|
Despre Rozariu: Interviu cu părintele dominican Ennio Staid Rozariul crește și în lumea secularizată Interviu luat părintelui dominican Ennio Staid, expert al rugăciunii La Angelus de duminică 7 octombrie, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a cerut să se recite Rozariul pentru pace în familii și în lume, amintind că "este mandatul pe care sfânta Fecioară Maria l-a lăsat și în diferitele sale apariții". "Mă gândesc, îndeosebi, la cea de la Fatima care a avut loc în urmă cu 90 de ani - a precizat pontiful. Celor trei păstorași Lucia, Iacinta și Francisc, prezentându-se ca "Sfânta Fecioară Maria a Rozariului", a recomandat cu insistență să recite Rozariul în fiecare zi, pentru a obține sfârșitul războiului". Chiar dacă în lumea modernă uneori nu este plăcut credinciosul care se roagă Rozariul și chiar în cadrul Bisericii există oameni care se tem de acuza de devoționism, sunt sute de milioane de credincioși care îl recită în fiecare zi. Pentru a înțelege realitatea acestei rugăciuni care străbate Biserica Catolică în toate părțile sale, ZENIT a intervievat un mare expert al Rozariului, preotul dominican Ennio Staid. Părintele Staid trăiește actualmente la Novara, unde a întemeiat o fraternitate dominicană de preoți și laici - bărbați și femei. Scopul fraternității este de a conștientiza faptul că și laicii sunt chemați să vestească evanghelia, mai ales în această epocă în care lipsesc preoți. La baza practicii spirituale a fraternității este recitarea și răspândirea Rozariului. * * * • Lumea modernă suferă de secularizare și Maria nu pare să fie mereu prea iubită, însă sunt miliarde rugăciunile "Bucură-te, Marie" și Rozariile recitate în fiecare zi în lume. Ne puteți da o idee cât de răspândită și cum crește recitarea Rozariului? Că lumea suferă de secularizare este adevărat, dar este la fel de adevărat că ea simte o mare nevoie de transcendență, de tăcere, de contact cu divinul. Mulți încearcă să dea răspunsuri la motivul vieții. Se simte nevoia de a ști de unde venim, unde mergem și ce sens are viața. Și în pofida problemelor care îi chinuie pe creștini, cred că încă mulți recită Rozariul, însă Rozariul nu este un punct de plecare în drumul credinței. Pentru mine este un punct de sosire. Vreau să spun că atunci când unul reușește să se roage cu adevărat cu Rozariul înseamnă că a făcut deja o bună parte din drumul credinței. Nu știu să spun dacă și cât de răspândit este Rozariul. După cum nu știu să spun, așa cum întreabă Isus, dacă la întoarcerea sa va mai fi credință pe pământ. Sigur este că dacă la întoarcerea sa glorioasă va mai fi credință, atunci printre credincioși vor fi evlavioși ai Mariei și utilizatori ai acestei splendide și simple rugăciuni. Fără rugăciune, credința nu există, pentru că înseamnă a da asentimentul rațiunii noastre unei idei mai mult sau mai puțin corecte despre Dumnezeu. Se filozofează mai mult sau mai puțin conștient asupra unei entități abstracte care nu are incidență asupra zilelor noastre, asupra vieții noastre. Cardinalul Newman a definit Rozariul "un crez devenit rugăciune" și cel care se roagă știe că nu vorbește în zadar, că nu încredințează vântului cuvinte sau gânduri, ci este conștient că se află în prezența, nu atât a cuiva, ci a unuia care este unic, veșnic, totul. • O anumită cultură modernă, răspândită și în cadrul catolic, nu iubește Rozariul, pentru că îl consideră expresie populară și conservatoare. Ce credeți în acest sens? Uneori, ici sau acolo, se aude vorbindu-se de o întoarcere la devoționism, este criticat papa pentru că, așa spun unii, vrea să se întoarcă la trecut și vrea să reînvie practici tradiționale considerate străine. Din păcate, printre unii creștini există dintre aceia care deja au pregătit un anumit număr de etichete făcute, cumpărate la un preț bun de pe tarabele unei teologii la modă care s-a pus în vânzare înainte de a se verifica pe sine însăși. Și atacă tot ceea ce nu intră în propriile modele mintale. Astfel Rozariul este adesea catalogat ca devoționism sau reformism necugetat. Acestora aș vrea să le spun că un creștinism fără devoțiuni nu este susținut de experiența vreunui sfânt, nici de învățătura autoritară a Bisericii. Acolo unde s-a încercat, și se încearcă, acest creștinism impopular, inuman, fără inimă, a creat numai dezastre în credință. Desigur că Rozariul nu este esența credinței sau a vieții creștine, ci el se revelează pretutindeni și astăzi ca un ajutor important pentru a ocroti și a dezvolta credința în inima poporului lui Dumnezeu. Papa Ioan al XXIII-lea spunea că "Rozariul este un exercițiu captivant, de neînlocuit al rugăciunii. Cu el se aduce omagiu Preasfintei Treimi; se invocă Tatăl ceresc pentru a-i implora asistența și darurile sale; se face apel la mijlocirea puternică a Maicii lui Dumnezeu". "Cu Rozariul mâinile se unesc: cele nevinovate ale copiilor, cele tremurânde ale bătrânilor, cele robuste ale muncitorilor: din diferitele părți ale lumii se înalță o adevărată psalmodie, care, într-un anumit fel, poate sta alături foarte bine de Oficiul divin recitat de călugări" (Discursuri și mesaje I, 796). • Ne puteți da o idee a modului în care s-a născut rugăciunea Rozariului, cum s-a răspândit în lume și cât este de actuală? Dacă pe cineva îl interesează să cunoască mai detaliat istoria Rozariului îmi permit să-l trimit la ceea ce am scris la cuvântul Rozariu din noul dicționar de mariologie de la Editura Paoline. Oricum, fundamentul biblico-teologic al acestui ajutor marian trebuie căutat în paralelismul cristologic Adam-Cristos (1Cor 15,45-47; Rom 5,12-14), care este implicit și paralelism mariologic. Alături de noul Adam (Cristos) este noua Evă (Maria), noul ajutor asemănător (adiutorium simile sibi - Gen 2,18) pentru omul nou. Maria este imagine a Bisericii și în noua creație colaboratoare a lui Isus Cristos în opera mântuirii. Spuse acestea, devoțiunea la ajutorul marian apare foarte repede în poporul creștin, mai ales atunci când el se află sub amenințările unor pericole grave pentru credința și supraviețuirea Bisericii. Se dezvolta deja în secolul al IV-lea rugăciunea "Sub tuum praesidium" (Sub ocrotirea ta) și în secolul următor imnul "Akatistos", care exprimă recurgerea încrezătoare a poporului la mama lui Isus. În secolul al VI-lea, sfântul German din Constantinopol vorbește despre o prezență a Mariei în mijlocul nostru, care se manifestă ca putere și care acoperă din înălțime pe credincioși. Din aceeași perioadă este invocația "Auxilium christianorum" (Ajutorul creștinilor) care va trece apoi în litaniile lauretane. La începutul celui de-al doilea mileniu apar "Bucură-te, Marie" și psaltirile Fecioarei, care mai târziu se vor numi Rozariu, care se va lega în mod indisolubil de misterul ajutorului marian, armă a credinței. Desigur, salutul îngeresc era cunoscut înainte. El este conținut în evanghelie și constituia până în secolul al VII-lea antifonul de la ofertoriu din duminica a patra din advent, duminică ce avea o accentuare mariană deosebită. Mi se pare că văd în acea perioadă noutatea repetării evlavioase a rugăciunii "Bucură-te, Marie", analogă cu repetarea din aceeași perioadă a rugăciunii "Tatăl nostru", de 150 de ori, în contrapunct cu psaltirea lui David. Aceste psaltiri, de "Tatăl nostru" sau de "Bucură-te, Marie", înlocuiau în mănăstiri psaltirea biblică pentru călugării care nu știau carte. "Bucură-te, Marie" era cunoscută și recitată numai în prima sa parte evanghelică, ce conținea salutul îngerului și binecuvântarea Elisabetei. Numele lui Isus și Amin-ul final vor fi introduse numai către sfârșitul secolului al XV-lea, când în anul 1483 se va răspândi obiceiul de a recita "Sfântă Marie". Istoria Rozariului se împletește, de altfel, în istoria ajutorului marian dat Bisericii, dat națiunilor creștine, dat papei. La Lourdes și la Salette Maria se arată ca marele semn, ca o promisiune de victorie, ca o unică speranță sigură, iar la Fatima se proclamă: "Eu sunt sfânta Fecioară a Rozariului". * * * Mulți tineri în Italia sunt emotiv departe de Maria pentru că - și din cauza unui anumit tip de cler - nu o cunosc ca "femeie a experienței umane și religioase", susține un expert a Rozariului, părintele Ennio Staid. În același timp, observă părintele dominican, există mereu o mentalitate care îndrăgește activismul și acțiunea în locul rugăciunii. Prima parte a interviului a fost publicată în ziua de 24 octombrie. * * * • Rugăciunea Rozariului ne face să ne gândim la Maria. Ați putea să ne indicați în sinteză care sunt cheile pentru a înțelege misterul mare al unei femei care a fost fundamentală pentru întruparea, educarea și realizarea istoriei mântuirii în persoana lui Isus Cristos? A înțelege misterul Mariei înseamnă a reuși să intri în misterul Întrupării lui Dumnezeu în Isus Cristos. Crezul, cu care creștinii exprimă conținutul credinței, recită: "S-a născut din Maria Fecioară". Aceasta este pentru mulți o afirmație descumpănitoare, însă datul revelat rămâne în provocarea sa. Credincioșii acceptă și cred într-o intervenție personală a lui Dumnezeu și prin urmare în adeziunea totală de credință făcută din partea Mariei. Măreția sa nu se află atât în naștere, cât mai ales în acceptarea unui plan pe care rațiunea sa nu-l înțelege. Nu cred că sunt rugăciuni sau studii care ne pot face să înțelegem misterul care rămâne mister, dar rugăciunea împreună cu mama lui Isus ne face să spunem: "Nu înțeleg, dar păstrez în inimă". Sfântul Toma de Aquino definește credința ca "un asentiment dat de către inteligență adevărului divin sub impulsul voinței mișcate de harul lui Dumnezeu". În credință ca și în rugăciune (oricare rugăciune), mai devreme sau mai târziu se experimentează tăcerea lui Dumnezeu, discreția lui. Credința și prin urmare rugăciunea nu sunt jetonul magic care o dată introdus în juke-box ne face să auzim glasul lui Dumnezeu. Ea ne pune în contact cu invizibilul. Și atunci de ce să ne uimim dacă nu-l vedem? Rugăciunea ne pune în dialog cu Inaccesibilul, Absolutul; și atunci de ce să ne minunăm dacă Dumnezeu nu răspunde la chemarea noastră ca Dumnezeu? A o imita pe Maria înseamnă a fi înțeles ce înseamnă a ne ruga și a-l urma pe cel care îi invită pe ai săi "să se roage fără încetare". În fond și noi suntem chemați, asemenea Mariei, să-l primim pe Fiului lui Dumnezeu în credință și, asemenea ei, să-l dăruim din nou. • Devoțiunea populară față de Fecioara Maria, recitarea Rozariului, sunt practici care au o mare răspândire printre oameni. Această practică, măcar în ultimele decenii, nu pare însă foarte răspândită în rândul clerului și al tinerilor. Este numai o impresie sau chiar se schimbă situația? În ce direcție? Obiecția care se face Rozariului este mereu aceeași: "Nu este mai bine a lucra o oră pentru un frate nevoiaș decât a spune un șir de Bucură-te, Marie?". Printre altele munca este ceva tangibil, controlabil, al nostru, în timp ce rugăciunea este ceva absolut incontrolabil. În această realitate psihologică trebuie să ne mișcăm cu picioare de plumb pentru a nu strica tot ceea ce este bun în sufletul oamenilor simpli. Discursul despre rugăciune în general și despre Rozariu în special trebuie regăsit și reînnoit. Nici un chirurg nu este declarat bun sau valabil numai pentru că merge prin diferite atenee pentru a dicta lecții înalte, ci capătă stimă atunci când este văzut exercitând în manieră excelentă chirurgia: numai atunci conferințele sale au o validitate pentru că se văd bolnavii operați de el vindecați. Tot așa se întâmplă pentru noi care vorbim des despre rugăciune în timp ce ne înecăm în acțiune, contrazicând cu viața cuvintele noastre. Un discurs despre rugăciune este cu atât mai valabil cu cât cel care-l face trăiește în mod coerent cu ceea ce vestește. Un alt factor important, trebuind să prezentăm figura sfintei Fecioare, este necesitatea de a focaliza figura sfintei Fecioare Maria pe planul răscumpărător al lui Cristos. Maria are un sens și o funcție foarte importante în Biserică și este greșit a o despărți de aceasta și a face din ea aproape a patra persoană a Treimii. Nu este o zeiță și plasarea ei corectă nu dăunează cultului atribuit ei, ci o întărește și dă acestei creaturi locul care îi revine în planul mântuirii (cf. capitolul VIII din Lumen gentium). Direcția care trebuie luată, după părerea mea modestă, este aceea de a nu fi niciodată riguros pentru a mișca prea mult sentimentul: este necesar să amintim că sfânta Fecioară nu este partea sentimentală a rugăciunii noastre. Numai atunci când va fi focalizată problema necesității rugăciunii și va fi explicată semnificația și funcția sfintei Fecioare în misterul lui Cristos se va putea vorbi despre Rozariu. În afară de aceasta este important de a ști că Rozariul nu este propriu-zis o rugăciune adresată Mariei, ci o rugăciune împreună cu Maria. Deci nu este o rugăciune mariană, ci o rugăciune cristologică. Misterele pe care le propune pun în centru un singur personaj: Cristos Isus. Rozariul ne permite să-l privim, să-l contemplăm pe Fiul lui Dumnezeu cu ochii Mariei. Se ia mâna ei și împreună cu ea se parcurge viața lui Isus. Cu timp în urmă am publicat o cercetare făcută în Italia menită să verifice raportul tinerilor, inclusiv preoți, cu figura Mariei. Tinerii intervievați (400), conform un criteriu statistic în toate peninsula, mi-au dat 256 de răspunsuri valabile. Vârsta celor intervievați oscila de la 18 la 25 de ani. Cercetarea mi-a prezentat o secțiune în care tinerii apar distanți de Maria, distanți emotiv, indiferenți din punct de vedere cultural-pastoral, ba chiar unii distanți prin luarea de poziție intelectuală, de natură filozofico-socială. Aceștia nu știu ce să facă cu o Fecioară preamărită, culme a tuturor privilegiilor, care tocmai datorită perfecțiunii sale exclusive nu acționează ca model, paradigmă, stimulent, ideal. Pe de altă parte, în practica pastorală zilnică din partea unui anumit tip de cler, practică uneori foarte departe de punerea în practică a prețioaselor indicații ale reflecției mariologice a Bisericii, nu se încearcă să se fie în pas cu timpurile în uitarea Mariei? Am constatat că însușiri ca blândețea, umilința, gingășia inimii sunt perdante deoarece sunt trăite ca periculoase, ca anulare pasivă a propriei personalități. Așadar, acești tineri o refuză pe Maria? Nu: pur și simplu nu au reflectat și nu le-a fost prezentată în lumină deplină istoria mântuirii. Nu o cunosc pe "femeie" din experiența umană și religioasă compromițătoare și dificilă, nu o cunosc ca mamă al cărei fiu a fost misterul întregii sale vieți. Adică nu o cunosc realmente pe Maria, model al creștinilor așa cum au încercat să ne-o prezinte Conciliul Vatican II și Marialis cultus. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 51.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |