|
Raporturile și valorile familiale conform Bibliei Intervenția părintelui Cantalamessa la A VI-a Întâlnire Mondială a Familiilor din Mexic. Împart conferința mea în trei părți. În prima parte voi ilustra proiectul inițial al lui Dumnezeu cu privire la căsătorie și familie și cum s-a realizat el în istoria lui Israel; în partea a doua voi vorbi despre recapitularea făcută de Cristos și modul cum a fost ea interpretată și trăită în comunitatea creștină din Noul Testament; în partea a treia voi încerca să văd ce poate să aducă revelația biblică la soluționarea problemelor actuale ale căsătoriei și familiei. Partea I Căsătoria și familia: proiectul divin și realizările umane în Vechiul Testament 1. Proiectul divin Se știe că în cartea Genezei sunt două relatări distincte ale creării primei perechi umane, care provin din două tradiții diferite: cea iahvistă (secolul al X-lea î.C.) și aceea mai recentă (secolul al VI-lea î.C.) numită "sacerdotală". În tradiția sacerdotală (Gen 1,26-28) bărbatul și femeia sunt creați simultan, nu unul din altul; se pune în raport faptul de a fi bărbat și femeie cu faptul de a fi după chipul lui Dumnezeu: "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a creat; bărbat și femeie i-a creat". Scopul primar al unirii dintre bărbat și femeie este văzut în faptul de a fi rodnici și a umple pământul. În tradiția iahvistă (Gen 2,18-25), femeia este luată din bărbat; crearea celor două sexe este văzută ca remediu la singurătate ("Nu este bine ca omul să fie singur; vreau să-i fac un ajutor care să-i fie asemănător"); mai mult decât factorul procreativ, se accentuează factorul de unire ("bărbatul se va uni cu soția sa și vor fi amândoi un singur trup"); fiecare este liber în fața propriei sexualități și a sexualității celuilalt: "Amândoi erau goi, bărbatul și soția sa, dar nu le era rușine". În nici una din cele două redactări nu se face aluzie la o subordonare a femeii față de bărbat, înainte de păcat: cei doi sunt pe un plan de absolută egalitate, chiar dacă inițiativa, cel puțin în relatarea iahvistă, este a bărbatului. Explicația cea mai convingătoare a motivului acestei "invenții" divine a distincției sexelor am găsit-o într-un poet, Paul Claudel, nu într-un exeget: "Omul este o ființă orgolioasă, nu era alt mod de a-l face să-l înțeleagă pe aproapele decât acela de a-l face să intre în trupul său; nu exista al mijloc pentru a-l face să înțeleagă dependența, necesitatea și nevoia decât prin legea cu privire la el acestei ființe diferite [femeia], datorată simplului fapt că el există1. A se deschide spre celălalt sex este primul pas pentru a se deschide spre celălalt care este aproapele, până spre Celălalt cu literă mare care este Dumnezeu. Căsătoria se naște sub semnul umilinței; este recunoaștere a dependenței, deci a propriei condiții de creatură. Îndrăgostirea de o femeie sau de un bărbat înseamnă a face cel mai radical act de umilință. Înseamnă a deveni cerșetor și a-i spune celuilalt: "Eu nu-mi sunt suficient mie însumi, am nevoie de ființa ta". Dacă, așa cum gândea Schleiermacher, esența religiei constă în "sentimentul de dependență" (Abhaengigheitsgefuehl) în fața lui Dumnezeu, atunci sexualitatea umană este prima școală de religie. Până aici proiectul lui Dumnezeu. Însă nu se explică rezultatul Bibliei dacă, împreună cu relatarea creației, nu se ține cont și de relatarea căderii, mai ales de ceea ce se spune femeii: "Voi înmulți durerile tale și sarcinile tale, în durere vei naște copii. Instinctul tău va fi față de soțul tău, dar el te va domina" (Gen 3,16). Predominarea bărbatului asupra femeii face parte din păcatul omului, nu din proiectul lui Dumnezeu; cu acele cuvinte Dumnezeu prevestește asta, n-o aprobă. 2. Realizările istorice Biblia este o carte divino-umană nu numai pentru că are ca autori pe Dumnezeu și omul, dar și pentru că descrie, amestecate împreună, fidelitatea lui Dumnezeu și infidelitatea omului; nu numai datorită subiectului care scrie, ci și datorită obiectului Scripturii. Acest lucru apare deosebit de clar atunci când se confruntă proiectul lui Dumnezeu despre căsătorie și familie cu realizarea sa practică în istoria poporului ales. Este util de a constata deficiențele și aberațiile umane pentru a nu ne uimi prea mult de ceea ce se întâmplă în jurul nostru și pentru că demonstrează că familia și căsătoria sunt instituții care, cel puțin în practică, evoluează în timp, ca orice alt aspect al vieții sociale și religioase. Pentru a rămâne în cartea Genezei, deja fiul lui Cain, Lameh, încalcă legea monogamiei luându-și două soții. Noe cu familia sa apare o excepție în mijlocul corupției generale din timpul său. Înșiși patriarhii Abraham și Iacob au copii de la mai multe femei. Moise stabilește practica divorțului; David și Solomon mențin un adevărat harem de femei. Însă devierile par, ca întotdeauna, mai prezente la vârfurile societății, printre conducători, decât la nivelul poporului, unde idealul inițial al căsătoriei monogamice trebuia să fie norma și nu excepția. Literatura sapiențială - Psalmii, Proverbele, Ben Sirah - ne permite mai mult decât cărțile istorice (care se ocupă întocmai de conducători) să ne facem o idee despre raporturile și despre valorile familiale ținute în considerație și trăite în Israel: fidelitatea conjugală, educația copiilor, respectarea părinților. Aceasta din urmă constituie una din cele zece porunci: "Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta". Mai mult decât în fiecare încălcare practică, dezlipirea de idealul inițial este vizibilă în concepția de fond care există despre căsătorie în Israel. Întunecarea principală se referă la două puncte principale. Primul este că din scop căsătoria devine mijloc. Vechiul Testament, în ansamblul său, consideră căsătoria ca "o structură de autoritate de tip patriarhal, destinată îndeosebi perpetuării clanului. În acest sens trebuie înțelese instituțiile leviratului (Dt 25,5-10), concubinajului (Gen 16) și poligamiei provizorii"2. Idealul unei comuniuni de viață între bărbat și femeie, întemeiată pe un raport personal și reciproc, nu este uitată, ci trece în planul al doilea față de binele copiilor. A doua gravă întunecare se referă la condiția femeii: din însoțitoare a bărbatului, înzestrată cu demnitate egală, ea apare tot mai subordonată bărbatului și la îndemâna bărbatului. Se vede asta chiar și în elogiul atât de celebrat al femeii din cartea Proverbelor: "O femeie desăvârșită cine va putea să găsească? Valoarea ei este cu mult mai mare..." (Prov 31,10 și urm.). Acesta este un elogiu al femeii făcut în întregime în vederea bărbatului. Concluzia sa este: Fericit este bărbatul care are o astfel de femeie! Ea țese haine frumoase, face cinste casei sale, îi permite să meargă cu capul sus printre prieteni. Nu cred că femeile ar fi entuziaste astăzi de acest elogiu. Un rol important în aducerea din nou la lumină a proiectului inițial al lui Dumnezeu despre căsătorie l-au desfășurat profeții, îndeosebi Osea, Isaia, Ieremia. Asumând unirea bărbatului și a femeii ca simbol al alianței între Dumnezeu și poporul său, de reflexie, ei repuneau pe primul plan valorile iubirii reciproce, fidelității și indisolubilității care caracterizează atitudinea lui Dumnezeu față de Israel. Toate fazele și vicisitudinile iubirii nupțiale sunt evocate și folosite în acest scop: farmecul iubirii care se naște în logodnă (cf. Ier 2,2); plinătatea bucuriei din ziua nunții (cf. Is 62,5); drama rupturii (cf. Os 2,4 și urm.) și în sfârșit renașterea, plină de speranță, a vechii legături (cf. Os 2,16; Is 54,8). Malahia arată reculul benefic pe care mesajul profetic putea să-l aibă asupra căsătoriei umane și îndeosebi asupra condiției femeii. El scrie: "Domnul este martor între tine și femeia tinereților tale, pe care acum tu o trădezi cu viclenie, deși ea este consoarta ta, femeia legată de tine cu un legământ. Oare nu i-a făcut el ca să fie o singură făptură înzestrată cu trup și suflet? Ce năzuiește această făptură unică dacă nu urmați de la Dumnezeu? Păstrați-vă deci viața voastră și nimeni să nu trădeze femeia tinereților sale" (Mal 2,14-15). În lumina acestei tradiții profetice trebuie citită Cântarea Cântărilor. Ea reprezintă o întoarcere înflăcărată la viziunea despre căsătorie ca atracție reciprocă, eros, ca fermecare a bărbatului în fața femeii (în acest caz și a femeii în fața bărbatului), prezentă în cea mai veche relatare a creației. Totuși, greșește o anumită exegeză modernă care interpretează Cântarea Cântărilor exclusiv în cheie de iubire umană între un bărbat și o femeie. Autorul Cântării Cântărilor se încadrează în istoria religioasă a poporului său unde iubirea umană a fost asumată de profeți ca metaforă a alianței dintre Dumnezeu și popor. Osea făcuse deja din propria trăire matrimonială o metaforă a raporturilor dintre Dumnezeu și Israel. Cum să credem că autorul Cântării Cântărilor face abstracție de toate acestea? Lectura mistică a Cântării Cântărilor, iubită de tradiția lui Israel și a Bisericii, nu este deci o suprastructură posterioară, ci într-un fel implicită în text. Departe de a lua ceva preamăririi iubirii umane, ea îi conferă o strălucire și o frumusețe nouă. Partea a II-a Căsătoria și familia în Noul Testament 1. Recapitularea căsătoriei din partea lui Cristos Sfântul Irineu explică "recapitularea (anakephalaiosis) tuturor lucrurilor" realizată de Cristos (Ef 1,10) ca o "reluare a lucrurilor de la început pentru a le conduce la împlinirea lor". Conceptul implică în același timp continuitate și noutate și în acest sens se realizează exemplar în lucrarea lui Cristos cu privire la căsătorie. a. Continuitatea Capitolul 19 din Evanghelia după Matei este suficient, singur, pentru a ilustra cele două aspecte ale recapitulării. Să vedem înainte de toate cum reia Isus lucrurile de la început. "Au venit la el unii farisei și, ca să-l pună la încercare i-au zis: Îi este permis unui bărbat să-și lase femeia pentru orice motiv? El le-a răspuns: Nu ați citit că, de la început, Creatorul i-a făcut bărbat și femeie? (Gen 1,27) și a zis: De aceea omul își va lăsa tatăl și mama și se va uni cu soția lui și cei doi vor fi un singur trup (Gen 2,24), astfel încât nu vor mai fi doi, ci un singur trup. Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă" (Mt 19,3-6). Adversarii se mișcă în cadrul restrâns al cazuisticii de școală (dacă este permis să-și lase soția pentru orice motiv, sau dacă este necesar un motiv specific și serios), Isus răspunde reluând problema la rădăcină, de la început. În citatul său, Isus se referă la ambele relatări ale instituirii căsătoriei, ia elemente și din una și din alta, dar scoate în evidență din ele, așa cum se vede, mai ales aspectul de comuniune a persoanelor. Ceea ce urmează în text, cu privire la problema divorțului, merge tot în această direcție; de fapt, reafirmă fidelitatea și indisolubilitatea legăturii matrimoniale mai presus de binele însuși al copiilor, cu care se justificaseră în trecut poligamia, leviratul și divorțul: "Ei i-au zis: Atunci, de ce Moise a poruncit să i se dea act de despărțire și s-o lase? El le-a spus: Din cauza împietririi inimii voastre v-a permis Moise să vă lăsați soțiile. De la început însă nu a fost așa. Dar eu vă spun: Cine își lasă femeia, în afară de desfrânare, și se căsătorește cu alta, comite adulter" (Mt 19,7-9). Textul paralel din Marcu arată că, și în caz de divorț, bărbatul și femeia se plasează, conform lui Isus, pe un plan de egalitate absolută: "Oricine își lasă femeia și se însoară cu alta, comite adulter cu ea. Și dacă ea, lăsându-și bărbatul, se mărită cu un altul, comite adulter" (Mc 10,11-12). Nu mă opresc asupra clauzei "în afară de desfrânare" (porneia) pe care, după cum se știe Bisericile ortodoxe și protestante o interpretează în manieră diferită de Biserica catolică. Mai degrabă trebuie subliniată "implicita întemeiere sacramentală a căsătoriei" prezentă în răspunsul lui Isus3. Cuvintele "ceea ce Dumnezeu a unit" spun că nu este căsătoria o realitate pur seculară, rod numai al voinței umane; în ea există o dimensiune sacră ce provine din voința divină. Așadar, ridicarea căsătoriei la rangul de "sacrament" nu se sprijină numai pe argumentul slab al prezenței lui Isus la nunta din Cana și pe textul din Ef 5; într-un fel, începe cu Isus pământesc și face parte și ea din readucerea lucrurilor la început. Are dreptate Ioan Paul al II-lea atunci când definește căsătoria "sacramentul cel mai vechi"4. b. Noutatea Până aici continuitatea. Atunci, în ce constă noutatea? În mod paradoxal, ea constă în relativizarea căsătoriei. Să ascultăm continuarea textului din Matei: "Discipolii i-au zis: Dacă așa stau lucrurile cu bărbatul și femeia, este mai bine să nu se căsătorească. Dar el le-a zis: Nu toți înțeleg cuvântul acesta, ci numai aceia cărora le-a fost dat. Există eunuci care s-au născut astfel din sânul mamei lor, există eunuci care au fost făcuți astfel de oameni și există eunuci care s-au făcut ei înșiși astfel pentru împărăția cerurilor. Cine poate înțelege, să înțeleagă!" (Mt 19,10-12). Isus instituie cu aceste cuvinte o a doua stare de viață, justificând-o cu venirea pe pământ a împărăției cerurilor. Aceasta nu anulează cealaltă posibilitate, căsătoria, ci o relativizează. Se întâmplă ca pentru ideea de stat în cadrul politic: el nu este abolit, ci este în mod radical relativizat de revelarea prezenței simultane, în istorie, a unei Împărății a lui Dumnezeu. Așadar, pentru a fi recunoscută în validitatea sa, continența voluntară nu are nevoie ca să fie renegată sau disprețuită căsătoria. (Unii autori antici, în tratatele lor despre feciorie, au căzut în această eroare). Dimpotrivă, ea nu capătă sens decât din afirmarea simultană a bunătății căsătoriei. Instituția celibatului și a fecioriei pentru împărăție înnobilează căsătoria în sensul că face din ea o alegere, o vocație, și nu doar o simplă obligație morală, de la care nu era permisă abținerea în Israel, fără a se expune acuzei de încălcare a poruncii lui Dumnezeu. Este important de notat un lucru adesea uitat. Celibatul și fecioria înseamnă renunțare la căsătorie, nu la sexualitatea care rămâne cu toată bogăția ei de semnificație, chiar dacă este trăită în forme diferite. Celibatarul și fecioara experimentează și ei atracția, deci dependența, față de celălalt sex și tocmai asta dă sens și prețiozitate alegerii castității din partea lor. c. Isus, dușman al familiei? Printre multele teze propuse în anii recenți în cadrul așa-numitei "a treia cercetare istorică despre Isus" există și aceea a unui Isus care ar fi respins familia naturală și toate legăturile de rudenie, în numele apartenenței la o comunitate diferită, în care Dumnezeu este tatăl, iar discipolii sunt toți frați și surori, propunând discipolilor săi o viață instabilă, așa cum făceau în acel timp, în afara Israelului, filozofii cinici5. Efectiv există în evanghelii cuvinte ale lui Cristos care la prima vedere provoacă descumpănire. Isus spune: "Dacă cineva vine la mine și nu-și urăște tatăl, mama, femeia, copiii, frații și surorile, ba chiar propria sa viață, nu poate fi discipolul meu" (Lc 14,26). Cuvinte dure, desigur, dar deja evanghelistul Matei se îngrijește să explice sensul cuvântului a urî în acest caz: "Cine își iubește tatăl sau mama... fiul sau fiica mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine" (Mt 10,37). Așadar, Isus nu cere să-i urâm pe părinți sau pe copii, ci să nu-i iubim până acolo încât să renunțăm pentru ei ca să-l urmăm pe El. Alt episod care provoacă descumpănire. Într-o zi Isus i-a spus unuia: "Urmează-mă. Acela a răspuns: Doamne, lasă-mă să merg mai întâi să-l îngrop pe tatăl meu. Dar el i-a spus: Lasă morții să-și îngroape morții lor, dar tu, mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu" (Lc 9,59 și urm.). Pentru anumiți critici, între care rabinul american Jacob Neusner cu care dialoghează Benedict al XVI-lea în cartea sa despre Isus din Nazaret6, aceasta este o cerere scandaloasă, o neascultare față de Dumnezeu care poruncește să ne îngrijim de părinți, o încălcare flagrantă a obligațiilor filiale. Un lucru trebuie recunoscut rabinului Neusner: cuvinte ale lui Cristos, ca acestea, nu se explică atât timp cât el este considerat un simplu om, oricât ar fi el de excepțional. Numai Dumnezeu poate cere ca să fie iubit mai mult decât tatăl și ca să se renunțe chiar și la asistarea la înmormântarea sa pentru a-l urma pe El. Pentru credincioși aceasta este o dovadă ulterioară că Isus este Dumnezeu; pentru Neusner este motivul pentru care Isus nu poate fi urmat. Descumpănirea în fața acestor cereri ale lui Isus se naște și din faptul că nu se ține cont de diferența dintre ceea ce el cerea tuturor fără deosebire și ceea ce cerea numai unora chemați să împărtășească viața sa dedicată în întregime împărăției, așa cum se întâmplă și astăzi în Biserică. Același lucru trebuie spus despre renunțarea la căsătorie: el n-o impune, nici n-o propune tuturor fără deosebire, ci numai celor care acceptă să fie asemenea lui în slujirea totală a împărăției (cf. Mt 19,10-12). Toate îndoielile cu privire la atitudinea lui Isus față de familie și căsătorie dispar dacă ținem cont de alte texte din evanghelie. Isus este mai riguros decât toți cu privire la indisolubilitatea căsătoriei, reafirmă cu putere porunca de a cinsti pe tatăl și pe mama, până la condamnarea practicii de a se sustrage, cu pretexte religioase, de la obligația de a-i asista (cf. Mc 7,11-13). Câte minuni săvârșește Isus tocmai pentru a veni în întâmpinarea durerii taților (Iair, tatăl epilepticului), mamelor (femeia canaaneeană, văduva din Nain), sau a fraților (surorile lui Lazăr), deci pentru a cinsti legăturile de rudenie. În mai multe ocazii el împărtășește durerea rudelor până acolo încât plânge cu ei. Într-un moment cum este cel actual în care totul pare să uneltească pentru a slăbi legăturile și valorile familiei, ne-ar mai lipsi numai să-l punem împotriva ei și pe Isus și evanghelia! Isus a venit să readucă la frumusețea sa originară căsătoria, pentru a o întări, nu pentru a o slăbi. 2. Căsătoria și familia în Biserica apostolică Așa cum am făcut pentru proiectul originar al lui Dumnezeu și cu privire la recapitularea realizată de Cristos, să încercăm acum să vedem cum a fost ea receptată și trăită în viața și în cateheza Bisericii, rămânând pentru moment în cadrul Bisericii apostolice. În aceasta, Paul este izvorul nostru principal de informație, el trebuind să se ocupe de această problemă în câteva din scrisorile sale, mai ales în Prima Scrisoare către corinteni. Apostolul distinge ceea ce vine direct de la Domnul de aplicațiile particulare pe care le face el, cerute de contextul nou în care este predicată evanghelia. La primul caz aparține reafirmarea indisolubilității căsătoriei: "Celor căsătoriți le poruncesc, nu eu, ci Domnul: femeia să nu se despartă de bărbat. Dar dacă se desparte, să rămână necăsătorită sau să se împace cu bărbatul, iar bărbatul să nu-și lase femeia" (1Cor 7,10-11); la al doilea caz aparțin indicațiile pe care el le dă cu privire la căsătoriile între credincioși și necredincioși și dispozițiile cu privire la celibatari și la fecioare: "Celorlalți le spun eu, nu Domnul..." (1Cor 7,12; 1Cor 7,25). De la Isus, Biserica apostolică a luat și elementul de noutate care constă, am văzut deja, în instituirea unei a doua stări de viață: celibatul și fecioria pentru împărăție. Paul - el însuși necăsătorit - le dedică lor partea finală a capitolului 7 din scrisoarea sa. Bazându-se pe versetul: "Eu aș vrea ca toți oamenii să fie ca mine, însă fiecare își are carisma (charisma) proprie de la Dumnezeu, unul într-un fel, altul în alt fel" (1Cor 7,7), unii cred că apostolul consideră căsătoria și fecioria două carisme. Dar nu este exact; fecioarele au primit carisma fecioriei, cei căsătoriți au alte carisme (subînțeles, nu pe aceea a fecioriei). Este semnificativ că teologia Bisericii a considerat mereu fecioria o carismă și nu un sacrament, iar căsătoria un sacrament și nu o carismă. În procesul care va duce (mult mai târziu) la recunoașterea sacramentalității căsătoriei a avut o importanță deosebită textul din Scrisoarea către efeseni: "De aceea își va lăsa omul tatăl și mama și se va uni cu soția sa și cei doi vor fi un singur trup. Misterul (în latinește, sacramentum) acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică" (Ef 5,31-32). Nu e vorba de o afirmație izolată și ocazională, datorată traducerii ambigue a termenului "mister" (mysterion) cu latinescul sacramentum. Căsătoria ca simbol al raportului dintre Cristos și Biserică se întemeiază pe o întreagă serie de cuvinte și de parabole, în care Isus și-a aplicat sieși titlul de mire, atribuit lui Dumnezeu de către profeți. Pe măsură ce comunitatea apostolică se mărește și se consolidează, se vede înflorind o întreagă pastorație și o spiritualitate familială. Textele cele mai semnificative în această privință sunt cele din Scrisorile către coloseni și către efeseni. În ele sunt scoase în evidență cele două raporturi fundamentale care constituie familia: raportul soț-soție și raportul părinți-copii. În privința primului raport, apostolul scrie: "Fiți supuși unii altora în frica lui Cristos. Femeile să se supună bărbaților ca Domnului... Și cum Biserica se supune lui Cristos, tot așa și femeile să fie supuse bărbaților lor în toate. Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea" (Ef 5,21-22.24-25). Paul recomandă soțului să-și "iubească" soția (și acest lucru ni se pare normal), dar apoi recomandă soției să fie "supusă" soțului și acest lucru, într-o societate puternic (și pe bună dreptate) conștientă de egalitatea sexelor, pare inacceptabil. Cu privire la acest punct, sfântul Paul este condiționat, măcar în parte, de obiceiurile din timpul său. Totuși, dificultatea se redimensionează dacă se ține cont de fraza de la începutul textului: "Fiți supuși unii altora în frica lui Cristos", care stabilește o reciprocitate în supunere ca în iubire. Cu privire la raportul dintre părinți și copii, Paul reafirmă sfaturile tradiționale din literatura sapiențială: "Copii, ascultați de părinții voștri, în Domnul, căci așa este drept. Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta (Prov 6,20), aceasta este cea dintâi poruncă însoțită de o promisiune: ca să-ți fie ție bine și să trăiești mult timp pe pământ (Ex 20,12). Iar voi, părinților, să nu-i provocați pe copiii voștri la mânie, ci creșteți-i în disciplina și învățătura Domnului" (Ef 6,1-4). Scrisorile pastorale, și în special Scrisoarea către Tit, va oferi reguli detaliate pentru fiecare categorie de persoane: soții, soți, episcopi și preoți, bătrâni, tineri, văduve, stăpâni, sclavi (cf. Tit 2,1-9). De fapt, și sclavii făceau parte din familie, în concepția lărgită despre familie care exista. Și în Biserica de la începuturi, idealul căsătoriei repropus de Isus nu se va realiza fără umbre și rezistențe. Aparte de cazul de incest din Corint (1Cor 8,1 și urm.), dă mărturie despre asta necesitatea pe care o simt apostolii de a insista asupra acestui aspect al vieții creștine. Însă, în ansamblu, creștinii au prezentat lumii un model familial nou care s-a revelat unul dintre factorii principali de evanghelizare. Autorul Scrisorii către Diognet, în secolul al II-lea, spune că creștinii "se căsătoresc asemenea tuturor și dau naștere la copii, dar nu-i aruncă pe nou-născuți; au în comun masa, dar nu patul" (V, 6-7). În Apologiile sale, Iustin face un raționament pe care noi creștinii ar trebui să ni-l putem însuși astăzi în dialogul cu autoritățile politice. El spune în substanță asta: Voi, împărați romani, înmulțiți legile despre familie, dar ele se dovedesc ineficiente pentru a opri desfacerea ei; veniți să vedeți familiile noastre și vă veți convinge că creștinii sunt cei mai buni aliați ai voștri în reforma societății și nu dușmanii voștri. Până la urmă, după trei secole de persecuție, imperiul, se știe, a primit în propria legislație modelul creștin de familie. Partea a III-a Ce ne spune nouă astăzi învățătura biblică Recitirea Bibliei într-o întâlnire ca aceasta, care nu este de exegeți ci de lucrători pastorali în domeniul familiei, nu se poate limita la o simplă repropunere a faptului revelat, ci trebuie să poată aduce lumină asupra problemelor de astăzi. "Scriptura, spunea sfântul Grigore cel Mare, crește cu acela care o citește" (cum legentibus crescit); revelează implicații noi treptat ce îi sunt puse întrebări noi. Și astăzi, întrebări, sau provocări, noi sunt atâtea. 1. Idealul biblic contestat Ne aflăm în fața unei contestări aparent globale a proiectului biblice despre sexualitate, căsătorie și familie. Studiul Monseniorului Tony Anatrella, distribuit raportorilor în vederea acestei întâlniri, ne dă un rezumat gândit și foarte util7. Cum să ne comportăm în fața fenomenului? Prima eroare care trebuie evitată după părerea mea este aceea de a petrece tot timpul pentru a combate teoriile contrare, ajungând să le dăm mai multă importanță decât o merită. Deja Pseudo Dionisie Areopagitul spunea că propunerea propriului adevăr este întotdeauna mai eficace decât combaterea erorilor altuia. O altă eroare ar fi aceea de a puncta totul pe legile statului pentru a apăra valorile creștine. Primii creștini, am văzut, cu obiceiurile lor au schimbat legile statului; nu putem să ne așteptăm astăzi să schimbăm obiceiurile cu legile statului. Conciliul a inaugurat o nouă metodă care este de dialog, nu de ciocnire cu lumea; o metodă care nu exclude nici autocritica. Într-un text al său a spus că Biserica este în măsură să scoată profit chiar și din criticile celor care luptă împotriva ei. Cred că trebuie să aplicăm această metodă și în discutarea problemelor căsătoriei și familiei, așa cum a făcut deja la timpul său Gaudium et spes. A aplica această metodă de dialog înseamnă a încerca să vedem dacă în fond chiar și în contestările cele mai radicale nu există o instanță pozitivă care trebuie acceptată. Este vechea metodă paulină de a examina totul și de a reține ceea ce este bun (cf. 1Tes 5,21). Acest lucru s-a întâmplat cu marxismul care a făcut ca Biserica să-și dezvolte o proprie doctrină socială și s-ar putea întâmpla și pentru revoluția "gender" care, așa cum afirmă Mons. Anatrella în studiul său, prezintă destule analogii cu marxismul și este probabil destinată aceluiași sfârșit. Critica adusă modelului tradițional de căsătorie și de familie care a dus la propunerile actuale, inacceptabile, ale destrucționismului, a început cu iluminismul și romantismul. Cu intenții diferite, aceste două mișcări s-au exprimat împotriva căsătoriei tradiționale deoarece este văzută exclusiv în "scopurile" sale obiective: copiii, societatea, Biserica și prea puțin în ea însăși, în valoarea sa subiectivă și interpersonală. Se cerea totul viitorilor soți cu excepția faptului ca ei să se iubească și să se aleagă în mod liber între ei. Acestui model i s-a opus căsătoria ca legământ (iluminismul) și ca o comuniune de iubire (romantismul) între soți. Însă această critică merge în sensul originar al Bibliei, nu împotriva ei! Conciliul al II-lea din Vatican a receptat această instanță atunci când a recunoscut ca bun la fel de primar al căsătoriei iubirea și ajutorul reciproc între soți. Ioan Paul al II-lea, într-o cateheză a sa de miercuri, spunea: "Trupul uman, cu sexul său, și masculinitatea și feminitatea sa, ... nu este numai izvor de fecunditate și de procreație, ca în toată ordinea naturală, ci cuprinde încă de la început atributul nupțial, adică de a exprima iubirea: acea iubire întocmai în care omul-persoană devine dar și, prin acest dar, realizează însuși sensul ființei și existenței sale"8. În enciclica sa "Deus caritas est", papa Benedict al XVI-lea a mers și mai departe, scriind lucruri profunde și noi cu privire la eros în căsătorie și chiar în raporturile dintre Dumnezeu și om. "Această legătură strânsă între eros și căsătorie în Biblie aproape că nu are paralele în literatura din afara ei"9. Reacția neobișnuit de pozitivă la această enciclică a papei demonstrează cât de mult o prezentare irenică a adevărului creștin este mai productivă decât combaterea erorii contrare, chiar dacă și această va trebui să găsească loc, în timpul său și în locul său. Noi suntem departe de a accepta consecințele pe care unii le trag astăzi din aceste premise: de exemplu, că este suficient orice tip de eros pentru a constitui o căsătorie, inclusiv cea între persoane de același sex, însă acest refuz capătă o altă forță și credibilitate dacă este unit cu recunoașterea bunătății de fond a instanței și chiar cu o autocritică sănătoasă. De fapt, nu putem să nu afirmăm contribuția pe care creștinii au dat-o formării acelei viziuni pur obiectiviste despre căsătorie. Autoritatea lui Augustin, întărită cu privire la acest punct de Toma de Aquino, a ajuns să arunce o lumină negativă asupra unirii trupești a soților, considerată mijloc de transmitere a păcatului strămoșesc și neprivată, ea însăși, de păcat "cel puțin venial". Conform doctorului din Hippona, soții trebuiau să ajungă la actul conjugal cu părere de rău și numai pentru că nu exista alt mod de a da statului cetățeni și Bisericii membri. O altă instanță pe care putem să ne-o însușim este aceea a demnității egale a femeii în căsătorie. Ea, am văzut, este în însăși inima proiectului originar al lui Dumnezeu și a gândirii lui Cristos, dar a fost aproape neglijată. Cuvântul lui Dumnezeu adresat Evei: "Spre bărbat se va îndrepta dorința ta și el te va domina", a avut o tragică adeverire în istorie. În reprezentanții așa-numitei "Gender revolution" această instanță a dus la propuneri nebune, cum ar fi aceea de a aboli distincția dintre sexe și a o înlocui cu distincția mai elastică și subiectivă a "genurilor" (masculin, feminin, variabil), sau aceea de a elibera femeia de "sclavia maternității" asigurând în alte moduri, inventate de om, producerea copiilor. (Nu se înțelege cine ar mai avea interes sau dorință, în acest punct, să aibă copii!). Tocmai alegerea dialogului și a autocriticii ne dă dreptul să denunțăm aceste proiecte ca "inumane", adică contrare nu numai voinței lui Dumnezeu, ci și binelui omenirii. Traduse în practică pe scară largă, ele ar duce la pagube imprevizibile. Singura noastră speranță este ca bunul simț al oamenilor, unit cu "dorința" celuilalt sex, cu nevoia de maternitate și de paternitate pe care Dumnezeu a înscris-o în natura umană să reziste în fața acestor tentative de a lua locul lui Dumnezeu, dictate mai mult de tardive sentimente de vinovăție ale omului, decât de respectul și iubirea genuină față de femeie. (Cei care propun aceste teorii sunt aproape în mod exclusiv bărbații!). 2. Un ideal care trebuie redescoperit Nu mai puțin importantă decât misiunea de a apăra idealul biblic al căsătoriei și familiei este misiunea de a-l redescoperi și de a-l trăi în mod deplin din partea creștinilor, în așa fel încât să-l repropună lumii mai mult prin fapte decât prin cuvinte. Noi citim astăzi relatarea creării bărbatului și a femeii în lumina revelației Sfintei Treimi. În această lumină, fraza: "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a creat; bărbat și femeie i-a creat" revelează în sfârșit semnificația sa rămasă enigmatică și nesigură până înainte de Cristos. Ce raport poate să existe între a fi "după chipul lui Dumnezeu" și a fi "bărbat și femeie"? Dumnezeul biblic nu are trăsături sexuale, nu este nici bărbat nici femeie. Asemănarea constă în asta. Dumnezeu este iubire și iubirea cere comuniune, schimb interpersonal; cere să existe un "eu" și un "tu". Nu există iubire care să nu fie iubire a cuiva; acolo unde nu există decât un singur subiect, nu poate să existe iubire, ci numai egoism sau narcisism. Acolo unde Dumnezeu este conceput ca Lege sau ca Putere absolută nu este nevoie de o pluralitate de persoane (puterea o putem exercita și singuri!). Dumnezeul revelat de Isus Cristos, fiind iubire, este unic și singur, dar nu este solitar; este unul și întreit. În el coexistă unitatea și deosebirea: unitate de natură, de voință, de intenții, și deosebire de caracteristici și de persoane. Două persoane care se iubesc - și cazul bărbatului și al femeii în căsătorie este cazul cel mai puternic - reproduc ceva din ceea ce are loc în Sfânta Treime. Acolo două persoane - Tatăl și Fiul - iubindu-se, produc ("insuflă") Duhul care este iubirea care-i unește. Cineva l-a definit pe Duhul Sfânt acel "Noi" divin, adică nu "a treia persoană a Sfintei Treimi", ci prima persoană la plural10. Tocmai în asta perechea umană este imagine a lui Dumnezeu. De fapt, soțul și soția sunt un singur trup, o singură inimă, un singur suflet, chiar dacă sunt diferiți în sex și în personalitate. În pereche se reconciliază între ele unitatea și diversitatea. Soții stau unul în fața celuilalt ca un "eu" și un "tu" și stau în fața întregului rest al lumii, începând de la proprii copii, ca un "noi", ca și cum ar fi vorba de o singură persoană, însă nu singulară și plurală. "Noi", adică "mama ta și cu mine", "tatăl tău și cu mine". În această lumină se descoperă sensul profund al mesajului profeților cu privire la căsătoria umană, adică faptul că ea este simbol și reflexie a unei alte iubiri, aceea a lui Dumnezeu față de poporul său. Asta nu însemna a supraîncărca de o semnificație mistică o realitate pur lumească. Nu însemna a face numai simbolism; mai degrabă însemna a revela adevăratul chip și scopul ultim al creării omului bărbat și femeie: acela de a ieși din propria izolare și "egoism", de a se deschide spre celălalt și, prin extazul temporar al unirii trupești, să se ridice la dorința iubirii și a bucuriei fără de sfârșit. Care este motivul neîmplinirii și a nesatisfacerii pe care-o lasă unirea sexuală înăuntrul și în afara căsătoriei? Pentru ce acest elan cade mereu asupra sieși și pentru ce această promisiune de infinit și de veșnic rămâne mereu dezamăgită? Anticii au creat un vorbă care fotografiază această realitate: "Post coitum animal triste": ca orice alt animal, omul după unirea trupească este trist. Poetul păgân Lucrețiu a lăsat o descriere nemiloasă a frustrării care însoțește orice împerechere, descriere care într-un congres pentru soți și pentru familii nu ar trebui să sune scandalos dacă se reascultă: "Se încleștează cu aviditate de trup și amestecă saliva gură la gură, și gâfâie, apăsând buzele cu dinții; dar în zadar; pentru că nu pot smulge nimic, nici să pătrundă și să se piardă în celălalt trup cu tot trupul"11. La această frustrare se caută un remediu care însă nu face decât s-o mărească. În loc să schimbe calitatea actului, îi mărește cantitatea, trecând de la un partener la altul. Astfel se ajunge la distrugerea darului sexualității făcut de Dumnezeu, prezentă în cultura și în societatea de astăzi. Vrem o dată pentru totdeauna, ca și creștini, să căutăm o explicație la această disfuncțiune devastatoare? Explicația este că unirea sexuală nu este trăită în modul și cu intenția voită de Dumnezeu. Acest scop era ca, prin acest extaz și fuziune de iubire, bărbatul și femeia să se ridice la dorință și să aibă o anumită pregustare a iubirii infinite; să-și amintească de unde veneau și încotro se îndreptau. Păcatul, începând de la cel al lui Adam și Eva biblici, a străbătut acest proiect; a "profanat" acel gest, adică l-a despuiat de valența sa religioasă. A făcut din el un gest scop în sine, încheiat în sine, și de aceea "nesatisfăcător". Simbolul a fost dezlipit de realitatea simbolizată, privat de dinamismul său intrinsec, deci mutilat. Niciodată nu se experimentează ca în acest caz vorba lui Augustin: "Tu ne-ai făcut pentru tine, Dumnezeule, și inima noastră este nesatisfăcută până când nu se odihnește în tine". Chiar și perechile credincioase - uneori ele mai mult decât celelalte - nu reușesc să găsească acea bogăție de semnificație inițială a unirii sexuale din cauza ideii de concupiscență și de păcat strămoșesc asociată timp de secole acestui act. Numai în mărturia unor perechi care au avut experiența reînnoitoare a Duhului Sfânt și trăiesc viața creștină în mod carismatic se găsește ceva din acea semnificație originală a actului conjugal. Ele au destăinuit cu uimire unor perechi de prieteni sau preotului că se unesc lăudându-l pe Dumnezeu cu glas tare, sau chiar cântând în limbi străine. Era o reală experiență a prezenței lui Dumnezeu. Se înțelege de ce numai în Duhul Sfânt se poate găsi această plinătate a vocației matrimoniale. Actul constitutiv al căsătoriei este dăruirea reciprocă, a dărui propriul trup (adică, în limbajul biblic, dăruirea de sine în întregime) soțului. Fiind sacrament a darului, căsătoria este, prin natura sa, un sacrament deschis la acțiunea Duhului Sfânt care este prin excelență Darul, sau mai bine zis Dăruirea reciprocă a Tatălui și a Fiului. Prezența sfințitoare a Duhului face din căsătorie un sacrament nu numai celebrat, ci trăit. A crea spațiu lui Cristos în viața de cuplu este secretul pentru a avea acces la aceste splendori ale căsătoriei creștine. De fapt, de la el vine Duhul Sfânt care face noi toate lucrurile. O carte a episcopului Fulton Sheen, populară în anii cincizeci, cuprindea toate acestea chiar în titlul pe care-l avea: "Trei pentru a se căsători"12. Nu trebuie să ne fie frică să propunem unor perechi de viitori soți creștini, pregătite în mod deosebit, o țintă foarte înaltă: aceea de a se ruga un pic împreună în seara nunții, asemenea lui Tobia și Sara, și apoi să-i dea lui Dumnezeu Tatăl de a vedea din nou realizat, grație lui Cristos, proiectul său inițial, atunci când Adam și Eva erau goi unul în fața alteia și amândoi în fața lui Dumnezeu, și nu se simțeau rușine. Termin cu câteva cuvinte luate, încă o dată, din La scarpetta di raso de Claudel. E vorba de un dialog dintre protagonista feminină a dramei, care se luptă între frica și dorința de a capitula în fața iubirii, și îngerul său păzitor: - Așadar este permisă această iubire a creaturilor una față de alta? Cu adevărat, Dumnezeu nu este gelos? - Cum ar putea să fie gelos pe ceea ce el însuși a făcut? - Dar bărbatul în brațele femeii îl uită pe Dumnezeu... - Oare înseamnă a-l uita faptul de a fi cu el și a fi asociați la misterul creației sale?13 (După Zenit, 14 ianuarie 2009) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
1 P. Claudel, Le soulier de satin, a.III. sc.8 (éd. La Pléiade, II, Paris 1956, pag. 804) : «Cet orgueilleux, il n'y avait pas d'autre moyen de lui faire comprendre le prochain, de le lui entres dans la chair. Il n'y avait pas d'autre moyen de lui faire comprendre la dépendance, la nécessité et le besoin, un autre sur lui, La loi sur lui de cet être différent pour aucune autre raison si ce n'est qu'il existe». 2 B. Wannenwetsch, Mariage, în: Dictionnaire Critique de Théologie, sub îngrijirea lui J.-Y. Lacoste, Paris 1998, pag. 700. 3 Cf. G. Campanini, Matrimonio, în: Dizionario di Teologia, Ed. San Paolo 2002, pag. 964 și urm. 4 Giovanni Paolo II, Uomo e donna lo creò. Catechesi sull'amore umano, Roma 1985, pag. 365. 5 Cf. B. Griffin, Was Jesus a Philosophical Cynic? [http://www-oxford.op.org/allen/html/acts.htm]; C. Augias și M. Pesce, Inchiesta su Gesú, Mondadori, 2006, pag. 121 și urm. 6 E.P. Sanders, Gesù e il giudaismo, Marietti, 1992, pag.324 și urm.; J. Neusner, A Rabbi Talks with Jesus, McGill-Queen's University Press, 2000, pag. 53-72. 7 T. Anatrella, Définitions des termes du Néo-langage de la philosophie du Constructivisme et du genre, a cura del Pontificium Consilium pro Familia, Città del Vaticano Noiembrie 2008. 8 Giovanni Paolo II, Discurs la audiența din 16 ianuarie 1980 (Insegnamenti di Giovanni Paolo II, Libreria Editrice Vaticana 1980, pag. 148). 9 Benedict al XVI-lea, Enciclica Deus caritas est, 11. 10 Cf. H. Mühlen, Der Heilige Geist als Person. Ich-Du-Wir, Muenster, in W. 1966. 11 Lucrețiu, De rerum natura, IV,2 vv. 1104-1107. 12 F. Sheen, Three to Get Married, Appleton-Century-Crofts 1951. 13 P. Claudel, Le soulier de satin, a.III. sc.8 (éd. La Pléiade, II, Parigi 1956, pp. 804): - Dona Prouhèze: Eh quoi! Ainsi c'était permis? Cet amour des créatures l'une pour l'autre, il est donc vrai que Dieu n'est pas jaloux? - L'Ange Gardien: Comment serait-il jaloux de ce qu'il a fait?... - Dona Prouhèze: L'homme entre les bras de la femme oublie Dieu. - L'Ange Gardien: Est-ce l'oublier que d'être avec lui? Est-ce ailleurs qu'avec lui d'être associé au mystère da sa création? lecturi: 44.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |