Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cultura biblică și fundamentalismul nu se înțeleg

Au fost prezentate în Sala de Presă a Sfântului Scaun primele rezultate ale unei investigații statistice și sociologice despre citirea Bibliei în rândul populației adulte a credincioșilor din nouă națiuni.

De Marilena Amerise

La 29 aprilie, sociologul Luca Diotallevi, de la Universitatea "Roma Trei", arhiepiscopul Gianfranco Ravasi, președintele Consiliului Pontifical al Culturii, și episcopul de Terni-Narni-Amelia, Vincenzo Paglia, au prezentat în Sala de Presă Vaticană prima sinteză a rezultatelor unei investigații despre citirea Scripturilor, făcută în nouă țări, menită să analizeze raportul populației adulte cu Biblia, atât din punct de vedere sociologic cât și pastoral. Coordonatorul cercetării, Diotallevi, a condus grupul de muncă științifică care a produs un document împărțit în două secțiuni: prima din ele propune o evaluare științifică a datelor adunate; a doua ilustrează rezultatele obținute cu ajutorul tabelelor statistice.

Terenul de cercetare sunt nouă țări - Statele Unite al Americii, Regatul Unit, Germania, Olanda, Franța, Polonia, Rusia, Spania, Italia - cu un eșantion puternic reprezentativ de populație adultă de credincioși creștini. Diotallevi subliniază că investigația a avut trei obiective: "acela de a înțelege ce anume stimulează la citirea Bibliei. De fapt, citirea Scripturii este un comportament și comportamentele se răspândesc prin imitare. De aceea, citește Biblia cel care participă la realități asociative și liturgice în care este dezvoltată practica lecturii". Aceasta este prima realitate reieșită la nivel sociologic. Cealaltă realitate se referă la atitudinea față de Biblie din partea eșantionului analizat și în general este vorba de o atitudine pozitivă. "Răspândirea citirii Bibliei în aceste nouă țări se explică nu numai pe planul simplei credințe, ci pe cel al practicii religioase, totuși - spune Diotallevi - este puternică senzația din partea celor intervievați că se află în fața unui text care nu-i ușor de citit și nu-i ușor de înțeles". Investigația a scos în evidență că în opinia publică există și o cotă mică de fundamentaliști; totuși ei, continuă Diotallevi, "nu dovedesc că au o cultură biblică (...) ca dovadă că fundamentalismul este expresie de neajuns social și nu de cultură". Unul din rezultatele obținute de cercetare este tocmai o ulterioară confirmare că "fundamentaliștii sau literaliștii cunosc Biblia mult mai puțin decât cei care asumă o atitudine critică față de Biblie".

Cel care s-a îngrijit de investigație subliniază și o altă realitate semnificativă: "Dificultățile întâlnite de Bisericile creștine în societățile occidentale nu sunt efect direct al societăților secularizate; de aceea trebuie căutată explicarea diferențelor de nivel în strategiile pe care le adoptă Bisericile. Biserica catolică - evidențiază coordonatorul proiectului - trebuie să aibă încredere în resursele de fond cum ar fi liturgia, parohiile și asociaționismul, cele care conferă putere experienței ecleziale. Un caz pentru toate: chiar și țara care prezintă cea mai mare rată de secularizare, Franța, ne arată că Scripturile sunt în măsură să producă experiență eclezială".

Investigația a permis să se facă lumină asupra unui sector foarte vast, analizând și modul în care cei intervievați se pun în relație cu textul biblic și problemele legate de el. Monseniorul Ravasi, la rândul său, subliniază că rezultatele cele mai semnificative reieșite din această cercetare pot să fie rezumate în cel puțin cinci puncte: "În primul rând a apărut conștiința înțelegerii Bibliei; de fapt, cincizeci la sută din cei intervievați au afirmat necesitatea unui instrumentar interpretativ care să poată face să se înțeleagă textul în dimensiunea sa teologică și în cea istorică. În al doilea rând există conștiința că Biblia constituie marele cod al culturii occidentale și de aceea este o referință culturală de care nu se poate face abstracție. Acest lucru este dovedit de favoarea exprimată de cei intervievați pentru predarea Bibliei în afara orei de religie: de fapt, Biblia este percepută ca text care a plăsmuit ethos-ul și care constituie o mare stea polară etică chiar laică". În al treilea rând - continuă monseniorul Ravasi - "faptul că în Statele Unite numai șapte la sută nu au o Biblie în timp ce în Europa procentajul urcă în mod simțitor, subliniază exigența de a produce noi ediții. Tocmai în acest sens trebuie să apară un experiment original de propunere hermeneutică sub îngrijirea Editurii San Paolo: o ediție caracterizată de o multitudine de perspective: de la cea istorico-critică, la cea teologică și la cea liturgică. Al patrulea punct se referă la citirea Bibliei: de fapt, din cercetare a reieșit că în Statele Unite șaptezeci și cinci la sută din cei intervievați a citit cel puțin un text biblic în ultimul an, în Italia douăzeci și șapte la sută, în timp ce în Spania procentajul scade în mod simțitor. Asta arată că încă există un domeniu important pentru cateheza care ajută la citirea și la înțelegerea textului. Acesta este un domeniu nu numai al angajării ecleziale, ci și al angajării culturale.

Al cincilea punct se referă la rugăciunea cu Biblia: este curios de notat că Biblia nu are prea mare incidență asupra spiritualității. Asta demonstrează că textul biblic este considerat ca un text de tip cultural, dar nu caracterizează stilul individual de rugăciune. De aceea e necesar să se reevalueze Scriptura și ca ajutor indispensabil pentru rugăciunea personală".

Monseniorul Ravasi încheie reflecțiile sale spunând că "în lumea laică actuală Biblia este în general un text stimat și luat în considerare, ceea ce contrastează o atitudine reductivă conform căreia Scripturile sunt numai o carte de legende sau de mituri; totuși, și în ambientul catolic, se ridică un curent care redimensionează puternic însemnătatea scripturii ebraico-creștine. În schimb trebuie menținută puternic conștiința rădăcinilor ebraico-creștine, care desigur că nu trebuie subevaluate în noile și legitimele metode de interpretare a textului biblic, cum ar fi metoda retorică, semiotică, antropologică, narativă. Oricum, în hermeneutica textului biblic trebuie ținut cont mereu că moștenirea clasică s-a căsătorit cu moștenirea ebraico-creștină".

Din punct de vedere pastoral, Monseniorul Paglia a subliniat la rândul său importanța acestei investigații: "Rezultatele cercetării confirmă indicațiile Conciliului al II-lea din Vatican care au pus din nou Scripturile în mâinile credincioșilor și au reafirmat legătura dintre Scripturi și Euharistie; arată cât de intim este legată Biblia cu Biserica: de fapt, din date se evidențiază că ascultarea Scripturilor este un moment important pentru creșterea comunităților. Pe baza datelor statistice rezultă de asemenea că Scriptura rămâne terenul cel mai rodnic pentru dialogul ecumenic. Aceste rezultate, dacă pe de o parte confirmă alegerile pastorale, pe de altă parte stimulează să fim mai îndrăzneți. În pofida enormelor progrese făcute, Scripturile încă nu sunt cartea de rugăciune a tuturor creștinilor și în acest sens îndemnul constituției conciliare Dei Verbum (capitolul al șaselea) ca Biblia să fie izvorul vieții spirituale trebuie să găsească forme noi și mai eficace de realizare. După părerea mea, este necesar, așa cum nota deja în anul 1956 cardinalul Angelo Roncalli, viitorul Papă Ioan al XXIII-lea, ca la începutul acestui mileniu să se nască sau să se renască entuziasmul pentru Sfintele Scripturi".

* * *

Cunoașterea Scripturilor

Cine, când, unde și cum

De Luca Diotallevi
Universitatea Roma Tre

Prin metodele urmate și cele circa 13.000 de interviuri care vor fi realizate până la sfârșit, programul de cercetare ale cărui prime rezultate le prezentăm acum apare ca acțiunea științifică cea mai sistematică încercată până acum pentru o comparație pe scară internațională a gradului și a formelor familiarității cu Scripturile tradiției creștine din partea populației adulte.

Astăzi ne vom concentra asupra datelor referitoare la Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Olanda, Germania, Franța, Spania, Italia, Polonia și Rusia (europeană), dar metodologiile adoptate în programul de cercetare permit și analiza pe subgrupe de populație, pornind de la cel al creștinilor definiți adesea "practicanți obișnuiți".

Înseși datele pe care le vom prezenta confirmă alegerea de a ne concentra asupra populației adulte în general: de fapt, Biblia, în ariile pe care le-am studiat nu este textul unei minorități, ci o referință importantă prezentă - în măsură și forme diferite - în viața și în cultura majorităților largi ale populației.

Cu oscilații deloc neglijabile, se poate afirma că între 1/3 și Œ dintre adulții din țările luate în considerare în ultimele 12 luni a citit măcar o dată un text din Biblie. Acest nivel coboară în Spania la mai puțin de 1 din 4 și urcă în SUA la 3 din 4.

Deja acest fapt arată că un gap împarte lumea anglo-saxonă și Europa centro-occidentală. Această diferență de nivel nu se referă atât la răspândirea "cauzelor secularizării", de exemplu distincția între puteri politice și puteri religioase, cât mai ales la "efectele secularizării" pentru religie: acestea sunt mai bune în Statele Unite și mai rele în Europa centro-occidentală, cu pozitiva excepție italiană. Acest rezultat amintește că Bisericile pot să stea "înăuntrul" secularizării în moduri diferite și cu grade diferite de succes și de insucces, deci că secularizarea poate asuma forme foarte diferite, așa cum arată cu claritate și mai mare mersul practicii duminicale.

În aceste țări, în care senzația apropierii lui Dumnezeu este cu totul altfel decât stinsă și practica rugăciunii este cu totul altfel decât marginală, la Biblie se privește din partea majorității celei mai largi a populației ca la un izvor de adevăr, ca la izvorul unui mesaj care are de-a face cu viața.

Ba chiar Biblia este percepută ca ceva dificil. Tocmai acesta - aș spune - este unul din principalele rezultate ale cercetării. Este important ca păstorii, ca aceia care îndrăgesc Scripturile, ca părinții sinodali să știe că lumea nu cere înainte de toate să fie convinsă de valoarea paginilor biblice, ci să fie ajutată să le înțeleagă semnificația pentru viața proprie și pentru viața comună.

Al doilea element important, și poate surprinzător pentru marele public: "fundamentaliștii", cei care consideră că Scripturile trebuie înțelese și aplicate ținându-se exclusiv "de literă", nu sunt desigur dintre cei care arată o cunoaștere biblică mai mare. Dimpotrivă, sunt cei care, cel puțin în cadrul catolic, tratează Biblia cu o atitudine mai critică în linie cu orientările din constituția Dei Verbum și din învățătura conciliară care arată și nivele mai mari de cunoaștere biblice.

Dar cine citește Biblia? Cum de cineva începe să citească Biblia? Analiza sociologică (care în mod necesar trebuie să se limiteze la perceperea lecturii biblice ca și comportament între altele pe care un individ le poate asuma) arată că practica lecturii biblice depinde statistic, mai mult de participarea la evenimente și grupuri care deja practică acest comportament, decât de împărtășirea unor credințe religioase. Citirea Bibliei, ca orice alt comportament are nevoie să fie introdusă și însoțită. În special, citirea Bibliei susține și influențează pozitiv participarea la realități asociative și la celebrările liturgice.

În sfârșit, merită de subliniat că lectura Bibliei nu resimte polarizarea politică între "dreapta" și "stânga", ci știe să facă deosebire cu privire la fiecare temă.

Ca mărturie a unei culturi larg răspândite care deosebește dar nu separă religia de alte aspecte ale vieții, chiar publice, trebuie spus că în populațiile analizate prevalează pe larg o poziție favorabilă studiului Bibliei în școli. Îndeosebi, cei favorabili depășesc 50% în Rusia, Polonia, Italia, Marea Britanie și Germania.

* * *

Acel idiom așa de familiar Sfinților Părinți

De Gianfranco Ravasi

Este semnificativ că, în Italia, șaizeci și doi la sută din cei intervievați s-au declarat favorabili predării Bibliei în școli, făcând abstracție de predarea religiei. Asta înseamnă că în sfârșit pare să înceapă acea conștiință care a avut opoziții și în lumea eclezială și ecleziastică. Textul biblic trebuie să fie considerat și un mare text cultural. Este o orientare pe care am susținut-o semnând numeroase apeluri și documente împreună cu un numeros grup de persoane constituit în mod prevalent din reprezentanți din lumea laică: de fapt, co-semnatarii erau în mod prevalent laici, necredincioși, agnostici sau oricum departe de interese religioase.

Oricum, rămâne mereu valabilă vestita glumă a lui Umberto Eco: "De ce copiii noștri trebuie să știe totul despre eroii lui Homer și nimic despre Moise?" Știind bine, între altele, că dacă ne oprim la versantul ethosului ne putem da seama cât de mult Biblia a condiționat secolul al XX-lea, și nu numai lumea occidentală, nu numai Statele Unite. Ne gândim de exemplu ce înseamnă, bine sau rău, decalogul. Avea dreptate Kieslowski, atunci când a făcut filmul său, Decalogul: "Da, noi respingem decalogul uneori ca pe ceva paseist, din paleoliticul spiritual al Occidentului, și-l încălcăm în mod sistematic. Și totuși cele zece stele sunt mereu pe cerul umanității noastre". Și el nu era un credincios.

Deci recunoaștem importanța Bibliei în școli pentru că permite să înțelegem identitatea noastră. Spunea Thomas S. Eliot: "Dacă noi pierdem aceste referințe, creștinii mai ales - spunea el - nu dispare numai cultura noastră. Dispare chipul nostru". Pentru aceasta eu doresc introducerea predării Bibliei în școli. Chiar dacă acest lucru va comporta o serie de alte probleme deoarece va trebui să se facă, de exemplu, un protocol de învățământ. Sperăm ca acest lucru să fie posibil.

Consecința acestui lucru ar fi obișnuința cu textul. Și asta e valabil pentru cei care cred și pentru cei care nu cred. Este într-adevăr semnificativ că șaptezeci la sută din cei intervievați în Statele Unite, ceea ce înseamnă în mod substanțial toți cititorii, au citit anul acesta cel puțin un text din Biblie. În Italia, în schimb, avem numai douăzeci și șapte la sută din cititori. După părerea mea obișnuința cu textul este un aspect important. Există o frază citată des din Nietzsche, care s-a bătut în mod constant împotriva scripturilor ebraico-creștine considerându-le o mare nenorocire pentru cultura Occidentului. În materialul pregătitor pentru opera sa Aurora, repeta adesea această frază: "Între ceea ce simțim când citim psalmii sau când citim de Pindaro sau de Petrarca este aceeași diferență între patrie și țara străină". Și el era un protestant. Pentru el Biblia era deja un fel de imprinting pe care trebuie să trudești s-o ștergi. De altfel, nu trebuie să uităm că germana, limba germană, pură, nobilă s-a născut cu traducerea Bibliei lui Luter în anul 1533. Lucru care de exemplu nu s-a întâmplat pentru italiană, deși au fost atâtea traduceri ale Bibliei. Gândiți-vă din secolul al XIII-lea până în secolul al XVI-lea, contrar cu ceea ce se spune, existau cel puțin o duzină de traduceri integrale a Bibliei în limba populară. Unele, de exemplu aceea a unui camaldulenz din secolul al XV-lea, au avut nouăsprezece ediții. Deci nu e adevărat că a lipsit total, însă nu a constituit acest tip de obișnuință.

Iată, această obișnuință este ceea ce noi trebuie să încercăm să promovăm în comunitatea noastră. Deocamdată este ceva asemănător cu ceea ce se spunea despre Părinții Bisericii: "Părinții Bisericii nu vorbesc despre Biblie. Vorbesc Biblia". De exemplu, sfântul Augustin are șaizeci de mii de citate din Scripturi în operele sale; înseamnă că era țesutul normal cu care el construia textul său. Iată, cu privire la acest punct cred că trebuie într-adevăr să se facă mai mult.

* * *

Dar cu colegii de drum se citește mai bine

De Vincenzo Paglia

Episcop de Terni-Narni-Amelia

Investigația revelează câteva surprize singulare. Prima se referă la așteptarea mare pe care bărbații și femeile din timpul nostru o au față de Sfintele Scripturi. În pofida secularizării și a disponibilității scăzute față de experiența religioasă și creștină în mod special, sfintele Scripturi sunt privite de toți cu mare respect. În ceea ce privește pe creștini, este opinie comună că Biblia conține cuvântul lui Dumnezeu, că este o carte inspirată și capabilă să propună sensul vieții și are o autoritate mult mai mare decât celelalte instanțe sociale. Textul biblic, indicat de majoritatea ca dificil, este văzut totuși mereu ca interesant. Asta sugerează că, pe de o parte, nu se apropie de text cu superficialitate sau cu atitudini simplificate și unilaterale, pe de altă parte, că este văzut în schimb în complexitatea sa și că cere deci explicații și însoțiri. Însă există o problemă. Mulți spun că Biblia este un text adevărat și capabil să prezinte valori importante, dar este prea înalt și greu de pus în practică. Aici se deschide o primă mare provocare: cum să trecem de la fascinația pe care Scripturile continuă să o trezească până și într-o societate secularizată cum este a noastră și să le facem un cuvânt eficace și puternic care schimbă inima și viața? Este responsabilitatea predicării care tocmai pornind de la Scripturi trebuie să fie un apel autoritar adresat credincioșilor și oricărui om care este în căutare. Provocarea este mare și le revine credincioșilor să arate cu cuvintele și cu viața că paginile biblice nu sunt frumoase dar abstracte, ci concrete și realizabile.

O altă realitate care iese în evidență cu surpriză: ascultarea Scripturilor favorizează adunarea împreună a celor care ascultă. Într-adevăr, ascultarea cuvântului lui Dumnezeu "face" Biserica. De fapt, datele arată că ascultarea Bibliei este un instrument extraordinar pentru a favoriza adunarea în grup, pentru a trăi mai mult viața în comunitate, pentru a descoperi cu claritate mai mare sensul de a fi Biserică. Biblia este într-adevăr cartea Bisericii; orice individualism o sărăcește. Reiau încă o dată cuvintele pe care Benedict al XVI-lea le adresa tinerilor în urmă cu doi ani în piața Sfântul Petru: "Sfânta Scriptură introduce la comuniunea cu familia lui Dumnezeu. Nu putem citi singuri Sfânta Scriptură. Desigur, este mereu importantă citirea Biblie în mod foarte personal, într-un colocviu personal cu Dumnezeu, dar în același timp este important a o citi într-o companie de persoane cu care mergem împreună".

Multe sunt indicațiile pastorale pe care le trezește investigația. Rămân consolidate cele oferite deja de Benedict al XVI-lea tinerilor în discursul citat: "a citi [Scripturile] în colocviu personal cu Domnul; a le citi însoțiți de maeștri care au experiența credinței, care au intrat în Sfânta Scriptură; a le citi în marea companie a Bisericii, în a cărei liturgie aceste evenimente devin mereu din nou prezente, în care Domnul vorbește acum cu noi, așa încât treptat intrăm tot mai mult în sfânta Scriptură, în care Dumnezeu vorbește realmente cu noi, astăzi". Pe această cale se evită cele două obstacole mai periculoase cărora li se dă puțină atenție: înainte de toate o lectură fundamentalistă care, așa cum arată înseși datele, se naște dintr-o atitudine de nesiguranță puternică a cititorului pe care o revarsă asupra Bibliei fără a o înțelege în adevărul ei; celălalt pericol este o lectură individualistă-psihologizantă care duce la revărsarea noastră în pagini fără a ne pune într-o atitudine de ascultare a Domnului care ne vorbește prin intermediul Scripturilor. Este necesar ca lectura Scripturilor devine un drum spiritual care să conducă la rugăciunea și la convertirea personală și eclezială.

(După L'Osservatore Romano, 28-29 aprilie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat