|
Motu proprio "Summorum pontificum" Documentul motu proprio "Summorum pontificum" a fost publicat sâmbătă, 7 iulie. Papa Benedict al XVI-lea stabilește coexistența a două forme ale liturgiei în ritul roman sau latin: forma obișnuită și forma extraordinară (în limba latină). Documentul însoțit de o scrisoare personală a lui Benedict al XVI-lea a fost trimis tuturor președinților conferințelor episcopale din lume precum și nunților apostolici și prin aceștia la toți episcopii Bisericii Catolice. 1. Documentul motu proprio "Summorum pontificum" stabilește noi reguli privind folosirea liturgiei romane anterioare reformei introduse în anul 1970, adică "Missale romanum" în limba latină promulgat de papa Ioan al XXIII-lea în anul 1962. Motivele pentru asemenea dispoziții sunt explicate în mod clar în scrisoarea Sfântului Părinte către episcopi, care însoțește motu proprio. 2. Dispoziția fundamentală este următoarea: Liturgia romană va avea două forme ("usus = moduri de folosire): a) Forma obișnuită: este aceea care urmează reforma liturgică făcută de papa Paul al VI-lea în anul 1970, așa cum se găsește în cărțile liturgice promulgate atunci: pentru aceasta există o ediție oficială în limba latină care poate fi folosită mereu și pretutindeni, și traduceri în diferite limbi ale poporului, editate de respectivele conferințe episcopale. b) Forma extraordinară: este cea celebrată potrivit cărților liturgice editate de fericitul papă Ioan al XXIII-lea în anul 1962. 3. Actualul motu proprio permite folosirea liturgiei anterioare celor care doresc: nu înțelege, în schimb, să impună forma extraordinară celui care se simte bine cu forma obișnuită. 4. Liturgia, conform cărților din anul 1962, se celebrează în limba latină, dar lecturile cuprinse în Liturghier (Misal) pot fi citite poporului în limba locală. Pentru a favoriza o participare activă, credincioșii care asistă la asemenea celebrări sunt invitați să recite împreună cu celebrantul diferitele părți din Rânduiala sfintei Liturghii (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei), care, la Liturghiile cântate, pot fi cântate, pe cât e posibil, și de popor. Când asistă credincioșii, nu se cuvine să se celebreze sfânta Liturghie cu voce scăzută. Se recomandă credincioșilor să urmărească rugăciunile Liturghie într-un Liturghier (Misal) în două limbi, cum existau deja și în mod cert vor fi reeditate. 5. În parohii, în practică nu se va schimba liturgia care este în uz: va fi posibil, în schimb, ca parohul să adauge la Liturghiile în forma obișnuită o Liturghie după forma extraordinară. 6. Cele două forme ale liturgiei urmează două calendare diferite în ceea ce privește data unor sărbători secundare și au Lecționare diferite. Atare diferență nu ar trebui să creeze mari dificultăți: de ex., și Ritul ambrozian, celebrat în dieceza de Milano, are un calendar al ei și un Lecționar propriu. 7. Actualul motu proprio prevede și posibilitatea de a folosi Ritualul precedent pentru sacramentele Botezului și Căsătoriei. Dacă există o atare cerere rezonabil motivată, parohul poate decide să folosească Ritualul anterior; este clar însă că toate prescrierile privind pregătirea la aceste două sacramente, emanate de conferințele episcopale, rămân în vigoare. Aceeași posibilitate este valabilă și pentru funeralii, atât pentru Liturghia de înmormântare celebrată în biserică, cât și pentru ritul funebru de la cimitir. 8. Episcopul locului poate stabili sau institui o parohie personală, atunci când într-un loc s-ar găsi un număr de credincioși destul de consistente care vor să urmeze liturgia anterioară. S-ar cuveni ca numărul credincioșilor să fie consistent chiar dacă nu comparabil cu cel al altor parohii. 9. Cărțile liturgice necesare pentru forma extraordinară a liturgiei romane sunt: - Missale romanum (Liturghierul roman) în ediția din anul 1962: edițiile anterioare diferă în rubrici privind rangul sărbătorilor. În ediția din anul 1962 este introdusă de asemenea "Rânduiala Săptămânii Sfinte", reînnoită deja în 1955 de papa Pius al XII-lea. Papa Ioan al XXIII-lea a reformat Rugăciunea "Pro Judaeis" în liturgia Vinerii Sfinte și a introdus-o în această ediție a Liturghierului roman. De aceea nu este permis uzul liturgiei Săptămânii Sfinte anterioare ediției din anul 1962. - Rituale romanum (Ritualul roman), pentru sacramentele Botezului, Căsătoriei, Pocăinței, Ungerii bolnavilor și binecuvântărilor și celorlalte rugăciuni cuprinse în Ritual. -Pontificale romanum (Pontificalul roman) pentru cazul în care episcopul decide să confere Mirul unui grup de credincioși, care o doresc, cu ritul anterior. Folosirea Pontificalului roman din anul 1962 este acordată deja din anul 1988 acelor comunități care urmează în toate ritul anterior pentru a conferi sacramentele ordinului. - Breviarium romanum (Breviarul roman) pentru preoții care vor să recite oficiul divin în concordanță cu Liturghierul (Misalul) din anul 1962. Toate aceste patru cărți liturgice vor trebuie să fie retipărite pentru uzul practic. Editurile specializate vor trebui să îngrijească de asemenea ediții, având "recognitio", recunoașterea din partea comisiei pontificale competente. 10. Preoții necesari pentru celebrarea liturgiei în forma extraordinară trebuie să fie pregătiți pentru această misiune. 11. Acest motu proprio prevede ca pentru aplicarea noilor dispoziții competența să aparțină Comisiei Pontificale "Ecclesia Dei", care se va ocupa de problemele ce s-ar putea ivi. 12. Intrarea în vigoare a acestui motu proprio este prevăzută pentru 14 septembrie. Scrisoarea papei cere în mod explicit episcopilor să facă o dare de seamă după trei ani, astfel încât să se poată căuta soluții în cazul când se manifestă "serioase dificultăți". * * * Notă asupra unor caracteristici ale Liturghierului (Misalului) din anul 1962: Este un Liturghier (Misal) în limba latină "plenar" sau "integral", care are incluse lecturile celebrărilor (nu este diferit de Lecționar așa cum este Liturghierul (Misalul) succesiv din anul 1970. - Cuprinde o singură rugăciune euharistică; e vorba de canonul roman (corespunde rugăciunii euharistice I din Liturghierul succesiv, care prevede în schimb alegerea între mai multe Rugăciuni euharistice). - Diferite rugăciuni (chiar și mare parte din canon) sunt recitate de preot în șoaptă, încât nu pot fi auzite de popor. - Între diferitele deosebiri se poate aminti și lectura începutului Evangheliei după Ioan la terminarea Liturghiei. Misalul din anul 1962 nu prevede concelebrarea. Nu spune nimic despre orientarea altarului și a celebrantului (cu fața la popor sau nu). - Scrisoarea papei prevede posibilitatea unor ulterioare îmbogățiri ale Liturghierului (Misalului) din anul 1962 (adăugarea de noi sfinți și prefețe). După Radio Vatican lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |