Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Copertile editiilor strainePrezentarea cărții Isus din Nazaret

Prezentarea publică a cărții lui Joseph Ratzinger-Benedict al XVI-lea, Isus din Nazaret, a avut loc la 13 aprilie, în aula Sinodului lângă aula "Paul al VI-lea". Cartea s-a pus în vânzare în librării începând cu luni, 16 aprilie, la editurile: Rizzoli - în italiană, Herder - în germană și Wydawnictwo M - în poloneză. La prezentare au intervenit Eminența sa cardinalul Christoph Schönborn, arhiepiscop de Viena, profesorul Daniele Garrone, decan al Facultății Valdeze de Teologie din Roma, și profesorul Massimo Cacciari, profesor de estetică la Universitatea Viață-Sănătate "San Raffaele" (Milano). Publicăm în continuare intervenția cardinalului Christoph Schönborn:

Papa în Agora

Coperta editiei in italianaNu uimește faptul că papa vorbește despre Isus. Ca succesorul apostolului Petru să perpetueze în ziua de azi mărturisirea sa față de Isus, este nucleul misiunii sale. "Tu ești Cristos, (Mesia), Fiul lui Dumnezeu cel viu" (Mt 16,16): această solemnă mărturisire cu privire la identitatea lui Isus din Nazaret este fundamentul de stâncă pe care se află Biserica lui Cristos. Ce minunăție este ca succesorul lui Kephas, al lui Petru, al "omului-stâncă", pe care Isus a promis că va întemeia Biserica sa, să repete, să reînnoiască această mărturisire și să o vestească în ziua de azi a Bisericii. Faptul că papa vorbește despre Isus nu este în nici un fel surprinzător. Aceasta este prima și cea mai importantă dintre îndatoririle sale. Mai degrabă este surprinzător cum face el acest lucru. Nu este, pe primul loc, pe coperta cărții, Benedict al XVI-lea, ci simplu "Joseph Ratzinger". Numai pe locul al doilea există numele, Benedict al XVI-lea, pe care el l-a ales la 19 aprilie 2005, după alegerea ca papă. Aici nu vorbește papa și nici cardinalul de atunci, episcopul, profesorul, preotul, ci credinciosul simplu, creștinul Joseph Ratzinger. Pentru ca acest lucru să fie clar de la început, el încheie prefața cărții sale cu avertismentul simplu: "Desigur, nu e nevoie să spun că această carte nu este în nici un fel un act magisterial, ci este doar expresie a căutării mele personale a "feței Domnului" (Ps 27,8)" (p. 22). Așadar, o "carte despre Isus" cu totul personală. Deja la început autorul spune că a ajuns la această carte "după un lung drum interior" (p. 10). Însă omul și creștinul Joseph Ratzinger este însă și papa Benedict al XVI-lea. Cu acest "nume-dublu", pentru a spune așa, el semnează și prefața sa, cu ea iese în toată lumea această carte, obiect de mare atenție mediatică. Această carte se citește ca o carte a papei despre Isus. Și de ce nu? El nu este cel mai înalt funcționar al unei multinaționale active în toată lumea, ci este succesorul aceluia pe care Isus l-a întrebat: "Simon, ... mă iubești?" (In 21,15). De ce nu ar trebui să fie chiar papa, care este chemat în mod deosebit să vorbească despre Învățătorul și Domnul său? Nu este el cel care, mai mult decât toți, trebuie să fie plin de prietenia cu Cristos? Așa cum vom vedea, tocmai aici este punctul de gravitație, centrul interior al cărții sale despre Isus. El îl numește: "prietenia intimă cu Isus" și spune că de ea "depinde totul" (p. 11). Așadar, o mărturie a unei "prietenii intime"? O abordare cu totul subiectivă? O mărturie personală, așa cum sunt multe de acest tip, pentru "cel care este în exterior", o formă de literatură devoțională, de cele mai multe ori destul de indigestă? Acesta nu ar fi tipul de literatură a lui Ratzinger care se cunoaște. El este puțin înclinat spre orice subiectivism, îi este străină orice formă de exhibiție a propriei interiorități personale. În mod asemănător cu sfântul Toma de Aquino, focul vieții sale de credință este ascuns, nu este expus curiozității biografilor. În primul plan este neobosita confruntare intelectuală, oboseala conceptului, forța argumentelor, pasiunea căutării obiective a adevărului, efortul de a da un răspuns tuturor celor care întreabă și caută despre motivul propriei speranțe (cf. 1Pt 3,15). Pentru aceasta, papa merge în Agora, în piața dezbaterii publice. În Areopagul (cf. Fap 17,22) pluralității de opinii din zilele de azi, el expune viziunea sa despre Isus. Papa le spune cititorilor săi ceea ce în areopagurile dezbaterilor publice de astăzi ar trebui să fie clar, și dă cu aceasta un înalt criteriu de calitate. "De aceea, fiecare este liber să mă contrazică. Cer doar cititoarelor și cititorilor acea anticipație de simpatie fără de care nu există nici o înțelegere" (p. 22).

Cu adevărat, contradicțiile nu lipsesc. Pe toate liniile, de la început, Isus este "un semn de contradicție" (Lc 2,34). Figura sa este "coerentă"? Stânca mărturisirii lui Petru față de Isus ca Mesia al lui Israel, ca Fiu al lui Dumnezeu cel viu, nu este friabilă? Se știe cu adevărat ceva sigur despre omul din Galileea? Ce prietenie este aceea cu o fantomă? Ea "amenință de a bâjbâi în gol" (p. 11). Astfel chestiunea cu privire la credibilitatea istorică este de importanță vitală, în mod deosebit pentru cel care, printre cele două miliarde de creștini, are datoria de a fi cel căruia Isus i-a încredințat "cheile împărăției cerurilor" (Mt 16,19).

Pe piața mediatică publică se pun în vânzare, fără întrerupere, "descoperiri" aparent noi, care ar trebui să reveleze o istorie complet diferită a lui Isus din Nazaret. Reprezentarea biblică și eclezială a figurii lui Isus ar fi o escrocherie a preoților și o înșelătorie a Bisericii. "Adevărul" despre Isus ar fi sufocat de conspiratori obscuri, localizați cu preferință deosebită în Vatican. Îndoiala cu privire la credibilitatea istorică a imaginii lui Isus din evanghelii provine însă și "din propriile linii". De peste 200 de ani critica istorică a Bibliei a pus în discuție aproape tot ceea ce se poate găsi despre Isus în Biblie. Figura sa a părut din când în când că se dizolvă, ca o umbră în nebuloasă, ca o "icoană devenită ștearsă" (p. 11). Credința Bisericii în Isus Cristos apare deci ca o "divinizare" posterioară a unui Isus din Nazaret, despre care în realitate nu se știe aproape nimic sigur. "Această impresie, între timp, a pătruns profund în conștiința comună a creștinătății. O asemenea situație este dramatică pentru credință, deoarece face nesigur punctul său autentic de referință" (p. 11).

Și dacă în schimb se reușește să se demonstreze credibilitatea istorică a evangheliilor și imaginea lor despre Isus? Autorul nostru este convins că acest lucru este posibil. La aceasta este pregătit în cel mai bun dintre moduri de propria biografie. Pentru el Biblia a fost mereu inima și centrul teologiei. În anii mulți în care am putut să-l am ca profesor, episcop, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, nu l-am văzut niciodată fără "Nestle"-ul său, ediția critică a Noului Testament în greacă. Nu cunosc nici un alt profesor de teologie care să aibă o atare familiaritate intimă cu Biblia. Timp de 24 de ani el a prezidat Comisia Pontificală Biblică, ce adună cercetători biblici catolici de prim rang. El cunoaște metoda "istorico-critică" de exegeză biblică. Și dacă este critic față de ea, nu este așa din frică, ci din convingere întemeiată și pe deplin argumentată, că ea trebuie să-și recunoască propriile limite. "Însă eu sper, așa scrie el, ca cititorul să înțeleagă că această carte nu a fost scrisă împotriva exegezei moderne, ci cu mare recunoștință pentru ajutorul mult pe care ea ni l-a dat și continuă să ni-l dea" (p. 22). El știe despre ce vorbește. Cartea sa dă mărturie, în fiecare pagină, de câtă familiaritate are el cu lucrările științelor biblice de astăzi.

Tocmai această familiaritate l-a întărit în convingerea că poate avea încredere în evanghelii. El ar vrea să facă tentativa "de a-l prezenta pe Isus din evanghelii ca Isus real, ca "Isus istoric" în adevăratul sens. Eu sunt convins și sper ca și cititorul să-și poată da seama că această figură este mult mai logică și din punct de vedere istoric și mai comprehensibilă decât reconstrucțiile cu care a trebuit să ne confruntăm în ultimele decenii. Eu consider că tocmai acest Isus - cel din evanghelii - este o figură chibzuită și convingătoare din punct de vedere istoric" (p. 20 și urm.). Autorul nostru pornește de la această teză. În vederea ei citește viața lui Isus, de la Botezul în Iordan până la schimbarea la față, spațiul de viață publică despre care tratează acest prim volum, în așteptarea celui de-al doilea, care ar trebui să trateze despre începutul și sfârșitul drumului pământesc al lui Isus. Pe baza încrederii în credibilitatea istorică a evangheliilor și a imaginii lor despre Isus, se pune desigur o chestiune și mai radicală care se referă la centrul autentic al discuției în privința lui Isus. Dacă Isus era așa cum îl prezintă evangheliile, atunci el este credibil ca figură? Înțelegerea despre sine pe care o are el, așa cum o găsim în mod credibil în evanghelii, nu este o exagerată supraevaluare despre sine, o înfumurare arogantă? După 200 de ani de critică istorică a Bibliei, putem porni liniștit, împreună cu Joseph Ratzinger/papa Benedict al XVI-lea, de la presupunerea solidei credibilități istorice a evangheliilor. Nenumăratele imagini fanteziste ale lui Isus ca revoluționar, un blând reformator social, ca amant secret al Mariei Magdalena etc. se pot depozita liniștit în osuarul istoriei. Însă marea întrebare rămâne întotdeauna: Isus este în sine coerent? Înțelegerea despre sine pe care o are el, a identității sale, nu este o enormă greșeală pe care creștinătatea o urmează de 2000 de ani? Ebraismul și islamul se scandalizează tocmai de această pretenție. A da un răspuns la această întrebare este adevărata provocare care se pune astăzi succesorului lui Petru (și al lui Paul) în areopagul publicului de astăzi. Este credibil Isus însuși? Și dacă da: "Ce anume a adus?" (p. 73). De ce trebuia el să fie mai mult decât un profet? Acest "mai mult" nu este o găselniță a adepților săi care l-au făcut Dumnezeu. Este înțelegerea cea mai autentică pe care el o are despre sine. El însuși se declară "Fiul" (p. 386-396), într-un sens absolut, potrivit numai lui. De ce nu poate el, sau nu vrea, să se retragă în rolul mai modest de întemeietor al unei religii între multele religii? Aici se află adevăratul scandal. El este mult mai radical decât multe alte scandaluri pe care discipolii săi, încă de la început, le-au provocat.

Isus, rabinul și papa

Este Isus însuși coerent, credibil? Conform mărturiei personale a papei Benedict, unul dintre impulsurile de a scrie această carte a fost întâlnirea cu cartea "marelui erudit evreu Jacob Neusner" (p. 99) Disputa imaginară dintre un rabin și Isus (Piemme, Casale Monferrato, 1996, originalul: A Rabby Talks with Jesus: An Intermillennial Interfaith Exchange, New York, 1993). Ceea ce papa Benedict spune cu privire la această carte este esențial pentru înțelegerea cărții sale despre Isus; aș vrea să citez, în acest moment, un pic mai mult. Jacob Neusner, spune autorul nostru, "s-a inserat, pentru a spune așa, printre ascultătorii cuvântării de pe munte și apoi a încercat să înceapă un colocviu cu Isus... Această dispută, dusă cu respect și sinceritate între un evreu credincios și Isus, fiul lui Abraham, mai mult decât alte interpretări ale cuvântării de pe munte cunoscute de mine, mi-a deschis ochii cu privire la măreția cuvântului lui Dumnezeu și cu privire la alegerea în fața căreia ne pune evanghelia. Astfel... doresc să intru și eu, ca un creștin, în conversația rabinului cu Isus, pentru a înțelege mai bine, pornind de la ea, ceea ce este autentic ebraic și ceea ce constituie misterul lui Isus" (p. 99). La acest "trialog" cardinalul Ratzinger se gândea deja atunci când a definit cartea rabinului Neusner ca "opera cea mai importantă pentru dialogul ebraico-creștin care a fost publicată în ultimul deceniu". Cartea sa despre Isus, publicată acum, împlinește această promisiune.

Mai mult decât discuțiile despre metodele exegetice, el îndrăgește colocviul cu rabinul. Primele aparțin, într-un fel, preambulurilor, preliminariilor. Joseph Ratzinger/papa Benedict al XVI-lea le clarifică, rapid și sintetic, în prefață, indicând meritele și limitele abordărilor istorico-critice a lui Isus. Dar deja din introducere, de la "o primă privire asupra misterului lui Isus", el este acolo, în centru, unde este pusă însăși persoana lui Isus. Aici, în inima meditației sale despre Isus, rabinul îi este de importanță decisivă.

"Să încercăm acum să reluăm esențialul acestui colocviu pentru a-l cunoaște mai bine pe Isus și a înțelege mai profund pe frații noștri evrei" (p. 136). Rabinul Neusner, "în dialogul său interior, l-a urmat pe Isus toată ziua și acum se retrage pentru rugăciunea și studierea Torei împreună cu evreii dintr-un orășel, pentru a discuta apoi cele auzite - mereu în ideea contemporaneității prin intermediul mileniilor - cu rabinul locului" (p. 136). Acum ei compară învățăturile lui Isus cu cele din tradiția ebraică. Rabinul îl întreabă pe Neusner "dacă Isus învață același lucruri ca ale acestora". Neusner: "Nu chiar așa, dar aproape". "Ce anume a lăsat deoparte?" "Nimic". "Atunci ce anume a adăugat?" "Pe sine însuși". Acesta este dialogul imaginar. Tocmai acesta este punctul, în fața căruia Neusner, în întâlnirea sa așa de plină de respect cu Isus, se retrage înspăimântat. El exprimă spaima sa în fraza pe care Isus o spune tânărului bogat: "Dacă vrei să fii desăvârșit, mergi, vinde tot ce ai și împarte săracilor; apoi vino și urmează-mă" (cf. Mt 19,20). Totul depinde, spune Neusner, "de cine se înțelege cu acest mă" (Disputa imaginară dintre un rabin și Isus, p. 114). Și autorul nostru completează: "Acesta este motivul central pentru care (rabinul Neusner) nu vrea să-l urmeze pe Isus și rămâne fidel "Israelului veșnic"" (p. 137). "Locul central al eu-lui lui Isus în vestirea sa" este, așadar, motivul pentru care, așa cum scrie rabinul Neusner în prefața cărții sale, el nu s-ar fi unit cu "cercul apostolilor lui Isus", dacă ar fi trăit "în primul secol în pământul Israelului" (o.c., p. 7). Și el ar fi luat această decizie "din motive bune și importante", ar fi motivat-o în mod rațional "cu argumente și cu fapte", așa spune rabinul Neusner, deja în primele rânduri din cartea sa (ibidem, p. 7). Acest nu al său de a-l urma pe Isus, formulat în manieră așa de respectuoasă și înțelegătoare, dar totuși foarte clară, este motivat în Neusner, în primul rând, de motive de credință sau de motive de rațiune? Ambele lucruri par să fie adevărate. Nu-ul spus echivalării lui Isus cu Dumnezeu este pentru el o certitudine de credință, a cărei raționalitate este explicabilă și "cu argumente și cu fapte". Sunt atât motive religioase cât și sociale care justifică nu-ul respectuos al lui Neusner. Ceea ce Isus cere de la cei care îl urmează "poate să ceară numai Dumnezeu de la mine" (Disputa imaginară dintre un rabin și Isus, p. 70). Și ceea ce el cere, duce în sfârșit la punerea în pericol a formei sociale a Israelului, așa cum o stabilește Torah: "Pe cuvântarea de pe munte nu se poate construi nici un stat și nici o ordine socială" (p. 146). Rabinul Neusner este așa de important pentru cartea lui Joseph Ratzinger/Benedict al XVI-lea tocmai pentru că el opune un refuz categoric tuturor tentativelor de a-l scinda pe Isus istoric de Isus al dogmei Bisericii. Nu Biserica și nici apostolul Paul a înălțat un predicator ambulant din Galileea, blând, liberal, profetic, apocaliptic sau cum altcumva o fi, la rangul de Fiu al lui Dumnezeu, ci el însuși, în tot ceea ce face și spune, invocă o pretenție care revine numai lui Dumnezeu. Aceasta este tema centrală a cărții. Este vorba de întrebarea lui Isus la Cezareea lui Filip: "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?" (Mt 16,15).

Ce anume a adus (Isus)?

O nouă ordine socială? Împărăția sa nu este din lumea aceasta, explică el. El ar spus deja "nu"-ul său la o așteptare de mântuire pur imanentă și pământească, deja în refuzarea ispitelor, adică a ispititorului. Acest lucru are ceva de-a face cu critica, adesea greșit înțeleasă, a prefectului Congregației pentru Doctrina Credinței, la așa-numitele "teologii ale eliberării". În capitolul prețios despre ispitirile lui Isus citim: "Nici o împărăție din lumea aceasta nu este împărăția lui Dumnezeu, condiția de mântuire a umanității în absolut... și cel care susține că poate să edifice lumea mântuită urmează înșelătoria Satanei, face să cadă lumea în mâinile sale" (p. 73). Dar atunci ce anume? Ce anume a adus Isus dacă nu o lume mai bună? "Aici apare însă marea întrebare care ne va însoți pe parcursul întregii cărți: dar ce anume a adus Isus cu adevărat, dacă nu a adus pacea în lume, bunăstarea pentru toți, o lume mai bună? Ce anume a adus? Răspunsul este foarte simplu: pe Dumnezeu. L-a adus pe Dumnezeu" (p. 73). Asta-i tot? "Numai împietrirea inimii noastre ne face să considerăm că asta-i puțin" (p. 73). "Porunca fundamentală a Israelului este și porunca fundamentală a creștinilor: numai Dumnezeu trebuie adorat" (p. 74). Acesta este fundamentul pentru poruncile iubirii aproapelui. Fără primatul lui Dumnezeu, demnitatea omului nu rezistă mult. "Isus l-a adus pe Dumnezeu și împreună cu el adevărul despre destinul nostru și despre proveniența noastră" (p. 73).

Însă ce anume are să ne spună toate acestea despre Isus?

Oare nu au adus toți întemeietorii de religii știința și înțelepciunea de sus? În "prima privire" introductivă "asupra misterului lui Isus", autorul nostru tratează problema modului în care Isus "îl aduce pe Dumnezeu" (p. 26-33). În Vechiul Testament Moise este mediatorul cunoașterii lui Dumnezeu, a voinței lui Dumnezeu. El nu era un ghicitor al unui viitor obscur, ci un prieten și un confident al lui Dumnezeu, "el cu care Domnul vorbea față în față" (Dt 34,10). Nu așa a putut el să devină mediatorul Torei, al voinței lui Dumnezeu. Moise vestește "un profet ca mine...", unul care "va vorbi față în față, așa cum un prieten vorbește cu prietenul" (p. 29). A fi în raport nemijlocit cu Dumnezeu, acesta este semnul de recunoaștere a celui promis, a lui Mesia. Isus este noul Moise promis. "El trăiește în fața lui Dumnezeu, nu numai ca un prieten, ci ca Fiu; trăiește într-o unitate profundă cu Tatăl" (p. 31). "Dacă se lasă deoparte acest centru autentic, nu se percepe specificul figurii lui Isus care atunci devine contradictorie și în definitiv incomprehensibilă" (p. 31). Se poate demonstra acest raport nemijlocit al lui Isus cu Tatăl? Faptul că este Fiul lui Dumnezeu este, ca să spunem așa, "dovedit"? În fond, toată cartea lui Joseph Ratzinger/Benedict al XVI-lea este o unică tentativă "simfonică" de a dovedi "coerența" figurii lui Isus, ca a unicului care este în raport absolut nemijlocit cu Dumnezeu.

Pentru a urma această demonstrație, trebuie înțeleasă, meditată cartea însăși, pas cu pas. Numai plinătatea fiecărei impresii se poate configura într-o viziune de ansamblu. În aceasta experimentez mereu, ca cititor, că certitudinea lui Isus strălucește. Această impresie a mea este numai subiectivă? Sau provine din acel a priori al meu de credință care mă face să interpretez totul, în Isus, deja ca principiu, în sensul dogmei cristologice? Un lucru este sigur: "că figura lui Isus a făcut să dispară toate categoriile disponibile și astfel a putut să fie înțeleasă numai pornind de la misterul lui Dumnezeu" (p. 21).

De la început, cei simpli au perceput: aici vorbește unul care nu predă erudiții scolastice: "Niciodată nu a vorbit cineva așa cum vorbește omul acesta!" spunea lumea simplă erudiților din Israel (cf. In 7,46). "Învățătura lui Isus nu provine dintr-o ucenicie umană, oricare ar putea fi ea. Vine din contactul nemijlocit cu Tatăl, din dialogul "față în față"... Este cuvântul Fiului. Fără acest fundament interior ar fi temeritate" (p. 31 și urm.).

De la Agora la urmare

"Discipolul care merge împreună cu Isus este atras în acest mod în comuniunea cu Dumnezeu" (p. 33). Autorul acestei cărți despre Isus este fără îndoială unul pe care Isus l-a atras în interiorul acestei comuniuni cu Dumnezeu. Înzestrat cu o inteligență strălucită, cu o "rațiune larg folosită" (p. 214), el aduce aici recolta drumului său lung împreună cu Isus Cristos. Poate să pară tragic ca un astfel de teolog, care, fără îndoială, trebuie numărat printre cei mai importanți din ultimele decenii, a primit sarcina oficiului ecleziastic (la 28 mai se vor împlini treizeci de ani de la consacrarea episcopală a profesorului Ratzinger). Totuși, căile Domnului nu sunt căile noastre. Cel care caută să cuprindă cu privirea operele cardinalului Ratzinger, va constata cu admirație profundă cât de rodnici și mănoși au fost acești ani ai slujirii sale pastorale, chiar și dintr-un punct de vedere teologic. Cel care i-a entuziasmat pe ascultătorii și pe cititorii operei Introducere la creștinism din anul 1968, acel amestec inconfundabil de întrepătrundere de credință-rațiune și de deschidere existențială, a căpătat o calitate mai profundă prin intermediul slujirii sale pastorale. Privirea asupra societății, asupra provocărilor intelectuale, sociale, politice din timpul nostru, a devenit astfel universală, așa cum o cere universalitatea slujirii sale pastorale actuale. Dar dincolo de strălucirea analizelor, a tuturor bogățiilor de intuiții și de perspective de care este plină această carte, totul este mișcat de pasiunea reținută față de cel pe care el acum are misiunea de a-l reprezenta pe pământ. Cartea sa este acum pe Agora "pieței publice", se oferă dezbaterii în areopagurile societății noastre. Dorința simplă a autorului nu este, în primul rând, să trezească dezbateri, chiar dacă el știe că nu vor lipsi contradicțiile. El vrea numai un lucru: "ca să poată crește o relație vitală cu el, cu Isus din Nazaret" (p. 23).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 64.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat