|
Preoții care își desfășoară activitatea pastorală în Decanatul de Traian au participat la prima ședință decanală din acest an ce a avut loc în Parohia Horgești luni, 18 februarie 2008. La ora 10.30 a început dezbaterea temelor anunțate în prealabil tuturor preoților din decanat. Temele propuse s-au dorit a fi: prima analitică, teologică, iar a doua cu rezonanțe practice, după cum urmează: - Scrisoarea enciclică Spe salvi a papei Benedict al XVI-lea, prezentată de pr. Gabriel Farcaș; - Postul mare în viața preotului, prezentată de pr. Andrei Varga. După o scurtă introducere de prezentare a temelor, făcută de pr. Vasile Rediu, decan de Traian, pr. Gabriel Farcaș, paroh al comunității din Galbeni, a trecut la prezentarea ultimei enciclice a Sfântului Părinte, Spe Salvi. Spe Salvi facti sumus (Rom 8,24). Acestea sunt cuvintele cu care papa Benedict al XVI-lea își deschide cea de a doua enciclică din 30 noiembrie 2007, axată într-un mod aparte pe virtutea speranței. Dacă prima enciclică, Deus caritas est a fost un tribut adus iubirii divine în diferitele ei forme, iată că această enciclică are la bază speranța, deși ideea teologică fundamentală a enciclicei este credința. Acești doi termeni capătă deseori în enciclică roluri interschimbabile, pentru că motivațiile ambelor virtuți sunt reciproce. După o scurtă introducere, ne sunt prezentate două părți principale: Natura speranței și Locurile unde se învață și se practică speranța. A ajunge să îl cunoști pe Dumnezeu - adevăratul Dumnezeu - înseamnă a primi speranța. Aceasta au înțeles-o bine primii creștini, precum efesenii care, înainte să îl întâlnească pe Cristos, aveau mulți zei, dar erau fără speranță. Problema cu care se confruntă cei care sunt creștini de mult timp este aceea că ei aproape au încetat să mai remarce că avem speranța care vine dintr-o întâlnire reală cu acest Dumnezeu. Papa amintește că Isus nu a adus un mesaj al unei revoluții sociale și nu s-a angajat într-o luptă de eliberare politică. El a adus ceva total diferit: o întâlnire cu Dumnezeul cel viu, o întâlnire cu o speranță mai puternică decât suferințele sclaviei, o speranță care a transformat, așadar, viața și lumea din interior, chiar dacă structurile externe au rămas nemodificate. Cristos este cel care ne face liberi cu adevărat și ne oferă o speranță care este, în același timp, așteptare și prezență, deoarece faptul că acest viitor există schimbă prezentul. Sfântul Părinte remarcă faptul că "probabil mulți oameni resping astăzi credința pur și simplu pentru că nu găsesc atractive perspectivele vieții veșnice". Papa identifică apoi patru "contexte" pentru învățarea și practicarea speranței. Primul dintre acestea este rugăciunea. Alături de rugăciune este acțiunea: "Speranța într-un sens creștin este mereu și speranță pentru alții. Este o speranță activă, în care ne luptăm pentru o lume mai luminoasă și mai umană". Suferința este un alt "context" pentru învățarea speranței. Cu siguranță, trebuie să facem tot ce putem pentru a reduce suferința, dar nu prin evitarea sau fuga de suferință suntem vindecați, ci mai degrabă prin capacitatea noastră de a o accepta, de a ne maturiza prin ea și de a-i găsi semnificația prin comuniunea cu Cristos, care a suferit cu iubire infinită. Un alt aspect fundamental este acela al suferinței cu ceilalți și pentru ceilalți. În fine, un alt "context" de învățare a speranței este judecata lui Dumnezeu. Papa scrie despre convingerea sa că problema dreptății constituie argumentul esențial, sau oricum argumentul cel mai puternic, în favoarea credinței în viața veșnică: "Este într-adevăr imposibil ca nedreptatea istoriei să aibă ultimul cuvânt. Dumnezeu este dreptate și creează dreptate. Iar în dreptatea lui este de asemenea har. Harul nu anulează dreptatea. Făcătorii de rele, în cele din urmă, nu stau la masa ospățului veșnic alături de victimele lor fără nici o diferență, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat". O lume fără Dumnezeu este o lume lipsită de speranță. Postul mare în viața preotului a fost cea de a doua temă prezentată de pr. Andrei Varga, paroh al comunității din Văleni. Profitând de perioada Postului Mare, părintele a scos în evidență diminuarea importanței postului de-a lungul timpului. Dacă în trecut postul era mult mai sever și trăit cu mai multă frică de Dumnezeu, astăzi el se rezumă în mod concret la două zile esențiale: Miercurea Cenușii și Vinerea Mare, zile de post și de abstinență. Biserica propune 40 de zile de post, acest număr având o bogată simbolistică: 40 de ani petrecuți în pustiu; 40 de zile petrecute de Moise pe Muntele Sinai; 40 de zile petrecute fără mâncare și băutură de Abraham când îl ducea pe Isaac să-l jertfească Domnului; 40 de zile de post în pustiu ale lui Isus etc. Vechiul Testament prezenta postul ca renunțarea la mâncare și băutură pentru un timp limitat pentru a exprima durerea spiritului. În alt context, postul poate fi privit ca o pedeapsă pe care și-o aplică creștinul sieși. Profeții sunt cei care au afirmat că fără o conduită morală conformă credinței, postul este zadarnic. Noul Testament ne prezintă mai multe exemple de post. Fariseii posteau luni și joi. Profetesa Ana se ruga în templu și postea așteptând venirea lui Mesia. Dar Cristos este cel care oferă paradigma și finalitatea postului. Deși avea un program foarte încărcat, deși poate uneori nici nu avea timp să mănânce într-o zi mai nimic, predicând împărăția lui Dumnezeu mulțimii, totuși, el își face timp pentru a se pregăti mai temeinic pentru misiunea sa, retrăgându-se în pustiu pentru a aduce binecuvântarea cuvintelor Tatălui asupra cuvintelor lui, împlinind planul său de mântuire. Preotul este chemat să își însușească această atitudine a lui Isus față de post. Fără acest timp de pregătire sufletul preotului se face arid asemenea pământului ars de soare care nu primește apă la timpul potrivit. Episcopul Johannes Scheffler, mort în anul 1952, scrie în cartea sa Preotul: "Un om decăzut, care se bazează numai pe satisfacerea poftelor, nu poate fi păstor de suflete și nici cel care nu este serios, care nu se mortifică pe sine pentru oameni prin muncă, post și rugăciune nu va putea să întoarcă la Dumnezeu multe suflete. Această lecție am primit-o de multe ori în decursul istoriei". Acum, în timpul Postului Mare, ne-o învață Isus în pustiu. S-o întipărim bine în suflet, iar pe cel ce ne-o dă, să-l adorăm mereu în inimile noastre. După prezentarea acestor teme s-au luat în discuție și alte probleme care, prin rezolvarea lor, ne pot întări în credință pe toți. Părintele decan a accentuat ideea că Liturghia în general și mai ales cea duminicală nu trebuie să pară o satisfacere a unui precept sau a unei obligații. Persoanele consacrate care lucrează în parohii să nu se mulțumească numai cu participarea la o sfântă Liturghie, în special duminica, dar să facă din participarea și la alte Liturghii o bucurie și o recunoștință adusă Domnului pentru acest dar mare. Sunt mulți creștini care ne-o iau înainte în aceasta privință. Sunt îndemnați toți să fie exemple pentru comunitatea pe care o păstoresc și o slujesc. În a doua parte a Enciclicei Spe Salvi se vorbește, așa cum am amintit mai sus, despre locurile speranței: rugăciunea, suferința, judecata finală. S-a luat în discuție suferința ca stare de durere, dar și ca moment de purificare și întărire în credința personală și a Bisericii în general. De suferință au curaj să vorbească cei care sunt sănătoși. Cei care sunt în situația de a suferi nu mai au nevoie de predici legate de suferință. Ei înșiși sunt o predică. Părintele Vasile Rediu a întărit aceste lucruri cu exemplul unui preot, Mihoc, înmormântat la Iugani, care, de pe patul spitalului i-a trimis PS Petru Pleșca, cu ocazia zilei sale de naștere, o ilustrată pe care a scris aceste cuvinte memorabile: "Preasfințite, vă ofer un ceas din suferința mea zilnică atât pentru binele Sfinției voastre, cât și pentru toate sufletele pe care le conduceți". În final, preoții au fost rugați să trimită la centrul decanal datele hramurilor fiecărei parohii pentru a se evita suprapunerile și, mai ales, pentru o mai bună organizare a Liturghiilor cu ocazia acestor manifestări de întărire a credinței poporului. S-a insistat ca preoții să comunice datele de naștere și zilele onomastice pentru a întări cât mai des comuniunea sacerdotală din decanat. Ședința s-a încheiat cu rugăciunea Angelus și cu o mulțumire adusă părintelui Vincențiu Burlacu, cel care a ridicat biserica din Horgești, dar și părintelui paroh actual, Lucaci Emil, care a găzduit ședința decanală și s-a dovedit a fi un preot mereu disponibil la a dezvolta comuniunea sacerdotală. Pr. Marius-Gabriel Catrințașu lecturi: 11.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |