cinci zile înainte: "Zi albo signanda lapillo. La audiența cu secretarul de stat Tardini, pentru prima dată, și aș spune, cum întâmplător mi se întâmplă să rostesc numele de conciliu, ca și cum aș spune ce anume ar putea noul papă să propună ca invitație la o mișcare vastă de spiritualitate pentru Biserică și pentru lumea întreagă. Chiar mă temeam de o grimasă zâmbitoare și descurajatoare ca răspuns. În schimb, la simpla atingere, cardinalul - alb la față și palid - a răbufnit cu o exclamație de neuitat și o străfulgerare de entuziasm: «Of! Of! aceasta este o idee, aceasta este o mare idee». Trebuie să spun că viscera mea exultaverunt in Deo (Ps 84,3): și totul a fost clar și simplu în cugetul meu: și nu am crezut că mai trebuie să adaug vreun cuvânt. Ca și cum ideea unui conciliu ar apare în inimă cu naturalețea celor mai spontane și celor mai sigure reflecții. Cu adevărat a Deo factum est istud et est mirabile oculis meis (Mt 21,42)".

După ce am citit aceste rânduri apare o mică întrebare, care a fost ziua în care papa Roncalli i-a vorbit lui Tardini despre conciliu: 15 sau 20 ianuarie? "Sunt înclinat să cred că a avut loc pe 20. Nota din data de 15 ar deveni în acest caz o repetiție, adăugată într-un moment de reflecție plină de bucurie, în care a uitat (probabil) de nota redactată deja în data de 20", comentează arhiepiscopul Loris Capovilla, fostul secretar al papei din Bergamo. Probabil că este chiar așa. Și nu întâmplător este datată la 20 ianuarie (constituind o dublură pentru nota precedentă a lui Roncalli din data de 15), textul următor din jurnalul lui Tardini: "Audiență importantă. Sanctitatea sa ieri după amiază a reflectat și a concretizat programul pontificatului său. A conceput trei lucruri: sinodul roman, conciliul ecumenic, actualizarea Codex Juris Canonici. Vrea să anunțe aceste trei puncte duminica viitoare domnilor cardinali după ceremonia de la "Sfântul Paul". Îi spun Sfântului Părinte (care m-a întrebat): «Mie-mi plac lucrurile frumoase și noi. Ori aceste trei puncte sunt foarte frumoase și modul de a da cardinalilor anunțul este nou (dar este în continuare cu vechile tradiții papale) și este foarte oportun»".

Până aici merge primul colaborator al papei. Fiind spuse acestea, gândindu-se la reacțiile succesive, este sigur însă că nu toți au arătat imediat același entuziasm al cardinalului Tardini. Și ar fi într-adevăr interesant de descoperit dacă însuși secretarul de stat - intuind că se află în fața unui fapt împlinit - s-ar fi conformat întocmai (Giulio Nicolini scria că are motive să creadă că Tardini a adăugat alte pagini îngropate în arhive). Nu numai atât. Cu mult înainte de acele zile din ianuarie 1959, cuvântul "conciliu" răsunase în palatele sacre. Făcând abstracție de declarațiile cardinalului Ruffini sau ale altora cum ar fi cardinalul Ottaviani care au susținut - fapt plauzibil - că i-au sugerat papei ideea unui conciliu chiar cu o seară înainte de alegerea sa (o idee de altfel manifestată deja de mai multe ori de însuși Roncalli deja în anii când era delegat la Istanbul monseniorului Righi, când era nunțiu la Paris lui Jacquin de la "Institut Catholique", când era patriarh de Veneția monseniorului Bortignon, și chiar câtorva rude), trebuie subliniat că această convocare fusese deja luată în considerare cel puțin de două ori în secolul al XX-lea. Fie din partea lui Pius al XI-lea în anul 1923 (care apoi a abandonat totul așteptând să vadă rezolvată "chestiunea romană"), fie din partea lui Pius al XII-lea (căruia chiar Ruffini și Ottaviani i-au pregătit un memorandum care prezenta motivele pentru o convocare).

Și nu e totul. De mult timp au susținut ca "necesitate" sau ca "dorință" un conciliu și alți prelați sau scriitori. Pentru a da numai câteva exemple se vor aminti paginile clare al monseniorului Celso Costantini datate la 15 februarie 1939 și adunate sub titlul Conciliul. Despre oportunitatea de a convoca un conciliu ecumenic (unde se citesc fraze precum "S-a vorbit și s-a scris despre o presupusă italianisation de l'Eglise. Un conciliu ecumenic ar risipi dintr-o dată toți acești nori întunecați, făcând să iasă în evidență în fața lumii, chiar și a celei mai neatente și ostile, notele caracteristice ale Bisericii, unitatea și catolicitatea, apostolicitatea și sfințenia sa"), sau articolul lui Giovanni Papini, la 23 februarie 1939 în "Corriere della sera" ("o reluare a conciliului, întrerupt de șaptezeci de ani, ar avea loc într-un climat mai liniștit și ar fi primită cu bucurie foarte mare de catolicii din toată lumea").

Fiind amintite aceste scrieri, fiind reafirmat conceptul că în această fază conciliul nu era definit în mod absolut, dar deja luat ca ipoteză probabil mai mult pastorală decât dogmatică (și pastorală nu în sens reductiv), fiind precizat - cu cuvintele lui Dell'Acqua - și că papa Roncalli "niciodată nu s-a gândit să deschidă și să încheie conciliul ecumenic (...); "de repetate ori papa Ioan mi-a spus: «ceea ce contează este să înceapă: restul să-l lăsăm Domnului»; în câte alte circumstanțe un papă a început un conciliu încheiat de un alt papă", iată-ne în acea zi din urmă cu cincizeci de ani, după o așteptare consumată la masa de lucru, la rugăciune, la pregătirea discursului care trebuia rostit cardinalilor.

Așadar, a venit ziua de 25 ianuarie 1959. Sculându-se ca întotdeauna în zori, după ce a început rugăciunea de dimineață cu Angelus, după ce a celebrat Liturghia în capela sa, după ce a asistat la Liturghia secretarului, un scurt moment la birou, apoi Ioan al XXIII-lea ajungea la bazilica "Sfântul Paul din afara zidurilor" unde prezida Liturghia celebrată de abate și ținea omilia. Când s-a încheiat ritul - care s-a prelungit mai mult decât se prevăzuse - papa a cerut să rămână cardinalii în mănăstirea alăturată de bazilică. Benedictinii au început să se agite și mai mulți făceau naveta înainte și înapoi prin trecerea care leagă biserica de mănăstire. Când pontiful a trecut pragul aulei capitulare împreună cu toți cardinalii care erau acolo, deja trecuse miezul zilei, oră la care pentru vaticaniști înceta embargoul anunțului. Astfel, știrea despre conciliu - în duminica aceea care încheia săptămâna de rugăciuni pentru unitatea creștinilor - mai înainte ca ea să fie dată de papa, fusese deja dată de Sala de Presă, unde textul său scris la mașină fusese adus de la Secretariatul de Stat. Oricum, în mod paradoxal, în timp ce prefectul de ceremonii, monseniorul Enrico Dante, dădea acel extra omnes ca pentru consistoriile secrete și ușile erau închise timp de jumătate de oră, știrea, tocată cu anticipație de către agenții, deja făcea ocolul lumii.

Alocuțiunea papei a fost una sobră. Cuvintele care începeau discursul "În această zi de sărbătoare" marcau începutul aventurii conciliare, piatră de hotar a unui pontificat care nu mai putea să fie "de tranziție". Pontiful, semnalând că a avut colocvii cu exponenți autoritari din Biserica romană, indica motivele care i-au sugerat începerea câtorva activități extraordinare în exercitarea ministeriului său: perspectiva lui bonum animarum și necesitatea pentru noul pontificat de a corespunde exigențelor momentul prezent. Lărgea diagnoza sa de la Roma la Biserica universală, recunoștea valoarea anumitor "forme antice de afirmație doctrinară și de orânduiri înțelepte ale disciplinei ecleziastice" deci "tremurând un pic de emoție, dar în același timp cu umilă hotărâre de propunere" anunța "numele și propunerea dublei celebrări a sinodului diecezan pentru urbe și a unui conciliu general pentru Biserica universală". Revizuirea "Codului de drept canonic" a fost apoi consecința naturală a celor două decizii (dar a avut nevoie de un sfert de secol). Textul mesajului papal a fost apoi comunicat și cardinalilor absenți, pontiful așteptând de la întregul Colegiu cuvinte de disponibilitate și sugestii utile.

Pentru moment - după ce fiecare a auzit invitația la rugăciune pentru "un bun început, continuare și succes fericit al acestor propuneri de muncă puternică, spre luminarea, edificarea și bucuria întregului popor creștin, spre invitația amabilă și reînnoită pentru frații noștri din Bisericile despărțite ca să participe împreună cu noi la acest ospăț de har și de fraternitate", nici o suflare. O primă reacție care nu a scăpat pontifului: "Omenește se putea considera că acei cardinali, după ce au ascultat alocuțiunea, s-au strâns în jurul nostru pentru a exprima aprobări și urări. În schimb a fost o tăcere evlavioasă impresionantă", va spune el la 8 mai 1962, că uimirea i-a redus la tăcere și nimeni nu a găsit "cuvinte potrivite pentru a manifesta bucuria". Mai ușor de imaginat este că limbile lor s-au dezlegat în întâlniri sau telefoane imediat după ce au părăsit bazilica "Sfântul Paul".

Dar să rămânem la Ioan al XXIII-lea care în jurnalul său a scris despre o "zi fericită și de neuitat", rezumând-o astfel: "La "Sfântul Paul", triumf de cler și de popor. Am asistat la Liturghia cântată de abatele de "Sfântul Paul", [Cesario] D'Amato, de la tron. Cardinali prezenți 12, câți au putut să vină. Omilia mea de la tron, și rugăciuni speciale pentru China, unde persecuția împotriva libertății Bisericii amenință să producă o schismă care este deja în desfășurare. Însă punctul cel mai important a fost comunicarea mea secretă numai pentru cardinali, despre triplul plan al pontificatului meu: sinodul roman, Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, actualizarea Codului de Drept Canonic". "Totul foarte reușit - încheia el - eu am menținut continua mea comunicare cu Dumnezeu. La întoarcere, sărbătoarea romanilor la "Sfântul Paul", la "Sfântul Petru", de neuitat, ca la întoarcerea în Lateran la 23 noiembrie (...) Laus Deo, laus Deo". Sămânța căzuse în pământ, scânteia se aprinsese. Și dacă la sfârșitul celui de-al șaptezeci și nouălea an al său Pius al IX-lea deschidea Conciliul I din Vatican, aproape la aceeași vârstă Ioan al XXIII-lea se proiecta asupra unui conciliu al său încredințându-l puterii Duhului pentru care el se proclama instrument docil. O inițiativă care se va traduce în efort colectiv grandios destinat în intențiile papei nu pentru revoluții sau răstălmăciri ale neschimbatului depozit al credinței - așa cum va spune în bula de convocare Humanae salutis - ci pentru re-prezentarea lui cu forme noi și limbaje universale, într-o singulară îmbrățișare între tradiție și actualizare.

"Venerabili frați și iubiți fii ai noștri! Rostim în fața voastră, desigur tremurând un pic de emoție, dar în același timp cu umilă hotărâre de propunere, numele și propunerea dublei celebrări: a unui sinod diecezan pentru urbe și a unui conciliu ecumenic pentru Biserica universală".

(După L'Osservatore Romano, 25 ianuarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat