Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Legea despre avort, între magisteriul Bisericii și comunitatea politică

Publicăm în continuare o reflecție a profesorului Bruno Esposito, O.P., decanul Facultății de drept canonic din Universitatea Pontificală "Sfântul Toma de Aquino - Angelicum" din Roma.

La acest Sfânt Crăciun, sărbătoarea vieții, nu pare nepotrivit să propunem o reflecție în această privință. Facem asta pornind de larga rezonanță dată de mass-media în trecutul recent numărului 83 din exortația apostolică postsinodală Sacramentul caritatis. În acest număr Sfântul Părinte, vorbind despre exigențele intrinsece pe care le comportă primirea sacramentului Euharistiei de către orice botezat ("coerența euharistică"), a reafirmat, printre altele, activitatea specifică a acelora care sunt angajați în viața politică, afirmând că: "De aceea, politicienii și legislatorii catolici, conștienți de grava lor responsabilitate socială, trebuie să se simtă interpelați în mod deosebit de conștiința lor, corect formată, ca să prezinte și să susțină legi inspirate din valorile întemeiate în natura umană".

Această concluzie clară, repropusă de pontif pentru toți botezații din lume, a provocat încă o dată o serie de reacții dintre care unele cu totul iraționale, dacă nu chiar isterice, cu acuze aduse Bisericii Catolice că se amestecă în problemele interne ale unui stat suveran. Chiar respectând cum se cuvine și sincer diversitatea de opinie, ba chiar tocmai din această cauză, pentru ca să nu se elaboreze și să nu se justifice în această privință un fel de teorie a "pluralismului în sens unic", unde este admisă până la urmă și are dreptul de cetățenie numai o opinie, credem că nu este superfluu, profitând de ocazia acestei ultime querelle, desigur în afară de cealaltă referitoare la unirile de fapt, să clarificăm câteva aspecte în jurul cărora se constată destulă confuzie.

Dorim să împărtășim aici câteva reflecții simple referitoare mai degrabă la chestiunea prealabilă și mai generală cu privire la dreptul magisteriului de a interveni în domeniul politic atunci când este în joc viața și demnitatea persoanei umane. Apoi vom încerca să facem o aplicație pentru cele spuse în mod specific la legea despre avort. Lege care din păcate de prea mulți ani este parte a orânduirii juridice a atâtor state și pe care opinia publică o percepe tot mai mult ca "sigură" și rod al modernității și civilizației.

Referitor la primul punct, ar fi oportun pentru toți, catolici și necatolici, să recitească iluminantul conținut al numărului 76 din constituția pastorală Gaudium et spes. Acolo părinții conciliari au amintit cu extremă claritate și echilibru raportul adevărat și sănătos care trebuie să se realizeze între Biserică și comunitatea politică. Cu premisa că fiecare este independentă și autonomă una de cealaltă în propriul domeniu, chiar dacă se află în unicul serviciu adus acelorași persoane umane, se afirmă însă cu extremă claritate dreptul Bisericii de a predica mereu și pretutindeni credința și de a învăța doctrina sa socială, și îndeosebi "... Să-și exprime judecata morală și cu privire la lucruri care se referă la ordinea politică, atunci când acest lucru este cerut de drepturile fundamentale ale persoanei și de mântuirea sufletelor".

Așa cum reiese din textul citat, părinții conciliari au arătat doar o exigență proprie misiunii Bisericii, care, propriu-zis vorbind, nu revendică atât dreptul în fața comunității politice de a putea expune depozitul credinței și de a învăța modul coerent de a o trăi, cât mai degrabă își amintește sieși obligația de a face aceasta pentru a nu trăda mandatul care i-a fost încredințat de Întemeietorul ei. Făcând aceasta Biserica nu face altceva decât să propună mesajul eliberator al adevărului evanghelic și nu dorește deloc să-l impună vreunuia. Lucru care, pe de altă parte, astăzi mai mult decât în trecut, ar avea efectul opus. Însă aceasta nu înseamnă că prin moduri, în locuri și timpuri oportune ale vieții politice și sociale, cel care are autoritatea în Biserică nu trebuie să prezinte importanța anumitor alegeri. În desfășurarea acestei misiuni precise magisteriul nu face decât să le amintească tuturor exigențele intrinsece și inderogabile ale naturii umane, exigențe care, desigur, pentru cel care se mărturisește credincios sunt obligatorii într-un mod cu totul propriu în lumina revelației și în vederea mântuirii veșnice.

În acest context, examinăm acum, aproape ca exemplificare și aplicare a ceea ce abia am spus, cazul legalizării avortului în multe din orânduirile juridice contemporane, prezentată de "cultura" contemporană ca o cucerire a civilizației, "drept inviolabil" al femeii moderne. Chiar dacă rămâne și va rămâne pentru totdeauna, în mod obiectiv, un delict abominabil (cf. Gaudium et spes, nr. 51) care vrea să fie prezentat ca un drept (cf. Evangelium vitae, nr. 4), deoarece este prin excelență ucidere a nevinovatului. De fapt, pretenția de a legitima avortul din punct de vedere juridic refuză să vadă contradicția juridică intrinsecă pe care se bazează. De fapt, dacă ideea de "stat de drept" s-a născut și s-a afirmat în decursul timpului prin faptul că a apărat drepturile tuturor, împotriva oricărei anarhii sau totalitarism, cum se poate admite în orânduirea sa juridică o lege care face din dreptul fundamental și cel dintâi, adică dreptul la viață, obiect al unei concesii arbitrare? Dacă fiecare dintre noi a venit la viață pentru că mama lui i-a dat acest "har", iată că nu se mai poate vorbi de adevărat "drept", dar atunci se ruinează dezastruos toată concepția și apoi structura modernului stat de drept deoarece, întocmai, se face din primul și fundamentalul său drept o favoare!

Or, dacă magisteriul nu încetează să repete în toate locurile și în orice ocazie, chiar cu prețul nepopularității și al acuzelor de amestec, valoarea supremă și inviolabilă a vieții încă de la zămislirea ei, face asta cu conștiința că aceasta este o obligație precisă proprie. Obligație care, deși se naște din credință și este luminată de ea, știe că nu poate rămâne legată în ea. Toate acestea au o semnificație specifică pentru toți acei parlamentari care spun că sunt catolici. Apărarea vieții nu este chestiune confesională, unde e suficient să se mărturisească necreștini pentru a găsi justificare unor alegeri și comportamente care sunt împotriva rațiunii, adevărului, dreptului și dreptății.

Cu viața și demnitatea persoanei umane atingem domenii și decizii care nu sunt supuse simplului consens al majorității pentru a putea fi adoptate din punct de vedere moral. Toate acestea cer de la magisteriu și îndeosebi de la acei botezați angajați în administrația publică, obligația de a interveni în domeniul politic evitând acel complex de inferioritate care de multe ori a jucat un rol considerabil, cu rezultate nefaste, în angajarea politică a catolicilor. Dialogul este important și necesar, dar rămânând neatinsă importanța căutării adevărului și a dreptății care nu vor putea fi sacrificate niciodată pe altarul compromisului, al oportunismului sau al utilitarismului cinic, mai ales atunci când pe acel altar vor fi sacrificați nevinovați. Aceste reflecții scurte ne fac să sperăm, dar mai ales ne angajează să-l rugăm pe Domnul, pentru ca astăzi catolicii să-și dea seama tot mai mult de necesitatea de a ajunge la acea credință adultă, necesară și indispensabilă ca să poată vesti și mărturisi lumii de astăzi frumusețea și fascinația credinței. O credință, rod al unui raport trăit cu acela care atât de mult ne-a iubit încât să-și dea viața pentru noi pe cruce, care niciodată nu este împotriva omului, ci întotdeauna pentru tot omul și pentru toți oamenii.

Traducere de pr. Mihai Patrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat