În confruntarea dintre credință și rațiune. Geniul sfântului Paul
Publicăm în continuare articolul semnat de Juan Manuel de Prada, tradus după L'Osservatore Romano, 13 noiembrie 2008.
Comemorarea acestui An Paulin ar trebui să ne folosească ca stimulent pentru a reflecta asupra uneia din caracteristicile cele mai distinctive și geniale ale sfântului Paul, impulsul de universalism care avea să devină repede un element constitutiv al credinței în Isus Cristos. Un universalism care, în afară de faptul de a împlini misiunea pe care Isus o încredințase discipolilor săi, avea să definească orientarea inovatoare a creștinismului ca religie care încorporează în patrimoniul său cultural înțelepciunea păgână. Această asimilare culturală transformă creștinismul, încă de la începuturile sale, într-o religie diferită de oricare alta: pentru că în timp ce alte religii stabilesc că identitatea lor trebuie să se constituie negând moștenirea culturală care le precede, creștinismul a înțeles, grație geniului paulin, că vocația universală a noii credințe cerea să se introducă în structurile culturale, administrative și juridice ale epocii sale; nu pentru a se sincretiza cu ele, ci pentru a le transforma radical dinăuntru. Și această iluminare genială a sfântului Paul - care fără îndoială a fost iluminare a Duhului - trebuie să folosească ca o inspirație viguroasă pentru noi catolicii de astăzi, adesea tentați să ne refugiem împotriva unei lumi ostile.
Sfântul Paul, născut la Tars, în Cilicia, în sânul unei familii ebraice, a fost și cetățean roman; această condiție sau status juridic l-a ajutat să înțeleagă că vocația de universalitate a creștinismului avea să se realizeze pe deplin numai dacă reușea să se introducă în structurile Imperiului Roman, stăpân al lumii. A se introduce pentru a beneficia de vasta sa moștenire culturală; a se introduce și pentru a spăla dinăuntru corupția sa. Creștinismul nu ar fi reușit să fie ceea ce a fost de fapt dacă nu și-ar fi însușit limbile din Roma; și dacă n-ar fi adoptat legile sale, pentru a le umaniza apoi, întemeind un drept nou, pătruns de ideea vertiginoasă de răscumpărare personală pe care o aduce evanghelia. Creștinii ar fi putut să se mulțumească să rămână la marginile Romei, ca niște oameni fără patrie care celebrează propriile rituri în clandestinitate. Intrând în gura lupului, înarmați numai cu flacăra credinței, au riscat să piară în fălcile lui; dar la sfârșit au provocat un incendiu mai durabil decât monumentele din Roma.
Din ce aliaj puternic era fabricat omul acela care a tulburat pentru totdeauna cursul istoriei? Știm că în formarea culturală a sfântului Paul se amestecau elemente ebraice și eleniste. Avea o cunoaștere exhaustivă a limbii grecești, hrănită de Scripturi după versiunea Septuagintei. Însă se remarca și printr-o cunoaștere deloc superficială a miturilor grecești, ca și a filozofilor și poeților lor: e suficient să citim discursul său în Areopagul din Atena pentru a ne da seama de solida lui cultură clasică. Și, desigur, de modus operandi al misiunii sale evanghelizatoare: sfântul Paul începe discursul său aducând reflecții în care păgânii și creștinii puteau să conveargă, bazându-se și pe citate din filozofi; îl încheie însă cu vestirea judecății finale, piatră de scandal pentru ascultătorii săi - între care, din câte știm, erau câțiva filozofi epicureici și stoici - care puteau accepta nemurirea sufletului, dar nu învierea trupului. Acel grup de filozofi probabil că s-a dizolvat considerându-l pe sfântul Paul nebun; totuși, întorcându-se acasă, în timp ce meditau intens asupra cuvintelor pe care tocmai le ascultaseră, poate că au reușit să descopere că principiile pe care se baza discursul sfântului Paul se puteau percepe prin intermediul rațiunii. Și aceste principii asimilabile de către un păgân,principii care apar în discursul din Areopag, sunt aceleași pe care sfântul Paul le încorporează în epistolele sale: posibilitatea de a-l cunoaște pe Dumnezeu prin intermediul creației sale, prezența unei legi naturale înscrisă în inima omului, supunerea față de voința lui Dumnezeu, ca rod al filiației noastre divine. Principii, pe care după aceea sfântul Paul va ridica extraordinarul său edificiu cristologic. Să ne punem în locul acelor filozofi păgâni care l-au ascultat pe sfântul Paul. Cum să nu se simtă interpelați de o predică ce unea, într-un mod subjugant și așa de misterios, principii pe care rațiunea putea să le accepte cu teze care cereau concursul unei credințe noi? Cum să nu se simtă interpelați de acest mister care făcea congruent ceea ce ascultau și ceea ce simpla inteligență nu le permitea să pătrundă? Și, încercând să aprofundeze acel mister, cum să nu se deschidă la orizonturile inedite de libertate și de speranță pe care le aducea Cristos?
Așa s-a întâmplat atunci; și geniul paulin ne învață că poate să continue să se întâmple acum. Unui patrician roman ca Filemon nu trebuia să i se pară mai straniu să acorde libertatea sclavului său Onesim, primindu-l ca pe un "frate preaiubit" în Domnul, decât trebuie să i se pară unui om din timpul nostru - de exemplu - să deteste avortul. Dacă geniul paulin a reușit să facă în așa fel încât un patrician roman să renunțe la dreptul de proprietate asupra unui alt om pe care legile i-l recunoșteau, noi de ce nu putem face în așa fel încât oamenii din epoca noastră să recupereze conceptul de sacralitate a vieții umane, oricât ar părea că legile din epoca noastră l-au uitat? Pentru a face asta, va trebui să folosim cuvinte care să fie inteligibile pentru oamenii din timpul nostru; și astfel vom reuși, așa cum la timpul său a reușit geniul paulin, să minăm dinăuntru o cultură care s-a îndepărtat de Dumnezeu, fără a ne refugia împotriva ei. Trebuie să predicăm din nou în această societate neopăgână că Dumnezeu s-a făcut om; nu pentru a-și înălța un tron, ci pentru a participa la limitele umane, pentru a simți aceleași suferințe ale oamenilor, pentru a-i însoți pe drumul lor pământesc. Și, făcându-se om, Dumnezeu a făcut în așa fel încât viața umană, orice viață umană, să devină sacră. Sfântul Paul a reușit să se facă înțeles de oamenii din timpul său; și astfel a transformat în realitate misiunea de neînlocuit pe care noi creștinii o avem în lume, descrisă prin cuvinte sublime în Scrisoarea către Diognet: "Așa cum este sufletul în trup, tot așa sunt creștinii în lume (...). Sufletul este închis în trup, dar el susține trupul; și creștinii sunt în lume ca într-o temniță, dar ei susțin lumea (...). Dumnezeu i-a pus într-un așa loc încât nu le este permis să-l părăsească".
A ne adăposti împotriva lumii echivalează cu a părăsi locul pe care Dumnezeu ni l-a acordat. Geniul paulin ne învață că putem continua să fim sufletul lumii, fără a renunța la principiile noastre și fără a renega esența noastră.
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 17.