Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Neprihănita - patrimoniu al creștinismului

Un dar ecumenic care trebuie primit și înțeles

De Salvatore M. Perella

Dezbinarea dintre Bisericile creștine este, din păcate, un fapt vechi și endemic; după cum este un fapt că această situație este tot mai mult simțită chiar de discipolii Domnului ca un "scandal pentru lume" (Unitatis redintegratio, 1a), ceva care "contrazice în mod deschis voința lui Dumnezeu" (Unitatis redintegratio, 1b). Desigur, nu au lipsit în timpul secolelor tentative de recompunere, dar au eșuat și din motive de orgoliu confesional, de frica de a fi absorbiți sau anulați de celălalt, de neînțelegeri înrădăcinate considerate imposibil de depășit, nefiind lipsite uneori de ostilități delictuoase. Dezbinarea cea mai profundă este aceea care desparte în Occidentul creștin Biserica Catolică-Romană și comunitățile Reformei protestante. Oricum, nostalgia unității pierdute, iubirea, slujirea și mărturia adusă unicului Domn, necesitatea de "a se regăsi" în Cristos fără bariere, neîncrederi și frici, impun, desigur, o metanoia convinsă. De aceea Bisericile trebuie să facă o "convertire continuă" spre Domnul, care nu va putea să nu fie "convergentă". Convertirea, slujirea pentru cauza unității și trădarea "propriei" Biserici și tradiția doctrinală la care Paul al VI-lea, Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea au făcut de mai multe ori referință în magisteriul lor.

Ioan Paul al II-lea în vizita la "Marianum" (1998), considera printre chestiunile și argumentele grave și delicate ce trebuie tratate, cea ecumenică, care, așa cum afirmase anterior la nr. 29 din enciclica Redemptoris Mater (1987), "marchează profund drumul Bisericii din timpul nostru. În această privință, cercetările, aprofundate în conținuturi și respectuoase în expunere, vor trebui să arate fraților din Bisericile Ortodoxiei și ale Reformei că învățătura catolică despre sfânta Fecioară este, în esența ei, veritas biblica, veritas antiqua, deci nu poate să fie motiv de dezbinare". Convingere împărtășită de ambiente și persoane din Reformă, deoarece timpul nostru este tot mai mult martor că protestanții, grație și "palingenezei mariologice" a catolicismului, au redeschis "dosarul despre Maria". De fapt, zilele noastre sunt martore ale trecerii de la "ascundere" la "trezire", de la trezire la "primire", deși diferențiată.

Între Biserica Catolică și celelalte Biserici și Confesiuni creștine există "chestiuni controversate" încă nerezolvate: "cooperarea Mariei la mântuirea lui Cristos", învățătură considerată de majoritatea protestanților "o contradicție intrinsecă, nerezolvată în catolicism, care îl mărturisește pe de altă parte pe unicul mijlocitor Cristos", în timp ce ea învață că Maica Răscumpărătorului a fost asociată de Cristos însuși, pe pământ și în cer, la opera mântuitoare (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 963-976); "fecioria perpetuă a Mariei", învățătură însușită de primii părinți ai Reformei protestante și apoi lăsată treptat să dispară de către adepții lor din cauza unei atestări biblice prea incerte pentru o afirmație de credință certă, în timp ce Biserica Ortodoxă și Biserica Catolică și-o însușesc cu tărie deoarece "Isus este unicul Fiu al Mariei" (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 496-511); chestiunea referitoare la "dogmele mariane moderne", definite în anul 1854 și în anul 1950 (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 490-493; nr. 966), contestate și din cauza unei autorități magisteriale nerecunoscute papei, motiv pentru care ele sunt considerate "adevăruri parțiale" definite de o "Biserică parțială"; "evlavia și cultul marian", cutumă veche dezaprobată și puternic combătută de lumea protestantă conform căreia "catolicismul - afirmă un teolog evanghelic - nu stă sau cade cu mariologia". "Acolo unde Maria este venerată nu există Biserică" afirma Barth în anul 1938. Mulți evanghelici cred asta cu atât mai mult astăzi, în timp ce catolicismul consideră evlavia mariană ca parte din unicul cult creștin care are ca origine, sens și țintă Sfânta Treime. "Chestiunea invocării și a mijlocirii sfinților și Maria", combătută și ea de protestanți deoarece predică o substanțială "incapacitate" a lor pentru această funcție, în timp ce conform catolicismului sfinții și Maria se interesează și se roagă pentru noi și pentru mântuirea noastră la Dumnezeu, deci este legitim și chiar de sfătuit să o rugăm pe Sfânta Maria și s-o invocăm în comuniunea sfinților lui Dumnezeu. Fecioara Maria, mama și slujitoarea Domnului, model al credinciosului care primește și se încrede numai în cuvântul care mântuiește, icoană escatologică a Bisericii celor îndreptățiți și a sfinților este patrimoniu comun al creștinilor.

Am spus că dogma neprihănitei zămisliri a Mariei, definită de Pius al IX-lea la 8 decembrie 1854, este o temă controversată și discutată între creștini, în special între protestanți. Biserica și teologia catolică au fost mereu conștiente că fundamentele biblice ale dogmei Neprihănitei zămisliri - ca și cele ale Ridicării la cer - deși sunt prezente la o atentă și serioasă "exegeză complexivă", nu sunt așa de explicite și directe așa cum ar mai putea crede cineva; această dogmă predică în mod esențial puterea universală a răscumpărării lui Cristos, nevoia de răscumpărare a Născătoarei de Dumnezeu, frumusețea, caracterul absolut și libertatea iubirii milostive a lui Dumnezeu care a împodobit-o, încă din prima clipă a existenței sale singulare, cu strălucirile unei sfințenii cu totul eminente și singulare (cf. Lumen gentium, 56). Dificultățile care provin de la protestanți se referă la fundamentul biblic al dogmei; universalitatea păcatului și a răscumpărării, realitatea condiției de creatură a Maicii Domnului. Aprofundarea teologică contemporană a dogmei din anul 1854, argument eclezial care cuprinde învățături ca primatul și universalitatea răscumpărării lui Cristos, universalitatea păcatului strămoșesc, învățătura creștină despre îndreptățire și despre har și alte importante tematici inerente antropologiei, a condus la depășirea modului tradițional de a pune problema aproape exclusiv întemeiat pe o viziune mai curând "amartilogică" (răscumpărarea înțeleasă în mod fundamental ca eliberare dintr-o situație de păcat) decât într-o perspectivă "cristocentrică" și "karitologică".

Biserica Catolică recunoscând în Maria eficacitatea operei lui Dumnezeu în Cristos, ținând cont de sensus fidelium și de magisteriu afirmă: "În decursul secolelor, Biserica și-a dat seama că Maria, plină de harul lui Dumnezeu (cf. Lc 1,28), a fost răscumpărată încă de la zămislirea ei". Este ceea ce afirmă dogma Neprihănitei Zămisliri, proclamată de Pius al IX-lea... Această "strălucire a unei sfințenii unice" cu care Maria este "împodobită încă din prima clipă a zămislirii sale" (Lumen gentium, 56) vine în întregime de la Cristos: ea "este răscumpărată în mod atât de sublim în vederea meritelor Fiului ei" (Lumen gentium, 53). Mai mult decât orice altă persoană creată, Tatăl a "binecuvântat-o cu toată binecuvântarea spirituală în ceruri în Cristos" (Ef 1,3). În el a ales-o "mai înainte de crearea lumii, ca să fie sfântă și neprihănită în fața lui în dragoste" (Ef 1,4). Părinții din tradiția orientală o numesc pe Născătoarea de Dumnezeu "Toată Sfântă" - Panaghia - o cinstesc ca "neatinsă de vreo prihană a păcatului, cea plăsmuită de Duhul Sfânt ca o făptură nouă" (Lumen gentium, 56). "Maria, prin harul lui Dumnezeu, a rămas curată de orice păcat personal în timpul întregii sale existențe" (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 491-493).

Dogma din anul 1854 proclamă îndreptățirea nemaiauzită dăruită de Dumnezeu trinitar Mariei din Nazaret în vederea slujirii sale materne și mântuitoare adusă persoanei și ministerului mesianic al lui Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu; îndreptățire pe care catolicii o denumesc ca "neprihănita zămislire", adică "plinătate de har" (cf. Lc 1,28) în ea. În afară de aceasta, catolicii, ortodocșii și protestanții sunt în mod substanțial de acord că acest "dar" generos și unic de zămislire neprihănită, de îndreptățire anticipată a creaturii Maria prin "sola gratia", a fost un preambul necesar pentru maternitatea sa divino-mesianică și pentru însăși mântuirea și glorificarea sa la tronul ceresc. Mulți pași au fost făcuți între teologii din diferitele confesiuni creștine cu privire la Neprihănita Zămislire; dar mult mai rămâne de făcut în vederea unei "receptări" ecumenice a acestui argument, chiar dacă e diferită. În această privință cunoscutul Grup de la Dombes în volumul său vestit despre "Maria în planul lui Dumnezeu și în comuniunea sfinților" (1998) percepe, cu oportunitate, apropierea învățăturii Neprihănitei Zămisliri de perspectiva tipic luterană a mântuirii și simultan îl interpretează și îl arată ca dar gratuit și absolut al harului lui Dumnezeu. Tocmai pentru că se vorbește de o intervenție liberă, gratuită și radicală din partea lui Dumnezeu Mântuitorul, când începe o viață umană și deci înainte ca Maria să poată face vreun gest față de Dumnezeu, evenimentul zămislirii Neprihănite relatează, proclamă și mărturisește "lucrurile mari" făcute de Dumnezeul milostiv în persoana predestinatei mame a Fiului său. De aceea, reflecția despre acest argument eclezial mai înainte de a spune ceva despre cea "plină de har", spune despre Dumnezeu și despre bunăvoința sa nemaiauzită și absolută; credincioșii sunt angajați să nu uite un fapt important, că și mama Mântuitorului "a fost însemnată cu păcatul strămoșesc" (nr. 267). Și Cea toată sfântă, Cea glorificată prin har, a avut nevoie, ca toți muritorii frați ai săi și fii ai lui Adam ca și ea, de mântuirea lui Cristos.

Catolicii și protestanții sunt de acord în a afirma suveranitatea lui Cristos care realizează mântuirea tuturor și pentru toți, deci și pentru mama sa. De fapt, puterea eliberatoare și mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu acționează asupra Mariei: catolicii vorbesc despre "ferirea de păcatul strămoșesc" a Neprihănitei Născătoare de Dumnezeu; în timp ce ortodocșii vorbesc despre "răscumpărarea", despre "purificarea" Născătoarei lui Dumnezeu Toată Sfântă. Învățătura catolică, afirmă Grupul din Dombes în această privință, nu întunecă în nici un fel locul central soteriologic al lui Cristos și universalitatea darului harului său răscumpărător, subliniind că Neprihănita Zămislire poate să fie înțeleasă numai cu referință la evenimentul întrupării Răscumpărătorului. "Pozițiile diferitelor noastre Biserici se înrădăcinează toate, în al doilea rând, într-o teologie a harului. Dacă este adevărat că Reforma protestantă insistă în mod legitim pe inițiativa absolută a lui Dumnezeu în darul harului ("numai harul"), învățătura catolică a Neprihănitei Zămisliri trebuie să fie înțeleasă și ea pornind de la "sola gratia"; pentru că... nu este legată de meritele personale ale Mariei, ci este în întregime operă a lui Dumnezeu" (nr. 250). În afară de asta, evenimentul harului de răscumpărare în Neprihănita nu suprimă libertatea și nu înstrăinează originalitatea răspunsului la darul divin din partea persoanei Mariei; dimpotrivă, Maria se află în dispoziția cea mai bună pentru a trăi o existență deschisă, sinceră, totalizatoare, care înaintează în mijlocul oricărei vicisitudini spre plinătatea dăruirii sincere de sine. Grupul din Dombes exprimă consensul referitor la creșterea în credință care a avut loc în existența lui Theotokos, prin momente de încercare, de suferință, de căutare și de implorare a celui care poate asculta și primi creatura. Cu această indicație se depășește o reprezentare statică a sfințeniei Fecioarei, pentru a introduce o viziune dinamică, mult mai reală, concretă, evanghelică, teologală, care vorbește în mod semnificativ despre creativitatea umană confruntată și dusă la împlinire de același Dumnezeu. De fapt, dogma catolică "nu a avut efectul de a o smulge pe Maria din condiția umană, ci mai degrabă de a o pregăti ca să poată într-o zi, ca orice creatură răscumpărată, să aducă propriul răspuns activ la inițiativa lui Dumnezeu" (nr. 272). Viziunea teo-antropologică a acestei afirmații poate fi împărtășită; ea spune mult mai mult decât dinamismul și imboldul pe care harul lui Dumnezeu îl face în persoană: o "nouă creație" căreia persoana harificată răspunde, în Duhul lui Cristos, cu dinamismul credinței.

Recentul document anglican-catolic despre "Maria: har și speranță în Cristos" (2004), care a avut multe consensuri și câteva disensiuni, a citit și a oferit Bisericilor creștine o lectură a dogmelor mariane la lumina Scripturii, tradiției ecleziale nedespărțite și în optica "harului divin" și a "speranței escatologice" deschise de persoana și de opera lui Cristos în Duhul Tatălui, afirmând că zămislirea neprihănită a Mariei, dincolo de chestiunea juridică ce nu este preponderentă, afirmă un fapt istorico-salvific, antropologic și eclezial de mare însemnătate pentru toți creștinii: "În Maria, prototip al speranței harului pentru toată omenirea, a fost văzută, prin har nemeritat, sfințenia care este scopul nostru în Cristos (1In 3,2-3). Conform Noului Testament, condiția de "harificată" se conturează ca și condiție de libertate de păcat prin intermediul sângelui lui Cristos (Ef 1,6-7). Scripturile indică eficacitatea sacrificiului lui Cristos și față de cei care l-au precedat în timp (cf. 1Pt 3,19; In 8,56; 1Cor 10,4). În vederea chemării sale de a fi mama Celui Sfânt (cf. Lc 1,35) putem afirma în același timp că opera de răscumpărare a lui Cristos a ajuns la Maria "până la capăt", în intimitatea ființei sale și în chiar cele dintâi momente ale vieții" (nr. 59). Grație noii perioade deschisă de Conciliul Vatican II în acești ani, în pofida unor momente de tensiune și de scepticism, dialogul, aprofundarea teologică intereclezială despre misterul marian, este continuat, cu rezultate neașteptate de puțini ani, motiv pentru care se poate spune foarte bine că Maria nu mai este considerată de cineva ca Mater divisionis, ci așa cum afirma pe bună dreptate sfântul Augustin, Mater unitatis (Sermo 120, 1).

(După L'Osservatore Romano, 4 iunie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat