Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu Mons. Mauro Piacenza, secretarul Congregației pentru Cler

În solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus (14 iunie), se celebrează Ziua Mondială de Rugăciune pentru Sfințirea Preoților (a LXI-a), cu scopul conștientizării din partea poporului lui Dumnezeu a rolului de neînlocuit al preoției. Redacția română a Radio Vatican a publicat un amplu interviu cu Mons. Mauro Piacenza, secretarul Congregației pentru Cler.

• De ce această zi cade în solemnitatea Inimii Preasfinte a lui Isus?
Inima, știm, este simbolul sentimentelor. Când vedem reprodusă inima într-un tablou, ne gândim imediat la iubire, la sentimente. Inima lui Isus este simbolul, locul propriu al carității sale pastorale față de suflete. Când privim la acea inimă ne gândim la invitația lui Isus din evanghelie: "Veniți la mine, voi, toți care sunteți osteniți și împovărați și eu vă voi ușura". Atunci, preotul, pe de o parte se simte iubit și primit ca prieten: "Nu vă mai chem servitori, ci prieteni", spune Isus preoților și apostolilor săi; și prin urmare se simte înțeles chiar și în momentele singurătății sale sau în drama dificultății de a împărtăși valorile pe care trebuie să le comunice unei societăți secularizate; pe de altă parte, pentru preot este o școală, pentru a putea fi inundat de acea caritate pastorală astfel încât să devină el însuși refugiu pentru suflete. Însăși prezența preotului, chiar și numai vederea lui - și pentru aceasta este important ca el să poată fie identificat în exterior după haina sa și felul corespunzător în care se comportă - trebuie să fie un semn: persoanele, care văd trecând un preot ar trebuie să aibă acest sentiment de paternitate, de primire, de înțelegere, de refugiu, de adăpost. Aș spune deci că este și o școală deosebită pentru a fi buni duhovnici, pentru a administra milostivirea lui Dumnezeu.

• Ce model de preot așteaptă astăzi comunitatea creștină?
Aș spune un model de preot foarte diferit de cel pe care mijloacele de comunicare socială, în general, îl prezintă publicului. Preotul la care se așteaptă este mai ales omul lui Dumnezeu și acest lucru l-am putut constata și când, timp de mai mulți ani, am fost profesor de religie în unele licee. Am văzut mereu că elevii pot chiar să râdă, să glumească, să-l bată pe umăr pe profesorul de religie, pe preot, dar când caută într-adevăr preotul, caută omul lui Dumnezeu. Caută adică un om ca sfântul paroh din Ars, ca sfântul Ioan Bosco, fiecare, bineînțeles, cu caracterul său, dar în mod cert omul pătruns de prezența lui Dumnezeu. Când se vorbea despre parohul din Ars, se spunea: "Pe cine ai mers să-l vezi?". Răspunsul era: "Am mers să-l văd pe Dumnezeu într-un om". Cred că chiar și laicii, și persoanele care s-au îndepărtat mult de credință, în cutele ascunse ale inimii lor, când se vorbește despre preot, când ar trebui să-și deschidă sufletul, caută un om al lui Dumnezeu.

• Ce provocări stau în fața preotului de azi?
În mod cert aceleași provocări pe care le indică Sfântul Părinte și anume cea a secularizării, a relativismului, cea a așa-zisei gândiri slabe, care este din păcate foarte puternică în slăbiciunea sa tocmai pentru că este foarte răspândită în cultura de masă, vehiculată și de mijloacele de comunicare. Mă gândesc la indiferentism, și vreau să spun tocmai un fel de indiferență generală pentru că binele și răul sunt puse pe același plan. Atunci nu se vede suficient necesitatea absolută, și nu relativă, a Domnului nostru Isus Cristos ca răscumpărător al omului. Cred că ademenirile sunt cele ale culturii contemporane: o toleranță intolerantă, care tolerează totul cu excepția adevărului, a propunerii adevărului. Nu se poate pretinde ca toți să fie în această dimensiune a adevărului obiectiv, dar ca să îl caute ca aspirația cea mai profundă a omului. Există acest amestec de linii relativiste, ci și o cultură vag new age, în mod vag teistă. Căutarea valorilor există, dar este vorba de valori în sens vag și nu valoarea care este Isus Cristos: calea, adevărul și viața. Acest suport cultural, mai curând materialist, este însă în contradicție, pentru că în același timp se caută o mare spiritualitate și este ceea ce omul lui Dumnezeu, preotul, trebuie să dea. Vedem însă materialism, secularism și aproape o derâdere a marilor valori. E nevoie de preotul care nu merge după lume, ci care este plin de Dumnezeu pentru ca lumea să meargă după el și deci după Dumnezeu; trebuie, prin urmare, să știe să înfrunte aceste provocări cu o mare rezervă de iubire de Dumnezeu, acumulată zilnic, și de pasiune pentru misiunea sa.

• Un preot sfânt face credincioșii sfinți: este reală interactivitatea dintre nivelul spiritual al clerului și cel al credincioșilor?
În mod efectiv există o interacțiune, există o interdependență. Cu cât preotul este mai sfânt și cu cât mai mulți sunt cei aflați în grija sa pastorală și stau în jurul lui în teritoriu - ne gândim la paroh, la viceparoh, sau la mișcări și asociații bisericești - în mod cert există în cercuri concentrice o difuzare de bunătate, de sfințenie. În fond este ca sursa de căldură: dacă într-o cameră este un calorifer, și acesta este cald, camera se încălzește, atmosfera se schimbă. Este cam același lucru. Aș vrea să spun, încheind, că e bine ca acei credincioși care înțeleg toate acestea să fie stimulați să se roage pentru preoții lor și să pretindă de la preoții lor aceasta, având însă mare înțelegere, fiind ei înșiși, aș zice, cei care favorizează sfințirea preoților, pentru ca în contact cu ei preotul să se simtă provocat la a căuta imitarea lui Cristos din ce în ce mai mult. Îmi permit să închei spunând că există întotdeauna o cale principală: încredințarea totală sfintei Fecioare. Ea care a primit în sine viața, întrucât umbrită de Duhul Sfânt l-a zămislit pe Cristos în timp și a plăsmuit apoi trupul lui Isus preot, ea să plăsmuiască în preoți trăsăturile Fiului ei Isus.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat