|
Maria, învățătoare de ecumenism Interviu cu Jutta Burggraf realizat de Miriam Diez i Bosch. A lua în serios ecumenismul înseamnă a o lua pe Maria ca "învățătoare și însoțitoare de drum". Asta afirmă cercetătoarea germană Jutta Burggraf, expertă în teologia creației, teologia ecumenică și teologia feministă. Burggraf este laureată în psihopedagogie, teologie sacră și este profesoară de teologie dogmatică la Universitatea din Navarra. Recent a fost la Roma pentru a prezenta "Dicționarul de teologie" editat de EUNSA. • Poate să fie Maria un impuls la ecumenism? Desigur. Nu putem uita că adevăratul protagonist al mișcării ecumenice este Duhul Sfânt. Pentru aceasta, este oportun ca o persoană care vrea să lucreze în mod serios pentru unitatea creștinilor s-o ia pe Maria ca învățătoare și însoțitoare de drum: docilitatea ei față de Duhul Sfânt poate fi considerată ca nucleul central al unei atitudini ecumenice autentice. Venerarea Mamei noastre se întemeiază pe Sfintele Scripturi. Maria cântă în Magnificat: "Iată de acum toate generațiile mă vor numi fericită". Aceste cuvinte sunt o profeție și în același timp o misiune pentru Biserica din orice timp. Creștinii nu au inventat nimic nou atunci când au început s-o laude pe Maria. Pe de altă parte, dacă n-ar face asta, ar neglija o îndatorire care le-a fost încredințată. S-ar îndepărta de cuvântul biblic și nu l-ar preamări pe Dumnezeu așa cum vrea el să fie preamărit. • Maria este protagonista sărbătorilor liturgice și nu numai în tradiția catolică... Deja înainte de marile schisme din Orient (secolul al XI-lea) și din Occident (secolul al XVI-lea), primele generații creștine au început să celebreze unele sărbători mariane. Așa, de exemplu, sărbătoarea Adormirii este cunoscută la Ierusalim încă din secolul al VI-lea și la Constantinopol încă din anul 600. O sărbătoare care se bazează pe ideea că Maria a murit lin, cu o mare pace și cu bucuria de a se uni cu Fiul ei. Pentru aceasta nu se vorbește de "moarte", ci de "Adormire". Atât ortodocșii, cât și musulmanii, o celebrează la 22 august și o pregătesc cu 15 zile de post. La sfârșitul secolului al VII-lea a ajuns și la Roma, unde a fost definită ca "Ridicarea" Mariei în cer. În secolul al VIII-lea se celebra în Orient sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri, fără a da multe explicații teologice în acest sens: gândirea orientală preferă misterul, în timp ce gândirea occidentală preferă claritatea analitică. Și Luther era de acord cu această sărbătoare. Reformatorul obișnuia și să cânte în fiecare zi imnul Magnificat, după cum afirmă tradiția. • Să mai vorbim despre ortodocși și despre venerația lor față de Maria. Pentru ortodocși primul titlu al Mariei este acela de "Theotokos", "Născătoare de Dumnezeu", folosit adesea în imnuri și în bogatele opere iconografice. Imnul Akathistos (care literalmente înseamnă "stând în picioare", pentru că se cântă în această poziție) este imnul marian cel mai vestit în Orient. A fost compus la sfârșitul secolului al V-lea de un autor anonim. Așa cum spune un autor modern, este bine ca imnul să rămână anonim, "astfel este al tuturor, pentru că este al Bisericii". Aproape toate icoanele orientale ale Fecioarei au apoi o caracteristică comună: Maria este reprezentată ca Născătoarea lui Dumnezeu care-l poartă pe pruncul Isus în brațele ei. Aceste imagini mărturisesc credința în maternitatea divină a Mariei. Venerarea Mariei nu se arată numai în multele și solemnele sărbători din anul liturgic. În afară de cele 32 de sărbători ale copților, liturgia etiopiană celebrează de exemplu, la 10 februarie, consacrarea tuturor bisericilor din lume în cinstea Mariei. Ortodocșii au și nenumărate invocații, cu care se adresează Născătoarei de Dumnezeu: "Maria, Maica Stelei care nu apune niciodată", "Aurora zilei mistice", "Răsăritul soarelui gloriei". Încă din secolul al XIV-lea, muntele Athos este principalul centru de spiritualitate monastică în Orient. Conform unei legende antice, Fecioara Maria s-ar fi refugiat acolo, împreună cu evanghelistul Ioan, după ce au fost prinși de o furtună în timpul unei călătorii pe mare către Cipru. Și Maria a auzit un glas care spunea: "Acest loc este proprietatea ta, este grădina ta, paradisul tău; și este un port de salvare pentru cei care vor să fie salvați". • Și care este atitudinea protestanților față de Maria? Cineva a spus că prin venerarea Mariei creștinii ar fi "căzut" de pe înălțimile venerării unicului Dumnezeu la adorarea ființei umane. În realitate nu este așa. Atunci când o lăudăm pe Maria, îl venerăm pe Dumnezeu. Cel care laudă o operă de artă, laudă artistul care a făcut-o. Dacă rămân încântată de "Sacagiul din Sevilla" sau de "Las Meninas", lauda cade asupra lui Diego Velázquez care le-a realizat. Biserica venerează în Maria împlinirea cea mai perfectă a ascultării în credință. Acest lucru e ceva care poate fi acceptat și de creștinii evanghelici și de fapt mulți afirmă asta tot mai clar. Nu înseamnă că Mama lui Isus - așa cum o numesc protestanții - ar fi fost un simplu instrument pasiv în mâinile lui Dumnezeu. Dimpotrivă, umila și ascultătoarea ei dăruire de sine a fost posibilă grație unei mari vieți interioare care exprimă la rândul său mare libertate și maturitate. Numai o persoană care este "stăpână" pe ea însăși se poate dărui cu bucurie celorlalți. Numai pe cel care se simte în mod autentic liber nu-l deranjează să fie "slujitor". Maria nu a fost pasivă, ci receptivă; a fost dispusă să primească darurile divine. Această atitudine constituie o condiție necesară pentru a trăi o viață creștină: cel care nu-l lasă pe Dumnezeu să intre în viața sa nu poate primi credința și nici celelalte haruri și nici nu poate dezvolta pe deplin propriile capacități. "Slujitoarea Domnului" este în același timp "Regina cerurilor". Ascultarea și simplitatea nu au nimic de-a face cu un sens de inferioritate sau de timiditate. Papa Paul al VI-lea a spus în urmă cu câteva decenii că Maria era "o femeie puternică ce a cunoscut sărăcia și suferința, fuga și exilul". Nu a ezitat să cânte cu mult curaj că Dumnezeu vine în ajutorul celor umili și asupriți și-i dă jos de pe tronuri pe cei puternici. De fapt, Maria a "revoluționat" ordinea existentă și a colaborat cu putere la eliberarea noastră. Însă "revoluția" începută prin intermediul ei, nu se poate asemăna cu un concept politic. Este mult mai radicală decât orice eveniment exterior, deoarece începe în nucleul intimității noastre: ne duce la eliberarea de păcate, la convertirea inimii și la transformarea mentalității noastre. În același timp, Maria ne revelează "chipul matern al lui Dumnezeu". Ne facilitează înțelegerea gingășiei și a bunătății divine, așa cum se întâmplă și cu alte persoane care trăiesc în unire cu Dumnezeu. Teologul protestant Helmut Thielicke povestește în autobiografia sa că în timpul unei vizite la un convent catolic în Austria, călugărițele l-au impresionat foarte mult. Așa descrie el: "Duhul meu s-a înălțat, în timp ce treceam privirea pe diferitele chipuri adunate acolo. Toate călugărițele păreau să aibă trăsături unice, un fel de «muncă artizanală, îngrijită, a lui Dumnezeu...». Nu era opera vreunui stilist de fizionomii la modă, imitație sau uniformitate... M-a uimit mai ales frumusețea acestor chipuri așa de bătrâne care au fost plăsmuite de Duhul Sfânt". Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |