|
"Deja și încă nu" în Spe salvi Experiența văii întunecate unde nu ne temem de nici un rău De Marcella Farina, de la Fiicele Mariei Ajutătoare, Academia Pontificală de Teologie Spe salvi, a doua enciclică a lui Benedict al XVI-lea, ca și prima, sintetizează o gândire care cuprinde întreaga sa existență; schițează portretul său interior, nu numai din punct de vedere teologic, ci și mai ales din punct de vedere mistic spiritual, propunând o reflecție care pornește de la viață pentru a-i sluji creșterea până la plinătatea în Cristos. Și nucleele tematice teologice și filozofice dense sunt reflexia trăirii sale de credincios, cercetător și păstor. El cercetează primind Logosul-iubirea, deci după logica iubirii și a adevărului: iubirea și adevărul, nu bunurile materiale, sunt substanța speranței. De aceea, în compania sfinților, martori chiar și în paradox, speranța este Cristos. Iată, așadar, Bakhita, sclava din Darfur, care, grație lui Cristos, intră în dinamismul speranței: "Marea speranță: eu sunt în mod definitiv iubită și orice s-ar întâmpla eu sunt așteptată de această iubire. Și astfel viața mea este bună". Nu o speranță egocentrică: "Speranța, care se născuse pentru ea și o "răscumpărase", nu putea s-o țină pentru ea: această speranță trebuia să ajungă la mulți, să ajungă la toți" (nr. 3). Și referința la sfinți este frecventă în enciclică. Este evidentă dimensiunea antropologică-pastorală, deoarece propune mesajul revelației divine ca realitate teoantropologică, în legătura intimă dintre apelul lui Dumnezeu și răspunsul uman, o legătură pe care el însuși o experimentează în bucurie și în recunoștință. Existența sa se desfășoară grație iubirii primite și dăruite, grație prieteniei căutate, păstrate și cultivate, grație fidelității umile și transparente. Știe că "omul este răscumpărat prin iubire (...) are nevoie de iubirea necondiționată" (nr. 26). Aici se naște din punctul de vedere antropologic posibilitatea de a spera. El experimentează asta încă de la nașterea în familie și în parohie, locuri vitale unde speranța sa crește ca grăuntele de muștar, în dificultățile și în bucuriile vieții de zi cu zi. Părinții au mărturisit asta în mod constant până la sfârșitul vieții lor pământești și sunt pentru el un teren stabil, o revelație a lui Dumnezeu cel vrednic de încredere, a speranței care nu dezamăgește, a fericirii care vine din credință. În ei a găsit mereu acea siguranță încrezătoare de care a avut atâta nevoie în cotiturile existenței sale. Biserica, în aspectul concret al comunității parohiale, este celălalt loc în care învață speranța: este patria sa cea mai intimă cu care este contopit de la nașterea în apa botezului care îl deschide la viața veșnică (cf. nr. 10). În paroh, maltratat și bătut de regim, el vede speranța care devine răbdare și perseverență, apoi curaj împotriva minciunii, complicității și servilismului. Soliditatea familiei și a Bisericii îl pregătește să înfrunte încercarea dură a nazismului, pentru că fidelitatea iubirii îl face să înțeleagă adevărul speranței creștine și falsitatea promisiunilor înșelătoare construite pe minciună și pe frică. Deci, viitorul se întemeiază pe iubire, pe adevăr, pe speranță. "Numai iubirea lui ne dă posibilitatea de a persevera cu toată sobrietatea zi de zi, fără a pierde elanul speranței, într-o lume care, din natura sa, este imperfectă. Și în același timp, iubirea lui este pentru noi garanția că există ceea ce doar în mod vag intuim și, totuși, așteptăm în interiorul nostru: viața care este «într-adevăr» viață" (nr. 31). "Credința este hypostasis realităților sperate, dovada realităților care nu se văd"; oferă bunuri mai bune, adevăratele bunuri, față de întreținerea materială, față de promisiunile progresului și față de utopiile lumești. Este mai vrednică de încredere decât profitul, pentru că în prezent atrage realitatea viitoare, motiv pentru care "lucrurile viitoare se revarsă în cele prezente și cele prezente în cele viitoare" (nr. 7). Deci speranța nu este așteptare zadarnică, ci așteptare-primire a darului care este deja aici: este Domnul, Emanuel. Asta atestă martirii și ceata credincioșilor care au părăsit toate pentru el (cf. nr. 8 și urm., 22-27). Iată de ce speranța face posibilă înfruntarea prezentului: "Chiar și un prezent obositor poate fi trăit și acceptat dacă el conduce spre un scop și dacă noi putem fi siguri de acest scop, dacă acest scop este așa de mare încât să justifice oboseala drumului" (nr. 1). În anii de studiu, speranța trainică este luminată de mărturia maeștrilor lui, îndeosebi de Gottlieb Söhngen. Acesta este martor singular al Bisericii vrednice de încredere și al încrederii în inteligență: în căutarea lui sinceră a adevărului, mergând la rădăcina problemelor, primește înțelepciunea genealogiei lungi de maeștri, de la filozofii antici la cei contemporani, de la martiri la sfinții părinți, la marii învățători medievali și moderni, la misticii, la sfintele și la sfinții care au îmbogățit secolele de energii spirituale. Söhngen îl conduce în lucrările de doctorat și post-doctorat în care studiază doi autori elocvenți în reflecția despre speranță: Augustin și Bonaventura, marea tradiție patristică și cea franciscană. Sunt doi martori ai lui Dumnezeu cel vrednic de încredere de la care învață că speranța, pentru a fi primită și alimentată, trebuie să găsească o inimă dilatată și purificată de iubire, liberă de orice alipire de bunurile din lumea aceasta. Spe salvi poartă semnele acestor genealogii ale credinței și înțelepciunii umane. Și din punct de vedere pastoral a avut educatori deosebiți care l-au introdus în slujirea preoțească generoasă și arzătoare, în rugăciunea liturgică, în apostolatul în mijlocul tinerilor. Și aici experimentează iubirea și încrederea, prietenia și bucuria care fac rodnică credința și sigură speranța. Nu întâmplător notează cu recunoștință încrederea care-i este dăruită: se bucură de climatul familiar care se instaurează în seminar, în centrele de studiu și acolo unde este chemat să-și desfășoare misiunea, pentru că iubirea, stima, prietenia, adică valorile "substanțiale" umane și supranaturale constituie humus-ul speranței. Astfel nu uimește faptul că părăsește sediul universitar din Tübingen, pentru că nu-i place să studieze și să predea într-un ambient în care prevalează rivalitatea și ideologia, nu pasiunea pentru adevăr și iubire. Este interesant de notat că subliniază și profundele și marile prietenii din experiența conciliară, căutarea adevărului în perspectiva viitorului, a marii speranțe. Și noua ascultare față de slujirea episcopală, față de Congregația pentru Doctrina Credinței, în sfârșit față de catedra lui Petru este trăită în iubire, în abandonarea încrezătoare în Domnul care-l cheamă să lucreze în via sa. Mulțumirea continuă pentru gesturile de iubire care i se arată sunt semnul spiritualității sale alimentată de credință, speranță, iubire. Trăiește în speranță, între acel "deja și încă nu", o primește ca grăuntele de muștar în pământ bun, racordând micile speranțe de marea speranță. Revelația lui Dumnezeu iubire stă la baza acestei existențe sigure chiar în fragilitatea și aspectul precar al existenței pământești. Deci speranța și încrederea creaturii vin din credința care este substanța: "Credința conferă vieții o nouă bază, un nou fundament pe care omul se poate sprijini și cu aceasta fundamentul obișnuit, încrederea în profitul material se relativizează. Se creează o nouă libertate în fața acestui fundament al vieții care numai aparent este în măsură să întrețină, chiar dacă semnificația sa normală nu este desigur negată cu aceasta" (nr. 8). Acest lucru e valabil nu numai pentru mine, ci pentru întreaga omenire - trecută, prezentă și viitoare - nu numai pentru omenirea viitoare, ci și pentru cea trecută și prezentă, nu numai pentru colectivitate, ci și pentru mine personal, pentru fiecare dintre noi. Este o speranță comunională care "presupune exodul din propriul «eu» privirea asupra izvorului bucuriei, asupra iubirii însăși - asupra lui Dumnezeu" (nr. 14). Enciclica, în această privință, are niște texte iluminante unde claritatea și consecvența argumentării scot în evidență caracteristicile speranței creștine care nu este evadare, nici îngâmfare; nu este satisfacție egoistă de propria fericire, nici dispersare în activism, ci este mereu, și în toate dimensiunile dar, har, care atestă primatul lui Dumnezeu și responsabilitatea, răspunsul iubitor, liber și inteligent al creaturii umane care se lasă implicată de el în pasiunea lui pentru mântuirea tuturor. În centru este revelația lui Dumnezeu împlinită în Cristos, adevărată Imagine a lui Dumnezeu cel viu, și revelare a misterului persoanei umane ca ființă care vine din iubire cu vocația specifică de a iubi până la sfârșit, asemenea Fiului lui Dumnezeu. Fiul lui Dumnezeu, cuvântul, Isus din Nazaret, în viața sa este pentru noi posibilitatea de a învăța să-l numim pe Dumnezeu Tată. Evanghelia sa "este o comunicare care produce fapte și schimbă viața. Poarta întunecată a timpului, a viitorului, a fost deschisă larg. Cel care are speranță trăiește diferit; i-a fost dăruită o viață nouă" (nr. 2). Isus "ne spune cine este omul în realitate și ce trebuie să facă el pentru a fi într-adevăr om. El ne arată calea și această cale este adevărul. El însuși este atât calea cât și adevărul, și de aceea este și viața pe care cu toții o căutăm. El arată și calea dincolo de moarte; numai cine este în măsură să facă aceasta este un adevărat maestru de viață (...); este cel care cunoaște și calea care trece prin valea morții; cel care și pe drumul ultimei singurătăți, în care nimeni nu mă poate însoți, merge împreună cu mine conducându-mă pentru a-l străbate: El însuși a parcurs acest drum, a coborât în împărăția morții, a învins-o și s-a întors pentru a ne însoți pe noi acum și a ne da certitudinea că, împreună cu el, se găsește o trecere. Conștiința că există cel care și în moarte mă însoțește și cu «toiagul și nuiaua lui îmi dă siguranță», așa încât «nu trebuie să mă tem de nici un rău» (cf. Ps 23 [22],4) - aceasta era noua «speranță» care se ridica deasupra vieții credincioșilor" (nr. 6). Speranța creștină nu șterge istoria, nu dezamăgește cu privire la posibilitatea de a elimina suferința, ci stimulează la construirea lumii după iubire și adevăr; nu este individualistă, ci implică universul, întreaga omenire, întreaga creație. "Credința în Cristos nu a privit niciodată numai în urmă, nici numai spre înălțimi, ci întotdeauna și spre înainte spre ora dreptății pe care Domnul o prevestise în mod repetat. Această privire spre înainte a conferit creștinismului importanța sa pentru prezent. Este victorie asupra morții și nu este strategie iluzorie de a elimina suferința, ci mai degrabă conduce la adevărul vieții dând sens suferinței. În suferință nu suntem singuri: Dumnezeu este cu noi" (nr. 41). Papa subliniază că în viață putem merge numai în dinamismul iubirii deci al adevărului: experiența de a fi iubiți și de a putea iubi umple viața cu lumină și face posibilă proiectarea viitorului deci itinerarul speranței. (După L'Osservatore Romano, 20 iunie 2008) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |