|
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (III) Anul Paulin (iunie 2008-iunie 2009), declarat de papa Benedict al XVI-lea pentru a comemora cei două mii de ani de la nașterea apostolului Paul, vrea să ne ajute și prin această schemă de celebrare ca, reflectând asupra cuvintelor sale, să ne deschidem în fața misterului lui Cristos în viața proprie, să ne asumăm și să ne trăim propriul botez în comuniune și în mărturie, să fim disponibili pentru rugăciunea personală și comunitară. Scopul acestei scheme de rugăciune este de a oferi un material care poate fi îmbogățit cu contribuția personală pentru a fi adaptat grupurilor, circumstanțelor și contextului.
Textul este tradus din Rina Risitano, Benedetto sia Dio, Paoline, Milano, 2008. * Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (III) Binecuvântați cu orice fel de binecuvântare Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care ne-a binecuvântat cu orice fel de binecuvântare spirituală în ceruri, în Cristos (Ef 1,3). Celebrantul: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl care ne-a binecuvântat cu orice binecuvântare spirituală în Cristos și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți. Toți: Și cu duhul tău. Scurtă introducere la temă: În Isus se rezumă toate binecuvântările: de la binecuvântarea primilor părinți la crearea lumii, la alegerea și binecuvântarea lui Abraham, Isaac și Iacob. Isus "este" binecuvântarea, este cel binecuvântat "care vine în numele Domnului" (Mt 21,9). În el se realizează mântuirea care este plinătatea tuturor promisiunilor lui Dumnezeu. Sfântul Paul ne introduce în contemplarea mistică a acestui mister de frumusețe cosmică, în această sinteză a creației împăcată și binecuvântată de Dumnezeu în Cristos. Să ascultăm cuvântul Primul lector: În Isus toată plinătatea 15 El (Isus) este chipul Dumnezeului nevăzut, primul născut din toată creația, 16 pentru că prin el au fost create toate în ceruri și pe pământ: cele văzute și cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie principate, fie puteri: toate au fost făcute prin el și pentru el (...). Pentru că în el i-a plăcut lui [Dumnezeu] să facă să locuiască toată plinătatea 20 și prin el să reconcilieze toate pentru sine, făcând pace prin sângele crucii sale, prin el, fie între cele de pe pământ, fie între cele din ceruri (Col 1,15-16.19-20). Al doilea lector: Speranța la care suntem chemați 16 Nu încetez să mulțumesc pentru voi, amintindu-vă în rugăciunile mele, 17 pentru ca Dumnezeul Domnului nostru Isus Cristos, Tatăl gloriei, să vă dea Duhul înțelepciunii și al descoperirii, ca să-l cunoașteți pe deplin, 18 luminându-vă ochii inimii voastre ca să cunoașteți care este speranța chemării sale, care este bogăția gloriei moștenirii sale între cei sfinți 19 și care este imensa măreție a puterii sale față de noi, cei care credem după lucrarea tăriei puterii sale 20 pe care a înfăptuit-o în Cristos, înviindu-l din morți și așezându-l la dreapta sa în ceruri (Ef 1,16-20). Al treilea lector: Plini de Cristos 6 Așadar, după cum l-ați primit pe Cristos Isus, Domnul, tot așa să umblați în el, 7 înrădăcinați și zidiți în el, întăriți în credință, așa cum ați fost învățați, prisosind în mulțumire. 8 Aveți grijă să nu vă subjuge cineva prin filozofie și speculații fără sens după datina oamenilor, după principiile elementare ale lumii, și nu după Cristos. 9 În el locuiește toată plinătatea dumnezeirii trupește, 10 iar voi ați fost copleșiți de plinătate în el, care este capul oricărui principat și al oricărei puteri (Col 2,6-10). Câteva puncte pentru reflecție * Inima sfântului Paul se deschide laudei, contemplării, recunoștinței; el contemplă darul imens pe care ni l-a făcut Tatăl în Cristos. Isus este manifestarea lui Dumnezeu prezent în istorie. Este revelația lucrării creatoare a Tatălui. În el se află toată plinătatea. Isus Cristos este pacea, este reconcilierea, este armonia creației: este visul lui Dumnezeu, este frumusețea de la început a creației și în special a oricărei creaturi omenești. Isus este Fiul în care Tatăl își află toată bucuria, este imaginea perfectă prin care Tatăl a imprimat în creație sigiliul chipului său. Este binecuvântarea veșnică care ne face fii în Fiul. * A înțelege profunzimea darului în Cristos este o altă revelație gratuită a Tatălui, iar sfântul Paul invocă pentru ai săi, pentru noi, o iluminare a Duhului Sfânt pentru a înțelege măreția sa extraordinară. Ca evreu zelos, Paul cunoaște drumul poporului ales, marcat de multe binecuvântări (binecuvântare, din latinescul bene-dictio): de la creația din Geneză atunci când Dumnezeu îl binecuvântează bărbatul și femeia, apoi, după căderea în păcat, prin binecuvântarea lui Abraham "și a urmașilor lui". Dintotdeauna Dumnezeu a însoțit drumul poporului ales cu nenumărate binecuvântări. Isus este moștenitorul acelor binecuvântări și al acelei speranțe. În Isus binecuvântarea lui Dumnezeu pătrunde în istoria poporului ales și a omenirii din toate timpurile. Psalmii și tradiția liturgică ebraică amintesc continuu de binecuvântarea divină cu accente mișcătoare. Sfântul Paul i-a celebrat cu siguranță evenimentele minunate și mai ales eliberarea din Egipt. Dar inima sa se revarsă de stupoare în timp ce contemplă cum, în Cristos Isus, Tatăl a revărsat asupra noastră a tuturor suma tuturor binecuvântărilor, plinătatea oricărui bine: participarea noastră la gloria lui Cristos cel înviat. * Acest mister de iubire și de frumusețe Paul îl contemplă și îl vede reflectat în cei care s-au deschis darului credinței în Domnul Isus Cristos. Îi îndeamnă, ne îndeamnă, așadar să fim fideli și să rămânem "înrădăcinați" în Cristos, care este fundamentul, stânca trăirii noastre. Și totuși, apartenența noastră la Cristos este în devenire, e creștere, e asemănare constantă cu el; este o construcție care se zidește și se consolidează în fidelitate constantă față de revelația cuvântului și față de învățătura Bisericii. Paul îi avertizează pe creștini și îi îndeamnă la veghere, pentru ca să nu se lase înșelați de "filozofii" rătăcitoare. El știe "că purtăm această comoară în vase de lut" (2Cor 4,7); în acest pământ fragil al omenității noastre rănite de păcat și amenințată de ispita lipsei de armonie existențiale. Dar Paul vrea să ne angajeze mai mult în stupoare și în recunoștință: suntem purtătorii unei comori imense pentru că în noi locuiește "toată plinătatea lui Isus", în el "suntem umpluți cu puterea lui Dumnezeu". Este extraordinar! Viața de credință este într-adevăr o lucrare a harului. Să interiorizăm cuvântul Să contemplăm misterul lui Isus. Să ne recunoaștem în el fii binecuvântați și preaiubiți ai Tatălui. Să punem în fața ochilor noștri viața noastră și să-i cerem Duhului Sfânt să elimine tot ceea ce ne împiedică să trăim speranța la care Dumnezeu ne cheamă continuu. Să-i cerem harul de a înțelege și de a trăi misterul lui Cristos în viața noastră. Și să fim recunoscători. Să ne rugăm cuvântul (cf. Col 1,12-20) Să-i aducem mulțumire Tatălui
Să ne rugăm Dumnezeule, Tatăl mângâierilor și creatorul oricărei frumuseți, care ne-ai umplut cu toate bunurile în Cristos, fiul tău, noi te adorăm. Dă-ne înțelepciunea inimii și stupoarea ochilor pentru ca, la fel ca apostolul Paul, să putem pătrunde profunzimea iubirii tale și măreția speranței chemării tale la glorie, ca fii ai tăi. Prin Cristos, binecuvântarea și mântuirea noastră, care viețuiește și domnește cu tine și cu Duhul Sfânt în armonia iubirii veșnice. Amin. Pentru a aprofunda Scriptura: Rom 8,28-30; 1Cor 6,13-15.19-20; 2Cor 4,4-6; Ef 2,4-7; 2Tim 1,9-10; 1Pt 1,3-4.5-9; 1In 3,1-3. Text propus de pr. Cristinel Fodor * * * Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (II)
lecturi: 15.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |