Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
LŽOsservatore romano despre filmul lui Mungiu

Filmul despre avort "4 luni, 3 săptămâni și 2 zile" regizat de românul Cristian Mungiu învinge la European film awards.

"A fi brutal din iubire față de adevăr"
de Luca Pellegrini

Tratând pe larg despre raporturile dintre cinematografie și teologie, Mons. Rino Fisichella spune că prima "este capabilă de un limbaj prin care omul se exprimă pe sine, încercând să reprezinte în maniera cea mai coerentă posibilă chestiunile epocale care animă existența sa, participând cu titlu deplin la reprezentarea acelor întrebări care dintotdeauna aparțin vieții omenirii".

"4 luni, 3 săptămâni și 2 zile", scenografia și regia de românul Cristian Mungiu, învingător al premiului Palme d'Or la Festivalul de la Cannes din acest an și al altor două recunoașteri maxime - pentru cel mai bun film și cea mai bună regie - la European film awards date la Berlin, ar părea că merge împotriva curentului și că nu-și pune, deja în titlu, nici o întrebare: este numai calcularea timpului de sarcină a Găbiței. Suntem în România în anul 1987 și legile care înainte permiteau avortul, începând din anul 1986, îl interzic, însă tolerează avortul clandestin, într-o societate care rămâne atee și imorală, în care neajunsurile, ignoranța, degradarea sunt prezente peste tot, în ambiente, pe drumuri, în familii și în persoane. Istoria se deapănă cu o aură de mister, care treptat se apropie de oroare, totul se explică lent, ca o documentare vizuală bine adaptată la scene minime și care decurg perfect prin consecință: Găbița vrea să avorteze; Otilia organizează operația riscantă și o ajută cu un simț de solidaritate și prietenie care admite insultarea oricărei demnități, chiar personale, în timp ce domnul Bebe pune în practică avortul într-un hotel dezolant, unde toți se prefac că-l ignoră. În sfârșit, un coș de gunoi, în adâncul unei nopți negre, înghite fetusul. Douăsprezece ore în care iese la iveală o violență care nu se vede niciodată, dar pe care spectatorul o simte; în care va curge sângele și nu se vede. Douăsprezece ore dintr-o zi cu adevărat infernală care nu se va termina cu speranța celor două tinere de a pune o piatră deasupra, așa cum ar vrea. Femeia nu poate uita, societatea nu poate uita. Numai la sfârșit apar întrebările: tânăra întinsă pe pat - care între altele nu are suficienți bani și, pentru a-și plăti datoria, acceptă împreună cu prietena să se ofere fizic bărbatului, înainte ca acesta să facă avortul - a cărei societăți este fiică? În ce context social, politic și cultural a trăit dacă, la puține ore după faptă, stă la masă pentru a lua cina, în simularea neliniștită că nu s-a întâmplat nimic? Și astăzi, acele societăți născute după căderea Zidului, de care ascultare și ajutor simt că mai au nevoie? Care cuvânt superior este capabil să ajungă la acele suflete și la acele conștiințe?

Pentru aceasta, există două niveluri în cea de-a doua operă aspră și milostivă a tânărului regizor român: pe de o parte avortul ca gest de refuz al unei societăți pe care nu toți au putut s-o simtă în acea vreme ca pe o societate în mod tragic fără Dumnezeu, dar pe care toți au trăit-o, probabil, ca inumană; pe de altă parte este reflecția despre avort ca rău total, "act contrar legii morale în mod grav", "crimă gravă, daună ireparabilă provocată nevinovatului ucis, părinților lui și întregii societăți", cum spune Catehismul Bisericii Catolice, și aceasta independent de societatea care se preface că-l refuză și-l tolerează pe sub tejghea. Mungiu nu aderă la nici o teză prefabricată: pe bună dreptate, numai la sfârșit, fără nici o complăcere, îl arată pe protagonistul real al tragediei, fetusul abandonat pe pavimentul din baie. "Trebuie să privești în față oroarea - a afirmat la Cannes - pentru a-i înțelege bine mărimea": exact în acea clipă se trăiește culmea unei progresii disperate pregătită din doze mici de un scenariu adevărat, incisiv, pasionat. Spectatorul, bărbat sau femeie, nu poate să scape de suferință, nu poate rămâne indiferent: "Un limbaj în mod voit simplu și elementar - a notat criticul cinematografic Maria Pia Fusco - pentru a ne face să simțim o gingășie infinită față de cele două creaturi care-și trăiesc drama fără să fie capabile să comunice, într-o societate în care puterea și legile sunt rigide, în care te simți absolut hăituit". În film se simte cât este de dur, grav și dureros pentru o femeie să avorteze: reacțiile pot fi diferite, dar în film sunt toate. Și nu este absolut adevărat că acele două tinere vor uita: o experiență ca aceea nu se poate uita; a renunța în felul acesta la feminitate și la maternitate este o alegere care le va marca pentru toată viața. A vedea fetusul la sfârșit este și mai dur față de istorie și față de protagoniste: la întrebarea cu privire la motivul acestei scene, la Cannes, regizorul a răspuns spunând că filmul era rodul unei istorii adevărate care i s-a întâmplat și că voia să respecte acel adevăr, adică să fie brutal din iubire față de adevăr. Opera a învins la Cannes și la Berlin. ?inând cont de juriul unui festival cum este cel de la Cannes, care provine din diferite culturi și istorii, trebuie subliniat că filmul a reușit să atingă sensibilitatea tuturor membrilor juriului, tratând despre un fapt universal, adică raportul cu maternitatea. Faptul de a învinge și premiile cinematografiei europene este o recunoaștere la fel de importantă, deși cu o nuanță ușor politică. "Este dorința europenilor din juriu să ajute o cinematografie îndepărtată, o încurajare pentru o cinematografie mică și greu de făcut", așa cum a spus același Mungiu la Berlin.

Așadar, a fost o luare de poziție a cinematografiei europene față de acest film, votat de cei 1800 de membri ai European Film Academy, reprezentând toate categoriile profesionale legate de cinematografie și aparținând tuturor țărilor din Europa. Premii întemeiate în anul 1988 ca niște adevărate Oscaruri europene, de către regizori și artiști sensibili și atenți între care Wim Wenders, actualul președinte al Academiei, Krzysztof Zanussi, Isabelle Huppert, István Szabó, Nikita Mikhalkov, Mikis Theodorakis, Erland Josephson și regretații Krzysztof Kieslowski și Ingmar Bergman, care împreună au preconizat dorința unei Europe unite și libere nu numai din punct de vedere cultural, anticipând cu un an ceea ce se va întâmpla apoi în anul 1989.

Așadar, libertate reafirmată în verdictul care anul acesta a recunoscut și premiat - încă o dată în mod neașteptat - "4 luni, 3 săptămâni, 2 zile". Filmul face parte, ca prim capitol ideal, dintr-un proiect mai amplu intitulat Tales from the Golden Age, o istorie personală a lui Cristian Mungiu despre comunismul din România relatată prin fapte pe care regizorul le-a aflat și care l-au marcat în mod indelebil. "Obiectivul proiectului - a precizat el - este de a vorbi despre acea perioadă fără a se referi direct la comunism, ci prin intermediul diferitelor istorii care se concentrează pe alegerile personale, într-o perioadă de nenorociri pe care oamenii trebuiau s-o trăiască întocmai ca și cum era o perioadă normală". De fapt, în film, prezența dictaturii este indirectă, chiar dacă este mereu amenințătoare.

La Berlin premiul a fost acordat fără o motivație, dar aceea care s-ar putea adapta bine se ia din părerea exprimată în preziua Festivalului de la Cannes de Monseniorul Dario Edoardo Viganò, președinte al Fundației spectacolului și director al Rivista del cinematografo (Revista cinematografiei): "O regie de sustragere, cea a lui Mungiu, care relatează lenta, implacabila și amara prăbușire a Găbiței într-un microcosmos format din periferie, din case țărănești murdare, din coridoare lungi și strâmte luminate de o lumină nesigură de neon. Imagini sfâșiate de disperare și în același timp orientate să arate în modul cel mai obiectiv posibil starea dramatică a lucrurilor. Desigur, unele imagini sunt cu adevărat teribile și dureroase, însă discursul filmului nu este de șantaj față de spectator, adică nu-i cere să adere la una și singura poziție ideologică sau morală sau psihologică. Filmul descrie în mod disperat, tragic, o situație tragică și disperată".

Asupra Otiliei și Găbiței, interpretate intens de Ana Maria Marinca și Laura Vasiliu, abandonate într-un oraș anonim, degradat și insesizabil, coboară o lungă noapte a vieții și a sufletului.

(L'Osservatore romano, 5 decembrie 2007)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat