Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Păcatul nu corodează unitatea comunității catolice

Biserica nedespărțită grație primatului roman

De Nicola Bux

Solemnitatea sfinților apostoli Petru și Paul amintește din nou fiecărei comunități creștine că face parte din Biserica catolică, nu este completă de una singură. Ea este o porțiune a viei mari a Domnului și, ca în parabolă (cf. Mc 12,1-12), riscă să fie deposedată de ea și încredințată altora. Parabola viei, cu amenințarea-promisiunea sa - scrie papa (Isus din Nazaret) citând Apocalipsa (2,5) - "este valabilă și în noul popor al lui Dumnezeu; este adevărat, nu se referă la Biserică în ansamblul ei, ci se referă cu siguranță și mereu din nou la Bisericile locale, așa cum demonstrează cuvântul Celui Înviat adresat Bisericii din Efes: ‚Adu-ți aminte deci de unde ai căzut și fă faptele tale dintâi; dacă nu te vei converti, voi veni la tine și voi schimba candelabrul tău de la locul lui", dacă slujitorii-păstorii săi nu-l urmează pe Cristos. Dar Biserica rămâne una, pentru că "Dumnezeu nu eșuează; dacă suntem infideli, el rămâne fidel" (cf. 2Tim 2,13). De asemenea, "Această viță nu poate fi dezrădăcinată niciodată, nu poate fi niciodată abandonată părăduirii: este în mod definitiv a lui Dumnezeu, prin Fiul însuși Dumnezeu trăiește în ea. Promisiunea este irevocabilă, unitatea a devenit indestructibilă" (pag. 302). Așadar Biserica este trupul lui Cristos și unită cu el care este vița cea adevărată (cf. In 15,1). El rămâne una cu ai săi, pe care a venit să-i adune (cf. In 11,52). Acest lucru ne ajută să înțelegem că cristologia "conține în ea și în întreaga ecleziologie. Indică unirea indisolubilă a lui Isus cu ai săi" (ivi). Parabola viței exprimă inseparabilitatea lui Isus de a săi, faptul de a fi una cu el și în el. Biserica nu poate fi dezrădăcinată, dar are nevoie încontinuu de purificare evitând auto-exaltarea omului și a instituțiilor umane (cf. pag. 303).

Biserica, mister de unitate, este mereu nedespărțită, în schimb dezbinarea se repropune în diferite epoci printre fiii săi ca o consecință a păcatului, dar nu este corodată unitatea Bisericii catolice. Desigur, timpul în care Biserica "respira cu doi plămâni" a cunoscut criza, dar nu a încetat niciodată complet, grație acelor comunități în Orient și în Occident care au păstrat legătura de comuniune cu Biserica Romei.

Privirea înaltă spre Biserică pe care Conciliul al II-lea din Vatican a promovat-o, găsește în Prima Scrisoare a lui Petru un punct fundamental, unde el le spune creștinilor, persecutați și tentați să rămână prizonieri ai înfrângerii aparente: "Dar voi sunteți un neam ales, o preoție împărătească, o națiune sfântă, poporul luat în stăpânire de Dumnezeu, ca să vestiți faptele mărețe ale celui care v-a chemat din întuneric la minunata sa lumină. Voi, care odinioară nu erați popor, acum sunteți poporul lui Dumnezeu; voi, care nu aveați parte de îndurare, acum ați obținut îndurare" (2,9-10). Oricine a ascultat acest text, spune cardinalul Giacomo Biffi, niciodată nu s-a îndoit că se referă la Biserică. Și totuși, atunci când se vorbește despre Biserică, imediat se uită această realitate de popor care aparține lui Dumnezeu pentru că el este prezent în mijlocul său și deci determină existența sa. Același lucru trebuie spus despre imaginea Bisericii în Apocalipsă, "revelarea lucrurilor așa cum sunt deja acum, dincolo de tragica viață în care discipolii lui Isus sunt cufundați" (Le cose di lassù, Siena 2007, pag. 131). "Gloria" Bisericii este deci înainte de suferința ei, dar se va manifesta pe deplin la sfârșit. Se poate spune că Biserica de la sfârșit (escatologică) este deja prezentă de la începutul fără de început al lui Dumnezeu (en archè) în Biserica de la început (protologică, spun orientalii) (cf. Lumen gentium, 2) - și pentru aceasta Biserica se oglindește în Maria - așadar ea "Mireasa Mielului" (cf. Ap 19,7) trăiește gemând pe pământ și bucurându-se în cer: o dublă dimensiune de persecutată și de victorioasă. Exact ca femeia glorioasă și în travaliu.

Acest mod de a pune problema este esențial pentru a înțelege adevărul despre Biserica una și nedespărțită. Dacă sfântul Paul nu ezită să descrie dezbinările în comunități până la considerarea lor ca necesare (cf. 1Cor 11,19), face asta având conștiința decisivă - care nu va dispărea niciodată din Biserică - că creștinii sunt trupul lui Cristos și mădularele sale fiecare cu partea sa (cf. 1Cor 12,27), ba chiar, reafirmând asta, să-și dea seama că sunt mădulare unii pentru alții (cf. Rom 12,5).

De aceea, atunci când se vorbește despre Biserica nedespărțită până în primul mileniu, luând ca moment despărțitor anul 1054, se spune parțial adevărul dacă se face referință la dimensiunea geografică a Bisericii, deoarece Bisericile locale situate în Orient și în Occident au urmat schisma în mod diversificat; dar, dacă se privește la dimensiunea istorică, ne dăm seama de inconsistența teoriei, pentru că se știe că deja în timpul apostolilor și apoi în timpul Calcedonului s-au produs despărțiri. Ori, cu acest criteriu, Biserica nedespărțită s-a terminat deja în timpul apostolic, a fost deja anulată de dezbinările corintenilor, încă înainte de trădarea lui Iuda sau de tăgăduirea lui Petru. Nu, nimic nu pot face păcatele și dezbinările umane asupra unității divino-umane a Bisericii. Dimpotrivă, trebuie să se facă referință la dimensiunea obiectivă, dogmatică, deci mistică a Bisericii așa cum se mărturisește încontinuu în Crezul apostolic: sfânta Biserică catolică, sau în mod detaliat în Simbolul niceno-constantinopolitan: Biserica una, sfântă, catolică, apostolică.

Unitatea catolică este un dar divin în mijlocul non-unității umane. Biserica apostolilor, de la Petru până la Benedict al XVI-lea, nu este o Biserică ce va apare în timpurile din urmă, ci este poporul lui Dumnezeu aflat pe drum în istorie, Biserica catolică în care "subzistă", adică continuă să existe dincolo de dezbinările care s-au produs, se produc și se vor produce între creștini, Biserica lui Isus Cristos: "Așa cum comuniunea iubirii există încă de la început și va fi până la sfârșit (cf. 1In 1,1 și urm.), tot așa din păcate încă de la început se strecoară și dezbinarea. Nu trebuie să ne uimim că ea există și astăzi" (Benedict al XVI-lea, Audiența generală 5 aprilie 2006; de asemenea: Scrisoare către episcopii Bisericii Catolice chineze, 30 iunie 2007, nr. 6).

Pe bună dreptate Conciliul nu folosește niciodată expresia "reunificarea Bisericilor" ci "reintegrarea unității creștinilor", a despărțirilor lor de Biserica una care subzistă în cea catolică, pentru că ea este deja acum una după cum Isus Cristos este unul. Unitatea este inadmissibilis, nu poate fi pierdută (Unitatis reditegratio, 4). Dar unii ecleziologi arată adesea un anumit strabism: sunt așa de escatologici încât zboară în mod romantic spre "Isus al credinței" și spre "Biserică din zilele de pe urmă", și atât de nerăbdători ai unității ecumenice încât pierd privirea umilă și înaltă spre unitatea reală. Sfântul Paul, plin de zel entuziast, dar nu până acolo încât să piardă contactul cu realitatea, vorbește în aceeași termeni despre Cristos și despre Biserică, pentru că în ea sunt prezente ca și cap și trup: "Celui care poate să facă toate mai presus decât putem noi să cerem sau să gândim, prin puterea cu care lucrează în noi, lui să-i fie glorie în Biserică și în Cristos Isus, în toate generațiile din vecii vecilor. Amin" (Ef 3,20-21).

Problema unei anumite ecleziologii ecumenice este că a coborât privirea de la relația intrinsecă a Bisericii cu Isus Cristos la relația "politică" cu lumea - aici se produce păcatul despărțirii între creștini și a unei comunități ecleziale de unitatea catolică: despărțirea pune capăt însăși eclezialității sale, pentru că este un act care se disociază de Cristos, deci "extraeclezial". Despărțirile istorice au fost acte extraecleziale, păcate care au produs acea multidudo contrară unității. Totuși nimeni nu poate crede că printr-un act schismatic uman poate să elimine comuniunea Bisericii a cărei legătură invizibilă, tenace și strânsă este însuși Duhul Sfânt care o mișcă asemenea unui singur organism interacționând cu principiul vizibil al primatului episcopului Romei.

Așadar este esențială conștiința de a fi "uni-versali", îndreptați spre unitatea catolică, fiecare cu partea sa, parte din întreg, Biserică particulară în Biserica universală. Așa cum Cristos nu este împărțit în fragmentele trupului său euharistic, tot așa este Biserica nedespărțită: chiar dacă la sfârșitul timpurilor, așa cum profețea Soloviev, va fi constituită dintr-un mic rest, ea va rămâne mereu nedespărțită.

(După L'Osservatore Romano, 29 iunie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat