|
Urgența educativă este urgență a Bisericii Interviu luat secretarului Congregației pentru Educația Catolică Urgența educativă este o urgență pentru opera de evanghelizare a Bisericii, afirmă în acest interviu dat agenției Zenit arhiepiscopul Jean-Louis Bruguès, numit în noiembrie 2007 secretar al Congregației pentru Educația Catolică. Monseniorul Bruguès s-a născut la 22 noiembrie 1943 la Bagnères-de-Bigorre (dieceza de Tarbes și Lourdes). După ce a absolvit economia și dreptul a intrat în Ordinul Predicatorilor în anul 1968. A primit diploma "honoris causa" de la Aquinas Institute of Theology din Universitatea din Saint-Louis (Statele Unite), în anul 2002. Ioan Paul al II-lea l-a numit episcop de Angers la 20 martie 2000, iar Benedict al XVI-lea l-a chemat să colaboreze cu el la Sfântul Scaun, la 10 noiembrie 2007. • Cum ați descrie tineretul de astăzi? Monsenior Bruguès: Avem norocul că putem conta pe un tineret pe care eu l-aș califica extraordinar. Este generos. Este o minoritate, e adevărat, dar se privesc la cifrele în ansamblu, dar au voință. Știe că nu știe, din punct de vedere al culturii creștine; își dă seama că conținutul credinței îi este familiar până la un anumit punct, dar vrea să învețe! Pentru acest motiv, catehezele au un mare succes la tineri, fie ei adolescenți sau mai mari, studenți sau tineri profesioniști. Și pe mine acești tineri mă ajută să fac un act de credință în viitorul Bisericii, și aici, într-o societate în curs de secularizare rapidă. În fiecare an, în luna iulie, merg la Lourdes cu șase sute de adolescenți. Când țineam catehezele tinerii veneau cu sutele și uneori depășeau o mie. Am făcut o sărbătoare a catehezei și au venit șapte mii. Desigur numerele nu spun totul. Titlul întâlnirii era: "Acest viitor care trebuie iubit" și obiectivul era să-i reconcilieze pe creștinii noștri, pe botezații noștri, cu viitorul lor. • În Franța s-a desfășurat recent o mare dezbatere despre catehezele și școlile catolice. Care este poziția dumneavoastră și reflecțiile dumneavoastră despre această temă? Monsenior Bruguès: Situația școlii catolice se diferențiază mult într-o țară și alta. Mă limitez la Franța amintind un fapt ulterior: în dieceza mea învățământul catolic se referă la 41% dintre tineri. Aproape unu din doi. Când se spune că Biserica nu are contact cu tinerii, evident că nu se cunoaște realitatea, pentru că în ambientul nostru are posibilitatea să se adreseze aproape unui tânăr din doi. Ce facem în fața acestei oportunități? Aceasta este întrebarea cu care ne confruntăm. Astăzi, asupra școlii catolice, este în curs o dezbatere pe care o consider interesantă, utilă, chiar dacă uneori este făcută cu lovituri de tun; o dezbatere care ne obligă să ne amintim nouă înșine, Episcopi, preoți, directori de centre, profesori ce anume este o școală catolică. Înainte de toate putem spune că termenul "catolic" are în sine două semnificații. Catolic înseamnă universal și de aceea centrele noastre trebuie să aibă angajarea de a se deschide celui care bate la ușă, mai ales celui care se află în condiții sociale mai puțin favorabile. Catolic, în al doilea rând, înseamnă și mărturisire a unei credințe. Deci o școală catolică este o școală deschisă în care cultura care este învățată e orientată spre mărturisirea unei credințe specifice. • Cum se pot articula aceste două dimensiuni ale școlii catolice? Monsenior Bruguès: Între aceste două definiții ale termenului catolic - universalitate și specificitate - există, a existat mereu, o tensiune pe care eu o consider salutară. Pericolul adevărat ar fi voința de a suprima una din cele două semnificații, cu scopul de a elimina această tensiune. Dacă se vrea eliminarea dimensiunii universale, se face din școala catolică o școală a unei comunități particulare și, în anumite cazuri, o școală ghetou. Dacă se elimină dimensiunea confesiunii de credință, se face din școala catolică o școală ca altele, fără un caracter propriu. Dacă se deschid toate ferestrele unei case, se obține un curent de aer dar nu se reușește să se lucreze. Pentru aceasta sunt în mod rebel în favoarea acestei tensiuni. • Ce implică în practică acest lucru? Monsenior Bruguès: Vă dau un exemplu concret. Când am ajuns în dieceză mi-am dat seama că, atunci când părinții veneau să înscrie copiii într-un institut catolic, directorul le spunea că în școala aceea se făcea o propunere de credință, o propunere catehetică. Părinții erau liberi să accepte sau să refuze. Ce se întâmpla dacă refuzau? Nimic. Nu se făcea nimic. Alegerea era: cateheză sau nimic. Eu cred că nu este un mod bun de a prezenta chestiunea și de aceea am întreprins o experiență de care sunt foarte mulțumit și foarte mândru. Am început să construim un ciclu de cultură creștină. Nu spun religioasă, ci creștină. • În ce constă propunerea de cultură creștină? Monsenior Bruguès: Cu instrumentele cele mai moderne am creat o pedagogie, o metodologie, pentru predarea culturii creștine care, foarte bine realizate la nivel tehnic, le place foarte mult copiilor. În jumătate din centrele școlare din dieceza noastră cultura creștină este obligatorie pentru toți. Dacă părinții vor să-i înscrie pe copiii lor la școală, știu imediat că va fi un învățământ viu al culturii creștine. Dar nu este o cateheză. În schimb pentru cel care dorește, există și o propunere catehetică. Deci propunerea noastră nu mai este "sau-sau", ci "și-și"! Ceea ce constatăm este că această predare a culturii creștine este trăită de mulți ca un prim anunț al credinței, până acolo încât numărul copiilor care se înscriu la cateheză a crescut cu o treime. Aș vrea ca această experiență să fie mai mult cunoscută și recunoscută, și - de ce nu - răspândită, cu atât mai mult că diecezele din Angers și din Nantes, care s-au asociat, au creat cu cartea de text "Anne și Leo jurnaliști" un instrument extraordinar. Acesta este un exemplu care demonstrează că este posibil să se trăiască în mod foarte profitabil această tensiune dintre universalitatea și specificitatea școlii catolice. • Dumneavoastră ați vorbit despre aceste ambiente în care s-a reușit să se aibă incidență, ca acela al școlii catolice. În noua dumneavoastră funcție dumneavoastră aveți și seminariile. Care poate fi în Occident politica pentru seminarii, în fața scăderii numărului de vocații? Monsenior Bruguès: Nu știu dacă este corect a elabora o politică la vârf și a spune: iată aici ceea ce trebuie făcut la toate nivelele. Mai degrabă eu aș face parcursul invers: ce se întâmplă la bază? În experiența mea de călugăr, de profesor și de episcop pot spune că Dumnezeu cheamă astăzi în aceeași măsură în care chema înainte. De exemplu, în acest moment, am circa 15 tineri care au venit la să se întâlnească cu mine - nu știu dacă înainte se făcea așa - și i-au spus episcopului că au niște întrebări. Cel mai tânăr are 14 ani și cel mai mare circa 22 sau 23 de ani. Deci, Dumnezeu cheamă. Pe de altă parte este adevărat, și eu cred, că există o strânsă relație între numărul de vocații și numărul de practicanți. Dumnezeu cheamă acest popor, slujitorii, pentru că are nevoie de ei. Deci pentru mine problema nu este numărul mic de vocații, ci sprijinul scăzut, însoțirea scăzută. De aici vin dificultățile: nu este ușor de găsit o comunitate creștină care să susțină într-adevăr aceste vocații și care să însoțească pas cu pas pe tânărul care se simte chemat, chiar dacă, desigur, la început nu există certitudinea. • Cum poate să ajute Biserica pe tineri să răspundă la chemarea lui Dumnezeu? Monsenior Bruguès: Un număr semnificativ de vocații se pierde pe câmp. O comunitate are mereu preoții pe care-i merită. Un exemplu recent: un preot vine la mine să-mi spună că a ajuns la vârsta pensionării și că a decis să se retragă. În colocviu îl întreb: "Nu a fost niciodată un tânăr care să vă caute?". "Da, da, a fost unul recent, de 22 de ani, cu studii de muzicologie...". Și acest tânăr, a cărui mamă făcea parte din EAP (Echipa de animare parohială), a profitat de ocazie, într-o duminică în care parohul era invitat acasă, ca să spună familiei că se gândea să devină preot. Atunci mama se înfurie și-i spune: "Este un drum fără ieșire, sper ca tu să nu faci asta". Și trece restul prânzului descurajându-l pe fiu. Responsabilă a EAP! Și parohul era acolo! Atunci l-am întrebat: "Și dumneavoastră ce-ați spus?". "Nimic". Este exemplul unei comunități care nu ia asupra sa chemarea pe care Dumnezeu o adresează unuia dintre tinerii săi. • Cum se poate favoriza această conștientizare? Monsenior Bruguès: Metodele sunt diferite. Cunosc parohii în care se fac rugăciuni pentru vocații. Este un mijloc bun dar ar trebui sensibilizate, responsabilizate comunitățile parohiale și familiile, pentru ca într-adevăr să se primească ca un dar, un har și - de ce nu - ca o onoare, chemarea care poate să fie adresată unuia dintre tinerii săi. Și apoi trebuie folosite toate mijloacele pentru a-l însoți pe tânăr. În parte, pentru a răspunde la această chestiune am creat anul acesta, în dieceza mea, niște case pentru studenți. În aceste trei case, deocamdată, locuiesc douăzeci și șapte de tineri, care sunt responsabili de ele. Au în fiecare zi un timp de rugăciune și primesc o învățătură explicit creștină. Asta înseamnă că, paralel cu formarea profesională pe care o primesc în universități, dobândesc o formare creștină. Unii dintre ei își pun întrebări de tip vocațional. Acolo găsesc ambientul și directorii spirituali de care au nevoie. Dintre acești douăzeci și șapte, patru mi-au spus că se gândesc să devină preoți sau călugări. Aceste prime trei case primesc numai băieți, dar am lansat - chiar dacă va reveni succesorului meu - crearea de case pentru fete. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 28.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |