Omilia papei la Lateran pentru Solemnitatea Corpus Domini
Iubiți frați și surori!
După timpul forte al anului liturgic, care, centrându-se pe Paște se întinde în arcul de trei luni - înainte de cele patruzeci de zile ale Postului Mare, apoi cele cincizeci de zile ale Timpului pascal - liturgia ne face să celebrăm trei sărbători care au în schimb un caracter "sintetic": Preasfânta Treime, apoi Corpus Domini și în sfârșit Preasfânta Inimă a lui Isus. Care este semnificația proprie a solemnității de astăzi, a Trupului și Sângelui lui Cristos? Ne spune însăși celebrarea pe care o facem, în desfășurarea gesturilor sale fundamentale: înainte de toate ne-am adunat în jurul altarului Domnului, pentru a fi împreună în prezența lui; în al doilea rând va fi procesiunea, adică faptul de a merge împreună cu Domnul; și în sfârșit îngenuncherea în fața Domnului, adorația, care începe deja la Liturghie și însoțește toată procesiunea, dar culminează în momentul final al binecuvântării euharistice, atunci când toți ne vom prosterna în fața celui care s-a aplecat până la noi și și-a dat viața pentru noi. Să ne oprim pe scurt asupra acestor trei atitudini, pentru ca să fie cu adevărat expresie a credinței noastre și a vieții noastre.
Așadar, primul act este cel al faptului de a ne aduna în prezența Domnului. Este ceea ce în vechime se numea "statio". Să ne imaginăm pentru un moment că în toată Roma nu există decât acest unic altar și că toți creștinii din oraș sunt invitați să se adune aici, pentru a-l celebra pe Mântuitorul mort și înviat. Acest lucru ne dă ideea a ceea ce a fost la începuturi, la Roma și în atâtea alte orașe unde ajungea mesajul evanghelic, celebrarea euharistică: în fiecare Biserică locală era un singur episcop și în jurul lui, în jurul Euharistiei celebrată de el, se constituia comunitatea, unică pentru că unul era potirul binecuvântat și una era pâinea frântă, așa cum am ascultat din cuvintele apostolului Paul în lectura a doua (cf. 1Cor 10,16-17). Ne vine în minte cealaltă expresie paulină celebră: "Nu mai este nici iudeu, nici grec, nici sclav, nici om liber, dacă voi sunteți ai lui Cristos" (Gal 3,28). Voi toți sunteți nu numai una ci unul! În aceste cuvinte se simte adevărul și forța revoluției creștine, revoluția cea mai profundă din istoria umană, care se experimentează tocmai în jurul Euharistiei: aici se adună în prezența Domnului persoane diferite prin vârstă, sex, condiție socială, idei politice. Euharistia nu poate fi niciodată un fapt privat, rezervat persoanelor care s-au ales prin afinitate sau prietenie. Euharistia este un cult public, care nu are nimic esoteric, nimic exclusiv. Și aici, în această seară, nu am ales noi cu cine să ne întâlnim, am venit și suntem unii lângă alții, uniți de credință și chemați să devenim un singur trup împărtășindu-ne cu unica pâine care este Cristos. Suntem uniți dincolo de diferențele noastre de naționalitate, de profesie, de pătură socială, de idei politice: ne deschidem unii spre alții pentru a deveni una pornind de la el. Aceasta, încă de la începuturi, a fost o caracteristică a creștinismului realizată vizibil în jurul Euharistiei, și trebuie să veghem mereu pentru ca desele tentații de particularism, chiar dacă sunt în bună credință, să nu fie de fapt în sens opus. De aceea, Corpus Domini ne amintește înainte de toate aceasta: că faptul de a fi creștini înseamnă a ne aduna din toate părțile pentru a fi în prezența unicului Domn și a deveni una cu el și în el.
Al doilea aspect constitutiv este faptul de a merge cu Domnul. Este realitatea manifestată de procesiune, pe care o vom trăi împreună după sfânta Liturghie, aproape ca o prelungire naturală a ei, mergând în urma celui care este viața, drumul. Cu dăruirea de sine însuși în Euharistie, Domnul Isus ne eliberează de "paraliziile" noastre, ne face să ne ridicăm și ne face să "pro-cedere" (= înaintăm), adică să facem un pas înainte, și apoi un alt pas și astfel ne pune în mișcare, cu forța acestei pâini a vieții. Așa cum s-a întâmplat profetului Ilie, care s-a refugiat în deșert de frica dușmanilor săi și se hotărâse să fie omorât (cf. 1Re 19,1-4). Însă Dumnezeu l-a trezit din somn și a făcut ca el să găsească alături o turtă abia coaptă: "Ridică-te și mănâncă - i-a spus - pentru că este prea lung drumul pentru tine" (1Re 19,5.7). Procesiunea de Corpus Domini ne învață că Euharistia vrea să ne elibereze de orice delăsare și descurajare, vrea să ne ridice, pentru ca să putem relua drumul cu puterea pe care Dumnezeu ne-o dă prin Isus Cristos. Este experiența poporului lui Israel în exodul din Egipt, lunga peregrinare prin deșert, despre care ne-a vorbit prima lectură. O experiență care pentru Israel este constitutivă, dar este exemplară pentru toată omenirea. De fapt, expresia "nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care vine din gura lui Dumnezeu" (Dt8,3) este o afirmație universală, care se referă la orice om ca și om. Fiecare poate găsi propriul drum, dacă-l întâlnește pe cel care este cuvânt și pâine a vieții și se lasă condus de prezența sa prietenească. Fără acest Dumnezeu-cu-noi, Dumnezeu apropiat, cum putem suporta pelerinajul existenței, atât fiecare în parte cât și ca societate și familie de popoare? Euharistia este sacramentul Dumnezeului care nu ne lasă singuri pe drum, ci ni se alătură și ne arată direcția. De fapt, nu e suficient a merge înainte, trebuie să vedem încotro mergem! Nu e suficient "progresul", dacă nu există criterii de referință. Mai mult, dacă se merge în afară drumului, riscăm să ajungem într-o prăpastie, sau oricum să ne îndepărtăm mai rapid de țintă. Dumnezeu ne-a creat liberi, dar nu ne-a lăsat singuri: a devenit el însuși "cale" și a venit să meargă împreună cu noi, pentru ca libertatea noastră să aibă și criteriul pentru a discerne drumul corect și a-l parcurge.
Și în acest moment nu putem să nu ne gândim la începutul "decalogului", cele zece porunci, unde este scris: "Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău, care te-am scos din țara Egiptului, din starea de sclavie: să nu ai alți dumnezei în afară de mine" (Ex 20,2-3). Găsim aici sensul celui de-al treilea element constitutiv al sărbătorii Corpus Domini: îngenuncherea în adorație în fața Domnului. A-l adora pe Dumnezeul lui Isus Cristos, devenit pâine frântă din iubire, este remediul cel mai valabil și radical împotriva idolatriilor de ieri și de astăzi. Îngenuncherea în fața Euharistiei este mărturisire de libertate: cel care se îngenunchează în fața lui Isus nu poate să se prosterne în fața nici unei puteri pământești, oricât ar fi ea de puternică. Noi, creștinii, îngenunchem numai în fața lui Dumnezeu, în fața preasfântului sacrament, pentru că știm și credem că în el este prezent unicul Dumnezeu adevărat, care a creat lumea și atât de mult a iubit-o încât l-a dat pe Fiul său unul născut (cf. In 3,16). Ne prosternăm în fața unui Dumnezeu care cel dintâi s-a aplecat spre om, asemenea Samariteanului milostiv, pentru a-l ajuta și a-i reda viața, și a îngenuncheat în fața noastră pentru a spăla picioarele noastre murdare. A adora trupul lui Cristos înseamnă a crede că acolo, în acea bucată de pâine, este realmente Cristos, care dă adevărat sens vieții, universului imens ca și celei mai mici creaturi, întregii istorii umane ca și celei mai scurte existențe. Adorația este rugăciune care prelungește celebrarea și împărtășania euharistică și în care sufletul continuă să se hrănească: se hrănește cu iubire, cu adevăr, cu pace; se hrănește cu speranță, pentru că acela în fața căruia ne prosternăm nu ne judecă, nu ne strivește, ci ne eliberează și ne transformă.
Iată de ce faptul de a ne aduna, de a merge, de a adora ne umple de bucurie. Însușindu-ne atitudinea adoratoare a Mariei, pe care o amintim în mod deosebit în această lună mai, ne rugăm pentru noi și pentru toți; ne rugăm pentru orice persoană care trăiește în acest oraș, pentru ca să te poată cunoaște pe tine, o, Tată, și pe cel pe care tu l-ai trimis, Isus Cristos. Și astfel să aibă viață din belșug. Amin.
Benedict al XVI-lea
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.