Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Ambrozie din Milano călăuză sigură spre convertire

Și pentru Iuda ar fi putut fi iertare dacă ar fi făcut pocăință

de Cesare Pasini

"Înainte de toate, dă-mi să fiu capabil să împărtășesc cu participare intimă durerea păcătoșilor. De fapt, aceasta este virtutea cea mai înaltă. Mai mult, ori de câte ori e vorba de unul care a căzut, dă-mi să simt compasiune și să nu-l dojenesc cu aroganță, ci să gem și să plâng, așa încât, în timp ce plâng în privința lui, eu să plâng în privința mea". Datorăm această expresie deosebit de nobilă sensibilității vii de păstor a lui Ambrozie, episcop de Milano, în ultima parte a secolului al IV-lea. În pagina din tratatul său Pocăința, de la care pornim (II, 8, 73), el comentează episodul învierii lui Lazăr; și etapele acelui eveniment, cu acțiunile și glasurile celor prezenți, devin o urmă pentru a descrie atitudinea lui Cristos care se apropie de cel păcătos, îl eliberează și-l iartă.

Nu e vorba - notează autorul nostru - de o chestiune privată. Sunt implicați și vecinii, prietenii, surorile; este implicată Biserica. "Cristos va veni la mormântul tău și dacă-i va vedea plângând pentru tine pe Marta, pe Maria, va fi plin de compasiune; când va vedea că foarte mulți plâng pentru moartea ta, va întreba: «Unde l-ați pus?» (In 11,34)" (II, 7, 54). Lumea răspunde: "Vino și vezi" (ivi). Sunt cuvinte pline de semnificație, deoarece conțin o dorință mult mai profundă: "Să vină iertarea păcatelor, să vină viața pentru cei răposați, învierea pentru cei morți, să vină și în acest păcătos împărăția ta" (II, 7, 55).

De acum parcursul simbolic este bine orientat și devine chiar ușor și liniar să vedem, în piatra dată la o parte de la mormânt, eliberarea păcătosului de povara păcatelor sale. Dar pe Ambrozie îl interesează să remarce aici rolul celor prezenți: oare nu putea Isus să dea la o parte piatra grație puterii divine a cuvântului său? Atunci de ce mai trebuia să ceară ajutor de la oamenii aceia? A făcut asta, în mod simbolic, "pentru a arăta că ne dădea harul de a scutura povara păcatelor care, ca niște greutăți enorme, apăsau asupra celor vinovați. Ne revine nouă să înlăturăm povara, îi revine lui să învie, îi revine lui să scoată din mormânt pe cei care au fost eliberați de legăturile lor" (II, 7, 56). Iertarea este lucrare a lui Dumnezeu, dar în această lucrare divină Isus nu neglijează colaborarea umană. Și iată rezultatul acțiunii, mereu împletită între Isus și Biserică, într-o întrecere de împărtășire frământată: "Văzând povara imensă a păcătoșilor, Isus plânge; nu permite să plângă numai Biserica, împărtășește suferința iubitei sale și îi spune mortului: «Vino afară!», adică: tu, care zaci în întunericul remușcării și în murdăria păcatelor tale ca într-o închisoare rezervată păcătoșilor, vino afară, mărturisește păcatul tău, pentru a fi îndreptățit" (II, 7, 57).

Meditația lui Ambrozie, recitind în mod simbolic învierea lui Lazăr ca experiență mântuitoare a tuturor celor care sunt iertați, ajunge în sfârșit la pagina de la care am început. De fapt, episcopul începe să vorbească la persoana întâi și, personificându-se în Lazăr care are nevoie de înviere, invocă venirea lui Isus, invocă cuvântul lui care-l cheamă afară din mormânt și-i permite astfel să participe la ospăț unde suntem comeseni cu Isus. De altfel, oare nu relatează evanghelia că, după ce l-a readus la viață pe Lazăr, Isus a mers din nou la prietenii din Betania și a fost primit la cină la ei? Iată deci rugăciunea către Isus pe care o exprimă autorul nostru: "Învrednicește-mă să vii la acest mormânt al meu, să mă speli cu lacrimile tale, pentru că în ochii mei uscați nu am atâtea lacrimi ca să pot spăla păcatele mele! Dacă vei plânge pentru mine, voi fi mântuit! Dacă voi fi vrednic de lacrimile tale, voi șterge duhoarea tuturor păcatelor mele... Așadar, cheamă afară pe slujitorul tău. Oricât aș avea, strâns în legăturile păcatelor mele, imobilizate picioarele, legate mâinile și chiar dacă am fost înmormântat în gândurile mele și în faptele mele moarte, la chemarea ta voi ieși liber și voi deveni unul dintre comeseni la ospățul tău" (II, 8, 71-72). A putea sta "printre comeseni la masa cerească" este dar și har și milostivire. Și astfel percepe însăși chemarea sa la episcopat vechiul guvernator, care recunoaște că rămâne în slujirea sa "nu prin meritul său, ci prin harul lui Cristos" (II, 8, 72). Iată de ce nu poate să arate siguranțe personale zadarnice, ci reușește doar să invoce cu umilință: "Păstrează, Doamne, harul tău!", și să constate, împreună cu sfântul Paul: "Prin harul tău sunt ceea ce sunt" (1Cor 15,10). Și - așa cum citeam la început - ceea ce el simte că poate arăta și exprima cu toată claritatea și siguranța este împărtășirea "cu participare intimă" a "durerii păcătoșilor", este "să geamă și să plângă" împreună cu ei și, plângând cu privire la altul, să plângă cu privire la el însuși în căință și recunoștință (II, 8, 73).

Am introdus discursul pornind de la tratatul despre Pocăință al sfântului Ambrozie luând din paginile care comentează episodul învierii lui Lazăr; acum, dacă vrem să vedem această scriere în ansamblul ei, ne dăm seama că autorul subliniază două aspecte: înainte de toate - și mai ales - afirmă cu hotărâre, împotriva oricărei tentații contrare, milostivirea infinită a lui Dumnezeu, care în Isus vrea să ajungă la fiecare om păcătos și să acorde tuturor posibilitatea iertării; în același timp, episcopul remarcă seriozitatea parcursului de pocăință al creștinului. Acest ultim aspect exprimă franc simțul de responsabilitate, pe care trebuie să-l asume cei care se declară păcătoși, recunosc gravitatea lipsurilor lor și pregătindu-se deci - cu o pocăință publică și prelungită, foarte angajantă și exigentă, așa cum era în practica Bisericii antice - să primească iertarea.

Astfel, în scrierea lui Ambrozie, vedem că penitentul este invitat să intensifice rugăciunea sa de invocație, însoțind-o cu lacrimile unei suferințe intime pentru ceea ce a săvârșit: "Vreau ca vinovatul să spere iertarea, s-o ceară cu lacrimi, s-o ceară cu gemete, s-o ceară cu plânsul întregului popor, să implore să fie iertat. Și după ce împărtășania i-a fost amânată a doua și a treia oară, să fie convins că a implorat cu vigoare puțină, să mărească plânsurile, să se întoarcă apoi trezind compasiune mai mare" (I, 16, 90). Chiar sunt propuse renunțări foarte dure - și, alături de sugestii foarte sfinte, fără îndoială și câteva forțări exagerate -: "Trebuie renunțat la lume, chiar trebuie dat somnului mai puțin decât cere natura; somnul trebuie să fie intercalat cu gemete, întrerupt cu suspine, despărțit cu rugăciuni; trebuie trăit în așa fel încât să murim pentru modul nostru obișnuit de a trăi" (II, 10, 96).

Și mărturisirea păcatelor are o valoare specifică proprie, în pofida umilinței pe care o cere, ba chiar, tocmai grație experienței umilinței care se experimentează: "Domnul cunoaște toate, dar așteaptă ca tu să vorbești, nu pentru a te pedepsi, ci pentru a-ți da iertarea. Nu vrea ca diavolul să te chinuiască și să te demaște în timp ce tu încerci să ascunzi păcatele tale. Fii înaintea acuzatorului tău; dacă vei fi tu cel care te acuzi, nu va trebui să te temi de nici un acuzator; dacă te vei denunța singur, chiar dacă vei fi mort, vei trăi din nou" (II, 7, 53). Și împărații, dacă sunt păcătoși, sunt chemați să învețe această atitudine sinceră și purificatoare, așezându-se și ei printre penitenți, arătându-se astfel în adunare: Ambrozie îl va învăța pe Teodosiu acest parcurs după răzbunarea violentă poruncită de el la Tesalonic, și în predica funebră în memoria lui, episcopul va aminti de mărturisirea publică a împăratului ca un gest de mare curaj și de spirit creștin genuin, cu mult mai mare decât multe alte acțiuni ale lui.

Desigur, nu se poate uita, tot ceea ce se face pe un drum de pocăință este comprehensibil și acceptabil numai într-un context de credință. Fără credință și în afara unui climat de credință, nu putem fi reconciliați, nici nu are sens să invocăm o iertare. Dimpotrivă, tocmai pentru că este un har implorat prin credință și păcătosul nu poate să-și obțină iertarea păcatelor sale, iertarea nu se pretinde, ci se primește ca dar generos, invocat în umilință: "Trebuie să credem că trebuie să se facă pocăință și să se acorde iertarea, totuși cu condiția de a spera, deoarece ea ne este asigurată de credință, nu pentru că ni se datorează. Una este a merita, alta este a considera un drept câștigat. Credința obține ca și cum ar elibera o poliță, în schimb prezumția este mai asemănătoare cu aroganța decât cu implorarea" (II, 9, 80).

Din severitatea acestui parcurs de pocăință am văzut că face parte comunitatea creștină, Biserica. Ca și cum ar aminti că pocăința nu este o roboteală angajantă, ci împărtășită și susținută de alții, de vecini, de frați, de Biserică. Nu este o chestiune privată și nu este o activitate neplăcută, pentru care fiecare prăpădit trebuie să încerce să se descurce. Mai degrabă "toată Biserica ia asupra sa povara păcătosului și participă la suferința lui cu plânsul, cu rugăciunea, cu durerea, pentru ca, prin lucrarea tuturor fără excepție, ceea ce rămâne de ispășit într-un penitent să fie purificat, ca să spunem așa, cu contribuția colectivă a unei mile și a unei compasiuni fără slăbiciune" (I, 15, 81).

Angajarea severă cerută penitentului și colaborarea activă și rugătoare a întregii Biserici nu sunt simțite deci ca o contrapoziție pentru milostivire: tocmai milostivirea deschide calea spre iertare și, deschizând spre speranță, ne face pregătiți și doritori de a parcurge calea anevoioasă, dar utilă, a convertirii și a pocăinței. Totul învăluit, motivat și stimulat de milostivire. Ambrozie subliniază aceasta în mod specific pentru a combate doctrina novațienilor, care excludeau posibilitatea unei iertări după botez: conform lor, dacă se păcătuiește grav după ce s-a aderat la credința creștină și s-a primit botezul, nu ar fi permis să se invoce din nou iertarea.

În schimb, sfântul Ambrozie răspunde că "Domnul a iertat toate păcatele, nu a exclus nici o fărădelege" (I, 2, 5), că "Duhul lui Dumnezeu este mai înclinat spre milostivire decât spre severitate" (I, 2, 9), că "Dumnezeu este mai indulgent în milostivire decât tenace în severitate" și că "și Iuda ar fi putut să nu fie exclus de la iertare prin efectul unei milostiviri așa de imense a Domnului, dacă ar fi făcut pocăință".

Tocmai grație polemicii în care era implicat, sfântul Ambrozie parcurge pe larg această temă, pe care o consideră extrem de intimă și simțită, așa încât îl implică personal. Alături de expresiile autobiografice deja citate la început, este mișcător a aduna afirmațiile în care se recunoaște păcătos, care are nevoie de iertare. Îndeosebi atunci când o reevocă pe Tamar, nora lui Iuda care printr-o înșelătorie s-a unit cu socrul său. Episcopul repetă, ca un fel de refren, enumerând diferitele genuri de ispite și de păcate, că Tamar este mai dreaptă decât el, exact așa cum găsea pe buzele lui Iuda în textul biblic respectiv: "«Tamar este mai dreaptă decât mine» (Gen 38,26). Se poate întâmpla să fi căzut o tânără, înșelată și înfrântă de ocazii, care sunt incitare la păcat. Păcătuim noi bătrânii, legea acestui trup al nostru se răzvrătește în noi împotriva legii sufletului nostru și ne târăște prizonieri spre păcat, așa încât facem ceea ce nu am voi. Acea tânără are o scuză la vârsta ei, eu nu am nici o scuză: de fapt ea trebuie să învețe, noi în schimb trebuie să învățăm pe alții. Așadar «Tamar este mai dreaptă decât mine». Criticăm avariția cuiva? Să încercăm să ne amintim dacă noi înșine nu ne comportăm cu avariție; și dacă ne-am comportat așa, să spunem fiecare pe cont propriu: «Tamar este mai dreaptă decât mine»" (II, 8, 74-75).

De altfel, puțin mai sus, episcopul a mărturisit, cu ceva forțare negativă față de sine, dar în franchețe deplină: "De fapt eu știam că nu eram vrednic să fiu chemat episcop, pentru că mă dăruisem acestei lumi (...). Nu îngădui să se piardă, acum când este episcop, cel pe care, atunci când era pierdut, l-ai chemat la episcopat" (II, 8, 73). Și mai înainte a declarat: "Mărturisesc că datoria mea este mai mare și că mie mi s-a iertat mai mult, pentru că am fost chemat la episcopat din zgomotul certurilor din for și din puterea temută a administrației publice. De aceea mă tem să fiu judecat un ingrat, dacă iubesc mai puțin, în timp ce mi s-a iertat mai mult" (II, 8, 67).

Pentru a face să se înțeleagă milostivirea care iartă, Ambrozie avea la dispoziția sa parabolele milostivirii, îndeosebi cea a tatălui și a celor doi fii. Și de fapt episcopul o folosește și se oprește asupra situației fiului risipitor până la întoarcerea sa și la primirea pe care o primește de la tatăl. De fapt, acestea "îi aleargă în întâmpinare la sosirea lui, în timp ce este încă departe, și-l sărută, semn al păcii sfinte, îl îmbracă cu haină, adică haina nupțială fără de care suntem excluși de la ospăț, îi pune în deget inel, care este garanția credinței și sigiliul Duhului Sfânt, îl încalță, taie vițelul, pentru că «Cristos, mielul nostru de Paști, a fost jertfit» (1Cor 5,7)" (II, 3, 18). Astfel acțiunea fiului este asemănată cu întoarcerea păcătosului căit și iertat la ospățul pascal al Euharistiei.

Printre parabole, sfântul Ambrozie se inspiră și de aceea a samariteanului milostiv, care devine imagine a Bisericii, adică a celor care nu trec mai departe în fața păcătosului, ci, dacă observă în el o fărâmă de viață, se opresc pentru a-l reanima: de fapt, samariteanul "nu trece mai departe, pentru că întâlnește în el un semn de viață, de la care ar putea să-și revină. Nu ți se pare că acela care a căzut este semi-viu, dacă credința păstrează în el vreun suflu de viață? Numai cel care-l alungă în întregime pe Dumnezeu din inima sa este lipsit de viață. Dacă este semi-viu, du-te și devino aproapele lui. Însă nu vei putea fi aproapele lui, dacă nu ai fi milostiv față de el" (I, 11, 52).

Deci cine este aproapele meu? De altfel, aceasta era întrebarea pusă lui Isus de învățătorul legii și care a dat ocazia relatării parabolei (Lc 10,29). Sfântul Ambrozie deja a răspuns cu câteva pagini mai înainte, cu una din expresiile lui vibrante și fulgerătoare, ca o definiție și un slogan în același timp: "Aproapele tău adevărat nu este cel pe care o natură egală l-a unit cu tine, ci acela pe care milostivirea l-a unit intim cu tine" (I, 6, 28). Adică milostivirea, nu simpla natură, te unește într-adevăr cu aproapele și te face să-l primești și să-l ajuți în bunăvoință și în iertare: de fapt asta face Biserica învățând de la Cristos, samariteanul milostiv al omenirii.

Sugerăm o altă interpretare, mergând poate dincolo de semnificația pe care sfântul Ambrozie a înțeles-o aici, dar rămânând desigur în armonie cu gândirea sa cea mai profundă: ceea ce ne unește unii cu alții nu este atât natura umană comună, ci acea milostivire primită de sus, de care toți, mici și păcătoși, avem nevoie și în care cu toții suntem frați și îndatorați. Dacă privim bine, acest lucru îl exprimase clar chiar episcopul Ambrozie, atunci când a invocat, gândindu-se la cei pe care-i întâlnea în slujirea sa episcopală: "Dă-mi să simt compasiune și să nu-l dojenesc cu aroganță, ci să gem și să plâng, așa încât, în timp ce plâng în privința lui, eu să plâng în privința mea". Era intim unit cu toți de milostivirea primită în dar.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu după L'Osservatore romano, 10-11 martie 2008


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat