|
Editura "Ars Longa": Castelul interior, de sfânta Tereza din Avila Sfânta Tereza a lui Isus, cunoscută ca Tereza din Avila, este autoarea cărții "Castelul interior", apărută recent la Editura "Ars Longa". Când Sfânta Tereza acceptă umilul rol de scriitoare "vindecătoare" a vieții spirituale, își propune să scrie despre lucruri practice, referindu-se la "unele îndoieli cu privire la rugăciune", vorbind cu "aceste călugărițe din aceste mănăstiri carmelite". Încă de la prima pagină, accentul este pus pe tema vieții spirituale, gândită în termeni originali: taina omului înzestrat cu un suflet în stare de a l primi pe Dumnezeu și misterul comunicării cu divinitatea care locuiește în el. Devine, apoi, evidentă tendința de depășire rapidă a temelor introductive referitoare la primii pași ai vieții spirituale, pentru ca autoarea să atace imediat, frontal, tema dificilă, atât de puțin dezbătută în cărțile spirituale, cu privire la ultimele faze ale vieții creștine și la deplina dezvoltare a sfințeniei. Castelul este simbolul fundamental, pe care se întemeiază lucrarea, cu o corespondență în trăsătura sufletului omenesc. Sufletul omului este comparat cu o bijuterie și, în același timp, cu o fortăreață. Este constituit din mai multe locuințe sau încăperi, edificate în jurul unui centru personal: Dumnezeu, spre care se îndreaptă toate. El e izvor de lumină, e căldură, oaspete și gazdă, origine a vieții. Distanța până la el determină prezența luminii din locuințe. În sfârșit, ultima locuință a acestui castel (sufletul omului) coincide cu pătrunderea în intimitatea lui Dumnezeu: ea reprezintă experiența unității împlinite. Cele șapte nivele de locuințe reprezintă cele șapte faze ale procesului spiritual, dar, în același timp, corespund și celor șapte învelișuri ale spiritului. Starea de har și starea de viață se întrepătrund. Primul rând de locuințe prezintă o viață spirituală strâns legată de trup și de sensibilitate, iar în ultimul rând, deschidere a duhului către transcendent, e una aflată într o strânsă relație cu centrul sufletului. Punctul de sosire trinitar, "dumnezeirea", constituie o profundă experiență a prezenței lui Dumnezeu, în scopul ridicării la potențial maxim a acțiunii omului în favoarea celorlalți și a Bisericii În Castelul interior, Sfânta Tereza, maestră a artei analogiei și a elaborării de simboluri, nu are alte izvoare de inspirație decât Sfânta Scriptură și propria sa viață. De fapt, aici, este concentrată teologia propriei sale istorii mistice. În timp ce scrie ea se referă la ceea ce trăiește prin har, de aceea stilul este, în mod particular, transparent. În această capodoperă a spiritualității creștine se afirmă demnitatea omului și interioritatea lui largă unde sufletul e vrednic de Dumnezeu, deoarece în străfundul lui se află sediul Sfintei Treimi; se arată plenitudinea misterului morții și al învierii în creștin, unde se înfăptuiește transformarea lui în Cristos. A fost trasat un drum spiritual care îl conduce pe om până la cel mai intim adevăr al vieții sale. * Sfânta Tereza a lui Isus (1515-1582), binecunoscută ca Tereza din Avila, se naște în localitatea spaniolă a cărei denumire este cuprinsă în numele ei, într-o familie de evrei convertiți. La vârsta de 20 de ani intră la Mănăstirea Întrupării a carmelitanelor unde rămâne slujind 27 de ani. Aici primește mari haruri mistice de la Dumnezeu, după o îndelungată etapă de umilință și asceză. Din 1562, Tereza trăiește ultimii 20 de ani ai vieții sale întemeind 18 noi mănăstiri. Începe o nouă etapă de căutare a lui Dumnezeu, călătorește mii de kilometri în toată Spania pentru a răspândi o nouă formă de viață monahală atât pentru călugărițe, cât și pentru călugării ordinului, începând reforma carmelitanilor desculți. Sprijinită și sfătuită de mari teologi franciscani, iezuiți, dominicani și de sfântul Ioan al Crucii, îmbunătățește doctrina sa, care, la un moment dat, va fi și verificată de Tribunalul ecleziastic al Inchiziției. Mesajul său, care a reînnoit carisma carmelitană, a hrănit și hrănește spiritual Biserica, este conținut în operele sale Cartea vieții, Drumul perfecțiunii, Castelul interior, Întemeierile. Moare în 1582, la Alba de Tormes. Mănăstirile sale se răspândesc foarte repede în toată Europa și în lumea întreagă. În 1622, este declarată sfântă, iar, în 1970, Doctor al Bisericii pentru autoritatea doctrinei sale spirituale. * * * Castelul interior
* * * Cartea va fi disponibilă în curând și în Librăria "Presa Bună". lecturi: 50.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |