Editura "Sapientia": "Dialog teologic" nr. 20
Editura "Sapientia" anunță apariția nr. 20 al revistei "Dialog teologic", publicație bianuală a Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, care are ca temă: Quo vadis caritas? Principiul carității creștine în dialogul religios contemporan. Numărul 20 al revistei "Dialog teologic" apare în format 17x24, are 194 de pagini și poate fi achiziționat de la toate librăriile catolice din țară, la prețul de 9 lei.
În paginile acestui număr din Dialog teologic avem două dintre conferințele care s-au ținut în cadrul Cursului de formare permanentă pentru preoții din Dieceza de Iași în luna noiembrie a anului 2007; este vorba de conferința pr. Claudiu Dumea: "Diavoli și exorcisme" și conferința pr. dr. Wilhelm Dancă: "Benedict al XVI-lea și iubirea". Chiar dacă celelalte studii semnate de Michel Cagin, Vittorio Possenti, Ermis Segatti, Virgil Nemoianu, Emil Dumea și Vladimir Petercă nu au fost comentate în cadrul cursului mai sus amintit, ele se încadrează în motivațiile teologice ale formării permanente a preotului.
Dar aceleași studii se adresează și creștinilor laici, în măsura în care manifestă dorința de a cunoaște mai bine propriile rădăcini religioase și intenționează să-și lărgească orizontul cunoștințelor despre Biserica din zilele noastre. Între aceste două tendințe ale abordării chestiunii religioase contemporane, perspectiva rădăcinilor spirituale și substanța identității culturale, se încadrează studiul lui Vladimir Petercă despre spiritualitatea psalmilor; studiul lui Michel Cagin despre drama persecuției antisemite din timpul Celui de-al Doilea Război Mondial în cazul familiei Benjamin și Genoveva Fundoianu, o familie importantă pentru cultura românească; articolul lui Vittorio Possenti despre taina Israelului în gândirea lui Jacques Maritain; studiul lui Ermis Segatti despre teologia creștină în spațiul culturii indiene și, în fine, considerațiile lui Emil Dumea despre dialogul ca trăsătură fundamentală a culturii europene.
Sfidând vremurile de confuzie axiologică și criza de repere din zilele noastre, autorii care semnează articolele din prezentul număr al revistei Dialog teologic ne îndeamnă la încredere și statornicie în efortul de a cunoaște. Sapere aude!
Pr. dr. Wilhelm Dancă
*
Prezentăm în continuare sumarul nr. 20 al revistei Dialog teologic.
Editorial
Wilhelm Dancă
Formarea permanentă: Când și pentru cine?
Formarea permanentă este o necesitate continuă și pentru toți oamenii, având în vedere confuzia axiologică și derutantele schimbări ce influențează societatea contemporană. Pornind de la aceasta constatare, autorul studiului ce introduce în tematica numărului XX al revistei Dialog teologic, aprofundează învățătura conciliară și cea magisterială recentă, precum și cea a Sinodului diecezan din Iași, subliniind importanța unei continue educații creștine a persoanelor laice, a căror misiune este aceea de a sfinți realitățile temporare, dar și a preotului, chemat să fie ministru al lui Cristos în lumea contemporană și administrator al sfintelor taine. Formarea permanentă este un drept, dar și o datorie ce trebuie să dobândească un caracter integral și unificator; de aceea, rămâne o exigență vie și angajantă atât pentru preoți, cât și pentru laici.
COMUNICĂRI
Vladimir Petercă
Sursa nedreptăților și a dezordinii din lume: nebunia. Comentariu la Ps 14
La sfârșitul secolului al XIX-lea, lumea a fost răscolită de cuvintele lui Nietzsche: "Dumnezeu a murit, noi l-am ucis!" Nihilismul formulat astfel are însă origini mai vechi, ajungând până în Vechiul Testament. Autorul studiului explică valențele și cauzele unor astfel de cuvinte, așa cum reies din Ps 14, dar și din contextul mai amplu veterotestamentar. Ps 14 prezintă în termeni programatici și într-un limbaj dur două categorii de oameni, pe de o parte, cei drepți, săraci și oprimați, al căror apărător este Dumnezeu, iar pe de altă parte, cei păcătoși și "nebuni", a căror viață reflectă ateismul practic. Mesajul studiului de față îl preia pe cel biblic din Ps 14, care este de fapt o sinteză a Vechiului Testament, expunându-l într-un mod adecvat omului contemporan: adevărul lui Dumnezeu triumfă prin bunătate și dreptate, căci fericirea "nebunilor" este doar aparentă și înșelătoare.
Michel Cagin
Génèvieve Fondane. O viață închinată misterului lui Israel
Israelul a avut una dintre cele mai tulburătoare istorii. Secolul al XX-lea reprezintă pentru acest popor dar și pentru omenirea întreagă o amintire dureroasă. Articolul prezintă biografia lui Gènèvieve Fondane, convertită la catolicism, după cum reiese din corespondența ținută cu J. Maritain și cu soția sa Raissa Maritain. Soție a gânditorului și poetului evreu Benjamin Fondane, în timpul detenției acestuia la Auschwitz și după moartea lui, Gènèvieve Fondane simte puterea harului lui Dumnezeu ce o copleșea; după mai multe întrebări și căutări, intră în ordinul călugărițelor Notre Dame de Sion. Biografia de față are un mesaj și pentru omul zilelor noastre, întruchipând atât un reproș adus antisemitismului, cât și o punte valoroasă în dialogul dintre evrei și creștini.
Vittorio Possenti
Misterul lui Israel. J. Maritain și Conciliul al II-lea din Vatican
La elaborarea documentelor celui de-al II-lea Conciliu din Vatican au conlucrat bibliști, teologi, liturgiști, dar și filozofi. Dintre aceștia din urmă, J. Maritain a contribuit prin viziunea sa despre identitatea poporului evreu ca națiune aleasă de Dumnezeu. Prin participarea la Conciliu, dar și prin cartea Misterul lui Israel, J. Maritain a recunoscut și a denunțat orice formă de antisemitism, religios, social, economic și politic. "Esența spirituală a antisemitismului este în ultimă instanță un fenomen cristofobic". În studiul de față, V. Possenti ilustrează conotațiile "misterului lui Israel" pentru lumea întreagă, reluând în final orientarea filozofului francez: în cadrul dialogului interreligios este necesară descoperirea legăturii dintre noul popor ales și Israel, dintre Biserică și poporul Sinagogii.
Virgil Nemoianu
Două aspecte ale catolicismului american
În ultimele decenii, au apărut mai multe studii statistice despre situația catolicismului din Europa de Vest, ce proiectează o umbră de pesimism asupra viitorului. O altfel de imagine ne transmite articolul prof. V. Nemoianu, ce expune istoria, evoluția, situația actuală și perspectivele catolicismului din America. Deși minoritar și constituit dintr-o mulțime pestriță de emigranți, catolicismul de aici și-a păstrat vigoarea, prezentându-se astăzi ca o comunitate vie și activă. În această lumină, autorul expune pe scurt, dar realist, caracteristicile acestei Biserici: situația clerului și a laicilor, intelectualitatea catolică, teologii, politicienii și mass-media catolice. În finalul articolului, V. Nemoianu mută accentul de pe analiza aspectelor interioare ale Bisericii Catolice din SUA pe deschiderea ei, exprimând speranța că dialogul dintre catolici și ortodocși va aduce roade pentru ambele Biserici.
Ermis Segatti
Tendințe în reînnoirea teologică din India.
Despre Dumnezeu. Premise și precursori
În ultimul timp, europenii au manifestat în căutările lor religioase o atracție crescândă pentru religiile asiatice, îndeosebi pentru hinduism și budism. Studiul prezintă tocmai punctele de contact și de dialog ce se pot stabili între creștinism și teologia hindusă indiană, ce exprimă astăzi o tendință evidentă de a dobândi autonomie datorită conștiinței înrădăcinării ei într-o tradiție bogată, consacrată de istorie. Această tradiție a fost valorificată de teologii hinduși moderni Stanley Samartha, Vivekananda, Upadhyaya, Nilakantha Gorek, Richard de Smet, care au sugerat în operele lor profunzimea vechii gândiri hinduse, dar și punțile ce se pot stabili între teologia hindusă și doctrina creștină, între Upanishade și Cristos. Datorită acestei orientări favorabile dialogului interreligios, studiul de față oferă un suport generos pentru apropierea dintre creștini și necreștini în contextul unei lumi globalizate.
Emil Dumea
Cultură, cult și interculturalitate: repere istorice și ideologice europene contemporane
În anul 2007, România a aderat la UE, intrând astfel în marea familie multiculturală a statelor europene. Acest context socio-politic, dar care are și implicații religioase, explică apariția acestui studiu. Autorul expune abundența de sens a termenului "cultură", aplicându-l la contemporaneitate, reliefând și relația pe care o stabilește cu "cultul": o cultură fără cult este rece și fără suflet, cultul fără cultură este limitarea nejustificată a omului. În ambientul comunității europene, dialogul intercultural reprezintă o datorie, o provocare, dar și o ocazie de cunoaștere reciprocă și de comunicare de valori. Acest dialog este capabil să elimine tensiuni și schisme ce apar din cauza ignorării celuilalt și a prejudecăților leneșe, rămânând de aceea o exigență continuă și reciprocă.
Claudiu Dumea
Diavolul și exorcismele
Societatea contemporană experimentează existența răului ca prezență și acțiune, dar evită tot mai des să-l identifice cu diavolul, acest subiect intrând în categoria tabuurilor. Studiul trece peste aceste clișee propunându-și să releve diversele forme de prezență și de acțiune a diavolului și să expună principala armă ce o avem la dispoziție: exorcismul, așa cum reiese din noul Ritual al exorcismelor. Autorul notează calitățile exorcistului și pregătirea necesară, manifestările exorcizatului înainte, în timpul și după exorcism, conținutul rugăciunilor de exorcizare, pentru ca, în finalul articolului, să scoată în relief că existența celui rău nu este o realitate care depinde de opinia majorității, ci o forță ostilă ce trebuie luată mereu în considerare de către omul contemporan în deciziile și actele sale.
Wilhelm Dancă
Benedict al XVI-lea și iubirea.
Eros, agape și philia în enciclica Deus caritas est
Sfântul Ioan i-a dat lui Dumnezeu o definiție excelentă: "Dumnezeu este iubire". Însă ce poate să ne spună aceasta, astăzi, când "iubirea este unul dintre cuvintele cele mai uzate, dar și abuzate"? Autorul studiului, pășind pe urmele biografiei și a primei enciclice a papei Benedict al XVI-lea, își propune să risipească umbra de dispreț ce plana asupra termenului eros, arătând că există un eros al lui Dumnezeu, un eros benevolentiae (diferit de eros concupiscentiae), care este în același timp agape. Acestea două nu pot fi nicicând despărțite, ele realizând împreună natura adevăratei iubiri. Philia (prietenia) se încadrează între eros (iubirea ascendentă) și agape (iubirea descendentă), ea fiind împlinirea desăvârșitei comuniunii și cu Dumnezeu și cu aproapele. În concluzia acestui demers teologic, autorul distinge o notă dinamică a misiunii omului: agape este legea fundamentală a vieții sale, însă iubirea nu este o stare dobândită, ci o continuă creștere.
Recenzii
* * *
Dialog teologic X / 20 (2007)
Ed. "Sapientia", 2007, ISSN 1453-8075, 17x24 cm, 194 p., 9 lei
* * *
Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):
Din Librăria "Presa Bună":
- prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
- prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
- prin e-mail: libraria@ercis.ro
- prin Internet: www.ercis.ro/libraria
* * *
Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro
lecturi: 48.