Iași: A cincea zi de rugăciune pentru unitatea creștinilor
O lumânare aprinsă. Albă, suavă - în suportul la fel de alb, pregătit cu grijă, de cu seară. Alături, încă una. Și încă una... și încă una - se aprind, fiecare, de la altar. O mare de lumini în capela arhiplină. "Sfinte Dumnezeule, sfinte tare, sfinte făr' de moarte, miluiește-ne pre noi". În mâna fiecăruia, o lumânare albă, aprinsă în suportul ei, la fel de alb. Ca să nu picure ceara și să ardă mâinile. Dar lumânările albe nu picură ceara. Ele nu plâng. Niciodată. Lacrima lor curge în lăuntru și se înalță spre cer. La nesfârșit. De aceea lacrima ei nu arde mâinile - arde sufletul.
A cincea zi de rugăciune pentru unitatea creștinilor a început. Joi, 22 ianuarie 2009. Ora 17.00. Se desfășoară în capela "Sf. Francisc Xaveriu" a părinților iezuiți din Iași. Coordonează pr. Henryk Urban, SJ.
Părintele Marius Taloș, SJ, vorbește despre... infirmitate! Fiecare încercăm să ne ascundem față de ceilalți și chiar față de noi înșine infirmitățile, fiindcă infirmitatea doare - rănile dor. Durerea arde în rana deschisă pe trupul Bisericii. Rana prin definiție e despărțirea unei realități unice. Separare. Separare fizică, separare spirituală, separare în duh. Și parcă niciodată parabola vameșului și fariseului nu a fost mai dureroasă, rana între autojustificare și justificare mai adâncă. Și nu erau decât ei doi care mergeau spre templu, ei doi care se rugau, ei doi care se întorceau de la templu. Dar nu împreună. Fiecare singur. Și nimeni altcineva în preajmă, fiindcă în separare ești întotdeauna singur. Dumnezeu e în unitate.
Rugăciunea creștinilor pentru unitate. Gând, dorință, lumină, iarăși dorință și gând de unitate. S-a amintit frumusețea unor rugăciuni bizantine. Și s-au recitat cu inima, cu gândul și cuvântul. Ar fi bine să le cunoaștem, fiindcă frumusețea și binele întreg e de la Dumnezeu. S-au rostit rugăciunile ritului romano-catolic. Și rugăciuni în stil Taizé. Ar fi bine să le spunem în comunitățile noastre - fiindcă binele și frumusețea și unitatea de la Dumnezeu vin. Și să ne recunoaștem în noi înșine deopotrivă și fariseu, și vameș - fiecare, față de toți ceilalți.
Și nu s-a celebrat Liturgia Euharistică.
La altar, Isus era Rege, Profet și Preot. Și, jertfit din iubire pentru toți și pentru fiecare, ne aștepta acolo, pe fiecare, ca să fim iarăși laolaltă toți, în iubire. De aceea ne-a dăruit la sfârșit, binecuvântarea solemnă. Ca să simțim iertarea, curăția, bucuria, iubirea lui. Adică, în mâna lui, unitatea.
O mare de lumini mai dăinuie în capelă, așa cum rugăciunea mai stăruie în inimi... Iar în fața altarului, acolo, curgând din Sfânta Scriptură, lumini de culoarea iubirii divine în mângâierea de lumină a Duhului Sfânt... Lumina nu e decât una, indiferent în câte lumânări și candele s-ar dărui, fiindcă mai devreme sau mai târziu înțelegem fiecare "Lumina lină a sfintei slave a Tatălui ceresc celui fără de moarte..."
Dr. Ecaterina Hanganu
lecturi: 8.