Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reacții după respingerea de către Irlanda a Tratatului de la Lisabona

Uniunea Europeană: interviu luat senatorului Pera despre "nu"-ul spus de Irlanda împotriva Tratatului de la Lisabona

Prezentăm în continuare textul integral al interviului dat de senatorul Marcello Pera ziarului "La Stampa" din 14 iunie 2008 despre respingerea făcută de referendumul irlandez cu privire la Tratatul European.

"Este răzbunarea creștină, răspunsul istoric al credincioșilor dat Europei fără Dumnezeu".

Nu-ul irlandez spus tratatului de la Lisabona este "reacția inevitabilă împotriva ștergerii rădăcinilor creștine din Constituție și împotriva eurodirectivelor, lipsite de legitimare democratică, ce denaturează legislațiile naționale cu privire la temele bioetice", atacă senatorul teocon al PDL, Marcello Pera.

"Această UE este moartă pentru că a fost părăsită de popoare și acum numai Benedict al XVI-lea poate da o identitate bătrânului continent - susține ex-președintele Senatului și co-autor al cărții papale: Fără rădăcini: Europa, relativismul, creștinismul, islamul -. Poporul foarte catolic din Irlanda a simțit caracterul străin al unei Europe birocratice și abstracte care neagă două mii de ani de creștinism.

De ce Irlanda catolică îngroapă UE?

"Suntem în fața unei sinucideri a unei constituții prea depărtată de popoarele și de societățile europene. Se dărâmă o arhitectură barocă cu expresii bizantine indescifrabile chiar pentru parlamentari și necunoscute de cetățeni. Este implozia inevitabilă a unui monstru uriaș și lipsit de semnificație care impune restricții, respectare de pacte, legături, parametri subtili dar apoi lasă singure guvernele în privința securității și integrării. Catolicii irlandezi s-au răzvrătit împotriva unei Europe care în constituție îl pune deoparte pe Dumnezeu pentru a orienta spre anarhia relativismului legislațiile naționale cu privire la teme sensibile din punct de vedere etic (adopții permise homosexualilor, eutanasia, avortul, "eprubeta sălbatică").

O revoltă creștină împotriva celor "fără Dumnezeu" de la Bruxelles și Strasbourg?

"Legislația bioetică în țări catolice ca Irlanda și Italia este importată din Europa și scapă de controlul democratic. Despre curțile europene care decid cu privire la viața noastră nimeni nu știe nimic, nu au raport cu populația. Sunt organisme de justiție care legiferează în mod prea autonom pe baza unor texte necunoscute și deciziile lor cad peste capetele noastre. Sunt de acum calul troian pentru a introduce în interiorul statelor marea parte a legislației bioetice. Nimeni nu cunoaște funcția Europarlamentului. Este ales dar nu este teren de ciocnire politică, nu este nimic. Întreaga UE este o construcție complicată, îndepărtată, ostilă care amenință oamenii alegând tot ce se referă la viața umană de la zămislire până la sfârșitul natural. Și apoi nu reușește să mă protejeze de vecinul meu".

Este vina "alungării" lui Dumnezeu din Constituție?

"Da. Ziua nefastă în care a decis în mod programatic să-l elimine pe Dumnezeu, Europa s-a condamnat la inexistență, adică să fie lipsită de un popor, de o istorie, de o identitate europene. Fără Dumnezeu Europa nu se unifică. Au înțeles bine asta irlandezii, în mod tradițional atenți la legi și geloși pe caracterul lor insular. Astăzi se afundă o Europă atee, dușmană care arată cu ostentație chipul amenințător de vârfuri inimaginabile, impune medicamente amare, pretinde să anuleze valorile care nu sunt negociabile. Acum ipocrizia s-a terminat: UE a eșuat. Și în Italia este nevoie de curajul de a spune "nu, ajunge" și de a reîncepe dintr-o altă parte".

De unde?

"De la temele etice puse de Benedict al XVI-lea, singurul mare lider de statură și nivel europene. Numai papa Ratzinger poate să unifice Europa. În lipsa unei clase politice adecvate, Benedict al XVI-lea a devenit adevăratul punct de referință al popoarelor și artizanul autentic al identității europene. În Irlanda și în altă parte lumea îl urmează pe el. De la Benedict al XVI-lea cetățenii europeni își trag identitatea, de la politicieni nu trag nimic. Pentru aceasta îl urmează pe Papa și îngroapă UE. Uniunea este împotriva Bisericii (și împotriva celor care în privința unor chestiuni cum ar fi homofobia și recunoașterea juridică a cuplurilor de fapt au aceeași poziție a Bisericii) pentru că este vârful înaintat al laicismului european. Pe ura împotriva Bisericii și pe apostazia creștinismului se bazează astăzi Europa.

* * *

Bruxelles împotriva popoarelor europene

De Riccardo Cascioli

"Afară din Uniune cel care împiedică procesul de integrare". În președintele Republicii Italiene Giorgio Napolitano probabil că s-a pornit reflexul condiționat al vechiului lider comunist, dacă a reacționat cu aceste cuvinte la acel nu spus de poporul irlandez în referendumul convocat pentru a ratifica tratatul Uniunii Europene. Dincolo de chestiunile politice legate de acest eveniment nu se poate să nu se spună că ori de câte ori materii care se referă la UE trec la examinarea popoarelor sunt în mod sistematic respinse. În loc de a lansa excomunicări și a invoca epurări, dat fiind faptul că în democrații poporul este suveran ar fi cazul în schimb să ne întrebăm asupra acestei dezlipiri dintre guverne și popoare, dintre instituțiile de la Bruxelles și cetățenii europeni.

Fără îndoială, o problemă este reprezentată de faptul că în timp ce tratatele asupra cărora se votează sunt în mod esențial incomprehensibile pentru cetățeanul mediu, în schimb este foarte concretă amestecul Uniunii Europene în viața cetățenilor și ostilitatea sa față de valorile pe larg împărtășite de oameni.

În această privință este foarte interesant un articol al lui Andrea Tornielli apărut în "Il Giornale" din 11 iunie în care profesoara Marta Cartabia, profesoară de drept constituțional la Milano, și Giorgio Salina, președinta Fundației Europa, au denunțat "colonialismul jurisdicțional" al UE, adică acel fenomen prin care Curtea Europeană și directivele Comisiei încearcă să dezbine legislațiile naționale în ceea ce privește familia și viața, teme care de altfel nici nu sunt de competența Uniunii. În articol se subliniază îndeosebi rolul desfășurat de lobby gay - care se întretaie la toate partidele - și de judecătorii care folosesc normele "anti-discriminare" pentru a răsturna legislațiile pro-familie.

Este interesant de notat că și papa, în vizita lui în Puglia sâmbăta și duminica trecută, a subliniată în discursul său că familia astăzi "este expusă atacului convergent a numeroase forțe care încearcă s-o slăbească".

* * *

Uniunea Europeană: Nu-ul spus de Irlanda împotriva Tratatului de la Lisabona

Nu-ul Irlandei împotriva noului proiect de Uniune Europeană (53,4% contra 46,6%) are o semnificație elocventă, care trebuie luată în considerare în toate aspectele sale.

Sunt unii care afirmă că 4 milioane de irlandezi, mai puțin de 1% din populația continentului, nu pot bloca voința a 497 de milioane de cetățeni europeni. Însă adevărul este altul, subliniat de președintele ceh Vaclav Haus: politicienii europeni au permis cetățenilor să exprime opinia lor într-o singură țară din Europa și în această țară au fost contraziși în mod brusc.

Planificatorii Europei unite, conștienți de faptul că orice tratat european va fi respins de alegători, au decis să evite să-l mai supună lor. În loc de a interpela direct opinia publică, douăzeci și șase de state membre ale Uniunii au ales să aprobe Tratatul în parlament (optsprezece deja l-au ratificat).

Irlanda este singura țară care a convocat un referendum, pentru că la asta era obligată de o recentă lege a ei. Însă referendumul irlandez a confirmat hiatul existent între "Europa reală" și "Europa legală". Ori de câte ori cetățenii europeni sunt chemați la urne pentru a exprima părerea lor cu privire la instituțiile comunitare, le refuză cu hotărâre. S-a întâmplat cu referendumurile din mai-iunie 2005 în Franța și în Olanda, și s-a repetat la 13 iunie în Irlanda. "Alegătorii europeni - a scris Fausto Carioti în ziarul "Libero" (14 iunie) - se împart în două categorii cei care au picat tratatele europene și cei cărora le-a fost negată posibilitatea de a le pica".

Rezultatele acestor consultări electorale revelează existența unei crăpături largi între sentimentul popular și "puterea fără chip" a "planurilor înalte" de la Bruxelles. Lucio Caracciolo amintește de motoul perfid al unuia dintre "părinții" Europei, Jean Monnet: "esențialul nu este să știm unde să mergem, ci să mergem acolo" (Triumful europlictiselii, în "Repubblica", 14 iunie 2008). Căile pentru a ajunge la țintă sunt întortocheate, dar "eurocrații" nu renunță la proiectul de dizolvare a statelor naționale început de Tratatul de la Maastricht din 1992.

Însă picarea tratatului din partea Irlandei nu este un simplu "accident din drum", ci o brutală batere pe loc. Președintele Comisiei, Barroso, a admis că nu există un "plan B" pentru a ocoli nu-ul Irlandei, și pentru că Tratatul de la Lisabona reprezenta deja un "plan B", față de Constituția Europeană picată de referendumurile din mai 2005.

Franța și Germania se repropun acum ca "locomotivele" unei Europe cu mai multe viteze, însă drumul apare greu de străbătut. Data de 1 ianuarie 2009, prevăzută pentru intrarea în vigoare a Tratatului, este în mod iremediabil depășită și nu va fi ușor de a ajunge la noi soluții, cel puțin în termen scurt.

Ceea ce s-a întâmplat oferă o confirmare importantă a faptului că nimic nu este ireversibil în istorie, dacă există o voință fermă de rezistență.

În Irlanda, așa cum se întâmplase deja în Franța și în Olanda, întregul establishment s-a adunat pentru aprobarea Tratatului: principalele două partide, cel aflat la conducere și opoziția de stânga; sindicatele și industriașii; toate organele de informație. Și totuși o minoritate activă, condusă de asociații vii cum ar fi Irish Society for Christian Civilisation, a reușit să dea glas opiniei publice, blocând mecanismul, montat de tehno-birocrați și schimbând astfel cursul istoriei europene.

Trebuie adăugat că principalul motiv pentru care noul proiect european a fost refuzat se datorează conținuturilor sale clare și nu aspectelor sale criptice și puse claie peste grămadă. A văzut bine asta senatorul Marcello Pera care a subliniat că nu-ul irlandez spus Tratatului este "reacția inevitabilă împotriva ștergerii rădăcinilor creștine din Constituție și împotriva eurodirectivelor, lipsite de legitimare democratică, ce denaturează legislațiile naționale cu privire la temele bioetice (...). Catolicii irlandezi s-au răzvrătit împotriva unei Europe care în constituție îl pune deoparte pe Dumnezeu pentru a orienta spre anarhia relativismului legislațiile naționale cu privire la teme sensibile din punct de vedere etic (adopții permise homosexualilor, eutanasia, avortul, "eprubeta sălbatică")" ("La Stampa", 14 iunie 2008).

În Tratatul de la Lisabona capătă forță juridică obligatorie Carta Drepturilor Fundamentale, publicată în decembrie 2000 la Nisse, care constituie inima noii construcții europene. În Carta de la Nisse, condamnată de Ioan Paul al II-lea la puține zile după promulgarea ei, nu există numai renegarea formală a rădăcinilor creștine ale Europei.

În articolul 21, pentru prima dată într-un document juridic internațional, "orientarea sexuală" este recunoscută ca fundament de nediscriminare, în timp ce alte două articole din noul Tratat despre funcționarea UE, art. 10 și 19, reafirmă același principiu. Aceste articole traduc în termeni juridici așa-numita teorie a gender, care deosebește sexul fizico-biologic de tendința sexuală sau "identitatea de gen". Sexualitatea, în felul acesta, devine nu o realitatea a naturii, ci o alegere "culturală", pur subiectivă. Art. 9 din Carta Drepturilor de la Nisse mai disociază și conceptul de familie de cel de căsătorie dintre un bărbat și o femeie, deschizând calea pentru unirile homosexuale și pentru adopțiile de copii din partea perechilor "gay".

În afară de asta, Carta conferă cetățenilor posibilitatea de a face recurs împotriva legislațiilor naționale, cu riscul de a crea un mecanism prin care, prin intermediul recursurilor cetățenilor și al sentințelor Curții Europene de Justiție la care ei fac apel, să se ajungă la determinarea unei jurisprudențe comunitare care să ia autoritatea legislațiilor naționale. Fiecare poate să tuteleze drepturile garantate lui de Tratat făcând apel la Curtea de Justiție, ale cărei sentințe se aplică direct în cadrul statelor membre. Suveranitatea statelor ar fi progresiv lichidată din cauza sentințelor Tribunalelor europene.

Dacă Tratatul de la Maastricht, cu introducerea monedei euro, a voit să dea Europei o constituție economică, cu Tratatul de la Lisabona trecem nu la o constituție politică, ci la o constituție juridică, întemeiată pe noile drepturi postmoderne, diametral opuse "principiilor care nu sunt negociabile" la care s-a referit de atâtea ori Benedict al XVI-lea.

Traduceri de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 49.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat