|
Părintele Kolodiejchuk vorbește despre unirea ei cu Isus Maica Tereza de Calcutta știa că este unită cu Isus fie în momentele în care simțea iubire, fie în momentele de ariditate, pentru că mintea sa era fixată numai și exclusiv în el. Întemeietoarea Misionarelor Carității exprimase această realitate într-o scrisoare adresată directorului său spiritual, făcută publică acum - împreună cu multe alte scrisori - într-un volum intitulat "Come Be My Light", editat și prezentat de părintele Brian Kolodiejchuk. În acest interviu acordat agenției ZENIT, părintele Kolodiejchuk, preot Misionar al Carității și postulator al cauzei de canonizare a fericitei Maica Tereza de Calcutta, vorbește despre noua sa carte și despre viața interioară a Maicii Tereza de Calcutta, ținută până acum ascunsă lumii. • Extraordinara viață interioară a Maicii Tereza a fost revelată mai mult după moartea sa. Exceptând colocviile cu directorii săi spirituali, cum era viața sa, mai ales suferința întunericului său spiritual, ascuns de toți cei care o cunoșteau? Părintele Kolodiejchuk: Nimeni nu avea idee despre viața sa interioară deoarece directorii săi spirituali nu făceau cunoscute aceste scrisori. Iezuiții aveau câteva, altele erau păstrate în reședința arhiepiscopală și părintele Joseph Neuner, un alt director spiritual, avea altele. Aceste scrisori au fost descoperite atunci când am mers în căutarea de documente folositoare pentru cauză. Când era în viață, Maica Tereza ceruse ca materialul său bibliografic să nu fie făcut public. Îi ceruse arhiepiscopului Ferdinand Perier de Calcutta să nu reveleze unui alt episcop modul cum începuseră lucrurile. Spusese: "Vă rog să nu-i spuneți nimic despre început, pentru că dacă persoanele ar cunoaște începutul, ca prin locuțiuni, atunci atenția s-ar muta asupra mea și nu asupra lui Isus". Continua să repete: "Lucrarea lui Dumnezeu. Aceasta este lucrarea lui Dumnezeu". Chiar și surorile mai apropiate de ea nu aveau idee despre viața sa interioară. Multe credeau că ea avea sigur o mare intimitate cu Dumnezeu pentru a putea merge înainte în pofida tuturor dificultăților referitoare la ordin și la sărăcia materială în care trăia. • Cartea vorbește despre promisiunea secretă pe care Maica Tereza a făcut-o în primele momente ale vocației sale, atunci când a promis să nu-i refuze nimic lui Dumnezeu, sub păcat de moarte. Ce rol a avut această promisiune în viața sa? Părintele Kolodiejchuk: Maica Tereza a formulat această promisiune, de a nu refuza nimic lui Dumnezeu niciodată, în anul 1942. Imediat au urmat scrisorile sale inspirate de Isus. Într-una dintre acestea, dacă nu în ambele, Isus - punând la încercare promisiunea ei - spune: "Tu vei refuza să facă aceasta pentru mine?". Deci promisiunea (votul) este ca un fond al vieții sale. Apoi se vede în scrisorile inspirate că Isus clarifică chemarea sa. Ea deci merge înainte pentru că știe ce vrea Isus de la ea. Este motivată de gândul acestei dorințe și al acestei dureri referitoare la faptul că săracii nu-l cunosc pe Isus și deci nu-l caută. Acesta este unul dintre pilonii care au susținut-o în momentele de încercare a întunericului. Pe baza certitudinii sale în chemare și a acestei promisiuni, poate să afirme în una dintre scrisori: "Eram pe punctul de a mă prăbuși, atunci mi-am amintit de promisiune și acest lucru m-a făcut să merg înainte". • A existat multă polemică despre "nopțile întunecoase" ale Maicii Tereza. În carte dumneavoastră le descrieți ca "martiriu al dorinței". Acest element al setei de Dumnezeu, în general, nu a fost perceput. Ni-l puteți descrie? Părintele Kolodiejchuk: O carte bună care merită de citit pentru a înțelege unele dintre aceste lucruri este cea a părintelui Thomas Dubay: "Fire Within". În cartea sa, părintele Dubay vorbește despre durerea pierderii și despre durerea dorinței și afirmă că durerea dorinței este mai mare. Așa cum explică părintele Dubay, durerea care derivă din dorința unei adevărate uniri cu Dumnezeu constituie starea de purgator numită noaptea întunecoasă. După această fază, sufletul trece la o stare de extaz și de adevărată unire cu Dumnezeu. Perioada purgativă a Maicii Tereza pare să fi existat în timpul perioadei sale de formare la Loreto. În timpurile profesiunii sale, afirma că este adesea însoțită de întuneric. Scrisorile sale din acea perioadă sunt tipice pentru cel care se află în noaptea întunecoasă. Părintele Celeste Van Exem, directorul său spiritual, a spus că probabil în anul 1946 sau 1945 ea era deja aproape de extaz. După acea perioadă, când dificultățile de credință s-au terminat, au venit inspirațiile și locuțiunile. Mai târziu, a scris părintelui Neuner explicând: "Și apoi dumneavoastră știți cum s-a terminat. Ca și cum Domnul nostru mi s-ar fi dăruit în mod deplin. Dulceața, mângâierea și unirea din cele 6 luni au trecut prea repede". Deci Maica Tereza a avut șase luni de unire intensă, după locuțiuni și extaz. Ea se afla deja în autentica unire transformatoare. În acel moment întunericul s-a întors. Dar acum întunericul pe care îl trăia se plasa în cadrul acelei uniri cu Dumnezeu. Prin urmare nu înseamnă că acea unire pe care o experimentase a dispărut. În schimb pierduse mângâierea unirii, alternând între durerea acelei pierderi și dorința profundă; o sete autentică. Așa cum a spus părintele Dubay: "Uneori contemplația este delicioasă; alteori ia forma unei sete puternice de el". Însă în Maica Tereza, în afară de o lună din anul 1958, mângâierea unirii nu a reapărut. Există o scrisoare în care spune: "Nu, Tată, nu sunt singură, am întunericul tău, am durerea ta, am o dorință teribilă de Dumnezeu. A iubi și a nu fi iubită; eu știu că sunt unită cu Isus, pentru că mintea mea este fixată numai și exclusiv în el". Experiența sa de întuneric în unire este foarte rară chiar și printre sfinți, deoarece pentru cea mai mare parte dintre ei, perioada finală este caracterizată de o unire lipsită de întuneric. Deci suferința sa, pentru a folosi un termen al teologului dominican părintele Reginald Garrigou-Lagrange, este reparatoare a păcatelor altuia, mai mult decât purificatoare a păcatelor proprii. Ea este unită cu Isus printr-o așa credință și așa iubire încât o fac să împărtășească experiența lui din Grădina Măslinilor și pe cruce. Maica Tereza a spus că suferința în Grădina Măslinilor era mai rea decât suferința pe cruce. Și acum știm care era fundamentul acestei afirmații: înțelesese iubirea lui Isus față de suflete. Important este că e vorba de unire și, așa cum a evidențiat Carlo Zaleski în articolul său publicat în First Things, acest tip de încercare este destul de nou. Este o experiență inedită pentru sfinții din ultimii 100 de ani: suferința care derivă din senzația de a nu avea credință și de a nu crede în religie. [Va urma partea a doua a interviului] Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 37.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |